Δεν θα γίνει διαγωνισμός ΑΣΕΠ για την κάλυψη των αναγκών της επόμενης σχολικής χρονιάς σε εκπαιδευτικό προσωπικό, ξεκαθαρίζει και ο Συντονιστής Παιδείας της ΚΟ του ΣΥΡΙΖΑ. Οι μόνιμοι διορισμοί θα γίνουν από τις λίστες αδιόριστων επιτυχόντων του ΑΣΕΠ και τους πίνακες αναπληρωτών. Ο Τάσος Κουράκης, υποψήφιος στην Α΄Θεσσαλονίκης αναλύει στο 360pedia όλο το σχεδιασμό του ΣΥΡΙΖΑ για την εκπαίδευση, αν γίνει κυβέρνηση. Η συγκεκριμένη ενότητα ερωτήσεων και απαντήσεων αφορά σε όλα τα θέματα που απασχολούν τους εκπαιδευτικούς.
Οι πίνακες αναπληρωτών αριθμούν περίπου 28.000 δάσκαλους και καθηγητές που έχουν προϋπηρεσία στην εκπαίδευση και μάλιστα μακριά από τον τόπο κατοικίας τους, οι περισσότεροι. Η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Παιδείας, με κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ, όπως λέει ο Τάσος Κουράκης, θα αντλήσει από αυτή την μεγάλη δεξαμενή και από τους επιτυχόντες διαγωνισμών ΑΣΕΠ που παραμένουν αδιόριστοι, τους εκπαιδευτικούς που πρέπει να διοριστούν για τις ανάγκες των σχολείων το 2015-2016. Λέει μάλιστα ότι οι πίνακες αναπληρωτών θα επικαιροποιηθούν, προφανώς για να συμπεριλάβουν όσους υπηρέτησαν ως αναπληρωτές από το 2010 και μετά και δεν εντάχθηκαν επειδή είχε παγώσει η τροφοδότησή τους.
Οι μετατάξεις καθηγητών ειδικοτήτων στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση θα επανεξεταστούν και θα κοινοποιηθούν οι πίνακες μοριοδότησης, λέει ο κ. Κουράκης και επαναλαμβάνει τις δεσμεύσεις του ΣΥΡΙΖΑ για τους διαθέσιμους και την αξιολόγηση. Προανήγγειλε επίσης άμεσες αλλαγές στη διοίκηση της εκπαίδευσης.
Ακολουθούν οι απαντήσεις του Συντονιστή Παιδείας της ΚΟ του ΣΥΡΙΖΑ στις ερωτήσεις του 360pedia για τους εκπαιδευτικούς.
Τι θα γίνει με τους διαθέσιμους;
Δεσμευόμαστε ότι άμεσα θα καταργηθεί ο θεσμός της διαθεσιμότητας και όλοι οι «διαθέσιμοι» εκπαιδευτικοί και διοικητικοί υπάλληλοι θα επιστρέψουν στις θέσεις τους.
Τι θα γίνει με την αξιολόγηση;
Με την λεγόμενη διαδικασία της «αυτό-αξιολόγησης» και «αξιολόγησης», η οποία ξεκίνησε την περσινή σχολική χρονιά και συνεχίζεται φέτος εν μέσω καταγγελιών, μηνύσεων, απεργιών και εν τέλει αποχής από το μεγαλύτερο μέρος της εκπαιδευτικής κοινότητας, το Υπουργείο Παιδείας, κατόρθωσε να αποδείξει περίτρανα, αυτό που όλα τα εμπλεκόμενα μέρη είχαν εξαρχής επισημάνει : η συγκεκριμένη διαδικασία έχει απονομιμοποιηθεί στην συνείδηση των εκπαιδευτικών, ως ένα εργαλείο χειραγώγησης, ως ένας εκβιαστικός και αυταρχικός μηχανισμός, ο οποίος χρησιμοποιώντας μέσα όπως αυτό της μισθολογικής καθήλωσης και της απειλής για «διαθεσιμότητες», καταστρατηγεί δικαιώματα, στραγγαλίζει την εκπαιδευτική διαδικασία, απαξιώνει το εκπαιδευτικό έργο και επιτίθεται συνολικά στον χαρακτήρα της δημόσιας εκπαίδευσης.
Ο ΣΥΡΙΖΑ, έχει δηλώσει πολλές φορές, ότι αυτού του είδους η αξιολόγηση δεν εκφράζει την εκπαιδευτική του πολιτική και δεν εξυπηρετεί τους στόχους του για τη δημόσια εκπαίδευση. Έχουμε δεσμευτεί ότι θα καταργήσουμε τους σχετικούς με την αξιολόγηση Νόμους 4024/11, 4142/13 και 3848/10 και το Προεδρικό Διάταγμα 152/13 και ότι δεν θα επικυρώσουμε εκ των υστέρων τετελεσμένα που απορρέουν από την εφαρμογή αυτού του αυταρχικού νομοθετικού πλαισίου.
Πως θα αποτιμάται το εκπαιδευτικό έργο και σε επίπεδο σχολικής μονάδας και σε επίπεδο διδασκόντων;
Η Κυβέρνηση της Αριστεράς, προκρίνει αντί της αυταρχικής αξιολόγησης του Υπουργείου Παιδείας, ένα ουσιαστικό πλαίσιο θεσμικής στήριξης του εκπαιδευτικού έργου, το οποίο θα περιλαμβάνει τόσο την επιμόρφωση και την στήριξη των εκπαιδευτικών, όσο και την συμμετοχική διαχείριση της εκπαιδευτικής διαδικασίας εν συνόλω. Σε κάθε περίπτωση, η όποια αποτίμηση του έργου των δασκάλων και της επίδοσης των μαθητών, θα αποσκοπεί στο να εξαχθούν συμπεράσματα για τις αναγκαίες ενέργειες στήριξης των δασκάλων και των μαθητικών αναγκών και όχι στον εξοβελισμό, στην τιμωρία και στην περιθωριοποίηση.
Η επιμόρφωση των εκπαιδευτικών έχει σχεδόν παγώσει επί χρόνια. Τα κονδύλια ΕΣΠΑ προορίζονται για καινοτόμα προγράμματα. Πότε εκτιμάται ότι θα είναι έτοιμα τα νέα προγράμματα σπουδών ώστε να ξεκινήσει η επιμόρφωση των εκπαιδευτικών;
Έχουμε δεσμευτεί στα άμεσα μέτρα του προγράμματός μας για την Παιδεία, ότι θα υπάρξει διασφάλιση της χρηματοδότησης για τις πιεστικές ανάγκες της εκπαίδευσης και αναπροσαρμογή των κονδυλίων του ΕΣΠΑ για την ουσιαστική αξιοποίηση τους.
Tι θα γίνει με τα στελέχη εκπαίδευσης;
Η συνολική αναδιάρθρωση του θεσμικού πλαισίου και της δομής της διοίκησης και της οργάνωσης της εκπαίδευσης θα είναι αποτέλεσμα διαλόγου και συνεργασίας με την εκπαιδευτική κοινότητα και απαιτεί χρόνο.
Επιβάλλεται χωρίς καμία διάθεση ρεβανσισμού να υπάρξουν συγκεκριμένες αλλαγές :
- Οι Περιφερειακοί Διευθυντές θα αντικατασταθούν άμεσα.
- Τα Υπηρεσιακά Συμβούλια θα λειτουργούν με πλήρη διαφάνεια και με 3 αιρετά μέλη. Σήμερα το ΠΔ 1/2003 προβλέπει 2 αιρετά μέλη, θα προχωρήσουμε σε τροποποίηση του ως προς τον αριθμό των αιρετών μελών. Το τρίτο αιρετό μέλος, λόγω του ότι ήδη έχουν γίνει οι εκλογές ανάδειξης τους, θα ορίζεται από τις αντίστοιχες συνδικαλιστικές οργανώσεις και για όσο διάστημα θα ισχύει το μεταβατικό θεσμικό πλαίσιο.
- Για τους Διευθυντές εκπαίδευσης θα περιοριστούν δια νόμου οι αρμοδιότητες τους, αλλά θα παραμείνουν μέχρι τη λήξη της θητείας τους, δηλ τον Ιούλιο του 2015. Θα οριστούν νέα κριτήρια για την ανάδειξη των διευθυντών εκπαίδευσης και θα γίνουν οι κρίσεις.
- Για τους Σχολικούς συμβούλους θα υπάρξει άμεση τροποποίηση δια νόμου των αρμοδιοτήτων τους, ο ρόλος τους θα είναι μόνο παιδαγωγικός και συμβουλευτικός. Θα οριστούν κριτήρια και θα γίνουν οι κρίσεις.
Τι θα γίνει με τους Συντονιστές εκπαίδευσής Εξωτερικού που αλλάζουν αιφνιδιαστικά και μέσα στην προεκλογική περίοδο.
Η κίνηση του Υπουργείου Παιδείας να εκδώσει προκήρυξη πλήρωσης θέσεων Συντονιστών Εκπαίδευσης Εξωτερικού, σε προεκλογική περίοδο, ήταν απαράδεκτη και καταγγέλθηκε. Οι θέσεις των Συντονιστών Εκπαίδευσης Εξωτερικού θα κριθούν μετά τη λήξη της θητείας τους, δηλαδή τον Ιούλιο του 2015.
Οι μετατάξεις στην Πρωτοβάθμια (3.900 καθηγητές ειδικοτήτων) ολοκληρώθηκαν μετά από δύο χρόνια, λίγο πριν τα Χριστούγεννα και με απολύτως αδιαφανείς διαδικασίες, όπως καταγγέλλουν οι εκπαιδευτικές Ομοσπονδίες και οι αιρετοί στα Υπηρεσιακά Συμβούλια. Οι οργανικές θέσεις διαρρέεται ότι θα δημιουργηθούν εκ των υστέρων και προεκλογικά. Υπάρχει νομικό θέμα και πως θα το αντιμετωπίσετε με δεδομένο ότι είναι όντως απαραίτητος αυτός ο αριθμός εκπαιδευτικών και ακόμη μεγαλύτερος, για τη λειτουργία των ολοήμερων;
Η διαδικασία των Μετατάξεων εκπαιδευτικών οκτώ ειδικοτήτων από την Δευτεροβάθμια στην Πρωτοβάθμια εκπαίδευση, αποτελεί θλιβερό παράδειγμα της προχειρότητας και της αδιαφάνειας με την οποία το Υπουργείο Παιδείας χειρίστηκε μείζονα εκπαιδευτικά ζητήματα στην «μνημονιακή» αυτή περίοδο. Ο τεράστιος αριθμός ενστάσεων από τους εκπαιδευτικούς αλλά και οι καταγγελίες από όλες τις πλευρές (Επιστημονικές Ενώσεις, ΔΟΕ, ΟΛΜΕ, Υπηρεσιακά Συμβούλια…) δυστυχώς αποδεικνύουν την παραπάνω διαπίστωση. Για να αντιμετωπίσουμε την περίπλοκη αυτή κατάσταση, δεν θα κάνουμε τίποτα περισσότερο και τίποτα λιγότερο από αυτό που αιτούνται οι εμπλεκόμενοι θεσμικοί φορείς : την επανεξέταση και κοινοποίηση των πινάκων με τα μόρια των μεταταχθέντων εκπαιδευτικών και την επανεξέταση τόσο του θεσμικού πλαισίου (Ν.4172/2013) όσο και του συνόλου των υποχρεωτικών μετατάξεων και την πραγματοποίηση των αναγκαίων μετακινήσεων με βάση τις πραγματικές ανάγκες των Δημοτικών Σχολείων και με τήρηση σαφών και δίκαιων νομικών κανόνων.
Θα γίνει διαγωνισμός ΑΣΕΠ για την πρόσληψη εκπαιδευτικών και πότε;
Δεν θα γίνει διαγωνισμός ΑΣΕΠ, όσον αφορά τις προσλήψεις των εκπαιδευτικών. Σχεδιάζουμε έναν νέο προγραμματισμό μόνιμων προσλήψεων προσωπικού που θα υλοποιηθεί άμεσα με την συνεκτίμηση του συνόλου των προσόντων κάθε εκπαιδευτικού. Κατά προτεραιότητα θα διοριστούν όσοι ανήκουν σε κλειστές λίστες, και έχουν διοριστεί προηγούμενοί τους (Διοριστέοι ΑΣΕΠ, 30μηνο, 24μηνο +ΑΣΕΠ, λίστα Πολυτέκνων) και εφόσον εξαντληθούν αυτές οι λίστες οι διορισμοί θα γίνουν από τη νέα επικαιροποιημένη λίστα προϋπηρεσίας αναπληρωτών. Έτσι θα εξασφαλίσουμε τη λειτουργία και τη διοίκησης όλων των σχολείων. Ταυτόχρονα, σταδιακά θα καταργήσουμε όλες τις ευέλικτες μορφές εργασίας. Μεταβατικά θα αξιοποιήσουμε και τις δυνατότητες προσλήψεων μέσω προγραμμάτων για να καλυφθούν τα υπόλοιπα κενά, ενισχύοντας όμως τις χαμηλές αμοιβές τους. Επίσης, θα επιδοτήσουμε τους νεοδιόριστους εκπαιδευτικούς σε απομακρυσμένες περιοχές, ώστε να διασφαλιστεί η αξιοπρεπής διαβίωση των εκπαιδευτικών και η επαρκής στελέχωση των σχολικών μονάδων σε αυτές τις περιοχές.