Άδοξο τέλος έχει για πολλά η μαθητική τους ζωή αφού εγκαταλείπουν νωρίς το .

Θλίψη προκαλεί η νέα  «Έκθεση αποτύπωσης της μαθητικής διαρροής στην Ελληνική Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, περιόδου 2014-2017» που δημοσιοποίησε το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής.

Για την Κρήτη προκύπτει πως ενώ στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση, τα ποσοστά είναι χαμηλότερα από το μέσο όρο της χώρας, η εικόνα αλλάζει δραματικά στο Λύκειο ή το ΕΠΑΛ, όπου το νησί κατέχει μία από τις πρώτες θέσεις στη μαθητική διαρροή, σύμφωνα με την patris.gr.

Ανησυχητικά είναι τα στοιχεία για την περιφερειακή ενότητα Ρεθύμνου που έχει ένα αρνητικό ρεκόρ όσον αφορά τους μαθητές που εγκαταλείπουν τα θρανία.

Αυξομειώσεις στη διαρροή

Η έκθεση, η οποία αποτελεί συνέχεια προηγούμενης Έκθεσης του Παρατηρητηρίου Μαθητικής Διαρροής του ΙΕΠ για την περίοδο 2013-2016, εξακολουθεί να βασίζεται στη μελέτη σε επίπεδο γενιάς μαθητών και μαθητριών (Α΄-Β’-Γ’ Δημοτικού, Δ’-Ε’-ΣΤ’ Δημοτικού, Α΄-Β’-Γ’ Γυμνασίου, Α΄-Β’-Γ’ Γενικού Λυκείου, Α΄-Β’-Γ’ Επαγγελματικού Λυκείου), τους οποίους/οποίες παρακολουθεί σε βάθος τριετίας (2014-2017 στην προκειμένη περίπτωση), βάσει πρωτογενών δεδομένων που καταχωρίζονται στο πληροφοριακό σύστημα myschool.

Στο επίπεδο της επικράτειας, τα στοιχεία δείχνουν ότι η μαθητική διαρροή διακυμαίνεται ως εξής, στις Α’, Β’, Γ’ Δημοτικού: 1,79% (σταθερή σε σχέση με την περίοδο 2013-2016)  Δ’, Ε’ ΣΤ’ Δημοτικού: 1,54% (μειωμένη, σε σχέση με την περίοδο 2013-2016 που είχε διαμορφωθεί στο 1,65%) Α’, Β’, Γ’ Γυμνασίου: 4,62% (αυξημένη, σε σχέση με την περίοδο 2013-2016 με το 4,23%) Α’, Β’, Γ’ Γενικού Λυκείου: 1,65% (μειωμένη, σε σχέση με την περίοδο 2013-2016 που είχε διαμορφωθεί στο 1,92%) Α’, Β’, Γ’ Επαγγελματικού Λυκείου: 8,94% (μειωμένη, σε σχέση με την περίοδο 2013-2016 που είχε διαμορφωθεί στο 11,02%).

Θλιβερή πρωτιά

Πηγαίνουν Δημοτικό και Γυμνάσιο αλλά εγκαταλείπουν το Λύκειο και το ΕΠΑΛ. Κάπως έτσι μπορεί να μεταφράσει κανείς τα στοιχεία που αφορούν στην Κρήτη.

Αναλυτικά, η μαθητική διαρροή στο Δημοτικό στην Κρήτη, είναι στο 1,33% για τις πρώτες τρεις τάξεις και για τις τρεις μεγαλύτερες στο 1,08%.

Στο Ηράκλειο το ποσοστό είναι 1,49% και 1,09%, αντίστοιχα, στο Λασίθι είναι 1,64% και 0,99%, στο Ρέθυμνο 0,29% και 0,64% και στα Χανιά 1,42% και 1,43%.

Στο Γυμνάσιο, η διαρροή σε επίπεδο Κρήτης είναι 3,7%, στο Ηράκλειο 2,4%, στα Χανιά 4,2% ενώ στο Λασίθι 5,4% και στο Ρέθυμνο 5%, τα δύο αυτά ποσοστά ξεπερνούν τον μέσο όρο της χώρας.

Στο Λύκειο, η κατάσταση γίνεται πιο κρίσιμη για την Κρήτη, καθώς είναι η δεύτερη περιφέρεια σε μαθητική διαρροή, μετά από το Νότιο Αιγαίο.

Το ποσοστό είναι 2,4%, στο Ηράκλειο, είναι επίσης, 2,4%, στο Λασίθι 1,8%, στο Ρέθυμνο 5,2% και στα Χανιά 1,1%.

Το Ρέθυμνο είναι η περιφερειακή ενότητα με το μεγαλύτερο πρόβλημα ενώ είναι σημαντικό να επισημανθεί ότι ακολουθούν τα Δωδεκάνησα με 3,1%, δηλαδή αρκετά χαμηλότερο ποσοστό μαθητικής διαρροής.

 

Όσο αφορά στα ΕΠΑΛ, η Κρήτη έχει ποσοστό διαρροής της τάξης του 8,72%, το Ηράκλειο 9,78%, το Λασίθι 8,19%, το Ρέθυμνο 12,66% και τα Χανιά 4,59%.

«Το Υπουργείο Παιδείας, διαχρονικά λαμβάνει μέτρα που έχουν ως βασικό σκοπό να μειώσουν ή να μηδενίσουν τα ποσοστά  της μαθητικής διαρροής σε κάθε βαθμίδα και από τάξη σε τάξη», σχολιάζει στην «Π» ο περιφερειακός διευθυντής εκπαίδευσης Κρήτης, κ. Μανώλης Καρτσωνάκης.

Σημειώνει πως σημαντική ενέργεια είναι το πρόγραμμα «Μια νέα αρχή για τα ΕΠΑΛ» αφού περιλαμβάνει δράσεις, όπως την ένταξη ψυχολόγων στα σχολεία.

«Στόχος είναι να αλλάξει το πολιτισμικό πρότυπο των παιδιών που πιθανόν να σκέφτονταν να εγκαταλείψουν το σχολείο για διάφορους λόγους», αναφέρει ο ίδιος.

 

Πληγή για τη χώρα

Το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής επισημαίνει πως «πέρα από τα ακριβή ποσοστά της μαθητικής διαρροής είναι σημαντικό να συγκρατεί κανείς στη σκέψη του/της ότι η μαθητική διαρροή, ακόμη και αν αφορά ένα μόνο παιδί, είναι κρίσιμη όχι μόνο για τη ζωή του ίδιου αλλά και για το ευρύτερο περιβάλλον του.

Το ότι είναι κρίσιμο ένα παιδί ή έφηβος/η στο σχολείο να μη διακόπτει τη φοίτησή του/της, να παραμένει στη σχολική κοινότητα και να απολαμβάνει του δικαιώματος της εκπαίδευσης δεν μπορεί να αμφισβητηθεί σε μια σύγχρονη κοινωνία.

Συνεπώς, πέρα από τη μακρο-θεώρηση του φαινομένου της μαθητικής διαρροής, η οποία είναι απαραίτητη για τον σχεδιασμό των κατάλληλων εκπαιδευτικών πολιτικών και παρεμβάσεων σε κεντρικό και περιφερειακό επίπεδο, δεν πρέπει να παραγνωρίζεται η σημασία της μικρο-θεώρησης του φαινομένου: θα πρέπει να διερευνώνται για κάθε παιδί ή έφηβο/η ξεχωριστά οι συνθήκες που οδηγούν εκτός του σχολείου και επακόλουθα εκτός των προοπτικών που αυτό διανοίγει.

Ο ρόλος των εκπαιδευτικών και της τοπικής εκπαιδευτικής και σχολικής κοινότητας κρίνεται κρισιμότατος».

Επισημαίνει πως τα στοιχεία της μελέτης προέρχονται από μαθητές και μαθήτριες που έχουν εγγραφεί σε δομές της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και η μαθητική διαρροή υπολογίζεται επί του δεδομένου μαθητικού πληθυσμού.

Εξακολουθεί να παραμένει αναπάντητο το ερώτημα σχετικά με τον ακριβή αριθμό των παιδιών και εφήβων που διαβιούν στην Ελλάδα, αλλά δεν έχουν ποτέ εγγραφεί στις δομές της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης (π.χ. παιδιά με μεταναστευτικό υπόβαθρο), ή των παιδιών και εφήβων των οποίων η πορεία δεν παρακολουθείται μέσω του πληροφοριακού συστήματος.