Ένα Λύκειο που θα συνδυάζει τις θεωρητικές γνώσεις με την τεχνική κατάρτιση ως πρώτο βήμα της επαγγελματικής εκπαίδευσης η οποία περνάει στη μεταλυκειακή βαθμίδα, είναι ο μεσοπρόθεσμος στόχος μιας κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ. Όπως εξηγεί στο 360pedia.gr, ο Τάσος Κουράκης, Συντονιστής της ΚΟ του ΣΥΡΙΖΑ , θα υπάρξει μεταβατικό στάδιο έως την εφαρμογή του Ενιαίου Λυκείου Θεωρίας και Πράξης.
Σε πρώτη φάση, η κυβέρνηση Σύριζα, αν εκλεγεί, θα καταργήσει τον νόμο 4009 και τον νόμο 4186/13 για την τεχνολογική εκπαίδευση και άρα την τράπεζα θεμάτων, τον υπολογισμό των βαθμών Α΄και Β΄Λυκείου για την εισαγωγή στα ΑΕΙ-ΑΤΕΙ και το τέταρτο έτος μαθητείας στα Επαγγελματικά Λύκεια. Θα επιστρέψουν επίσης οι ειδικότητες που καταργήθηκαν με ξαφνικό θάνατο, στα πρότυπα της ΕΡΤ, το καλοκαίρι του 2013.
Στη συνέχεια θα ξεκινήσει διάλογος με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς, διάρκειας ενός έτους όπως έχει δημοσιεύσει το 360pedia.gr, προκειμένου να καθοριστεί στις λεπτομέρειές του το ΕΛΘΠ αλλά και το νέο σύστημα πρόσβασης στην τριτοβάθμιας εκπαίδευση, την οποία ο ΣΥΡΙΖΑ, στο πρόγραμμά του ονομάζει ελεύθερη. Αυτή τη στιγμή δεν φαίνεται τα αρμόδια όργανα να έχουν καταλήξει στις λεπτομέρειες της ελεύθερης πρόσβασης και αν θα ισχύσει για όλες τις σχολές. Η γενική φιλοσοφία πάντως είναι ο στόχος για αποδέσμευση του Λυκείου από, την τριτοβάθμια εκπαίδευση και απ΄ότι φαίνεται και την επαγγελματική, στόχο που επικαλούνται όλα τα συστήματα που έχουν εφαρμοστεί την τελευταία 15ετία χωρίς να τον έχουν επιτύχει.
Ο Τάσος Κουράκης κάνει λόγο για κάλυψη των αναγκών σε εκπαιδευτικούς, με μόνιμους διορισμούς, ώστε να λειτουργήσουν ομαλά και τα ολοήμερα. Η επέκταση του ολοήμερου προγράμματος σε όλα τα Δημοτικά σχολεία εναπόκειται, όπως όλα τα τελευταία χρόνια, στους διαθέσιμους πόρους. Ο Συντονιστής Παιδείας του ΣΥΡΙΖΑ επαναλαμβάνει σε όλους του τόνους και σε όλες τις επί μέρους ενότητες της συνέντευξης του στο 360pedia.gr ότι θα αυξηθούν οι δαπάνες για την εκπαίδευση όλων των βαθμίδων από τον κρατικό προυπολογισμό στο πλαίσιο της υψηλής πολιτικής ιεράρχησης στην οποία εντάσσει το κόμμα την Παιδεία και την Υγεία.
Διαβάστε αναλυτικά το τμήμα της συνέντευξης του Τάσου Κουράκη στο 360pedia.gr που αφορά στη Μέση, Επαγγελματική και Ιδιωτική Εκπαίδευση
Αυτή τη στιγμή, τα δημοτικά σχολεία λειτουργούν σε τρείς ταχύτητες. Κάποια είναι ενταγμένα στον Ενιαίο Αναμορφωμένο Πρόγραμμα, κάποια είναι ολοήμερα και κάποια κλασσικά δημοτικά που τελειώνουν στις 12.00 η τη 1.00 το μεσημέρι. Οι δύο πρώτοι τύποι σχολείων αντιμετωπίζουν πάρα πολλά προβλήματα στη λειτουργία τους γιατί δεν επαρκούν οι εκπαιδευτικοί. Θεωρούνται επίσης «ακριβά» σχολεία. Πότε πιστεύετε ότι θα μπορέσετε να υλοποιήσετε την προγραμματική σας θέση για επέκταση του ολοήμερου διευρυμένου ωραρίου σε όλα τα δημοτικά της χώρας;
Για τον ΣΥΡΙΖΑ η δημόσια εκπαίδευση δεν είναι θέμα κόστους αλλά θέμα ιεράρχησης πολιτικών προτεραιοτήτων. Εφόσον η αναβάθμιση της δημόσιας εκπαίδευσης αποτελεί βασική μας προτεραιότητα – και νομίζω ότι μπορούμε να συμφωνήσουμε ότι η Πρωτοβάθμια εκπαίδευση είναι βασικός πυλώνας του εκπαιδευτικού συστήματος- θα αναζητηθούν εξαρχής όλες οι δυνατότητες οι οποίες θα επιτρέψουν στα δημόσια δημοτικά σχολεία να λειτουργήσουν με το απαραίτητο εκπαιδευτικό προσωπικό, με σύγχρονα αναλυτικά προγράμματα και με ολοήμερο ωράριο, σε μία ταχύτητα, εκείνη της αναβάθμισης και της ανάπτυξης. Διότι η ανάπτυξη της χώρας εξαρτάται και από -αν όχι κυρίως από- το δημόσιο σχολείο, του οποίου τα θεμέλια εν πολλοίς στηρίζονται στην Πρωτοβάθμια εκπαίδευση.
Προτείνετε την καθιέρωση δίχρονης υποχρεωτικής προσχολικής Αγωγής όταν τα οικονομικά της χώρας το επιτρέψουν. Η επιστροφή στο καθεστώς υπαγωγής στο υπουργείο Παιδείας, από τους δήμους που είναι σήμερα, σε τι θα εξυπηρετήσει;
Η σημασία της προσχολικής αγωγής για την ολοκληρωμένη ψυχοκοινωνική ανάπτυξη των παιδιών και για την εισαγωγή στην εκπαιδευτική διαδικασία είναι αναντικατάστατη και για το λόγο αυτό σταδιακά θα γίνει διετής και θα παρέχεται από το δημόσιο σχολείο σε ολοήμερο ωράριο. Σε ένα σύγχρονο εκπαιδευτικό σύστημα, στην προσχολική αγωγή συμπεριλαμβάνονται και οι βρεφονηπιακοί σταθμοί, οι οποίοι θα αναβαθμιστούν και θα τεθούν υπό την εποπτεία του Υπουργείου Παιδείας, ώστε να παρέχουν ένα ολοκληρωμένο και ενιαίο εκπαιδευτικό πρόγραμμα σε όλα τα παιδιά της χώρας.
Το Ενιαίο Λύκειο Θεωρίας και Πράξης το οποίο περιγράφεται, σε αδρές γραμμές, στο πρόγραμμα του ΣΥΡΙΖΑ είναι ένας νέος τύπος Λυκείου που συνδυάζει την Γενική με την Τεχνολογική Εκπαίδευση. Τι ακριβώς σημαίνει αυτό;
Το Ενιαίο Λύκειο Θεωρίας και Πράξης, συνδυάζει αρμονικά τη θεωρητική μόρφωση με την πρακτική δραστηριότητα και τη σύγχρονη τεχνολογία, και παρέχει σύγχρονη γενική και τεχνολογική μόρφωση σε κάθε μαθητή και μαθήτρια, ανάλογη προς το επίπεδο της ηλικίας τους, μέσα από ένα πλέγμα μαθημάτων υποχρεωτικών και επιλογής. Λειτουργεί αυτοδύναμα σε σχέση με την τριτοβάθμια εκπαίδευση και το σύστημα πρόσβασης σε αυτή. Αναβαθμίζει το μορφωτικό ρόλο του λυκείου στρέφοντας το ενδιαφέρον των μαθητών και των μαθητριών στις σπουδές τους στο λύκειο και όχι στη φροντιστηριακή προετοιμασία τους για τις εξετάσεις.
Τα βασικά πλεονεκτήματα της πρότασής μας για το Ενιαίο Λύκειο Θεωρίας και Πράξης είναι τα εξής:
- κρατά στο πλαίσιο του σχολείου το μαθητικό πληθυσμό που συνεχίζει τις σπουδές στη βαθμίδα του λυκείου μετά την αποπεράτωση της ισχύουσας σήμερα 9χρονης υποχρεωτικής εκπαίδευσης,
- συνδέει, σε ένα υψηλότερο μορφωτικό επίπεδο, μετά το Γυμνάσιο, τη θεωρία με την πράξη,
- συμβάλλει στην άμβλυνση των στερεοτύπων που συνδέονται με τη διανοητική και τη χειρωνακτική εργασία,
- παρέχει υψηλότερου επιπέδου γενική μόρφωση, αναγκαία για μια πιο επιτυχή παρακολούθηση οποιασδήποτε περαιτέρω εξειδίκευσης,
- αναβάλλει για μεταγενέστερο επίπεδο (μετά την αποφοίτηση από το Λύκειο) τη λήψη κρίσιμων αποφάσεων σχετικά με εκπαιδευτικές/επαγγελματικές επιλογές.
- συμβάλλει στην άμβλυνση των συνεπειών των κοινωνικών ανισοτήτων στον τομέα της μόρφωσης.
Τα κενά σε εκπαιδευτικό προσωπικό στα σχολεία είναι χιλιάδες. Πως θα εξασφαλιστούν οι πόροι για να προσληφθούν οι εκπαιδευτικοί που είναι απαραίτητοι για τη λειτουργία ακόμη και των τύπων σχολείων που είναι θεσμοθετημένοι, αυτή τη στιγμή σε κάθε βαθμίδα;
Έχουμε πει πολλές φορές ότι η Παιδεία και η Υγεία είναι βασικές προτεραιότητες του ΣΥΡΙΖΑ. Θα αυξήσουμε λοιπόν σταδιακά τα κονδύλια για την Παιδεία και την Έρευνα από τον κρατικό προϋπολογισμό, και θα αναπροσαρμόσουμε τους πόρους του νέου ΕΣΠΑ ώστε να γίνει ουσιαστικότερη η αξιοποίηση τους. Η αύξηση των δαπανών για την παιδεία, οι οποίες σταδιακά θα προσεγγίσουν τα ευρωπαϊκά δεδομένα, θα επιτρέψει την πλήρη στελέχωση των σχολείων με τους απαραίτητους εκπαιδευτικούς για την λειτουργία όλων των σχολείων κάθε τύπου και σε κάθε βαθμίδα.
Τι θα γίνει με την Μαθητεία; Θα την καταργήσετε πλήρως ή θα την τροποποιήσετε ώστε να μην προσφέρει φθηνά εργατικά χέρια αλλά πραγματική επαγγελματική εμπειρία και δυνατότητα απασχόλησης; Η μακρόχρονη εμπειρία άλλων χωρών έχει να επιδείξει και θετικά αποτελέσματα με την προϋπόθεση ενός αυστηρού ελεγκτικού μηχανισμού, αλλά και στρεβλώσεις.
Η Μαθητεία, όπως θεσμοθετήθηκε με το νόμο το 4186/2013, εντάσσεται σε ένα νεοφιλελεύθερο ιδεολογικό πλαίσιο εκπαιδευτικής πολιτικής, το οποίο όπως έχουμε καταστήσει σαφές, δεν μας εκφράζει. Δεν μπορούμε να την δούμε ως αποκομμένη πρακτική, παρά να την εντάξουμε μέσα σε μία γενικότερη στόχευση, η οποία αποσκοπεί στην ποσοτική και ποιοτική συρρίκνωση της δημόσιας παιδείας. Ως εκ τούτου, όπως και όλοι οι υπόλοιποι μνημονιακοί νόμοι για την εκπαίδευση, έτσι και όλο το πλαίσιο του ν. 4186/2013, ο οποίος περιλαμβάνει και τη Μαθητεία, θα καταργηθεί πλήρως.
Τι θα γίνει με τους τομείς που καταργήθηκαν στην τεχνολογική εκπαίδευση, θα επανέλθουν μόνο για το μεταβατικό διάστημα ή θα ενσωματωθούν στο ΕΛΘΠ;
Ο ΣΥΡΙΖΑ δεν πιστεύει στο «δόγμα του Σοκ» στην εφαρμογή της εκπαιδευτικής του πολιτικής. Μέχρι την θεσμοθέτηση του Ενιαίου Λυκείου Θεωρίας και Πράξης θα υπάρξει ένα μεταβατικό στάδιο, κατά το οποίο όλες οι καταργηθείσες ειδικότητες, θα επανέλθουν και στη συνέχεια θα συμπεριληφθούν στο ΕΛΘΠ και ενδεχομένως θα εμπλουτιστούν και με περισσότερες. Είναι σημαντικό να υπογραμμιστεί ότι οι όποιες αλλαγές θα εισαχθούν σταδιακά και κατόπιν διαλόγου και συνεργασίας με όλα τα εμπλεκόμενα μέρη.
Τα τελευταία χρόνια έχουν γίνει κοσμογονικές αλλαγές στο χώρο της ιδιωτικής μέσης εκπαίδευσης σε επίπεδο λειτουργίας και αδειοδότησης των σχολείων αλλά και στις εργασιακές σχέσεις των εκπαιδευτικών. Πως σκοπεύετε να κινηθείτε σε αυτό το θέμα;
Τα τελευταία χρόνια η δευτεροβάθμια ιδιωτική εκπαίδευση έχει παραδοθεί στους νόμους της αγοράς με σκανδαλώδεις διατάξεις που μετατρέπουν το εκπαιδευτικό ίδρυμα σε καθαρή επιχείρηση και αποδομούν τις εργασιακές σχέσεις των εκπαιδευτικών που εργάζονται εκεί.
Θα διασφαλίσουμε την τήρηση της νομιμότητας στα ιδιωτικά εκπαιδευτήρια, η οποία καταπατάται βάναυσα σε όλα τα επίπεδα και θα επαναφέρουμε τα καταργηθέντα εργασιακά δικαιώματα των ιδιωτικών εκπαιδευτικών, τα οποία τα τελευταία χρόνια έχουν βρεθεί στο στόχαστρο των μνημονιακών μεταρρυθμίσεων.