Την ώρα που το υπουργείο Παιδείας βάζει «μαχαίρι» στη χρηματοδότηση των Πανεπιστημίων – Το θέμα θα τεθεί στον εθνικό διάλογο που ξεκινά η κυβέρνηση
Νέα αναδιάρθρωση του χάρτη της Ανώτατης Εκπαίδευσης, με αναβάθμιση όσων ΤΕΙ κριθούν κατάλληλα σε Πανεπιστήμια αλλά και υποβάθμιση όσων δεν έχουν τα προσόντα ή ακόμα και την απορρόφησή τους σε σχολές τύπου ΙΕΚ προωθεί το υπουργείο Παιδείας.
Την ώρα που το υπουργείο Παιδείας βάζει «μαχαίρι» στη χρηματοδότηση των Πανεπιστημίων προωθείται ένα σχέδιο για την «Αθηνά νο 2», με ανασχεδιασμό του «χάρτη» της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης.
Η νέα χαρτογράφηση θα περιλαμβάνει, τη μετεξέλιξη των ΤΕΙ σε Πανεπιστήμια Εφαρμοσμένων Επιστημών ή την ενοποίηση του Χώρου Ανώτατης Εκπαίδευσης, σύμφωνα με την αναπληρώτρια υπουργό Παιδείας Σία Αναγνωστοπούλου.
Την ίδια ώρα πάντως τα ΤΕΙ που καλούνται να ενοποιηθούν με τα χωρίς χρήματα Πανεπιστήμια, βρίσκονται σε δεινή κατάσταση λόγω της συνεχούς υποχρηματοδότησης των τελευταίων ετών, η οποία ξεπέρασε σε περικοπή το 75% των προϋπολογισμών του 2010.
Οι πρόεδροι των ΤΕΙ τονίζουν: «Τη στιγμή που τα ιδρύματά μας αγωνίζονται να επιβιώσουν σε αυτό το δύσκολο χρηματοδοτικό περιβάλλον, η Κυβέρνηση μας καλεί σε διάλογο για την Παιδεία, με εκπροσώπηση για τα ΤΕΙ ενός μόνο ατόμου»!
Σύμφωνα με πληροφορίες, ο ανασχεδιασμός δεν θα έχει ως στόχο τη γεωγραφική ανακατανομή των ιδρυμάτων, αλλά την αναβάθμιση όσων τμημάτων ΤΕΙ κριθούν κατάλληλα σε κανονικά πανεπιστημιακά τμήματα. Από την άλλη πλευρά θα υποβιβαστούν όσα τμήματα, δεν έχουν μεγάλο αριθμό σπουδαστών και ελλιπείς υποδομές.
Οι πρόεδροι των ΤΕΙ ζητούν ακόμα να δοθεί η δυνατότητα εκπόνησης διδακτορικών διατριβών και να μετονομασθούν τα ΤΕΙ σε Τεχνολογικά Πανεπιστήμια. Και όλες αυτές οι αλλαγές συζητούνται εκτός πλαισίου του Εθνικού Διαλόγου που ξεκινά αύριο.
Εν όψει της επίσημης έναρξης του Εθνικού Διαλόγου για την παιδεία, τη Δευτέρα 28 Δεκεμβρίου, ο υπουργός Παιδείας Νίκος Φίλης τόνισε: «Τα προβλήματα είναι τόσο μεγάλα και σύνθετα, ώστε δεν αντιμετωπίζονται με εκ των προτέρων έτοιμες λύσεις. Ο εθνικός διάλογος για την παιδεία πρέπει να διερευνήσει και να καταγράψει τα προβλήματα, να διαμεσολαβήσει την εμπειρία μέσα από την επιστημονική γνώση της εκπαιδευτικής διαδικασίας, και να υποβάλει μια έκθεση με τα πορίσματα του διαλόγου στην πολιτική ηγεσία τον προσεχή Απρίλιο. Η διαδικασία του διαλόγου έχει τρείς πυλώνες. Την Εθνική Επιτροπή Διαλόγου, την Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής, και το ΕΣΥΠ. Στη διαβούλευση επίσης θα συμμετέχει το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής».
Ο κ. Φίλης δίνοντας στη δημοσιότητα τον σχετικό ιστότοπο κάλεσε τους πάντες να πάρουν μέρος στον διάλογο.
Ο διάλογος έχει ορίζοντα τον Απρίλιο του 2016, οπότε θα πρέπει να έχει ετοιμασθεί η έκθεση με τα πορίσματά του προκειμένου να υποβληθεί στην πολιτική ηγεσία. Η διαδικασία του διαλόγου έχει τρείς πυλώνες. Την Εθνική Επιτροπή Διαλόγου, την Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής, και το ΕΣΥΠ.
Η πρώτη συνάντηση εργασίας θα γίνει τη Δευτέρα 28 Δεκεμβρίου. Θα είναι η πρώτη από τις τρεις συναντήσεις ολομέλειας έως τον Απρίλιο. Θα δημιουργηθούν ειδικές επιτροπές για ειδικά θέματα, με τη συμμετοχή ειδικών. Οι επιτροπές αυτές αφενός θα συγκεντρώσουν την εμπειρία των συντελεστών της εκπαιδευτικής διαδικασίας, αφετέρου θα συνεργαστούν με επιστήμονες της εκπαίδευσης για τα ζητήματα αυτά. Ο στόχος είναι σύμφωνα με τον υπουργό τον Σεπτέμβριο να υπάρχει ένα πλάνο τεσσάρων χρόνων για την παιδεία, το οποίο θα είναι το αποτέλεσμα του διαλόγου που θα ξεκινήσει για όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης.
Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα του Εθνικού Διαλόγου:
– Η διαδικασία θα ξεκινά με την καταγραφή όλων των ζητημάτων και των προβλημάτων που διέπουν και τις τρεις βαθμίδες της εκπαίδευσης με στόχο μέχρι τον Απρίλιο, να εξευρεθούν οι «αναγκαίες και ρεαλιστικές» λύσεις.
– Μετά και την τρίτη συνεδρίαση της Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής, στις 28 Δεκεμβρίου θα πραγματοποιηθεί η πρώτη συνεδρίαση της Επιτροπής του Εθνικού Διαλόγου στο Υπουργείο Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων.
– Το προσχέδιο της Επιτροπής θα είναι έτοιμο έως τα τέλη Μαρτίου και το οποίο θα τεθεί σε συζήτηση
– Το τελευταίο δεκαήμερο του Απριλίου, θα συνταχθεί η έκθεση με τις προτεραιότητες των αλλαγών στο εκπαιδευτικό σύστημα, η οποία θα κατατεθεί στην Ολομέλεια της Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων τον Απρίλιο.
Παράλληλα με το Διάλογο:
– Θα συσταθούν ειδικές επιτροπές, οι οποίες θα εργαστούν πάνω σε συγκεκριμένα θέματα.
– Θα λειτουργήσει ηλεκτρονική πλατφόρμα Διαλόγου στην ιστοσελίδα του Υπουργείου ΥΠΕΠΘ, στην οποία πολίτες, εκπαιδευτικοί κτλ. θα μπορούν να καταθέτουν τις προτάσεις τους. Η πλατφόρμα θα περιέχει και τα πορίσματα των προηγούμενων διαλόγων για την εκπαίδευση από προηγούμενες κυβερνήσεις και διεθνείς οργανισμούς.
Τον Ιανουάριο έως και τον Μάρτιο θα διεξαχθούν δημόσιες παρεμβάσεις-συζητήσεις-εκδηλώσεις
Η ατζέντα των βασικών θεματικών της Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων
Όπως ανακοίνωσε ο Προεδρεύων της Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής, Κώστας Γαβρόγλου, η ατζέντα των βασικών θεματικών – όπως προέκυψαν από τις συζητήσεις με τους εκπροσώπους των κομμάτων της αντιπολίτευσης- θα είναι οι εξής:
1. Δημοκρατικές αξίες (βία, ρατσισμός, διαφορετικότητα, εκπαίδευση μειονοτήτων, αειφορία εκπαιδευτικών μονάδων, αυτοδιοίκητο διαφόρων βαθμίδων, κοινωνική μέριμνα, πρόσβαση σε πολιτισμικά δρώμενα).
2. Οικονομικά της εκπαίδευσης (τρόποι θεσμοθετημένης αύξησης του ποσοστού επιχορήγησης στην εκπαίδευση, διαφορετικά χρηματοδοτικά σχήματα, δυνατότητες μείωσης εξόδων, «πράσινα» σχολεία, αξιοποίηση περιουσίας, πολιτική προσλήψεων, οικολογικό αποτύπωμα των εκπαιδευτικών μονάδων).
3. Αξιολόγηση εκπαιδευτικών μονάδων και εκπαιδευτικού προσωπικού.
4. Νέες τεχνολογίες, διδακτική πρακτική, ψηφιακός εγγραμματισμός.
5. Ενιαίος χώρος ανωτάτης εκπαίδευσης και έρευνας.
6. Λύκειο – παραπαιδεία – εισαγωγή στα ΑΕΙ. Μετεγγραφές.
7. Είδη και δομή των διαφορετικών σχολικών μονάδων και του σχολικού δικτύου ανά περιοχή.
8. Διοίκηση Εκπαίδευσης και αποκέντρωσή της.
9. Διασύνδεση των εκπαιδευτικών δομών με την παραγωγή, με την αγορά εργασίας.
10. Προοπτικές για νέους επιστήμονες. Συγκεκριμένα μέτρα.
11. Ρόλος Κοινωφελών Ιδρυμάτων, ΜΚΟ και άλλων οργανισμών για την εκπαίδευση και την έρευνα.
12. Συνεχής και διά βίου εκπαίδευση.