Τον πρωτοποριακό θεσμό της αντισταθμιστικής εκπαίδευσης, που αποσκοπεί στην άμβλυνση των κοινωνικών ανισοτήτων και τη στήριξη των πιο ευάλωτων ομάδων μαθητών, καθιερώνει το πολυνομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας που δόθηκε χθες σε δημόσια διαβούλευση. Η καθιέρωση αντισταθμιστικής εκπαίδευσης σε μόνιμη και σταθερή βάση αποτελεί μέτρο αντιμετώπισης της ανθρωπιστικής κρίσης που μαστίζει τους μαθητές και τις οικογένειές τους, ενισχύοντας τη μορφωτική προσπάθεια των παιδιών, χωρίς να υπάρχει η ανάγκη να καταφύγουν στα φροντιστήρια. Την ίδια ώρα, με τις ρυθμίσεις του πολυνομοσχεδίου, γίνεται το πρώτο βήμα για τη δημιουργία του νέου, σύγχρονου, συμμετοχικού και δημοκρατικού πανεπιστημίου, ενώ αποκαθίσταται η συνταγματική τάξη στην ιδιωτική εκπαίδευση.
Σε μήνυμά του, ο υπουργός Παιδείας Αρ. Μπαλτάς καλεί όλους τους ενδιαφερόμενους να πάρουν μέρος στην ηλεκτρονική διαβούλευση, τονίζοντας ότι το προτεινόμενο σχέδιο νόμου «αποτελεί μεταβατικό στάδιο έως την κατάθεση του νέου θεσμικού πλαισίου, το οποίο θα αναμορφώσει συνολικά τον χάρτη της εκπαίδευσης και της έρευνας και θα αποτελέσει αντικείμενο ουσιαστικού και διευρυμένου διαλόγου με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς».
Ειδικότερα, για την προώθηση των προγραμμάτων αντισταθμιστικής εκπαίδευσης, ιδρύονται Σχολικά Κέντρα Αντισταθμιστικής Εκπαίδευσης, τα οποία θα λειτουργούν σε κάθε γυμνάσιο ή λύκειο ή ανά ομάδες όμορων σχολικών μονάδων γυμνασίου ή λυκείου, στα Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας και στα Ειδικά Καταστήματα Κράτησης Νέων. Επίσης, τα προγράμματα αντισταθμιστικής εκπαίδευσης μπορούν να υλοποιούνται στα τμήματα δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης που λειτουργούν στο πλαίσιο των εγκεκριμένων Οργανισμών θεραπείας του Ν. 4139/2013, καθώς και στο πλαίσιο της κατ’ ιδίαν διδασκαλίας των κρατουμένων στα καταστήματα κράτησης. Η δαπάνη λειτουργίας των Σχολικών Κέντρων Αντισταθμιστικής Εκπαίδευσης θα βαρύνει συγχρηματοδοτούμενα προγράμματα. Τα προγράμματα αντισταθμιστικής εκπαίδευσης θα υλοποιούνται από αναπληρωτές και ωρομίσθιους εκπαιδευτικούς, αλλά και από μόνιμους εκπαιδευτικούς ή αναπληρωτές εκπαιδευτικούς πλήρους ωραρίου που δεν συμπληρώνουν το υποχρεωτικό ωράριο διδασκαλίας και μέχρι συμπλήρωσης του ωραρίου αυτού. Η υπηρεσία των εκπαιδευτικών που θα απασχολούνται στα προγράμματα λαμβάνεται υπόψη ως διδακτική προϋπηρεσία για την ένταξη στους πίνακες αναπληρωτών του υπουργείου Παιδείας.
Στο μεταξύ, με το πολυνομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας καταργούνται για τους ιδιωτικούς εκπαιδευτικούς δύο βασικές ρυθμίσεις των μνημονιακών νόμων. Συγκεκριμένα, καταργούνται οι ελεύθερες απολύσεις, ενώ επανέρχεται για τις αποζημιώσεις το προηγούμενο καθεστώς.
Παράλληλα, χτυπιέται η μαύρη εργασία εκπαιδευτικών σε φροντιστήρια και κέντρα ξένων γλωσσών, καθώς προβλέπεται ότι οι ιδιοκτήτες είναι υποχρεωμένοι να καταθέτουν στις οικείες διευθύνσεις εκπαίδευσης του υπουργείου Παιδείας το αναλυτικό εβδομαδιαίο ωρολόγιο πρόγραμμα μαθημάτων, από όπου πρέπει να προκύπτει ο αριθμός των τμημάτων και των μαθητών του κάθε τμήματος, οι ώρες διδασκαλίας κάθε μαθήματος και ο διδάσκων κάθε διδακτικής ώρας. Επιπλέον, υποχρεούνται να καταθέτουν αντίγραφα των συμβάσεων εργασίας που συνάπτουν με τους διδάσκοντες.
Τέλος, απαγορεύεται η χορήγηση άδειας φροντιστηρίου και άδειας κέντρου ξένων γλωσσών στα ιδιωτικά σχολεία πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
Η διαβούλευση θα ολοκληρωθεί την ερχόμενη Παρασκευή. Επίσης, την Τρίτη πρόκειται να ανακοινωθούν οι βαθμολογίες των υποψηφίων στις πανελλαδικές εξετάσεις.
Π. Στεφανάκου