“Αυτοί μιλάνε για , εμείς μιλάμε για αλλαγές στο ”, επισημαίνουν στην “Α” κύκλοι του υπουργού Παιδείας, Κώστα Γαβρόγλου.

Απαντώντας στο κρίσιμο ερώτημα για την επόμενη ημέρα των Πανελλαδικών εξετάσεων, που θα μονοπωλήσει τον δημόσιο διάλογο μετά την ολοκλήρωση της φετινής διαδικασίας εισαγωγής στην Τριτοβάθμια (οι φετινές βάσεις ανακοινώθηκαν την Πέμπτη), οι ίδιοι κύκλοι, με ευρεία γνώση και ενασχόληση επί του θέματος, σημειώνουν: “Η συζήτηση θα γίνει πάνω στις αλλαγές στη Δευτεροβάθμια εκπαίδευση, όχι στο μοντέλο των εισαγωγικών εξετάσεων. Αυτό θα αφορά και το επικείμενο νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας”.

Σε δημόσια διαβούλευση

Από το βήμα της Διεθνούς Έκθεσης Θεσσαλονίκης αναμένεται να ανακοινωθεί το νέο μεταρρυθμιστικό πλάνο, που θα αφορά αλλαγές σε βάθος τριετίας, με ορίζοντα δηλαδή τους μαθητές της Γ’ Λυκείου το 2020. Το σχετικό νομοσχέδιο είναι σχεδόν έτοιμο, και αναμένεται να κατατεθεί σε δημόσια διαβούλευση αμέσως μετά τη ΔΕΘ, μέσα στον Σεπτέμβριο δηλαδή. Πρόκειται για ένα αποφασιστικό βήμα, που θα έρθει να δέσει με τις ήδη εφαρμοζόμενες αλλαγές στο Λύκειο από την Α’ Λυκείου φέτος: στα προγράμματα σπουδών (Θρησκευτικά, Ξένες Γλώσσες και πιλοτικά στην Ιστορία) και τη διδακτέα ύλη.

Όπως επισήμαινε μέσα στην εβδομάδα ο Κ. Γαβρόγλου (μιλώντας στην ΕΡΤ3) “το θέμα δεν είναι να ασχοληθούμε με το αδιάβλητο των εξετάσεων, που ισχύει, αλλά να ξανακερδίσουμε το Λύκειο”. “Αφήσαμε έναν θεσμό εκτός σχολείου να καταπιεί το σχολείο, και έτσι κάθε χρόνο οι ελληνικές οικογένειες ξοδεύουν 2 δισ. ευρώ στην παραπαιδεία. Δεν μπορεί να συνεχιστεί αυτό”, τόνιζε. Πώς μπορεί όμως να αντιμετωπιστεί το πρόβλημα αυτό, όταν όλοι οι υπουργοί Παιδείας επιχειρούν αλλαγές στην Τριτοβάθμια ή το εισαγωγικό σύστημα; Να σημειωθεί, πάντως, ότι η νυν ηγεσία στο υπουργείο Παιδείας δίνει προνομιακά την έμφαση στη Δευτεροβάθμια και μεταδευτεροβάθμια εκπαίδευση. Για τον Κ. Γαβρόγλου “ο μόνος τρόπος για να μην αλλάζει συνέχεια το Λύκειο είναι να ακούσουμε όλοι αυτό το καμπανάκι που χτυπάει για χρόνια”.

Η μεταρρύθμιση

Σύμφωνα με τα όσα έχουν γίνει μέχρι τώρα γνωστά για το επικείμενο νομοσχέδιο, οι εγκύκλιες γνώσεις των μαθητών θα ολοκληρώνονται στην Α’ Λυκείου από το 2018. Από τη Β’ Λυκείου θα δίνεται η δυνατότητα οι μαθητές να κάνουν περισσότερες επιλογές. Δεν αποκλείεται, μάλιστα, στη βάση της λογικής της πολυκλαδικότητας, να προβλέπεται η δυνατότητα επιλογής μεταξύ των δύο τύπων Λυκείων, του Γενικού δηλαδή και του Επαγγελματικού. “Γιατί να μην μπορεί ένας μαθητής που θέλει να ολοκληρώσει το λύκειο, αλλά ενδιαφέρεται να ασχοληθεί με την οικογενειακή επιχείρηση, να επιλέγει ένα μάθημα της σχετικής ειδικότητας από τα ΕΠΑΛ;”, διερωτώνται στο υπουργείο Παιδείας. Πέραν των επιλεγόμενων πάντως (όπως η Πληροφορική, οι Νέες Τεχνολογίες, οι Ξένες Γλώσσες, η Φυσική και η Χημεία, τα Αρχαία κ.ο.κ.), η Β’ Λυκείου θα έχει έναν κορμό υποχρεωτικών μαθημάτων, όπως η Γλώσσα, αλλά και τα Μαθηματικά, η Ιστορία, τα Θρησκευτικά, η Φυσική Αγωγή και οι Δημιουργικές Δραστηριότητες. Στόχος είναι τα εξεταζόμενα μαθήματα στα δύο τετράμηνα να μειωθούν αισθητά στην τάξη αυτή, ενώ θα δίνεται η δυνατότητα στους μαθητές να βαθμολογούνται με εργασίες.

Στη Γ’ Λυκείου σχεδιάζεται οι μαθητές να διδάσκονται υποχρεωτικά λίγα μαθήματα (όπως Γλώσσα, Θρησκευτικά, Φυσική Αγωγή και Δημιουργικές Δραστηριότητες), με πολλές ώρες διδασκαλίας το καθένα, και στη συνέχεια να επιλέγουν ακόμη τρία υποχρεωτικής παρακολούθησης, τα δύο εξ αυτών προσανατολισμένα στις κατευθύνσεις τους για επαγγελματική αποκατάσταση ή σπουδές, το ένα ελεύθερης επιλογής. Για το Απολυτήριό τους, όμως θα εξετάζονται σε 4 εξάωρα μαθήματα: Γλώσσα + 2 επιλεγόμενα προσανατολισμού + 1 ελεύθερης επιλογής. Στο α’ τρίμηνο η βαθμολόγηση θα γίνεται μέσω εργασιών ή εξέτασης ή projects. Στο β’ τετράμηνο θα έρχεται η ώρα της πανελλαδικής εξέτασης.

Από εκεί και πέρα, αν ο μαθητής δεν θέλει να συνεχίσει στην Τριτοβάθμια εκπαίδευση, το Απολυτήριό του θα βγαίνει, κυρίως με βάση τον βαθμό των τετραμήνων. Αν επιθυμεί όμως να διεκδικήσει μια θέση σε πανεπιστήμια ή ΤΕΙ, η έμφαση θα δίνεται στον βαθμό της πανελλαδικής εξέτασης.

Πανελλαδικές

Αυτό που έχει προκαλέσει σύγχυση είναι το ότι τελικά δεν θα καταργηθούν οι πανελλαδικές εξετάσεις. Πράγματι, κανείς δεν φαίνεται να συζητά το ενδεχόμενο κατάργησής τους, στο υπουργείο Παιδείας όμως συζητούν για το πώς θα αλλάξει η σημερινή μορφή τους. Εκεί ακριβώς έρχονται να πατήσουν οι μεταρρυθμίσεις που αφορούν τη μείωση τω διδακτέων και εξεταστέων μαθημάτων, αλλά και την περαιτέρω εμβάθυνση στα γνωστικά αντικείμενα, μέσω της αύξησης των ωρών της διδασκαλίας. Αυτό με τη σειρά του είναι που, όπως επισημαίνουν αρμόδιοι παράγοντες του υπουργείου Παιδείας και του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής, θα οδηγήσει και στην απεμπλοκή των μαθητών από την παραπαιδεία. Όσο αυτό είναι εφικτό βέβαια, αφού δεν παύει η διαδικασία της πανελλαδικής εξέτασης να συνιστά διαγωνισμό. “Ο τυποποιημένος τρόπος να μαθαίνουμε δεν μπορεί να αντικαταστήσει την ουσιαστική εκπαίδευση”, σημειώνει ο Κ. Γαβρόγλου.