Με καλούς οιωνούς, εν μέσω θέρους, προχωρά η προετοιμασία του υπουργείου Παιδείας για τη νέα σχολική χρονιά, καθώς ο υπουργός Νίκος Φίλης δείχνει να έμαθε από τα παθήματα του Αριστείδη Μπαλτά και του Τάσου Κουράκη, οι οποίοι άφησαν τεράστια κενά στα σχολεία πέρυσι τον Σεπτέμβριο.
Αλλωστε, για να καλύψει αυτά ακριβώς τα κενά όταν ανέλαβε το χαρτοφυλάκιο τον περασμένο Σεπτέμβριο, ο κ. Φίλης εξήντλησε μεγάλο μερίδιο από τις πιστώσεις που έχουν διατεθεί από το ΕΣΠΑ έως το 2020 για προσλήψεις αναπληρωτών, και πλέον βασίζεται πρωτίστως στην κρατική χρηματοδότηση.
Ετσι, με την καλύτερη διαχείριση του προσωπικού αλλά και τα λογιστικά… τρικ με την αύξηση του χρόνου των διαλειμμάτων, στα οποία προχώρησε ο υπουργός, θα πετύχει εξοικονόμηση αριθμού εκπαιδευτικών και, κατ’ επέκταση, περιορισμό των αναγκών για προσλήψεις. Και αυτά, χωρίς να ληφθεί η πολιτικά δύσκολη απόφαση αύξησης του ωραρίου των εκπαιδευτικών, καθώς, όπως αναφέρεται στην έκθεση του ΟΟΣΑ, «η Ελλάδα θα χρειαστεί να αυξήσει τις διδακτικές υποχρεώσεις των εκπαιδευτικών κατά περίπου 4-5 ώρες την εβδομάδα, προκειμένου να φτάσει τον μέσο όρο του ΟΟΣΑ». Παράλληλα, έχει ολοκληρωθεί η διανομή των βιβλίων στα σχολεία της χώρας, κλείνοντας τη δεύτερη μεγάλη εκκρεμότητα για την έναρξη της σχολικής χρονιάς.
Ειδικότερα, ξεκινώντας από το Νηπιαγωγείο, το υπουργείο Παιδείας, για να πετύχει εξοικονόμηση προσωπικού, αύξησε τον ελάχιστο αριθμό παιδιών για τη λειτουργία τμήματος στο διπλάσιο – από 7 σε 14 παιδιά ανά τμήμα. Συνεπώς, όπως αναφέρει το Συντονιστικό των Νηπιαγωγών, το νέο σχολικό έτος θα καταργηθούν πολλά ολοήμερα τμήματα (το 2015-16 τα ολοήμερα τμήματα ήταν 3.546, με 55.318 παιδιά). Επίσης, το υπουργείο οδηγεί σε περιορισμό των εγγραφών παιδιών, αφού θέτει προϋποθέσεις εγγραφής, όπως αυτές για την εγγραφή μόνο των παιδιών που ανήκουν σε συγκεκριμένες κατηγορίες, με προτεραιότητα την κατηγορία των παιδιών με εργαζόμενους γονείς.
Τρικ με τα διαλείμματα
Την ίδια στιγμή, χρησιμοποιεί τον κενό χρόνο των διαλειμμάτων για να «κερδίσει» εκπαιδευτικούς. Στον Ενιαίο Τύπο Ολοήμερου Νηπιαγωγείου, που καθιερώθηκε με το υποχρεωτικό βασικό πρόγραμμα να διαρκεί έως τη 1 μ.μ. και τρίωρο προαιρετικό από τη 1 μ.μ. ώς τις 4 μ.μ., προστέθηκε συνολικός χρόνος διαλειμμάτων 20 λεπτών. Με τις κινήσεις αυτές δεν θα χρειαστεί σημαντικός αριθμός προσλήψεων αναπληρωτών. Το ιδιαίτερο, μάλιστα, είναι όπως εξήγησε στην «Κ» ο αντιπρόεδρος της ΔΟΕ Σταύρος Πετράκης, πως εάν ένα Τμήμα λειτουργήσει (καθώς έχει τον ελάχιστο αριθμό των 14 μαθητών) τον Σεπτέμβριο και στην πορεία του σχολικού έτους κάποιοι μαθητές δηλώσουν ότι δεν θα συνεχίσουν να το παρακολουθούν, το Τμήμα θα καταργηθεί για όλους τους μαθητές.
Στο Δημοτικό, η απόφαση του κ. Φίλη να καταργήσει το πλούσιο και άρα ακριβό, λόγω των αναγκών σε εκπαιδευτικούς Ενιαίο Αναμορφωμένο Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα (λειτούργησε για πρώτη φορά επί υπουργίας Αννας Διαμαντοπούλου) προκάλεσε οξύτατες αντιδράσεις. Αδικαιολόγητες, όπως τις χαρακτηρίζει το υπουργείο, το οποίο παρουσιάζει το εξής επιχείρημα: Στο νέο ολοήμερο ο πρωινός κύκλος θα ολοκληρώνεται στη 1.15 μ.μ., θα ακολουθεί το γεύμα των παιδιών και το ολοήμερο πρόγραμμα θα ξεκινά στις 2 μ.μ. και θα τελειώνει στις 4 μ.μ., όπως δηλαδή στο ΕΑΕΠ. «Βεβαίως, αλλά με μία διαφορά» είναι το αντεπιχείρημα. Ο χρόνος 2 μ.μ. με 4 μ.μ., ενώ θα περίμενε κάποιος να είναι πάλι 3 διδακτικές ώρες (διαρκούν 45 λεπτά) όπως στο ΕΑΕΠ, είναι 2 ώρες. Σύμφωνα με τη ΔΟΕ, η μία διδακτική ώρα εξαφανίζεται ως εξής: Το ολοήμερο τελειώνει 15 λεπτά νωρίτερα, αυξάνονται τα διαλείμματα κατά 10 λεπτά, η σίτιση κατά 5 λεπτά και οι εναπομείνασες ώρες διδασκαλίας κατά 15 λεπτά. Ολα αυτά μαζί κάνουν 45 λεπτά, δηλαδή μία διδακτική ώρα.
Επίσης, θα εξοικονομηθούν ώρες από την κατάργηση της θέσης του υπευθύνου ολοήμερου σχολείου και άρα οι δάσκαλοι που έως πέρυσι την ανελάμβαναν θα καλύψουν διδακτικές ώρες, ενώ εξοικονόμηση προσωπικού θα γίνει και από την απόφαση στο μάθημα της δεύτερης ξένης γλώσσας να διδάσκεται μόνο εκείνη –μεταξύ των Γαλλικών και Γερμανικών– που θα επιλέξουν οι περισσότεροι μαθητές. Παράλληλα, καθηγητές με μειωμένο ωράριο στο Γυμνάσιο θα μπορούν να… πετάγονται στο κοντινό Δημοτικό για να συμπληρώσουν το εβδομαδιαίο ωράριό τους. «Με λίγα λόγια» όπως παρατηρεί ο κ. Πετράκης, «το υπουργείο Παιδείας βγάζει και “από τη μύγα ξίγκι” αλλά αυτό δεν είναι καλό για την ποιότητα της εκπαίδευσης».
Τα Αρχαία «γλιτώνουν» το υπουργείο από θέσεις εκπαιδευτικών
Η απόφαση για μείωση, κατά μία ώρα, της διδασκαλίας των Αρχαίων στο Γυμνάσιο ελήφθη κυρίως επειδή υπάρχει έλλειψη φιλολόγων. Αλλωστε, η ίδια λογική υπαγόρευσε εν πολλοίς τη μείωση του εβδομαδιαίου ωραρίου από 35 σε 32 ώρες. Συγκεκριμένα, πάνω από 2.000 προσλήψεις «γλιτώνει» το υπουργείο Παιδείας από τη μείωση των ωρών στο αναλυτικό πρόγραμμα του Γυμνασίου. Εάν συνυπολογισθεί η κατάργηση των υπευθύνων εργαστηρίων Πληροφορικής (3 ώρες), Φυσικών Επιστημών (3 ώρες) και βιβλιοθήκης (3 ώρες), το «κέρδος» μεγαλώνει. Με βάση τα υπάρχοντα στοιχεία για το μαθητικό δυναμικό (και άρα τον αριθμό των τμημάτων) υπολογίζεται σε 2.300 καθηγητές (οι προσλήψεις αναπληρωτών το 2015-16 ήταν 4.079). Τονωτική ένεση και στις δύο βαθμίδες σε προσωπικό και κονδύλια θα προσφέρουν και οι αλλαγές στην ελληνόγλωσση εκπαίδευση του εξωτερικού. Με τα κριτήρια και τους περιορισμούς στην παράταση της απόσπασης στο εξωτερικό, το υπουργείο σκοπεύει να επιστρέψουν στην Ελλάδα, και άρα να καλύψουν κενά, περίπου 800 εκπαιδευτικοί, ενώ θα πετύχει και εξοικονόμηση πόρων (από 15.000 έως 20.000 ευρώ ανά εκπαιδευτικό), καθώς αλλάζουν οι όροι καταβολής του επιμισθίου.