Τα 12 σημεία και τα 47 «αγκάθια» του… μη διαλόγου για την Παιδεία
Η συναίνεση… απομακρύνεται όλο και περισσότερο στην Επιτροπή Μορφωτικών υποθέσεων της Βουλής, όπου συνεδρίασαν το απόγευμα της Τετάρτης για δεύτερη φορά οι φορείς που συμμετέχουν στον εθνικό διάλογο για την Παιδεία.
Τα κόμματα της αντιπολίτευσης θέλουν διάλογο από μηδενική βάση και καταγγέλλουν όλες τις νομοθετικές παρεμβάσεις της κυβέρνησης που έγιναν χωρίς προηγούμενο διάλογο. Ένταση υπήρξε στη συνεδρίαση μάλιστα σχετικά με το νέο σύστημα εκλογής των διευθυντών Εκπαίδευσης, που πέρασε πρόσφατα η κυβέρνηση στο νομοσχέδιο για τα βοσκοτόπια και προκάλεσε στη συνέχεια αντιδράσεις από τους εκπροσώπους των θεσμών.
Πάντως, στόχος της συνεδρίασης στη Βουλή ήταν το να καθοριστούν οι κατευθύνσεις στις οποίες θα κινηθεί τελικά ο διάλογος για την Παιδεία, οι οποίες και καθορίστηκαν τελικά από τον ομότιμο καθηγητή και πρόεδρο της Επιτροπής κ. Κώστα Γαβρόγλου που συνομίλησε με εκπροσώπους των κομμάτων.
Με βάση αυτά, τα δώδεκα σημεία στα οποία περισσότερο διαφωνούν παρά συμφωνούν σε αυτή τη φάση τα κόμματα του Κοινοβουλίου είναι:
1. Δημοκρατικές αξίες (βία, ρατσισμός, διαφορετικότητα, εκπαίδευση μειονοτήτων, αειφορία εκπαιδευτικών μονάδων, αυτοδιοίκητο διαφόρων βαθμίδων, κοινωνική μέριμνα, πρόσβαση σε πολιτισμικά δρώμενα).
2. Οικονομικά της εκπαίδευσης (τρόποι θεσμοθετημένης αύξησης του ποσοστού επιχορήγησης στην εκπαίδευση, διαφορετικά χρηματοδοτικά σχήματα, δυνατότητες μείωσης εξόδων, «πράσινα» σχολεία, αξιοποίηση περιουσίας, πολιτική προσλήψεων, οικολογικό αποτύπωμα των εκπαιδευτικών μονάδων).
3. Αξιολόγηση εκπαιδευτικών μονάδων και εκπαιδευτικού προσωπικού
4. Νέες τεχνολογίες, διδακτική πρακτική, ψηφιακός εγγραμματισμός
5. Ενιαίος χώρος ανωτάτης εκπαίδευσης και έρευνας.
6. Λύκειο – παραπαιδεία – εισαγωγή στα ΑΕΙ. Μετεγγραφές.
7. Είδη και δομή των διαφορετικών σχολικών μονάδων και του σχολικού δικτύου ανά περιοχή.
8. Διοίκηση Εκπαίδευσης και αποκέντρωσή της.
9. Διασύνδεση των εκπαιδευτικών δομών με την παραγωγή, με την αγορά εργασίας.
10. Προοπτικές για νέους επιστήμονες. Συγκεκριμένα μέτρα.
11. Ρόλος Κοινωφελών Ιδρυμάτων, ΜΚΟ και άλλων οργανισμών για την εκπαίδευση και την έρευνα.
12. Συνεχής και δια βίου εκπαίδευση.
Στην επόμενη συνεδρίαση της Επιτροπής θα καθοριστεί και το χρονοδιάγραμμα εργασιών των υποεπιτροπών που θα συζητήσουν αυτά τα θέματα, ώστε τα πρώτα συμπεράσματά να προκύψουν προς τα τέλη Φεβρουαρίου.
Προσπάθεια σύνθεσης
Από την πλευρά του ο κ. Γαβρόγλου χαρακτήρισε «δημιουργικές» τις συζητήσεις που έγιναν για τον καθορισμό βασικών κατευθύνσεων του διαλόγου με τους εκπροσώπους των κομμάτων, προσθέτοντας: «Μια επιτυχημένη μεταρρύθμιση δεν μπορεί να γίνει στο πλαίσιο της θητείας μιας κυβέρνησης, και για αυτό τον λόγο καλό θα είναι να καταφέρουμε συναινετικά να συγκροτήσουμε το πλαίσιο που θα μπορέσουν να κινηθούν οι εκπαιδευτικές μεταρρυθμίσεις».
Ο κ. Γαβρόγλου δήλωσε ακόμη ότι «μια κυβέρνηση δεν μπορεί να σταματήσει να νομοθετεί» και κάλεσε τα μέλη της επιτροπής να συμμετέχουν σε έναν ανοικτό διάλογο, με χαρακτηριστικό «την ευελιξία, που όμως δεν θα οδηγήσει σε παραλυσία, αλλά σε σύνθεση απόψεων».
Όχι από ΝΔ – ΠαΣοΚ – Ποτάμι
Σύμφωνοι με τις βασικές θεματικές εμφανίστηκαν οι εκπρόσωποι της ΝΔ, του ΠαΣοΚ, του Ποταμιού και των ΑΝΕΛ, με τα τρία πρώτα κόμματα όμως να διαφωνούν σχεδόν σε όλες τις νομοθετικές παρεμβάσεις των τελευταίων μηνών στον χώρο της Παιδείας.
Ο εκπρόσωπος της ΝΔ κ. Θεόδωρος Φορτσάκης από την πλευρά του εξέφρασε τον προβληματισμό του για τη σύνθεση της Επιτροπής Εθνικού και Κοινωνικού Διαλόγου, χωρίς να προηγηθεί σχετική συνεννόηση με τα άλλα κόμματα.
Η κυρία Χαρά Κεφαλίδου, εκ μέρους του ΠαΣοΚ, αναφέρθηκε στα πορίσματα που ήδη έχουν εξαχθεί από εθνικούς διαλόγους για την Παιδεία, που είναι ιδιαίτερα χρήσιμα για να «μην ανακαλύπτουμε τον τροχό κάθε φορά».
Ο κ. Γιώργος Μαυρωτάς, από Το Ποτάμι, μίλησε για την ανάγκη «ουσιαστικού διαλόγου».
Πάντως, ο κ. Θανάσης Παπαχριστόπουλος των ΑΝΕΛ είπε χαρακτηριστικά ότι «δεν ξέρω πόσο έτοιμοι είμαστε για τη μητέρα του διαλόγου».
Τέλος, ο κ. Γιάννης Δελής, εκ μέρους του ΚΚΕ, υπογράμμισε την ανάγκη καλύτερης οργάνωσης των συνεδριάσεων της Επιτροπής.
Τα 47 «αγκάθια»
Η ΝΔ και ο κ. Φορτσάκης μαζί με τη συντονίστρια μορφωτικών υποθέσεων του κόμματος κυρία Σοφία Βούλτεψη έθεσαν τελικά με ανακοίνωσή τους 47 «αγκάθια» στη διαδικασία του διαλόγου.
«Η Νέα Δημοκρατία θεωρεί την παιδεία ως το υπ’ αριθμόν ένα θέμα της ελληνικής κοινωνίας. Τα εκπαιδευτικά ζητήματα δεν έχουν ούτε κομματικό ούτε προσωπικό χαρακτήρα, καθώς αφορούν τόσο στις σημερινές όσο και στις επόμενες γενιές, δηλαδή στο παρόν και στο μέλλον του έθνους μας. Γι’ αυτό δεν επιτρέπεται να αντιμετωπίζονται με οίηση και αδιαλλαξία» αναφέρεται στην ανακοίνωση που εξέδωσαν.
«Η Νέα Δημοκρατία παρακολουθεί στενά τις εξελίξεις σχετικά με τον Εθνικό Διάλογο για την Παιδεία και προτίθεται να συμμετέχει ενεργά σε αυτόν. Ωστόσο επισημαίνει ότι από την ανάληψη των καθηκόντων της συγκυβέρνησης τον περασμένο Γενάρη έχει πραγματοποιηθεί μια σειρά σημαντικών, αυθαίρετων παρεμβάσεων στην παιδεία. Για τη Νέα Δημοκρατία πρόκειται για κορυφαία ζητήματα που πρέπει να τεθούν στον Εθνικό Διάλογο για την Παιδεία, ο οποίος πρέπει να διεξαχθεί από μηδενική βάση».
Μεταξύ αυτών:
* Προώθηση πληθώρας σημαντικών νομοθετικών ρυθμίσεων για θέματα παιδείας σε άσχετα νομοσχέδια ή με τροπολογίες ή με ΠΝΠ, αιφνιδιαστικά και χωρίς διαβούλευση.
* Επιλογή των 13 περιφερειακών διευθυντών Εκπαίδευσης με κριτήρια καθαρά κομματικά.
* Αύξηση του αριθμού των αποσπασμένων εκπαιδευτικών.
* Κομματικές εκκαθαρίσεις διοικητικών στελεχών του υπουργείου Παιδείας την παραμονή των βουλευτικών εκλογών.
* Απόπειρα κομματικών εκκαθαρίσεων διοικήσεων εποπτευόμενων από το υπουργείο Παιδείας οργανισμών την παραμονή των βουλευτικών εκλογών.
* Δημοσίευση του πολυνομοσχεδίου Μπαλτά που ισοπέδωνε κυρίως την τριτοβάθμια εκπαίδευση.
* Κατά την έναρξη του σχολικού έτους 25.000 κενά χωρίς ούτε έναν αναπληρωτή εκπαιδευτικό στα σχολεία.
* Καθυστέρηση αποστολής των αναγκαίων χρηματικών ποσών για την κάλυψη των λειτουργικών αναγκών των σχολείων του εξωτερικού.
* Καθυστέρηση των αποσπάσεων εκπαιδευτικών για τις ανάγκες των σχολείων του εξωτερικού και σειρά αυθαιρεσιών στη διαδικασία αυτή.
* Τέλος στα προγράμματα «Οδυσσέας» και «Σχολές Γονέων», καθώς δεν υπήρξε συνέχεια ως προς τη χρηματοδότησή τους από το ΕΣΠΑ από αδιαφορία του υπουργείου.
* Εισαγωγή ΦΠΑ 23% στην ιδιωτική εκπαίδευση, σωρεία αντιφατικών δηλώσεων και, τέλος, κατάργησή του.
* Τέλος στο ψηφιακό σχολείο.
* Πρόχειρη και επιπόλαια αλλαγή του συστήματος εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.
* Πρόχειρη και επιπόλαια αλλαγή του ωρολογίου προγράμματος της Γ’ Λυκείου.
* Ολοκλήρωση της ουσιαστικής κατάργησης της Τράπεζας Θεμάτων, που κατέστη προαιρετικό συμβουλευτικό εργαλείο.
* Αλλαγή του τρόπου επιλογής διευθυντών Εκπαίδευσης με την εισαγωγή του στοιχείου της εκλογής τους από τους διευθυντές σχολικών μονάδων και την αποδυνάμωση των τυπικών προσόντων, με σκοπό τον κομματικό έλεγχο της διαδικασίας.
* Επαναφορά των «αιώνιων» φοιτητών.
* Αλλαγή της σύνθεσης των Περιφερειακών Υπηρεσιακών Συμβουλίων των εκπαιδευτικών, με σκοπό τον κομματικό έλεγχό τους.
Πυρά από τη Δημοκρατική Συμπαράταξη
Από την πλευρά της Δημοκρατικής Συμπαράταξης ο κ. Δημήτρης Κωνσταντόπουλος δήλωσε ότι «ο κ. Φίλης σε συνέντευξη Τύπου για τα θέματα Παιδείας, λίγο πριν από την ψήφιση του νομοσχεδίου για τις βοσκήσιμες γαίες, έλεγε ότι “δεν θα μπλέξουμε τους βοσκούς με τα νομοσχέδια για την Παιδεία”.
Απέσυρε μετά τη δική μας πίεση τις τροπολογίες για θέματα Παιδείας από τις επιτροπές συζήτησης του εν λόγω νομοσχεδίου.
Συνεπής, όμως, στα ψέματα και κυριολεκτικά την τελευταία στιγμή πέρασε αιφνιδιαστικά από το παράθυρο στην Ολομέλεια της Βουλής τις τροπολογίες για τον τρόπο επιλογής διευθυντών πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
Συμπερασματικά λοιπόν ο κ. Φίλης ενδιαφέρεται μόνο για την πλήρη κομματικοποίηση της Εκπαίδευσης και αδιαφορεί παντελώς για τη συναίνεση στα μείζονα ζητήματα του χώρου. Ποιο άλλο συμπέρασμα μπορεί να εξαχθεί από τις ενέργειές του, τη στιγμή που έχει απευθύνει πρόσκληση για Εθνικό και Κοινωνικό Διάλογο για την Παιδεία;» ανέφερε.
«Πρέπει να μας ξεκαθαρίσει ο κ. Φίλης αν επιθυμεί πραγματικά τον διάλογο, τον σέβεται και περιμένει να εξαχθούν από αυτόν χρήσιμα συμπεράσματα ή τελικά αυτός του επιβλήθηκε, τον θεωρεί προσχηματικό, με αποτέλεσμα να φέρνει σκόρπιες τροπολογίες σε διάφορα νομοσχέδια για να τον ακυρώσει.
Το να προσδοκά όμως τη συμμετοχή κομμάτων, κοινωνικών φορέων, μαθητών, καθηγητών και γονέων για να δώσουν το “κοινωνικό περιτύλιγμα” που χρειάζεται σε ειλημμένες αποφάσεις δείχνει πολιτικό θράσος» κατέληξε ο κ. Κωνσταντόπουλος.