Τα ανοιχτά μέτωπα στην Παιδεία
Με τη νέα ηγεσία του υπουργείου Παιδείας χαμένη στη… μετάφραση των αποφάσεων που πήρε η κυβέρνηση για τον ΦΠΑ στην ιδιωτική παιδεία, άλυτα παραμένουν σειρά προβλημάτων που «φουντώνουν» στον χώρο της δευτεροβάθμιας αλλά και τριτοβάθμιας εκπαίδευσης.
Μεταξύ αυτών το σύστημα των πανελλαδικών εξετάσεων με το οποίο θα κληθούν να εξεταστούν το καλοκαίρι οι απόφοιτοι προηγούμενων ετών, αλλά και το γεγονός ότι τα πανεπιστήμια στο τέλος του μήνα μένουν χωρίς αντιπρυτάνεις, κάτι που κανείς δεν προέβλεψε κατά τη σύνταξη της -βιαστικής όπως αποδεικνύεται- πράξης νομοθετικού περιεχομένου (ΠΝΠ) για τις εκλογές στη διοίκησή τους.
Σχέσεις υπουργού – ΓΓ
Στα παραπάνω δεν βοηθούν οι σχέσεις που έχουν αναπτυχθεί μεταξύ του νέου υπουργού κ. Νίκου Φίλη και του -επιλογής του πρώην υπουργού κ. Αριστείδη Μπαλτά– γενικού γραμματέα του υπουργείου κ. Δημήτρη Χασάπη. Οι δρόμοι των δύο ανδρών είναι προφανές ότι δεν κινούνται στην ίδια κατεύθυνση.
Πληροφορίες του «Βήματος» αναφέρουν ότι προαλείφεται για τη θέση του γενικού γραμματέα του υπουργείου το μέλος του τομέα Παιδείας του ΣΥΡΙΖΑ κ. Κώστας Αλεξίου, ενώ τον κ. Χασάπη οι ίδιες πληροφορίες τον φέρνουν να επιθυμεί διακαώς τη μετακίνησή του στο υπουργείο Πολιτισμού, δίπλα στον «δικό» του κ. Μπαλτά.
Ανοιχτά μέτωπα
Μέσα σε όλα αυτά και χωρίς να υπολογίζει κανείς τα χτυπήματα που δέχεται ο χώρος της Παιδείας από τις αλλαγές υπουργών, υφυπουργών και γενικών γραμματέων μία φορά τον χρόνο, τέσσερα «μέτωπα» παραμένουν ανοικτά και δεκάδες πολίτες τηλεφωνούν καθημερινά στο κτίριο του Αμαρουσίου για να ζητήσουν απαντήσεις που ποτέ δεν παίρνουν.
* Γιατί έχει καθυστερήσει τόσο η έκδοση της εγκυκλίου για τις μετεγγραφές στα ΑΕΙ, για τις οποίες φαίνεται ότι θα ακούσουμε τις απόψεις ενός ακόμη υπουργού μέσα σε λίγους μήνες;
* Πώς θα γίνουν οι πανελλαδικές εξετάσεις του καλοκαιριού του 2016, καθώς τον Αύγουστο ο κ. Χασάπης εξήγγειλε «μεικτό» εξεταστικό σύστημα με το νέο αλλά και το παλιό σύστημα; Αυτό δεν θεσμοθετήθηκε ποτέ, με αποτέλεσμα υπάλληλοι του υπουργείου Παιδείας να απαντούν σε γονείς μαθητών που τηλεφωνούν στο κτίριο του Αμαρουσίου τις τελευταίες ημέρες ότι η δέσμευση αυτή δεν ισχύει.
Όπως είχε πει ο γενικός γραμματέας του υπουργείου, οι υποψήφιοι που έδωσαν το περασμένο καλοκαίρι πανελλαδικές εξετάσεις επιθυμούν να δώσουν και του χρόνου, έχουν την επιλογή να εξεταστούν είτε με το παλιό εξεταστικό σύστημα που ίσχυε μέχρι εφέτος, δίνοντας έξι μαθήματα, είτε να εξεταστούν με το νέο σύστημα που θα ισχύσει από τη φετινή σχολική περίοδο, δίνοντας τέσσερα μαθήματα. Εάν αυτό ισχύσει, την ερχόμενη χρονιά θα υπάρχουν δύο είδη μηχανογραφικών δελτίων (ή ένα διπλό), καθώς όσοι επιλέξουν να εξεταστούν με το παλιό σύστημα, θα συμπληρώσουν το παλιό μηχανογραφικό, ενώ όσοι επιλέξουν να εξεταστούν με το νέο σύστημα, θα συμπληρώσουν το καινούργιο μηχανογραφικό, με τις αλλαγές που έχουν γίνει στα επιστημονικά πεδία και την κατανομή των σχολών σε αυτά.
* Τι θα γίνει με το 10% των αποφοίτων που κάνουν κάθε χρόνο χρήση παλαιότερης βαθμολογίας για την εισαγωγή τους στα Ιδρύματα της ανώτατης εκπαίδευσης;
* Γιατί καθυστερούν τα αποτελέσματα των εξετάσεων των ειδικών κατηγοριών στις εφετινές πανελλαδικές εξετάσεις (αθλητές, 5% κτλ.) που δεν κινδυνεύουν να χάσουν το εξάμηνό τους, καθώς δεν ξέρουν ακόμη πού έχουν περάσει και πιθανώς θα το μάθουν τον… Δεκέμβριο;
* Πώς θα κάνουν τα πέντε ΑΕΙ της χώρας που μένουν χωρίς διοίκηση σύντομα τις πρυτανικές εκλογές τους (Οικονομικό, Πάντειο, Ιόνιο, Χαροκόπειο, Κρήτης), αφού με την ΠΝΠ «παύονται» ουσιαστικά οι αντιπρυτάνεις τους και οι νυν πρυτάνεις θα κληθούν να κάνουν όλες τις διαδικασίες μόνοι τους; Κάποια ιδρύματα δε έχουν σε εξέλιξη απολογισμούς και εσωτερικούς κανονισμούς που χειρίζονται οι αντιπρυτάνεις τους, οι οποίοι όμως από τις 31 Οκτωβρίου αδειάζουν τα γραφεία τους…
Η Σύνοδος Πρυτάνεων
Σε αυτό το κλίμα συνεδρίασε για πρώτη το νέο προεδρείο της Συνόδου Πρυτάνεων υπό την προεδρία του πρύτανη του Πανεπιστημίου Αθηνών κ. Θάνου Δημόπουλου. Στη συνάντηση συμμετείχε η αναπληρωτής υπουργός Παιδείας κυρία Σία Αναγνωστόπουλου.
Κατά τη συνάντηση το προεδρείο της συνόδου ανέλυσε διεξοδικά τη δυσχερή κατάσταση στην οποία έχουν περιέλθει τα ΑΕΙ της χώρας λόγω της υποχρηματοδότησης (επιδεινώνεται για έκτη συνεχή χρονιά) και λόγω της υποστελέχωσης σε επιστημονικό, διοικητικό, τεχνολογικό προσωπικό κ.ά., και ζητήθηκε να γίνουν προσπάθειες ώστε να εξασφαλισθούν τουλάχιστον εν μέρει οι πόροι που αφαιρέθηκαν την τελευταία πενταετία από τα πανεπιστήμια.
Το προεδρείο της συνόδου έκανε συγκεκριμένες προτάσεις στην πολιτική ηγεσία του υπουργείου προκειμένου να περιοριστεί το λειτουργικό κόστος των ΑΕΙ με μείωση φόρων και τελών προς τρίτους.
Επίσης, ζητήθηκε να γίνουν οι απαραίτητες νομοθετικές ρυθμίσεις για:
* Την απλοποίηση των διαδικασιών εκτέλεσης του τακτικού προϋπολογισμού και τη χρήση ταμειακών διαθεσίμων των πανεπιστημίων
* Τη σύναψη συμβάσεων εργασίας ορισμένου χρόνου, προκειμένου να εξασφαλιστεί η απρόσκοπτη φύλαξη και καθαριότητα των ΑΕΙ
* Τη δυνατότητα σύναψης συμβάσεων εργασίας για την εκτέλεση ερευνητικών και αναπτυξιακών προγραμμάτων μέσω ΕΛΚΕ.
Επιπλέον, ζητήθηκε η έγκαιρη αποπληρωμή των έργων των ΕΣΠΑ (κοινοτικά κονδύλια), ούτως ώστε να είναι δυνατόν να ολοκληρωθούν οι απαραίτητες διαδικασίες μέχρι το τέλος του χρόνου. Στα παραπάνω ωστόσο δεσμεύσεις για την επίλυση των προβλημάτων δεν ακούστηκαν.