kathimerini.gr
«Οι φοιτητές εστιάζουν στις σπουδές τους, θέλουν να πάρουν έναν τίτλο ισχυρό ώστε να μπορούν να αντιμετωπίσουν τον ανταγωνισμό σε μία δύσκολη και συνεχώς μεταβαλλόμενη αγορά εργασίας», λέει στην «Κ» ο 26χρονος Αστέριος Παραδιάς, φοιτητής, σε δεύτερο πτυχίο έπειτα από εκείνο του Παντείου, στη Νομική Σχολή Αθηνών. «Εχουμε βαρεθεί τις πρακτικές και τον τρόπο που λειτουργούν οι φοιτητικές παρατάξεις μέσα στη σχολή. Το πανεπιστήμιο πρέπει να αλλάξει σελίδα», προσθέτει ο 22χρονος Σπύρος Μαθιουδάκης, τελειόφοιτος στο Τμήμα Πολιτικής Επιστήμης και Δημόσιας Διοίκησης του Πανεπιστημίου Αθηνών (ΕΚΠΑ).
«Εχοντας καθημερινή επαφή και εμπειρία, αναγνωρίζω τα θετικά στοιχεία των Προτύπων Πειραματικών Σχολείων, τα οποία σαφώς υπερτερούν των όποιων αρνητικών. Ανησυχώ, όπως και πολλοί άλλοι γονείς, ότι τα σχολεία αυτά θα υποβαθμιστούν τόσο μέσω του νέου νόμου, όσο και μέσω της εν γένει αντιμετώπισής τους από τη νυν ηγεσία του υπουργείου Παιδείας, η οποία εμφανίζεται να τα στοχοποιεί. Πρέπει να διαφυλάξουμε και για τις επόμενες γενιές την ευκαιρία που είχαν τα δικά μας παιδιά», λέει στην «Κ» ο 50χρονος Ανδρέας Λαπούρτας, γονιός δύο κοριτσιών σε Πρότυπο Πειραματικό Γυμνάσιο της Αθήνας.
Εντονος είναι ο προβληματισμός σε μεγάλη μερίδα φοιτητών και γονιών για τις αλλαγές που προωθεί η νέα κυβέρνηση στις τρεις βαθμίδες της παιδείας, οι οποίες αποτελούν σαφή οπισθοδρόμηση στα χρόνια της δεκαετίας του ’80. Είναι χαρακτηριστικό ότι οι αλλαγές στα πανεπιστήμια αποτελούν ουσιαστικά αντιγραφή του συστήματος λειτουργίας που εγκαθιδρύθηκε με νόμο το 1982, το οποίο «κακοφόρμισε». Τώρα, ο νέος υπουργός Παιδείας Αριστείδης Μπαλτάς επαναφέρει, μεταξύ άλλων, τη φοιτητική συμμετοχή στη συνδιοίκηση των πανεπιστημίων, εδραιώνοντας τον ρόλο των φοιτητικών παρατάξεων, οι οποίες μεταπολιτευτικά αποτέλεσαν φυτώρια κομματικών στρατών και στελεχών. Επίσης, επιστρέφουν οι «αιώνιοι» φοιτητές. «Οι “αιώνιοι” δεν εμποδίζουν την εκπαιδευτική διαδικασία, αλλά είναι ο “βιότοπος” στον οποίο αναπτύσσονται παθογένειες των ΑΕΙ», τονίζει στην «Κ» ο ομότιμος καθηγητής του ΕΚΠΑ Θάνος Βερέμης.
Ιδια εικόνα με τις αλλαγές στην πρωτοβάθμια και τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Η μετατροπή των Πρότυπων – Πειραματικών Σχολείων, που θεσμοθετήθηκαν το 2011, σε απλώς Πειραματικά «μεταφέρει» τα σχολεία στο 1985, όταν δημιουργήθηκε το πλαίσιο των Πειραματικών. Τι ακολούθησε από τότε; Τα Πειραματικά μετατράπηκαν σε σχολεία της γειτονιάς, ο πειραματισμός εξοβελίστηκε στη γωνία υπό το βάρος της δημοσιοϋπαλληλικής νοοτροπίας, η κλήρωση για την εισαγωγή των μαθητών κατέστη εύκολα διαβλητή διαδικασία. Ηδη, σήμερα και εν όψει των κληρώσεων για τα νέα Πειραματικά Σχολεία, γονείς αναζητούν… γνωριμίες με συνδικαλιστικά στελέχη του ΣΥΡΙΖΑ για να μεσολαβήσουν ώστε τα παιδιά τους να φοιτήσουν σε κάποιο Πειραματικό. «Τα Πρότυπα Πειραματικά λειτούργησαν κόντρα στις συνδικαλιστικές πρακτικές και γι’ αυτό πολεμήθηκαν από τους συνδικαλιστές. Χαλούσαν την πιάτσα. Μπαίνουμε στην περίοδο των σχολείων της ήσσονος προσπαθείας και της κοπάνας», λέει ο Γιάννης Αντωνίου, πρώην αντιπρόεδρος της Διοικούσας Επιτροπής των ΠΠΣ και διευθυντής του 2ου Π.Π. Γυμνασίου Αθήνας.
«Ευρύτερα, οι αλλαγές συνιστούν προσπάθεια καταστροφής χωρίς καμία μελέτη. Η λογική της ηγεσίας του υπουργείου Παιδείας είναι πρώτα να γκρεμίσει και μετά να μελετήσει τι θέλει να κάνει. Ουσιαστικά, απλώς αντιδρούν στα όσα παρέλαβαν», αναφέρει στην «Κ» η αναπληρώτρια καθηγήτρια του ΕΚΠΑ Βάσω Κιντή, η οποία, όπως και οι κ. Βερέμης και Αντωνίου, μετέχει στην πρωτοβουλία «Παιδεία 2015». Η πρωτοβουλία διοργανώνει ανοιχτή εκδήλωση αύριο το απόγευμα, Δευτέρα 11 Μαΐου, στις 7 μ.μ., στο κλειστό γήπεδο «Σπύρος Λούης» στο Μαρούσι, κατά των αλλαγών στην εκπαίδευση. Η Πρωτοβουλία αποτελείται από εκπαιδευτικούς λειτουργούς όλων των βαθμίδων εκπαίδευσης και μεταξύ αυτών τον Μιχάλη Σταθόπουλο, ακαδημαϊκό, πρώην υπουργό και πρώην πρύτανη ΕΚΠΑ. «Καλούμε τους πολίτες και τους γονείς να κινητοποιηθούν για το μέλλον τον παιδιών τους. Γυρνούν την εκπαίδευση 40 χρόνια πίσω», είναι το μήνυμα των ανθρώπων της Πρωτοβουλίας.
«Οι φοιτητές εστιάζουν στις σπουδές τους, θέλουν να πάρουν έναν τίτλο ισχυρό ώστε να μπορούν να αντιμετωπίσουν τον ανταγωνισμό σε μία δύσκολη και συνεχώς μεταβαλλόμενη αγορά εργασίας», λέει στην «Κ» ο 26χρονος Αστέριος Παραδιάς, φοιτητής, σε δεύτερο πτυχίο έπειτα από εκείνο του Παντείου, στη Νομική Σχολή Αθηνών. «Εχουμε βαρεθεί τις πρακτικές και τον τρόπο που λειτουργούν οι φοιτητικές παρατάξεις μέσα στη σχολή. Το πανεπιστήμιο πρέπει να αλλάξει σελίδα», προσθέτει ο 22χρονος Σπύρος Μαθιουδάκης, τελειόφοιτος στο Τμήμα Πολιτικής Επιστήμης και Δημόσιας Διοίκησης του Πανεπιστημίου Αθηνών (ΕΚΠΑ).
«Εχοντας καθημερινή επαφή και εμπειρία, αναγνωρίζω τα θετικά στοιχεία των Προτύπων Πειραματικών Σχολείων, τα οποία σαφώς υπερτερούν των όποιων αρνητικών. Ανησυχώ, όπως και πολλοί άλλοι γονείς, ότι τα σχολεία αυτά θα υποβαθμιστούν τόσο μέσω του νέου νόμου, όσο και μέσω της εν γένει αντιμετώπισής τους από τη νυν ηγεσία του υπουργείου Παιδείας, η οποία εμφανίζεται να τα στοχοποιεί. Πρέπει να διαφυλάξουμε και για τις επόμενες γενιές την ευκαιρία που είχαν τα δικά μας παιδιά», λέει στην «Κ» ο 50χρονος Ανδρέας Λαπούρτας, γονιός δύο κοριτσιών σε Πρότυπο Πειραματικό Γυμνάσιο της Αθήνας.
Εντονος είναι ο προβληματισμός σε μεγάλη μερίδα φοιτητών και γονιών για τις αλλαγές που προωθεί η νέα κυβέρνηση στις τρεις βαθμίδες της παιδείας, οι οποίες αποτελούν σαφή οπισθοδρόμηση στα χρόνια της δεκαετίας του ’80. Είναι χαρακτηριστικό ότι οι αλλαγές στα πανεπιστήμια αποτελούν ουσιαστικά αντιγραφή του συστήματος λειτουργίας που εγκαθιδρύθηκε με νόμο το 1982, το οποίο «κακοφόρμισε». Τώρα, ο νέος υπουργός Παιδείας Αριστείδης Μπαλτάς επαναφέρει, μεταξύ άλλων, τη φοιτητική συμμετοχή στη συνδιοίκηση των πανεπιστημίων, εδραιώνοντας τον ρόλο των φοιτητικών παρατάξεων, οι οποίες μεταπολιτευτικά αποτέλεσαν φυτώρια κομματικών στρατών και στελεχών. Επίσης, επιστρέφουν οι «αιώνιοι» φοιτητές. «Οι “αιώνιοι” δεν εμποδίζουν την εκπαιδευτική διαδικασία, αλλά είναι ο “βιότοπος” στον οποίο αναπτύσσονται παθογένειες των ΑΕΙ», τονίζει στην «Κ» ο ομότιμος καθηγητής του ΕΚΠΑ Θάνος Βερέμης.
Ιδια εικόνα με τις αλλαγές στην πρωτοβάθμια και τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Η μετατροπή των Πρότυπων – Πειραματικών Σχολείων, που θεσμοθετήθηκαν το 2011, σε απλώς Πειραματικά «μεταφέρει» τα σχολεία στο 1985, όταν δημιουργήθηκε το πλαίσιο των Πειραματικών. Τι ακολούθησε από τότε; Τα Πειραματικά μετατράπηκαν σε σχολεία της γειτονιάς, ο πειραματισμός εξοβελίστηκε στη γωνία υπό το βάρος της δημοσιοϋπαλληλικής νοοτροπίας, η κλήρωση για την εισαγωγή των μαθητών κατέστη εύκολα διαβλητή διαδικασία. Ηδη, σήμερα και εν όψει των κληρώσεων για τα νέα Πειραματικά Σχολεία, γονείς αναζητούν… γνωριμίες με συνδικαλιστικά στελέχη του ΣΥΡΙΖΑ για να μεσολαβήσουν ώστε τα παιδιά τους να φοιτήσουν σε κάποιο Πειραματικό. «Τα Πρότυπα Πειραματικά λειτούργησαν κόντρα στις συνδικαλιστικές πρακτικές και γι’ αυτό πολεμήθηκαν από τους συνδικαλιστές. Χαλούσαν την πιάτσα. Μπαίνουμε στην περίοδο των σχολείων της ήσσονος προσπαθείας και της κοπάνας», λέει ο Γιάννης Αντωνίου, πρώην αντιπρόεδρος της Διοικούσας Επιτροπής των ΠΠΣ και διευθυντής του 2ου Π.Π. Γυμνασίου Αθήνας.
«Ευρύτερα, οι αλλαγές συνιστούν προσπάθεια καταστροφής χωρίς καμία μελέτη. Η λογική της ηγεσίας του υπουργείου Παιδείας είναι πρώτα να γκρεμίσει και μετά να μελετήσει τι θέλει να κάνει. Ουσιαστικά, απλώς αντιδρούν στα όσα παρέλαβαν», αναφέρει στην «Κ» η αναπληρώτρια καθηγήτρια του ΕΚΠΑ Βάσω Κιντή, η οποία, όπως και οι κ. Βερέμης και Αντωνίου, μετέχει στην πρωτοβουλία «Παιδεία 2015». Η πρωτοβουλία διοργανώνει ανοιχτή εκδήλωση αύριο το απόγευμα, Δευτέρα 11 Μαΐου, στις 7 μ.μ., στο κλειστό γήπεδο «Σπύρος Λούης» στο Μαρούσι, κατά των αλλαγών στην εκπαίδευση. Η Πρωτοβουλία αποτελείται από εκπαιδευτικούς λειτουργούς όλων των βαθμίδων εκπαίδευσης και μεταξύ αυτών τον Μιχάλη Σταθόπουλο, ακαδημαϊκό, πρώην υπουργό και πρώην πρύτανη ΕΚΠΑ. «Καλούμε τους πολίτες και τους γονείς να κινητοποιηθούν για το μέλλον τον παιδιών τους. Γυρνούν την εκπαίδευση 40 χρόνια πίσω», είναι το μήνυμα των ανθρώπων της Πρωτοβουλίας.