: Η πολιτική ηγεσία του Υπ. Παιδείας και όλες οι κυβερνήσεις, θεωρώντας τον παιδικό υποσιτισμό ένα ακόμη οικονομικό βαρίδιο στην πλάτη τους, εκχωρεί αδιάντροπα την μέριμνα και την ευθύνη για τα προγράμματα σίτισης σε ιδιωτικούς φορείς, αναφέρει ο σύλλογος Ρόζα Ιμβριώτη.

Η ανακοίνωση

η κυβέρνηση με μεγάλη καθυστέρηση επαναφέρει τα , κάτω από το βάρος της φτώχειας στην οποία έχουν βυθιστεί οι λαϊκές οικογένειες μετά από δύο συνεχόμενες καπιταλιστικές κρίσεις και εν μέσω πανδημίας, τις επιπτώσεις των οποίων βιώνουν και οι μαθητές μας, με αποτέλεσμα υποσιτισμό χιλιάδων παιδιών τον 21ο αιώνα!

Ο Σύλλογός μας και άλλα εκπαιδευτικά σωματεία έχουμε έγκαιρα αναδείξει το ζήτημα και διαμορφώσει το αίτημα για σίτιση των παιδιών στα σχολεία με ταυτόχρονα μέτρα για να φτιαχτούν οι ανάλογες αναγκαίες υποδομές (τραπεζαρία, τραπεζοκόμο…).

Η πολιτική ηγεσία του Υπ. Παιδείας και όλες οι κυβερνήσεις, θεωρώντας τον παιδικό υποσιτισμό ένα ακόμη οικονομικό βαρίδιο στην πλάτη τους, εκχωρεί αδιάντροπα την μέριμνα και την ευθύνη για τα προγράμματα σίτισης σε ιδιωτικούς φορείς, αποποιείται την υποχρέωσή της για εξασφάλιση της ποιότητας των γευμάτων και επιχειρεί να την μεταφέρει στους εκπαιδευτικούς, αναθέτοντάς τους την υποχρέωση του ελέγχου της ποιότητας των γευμάτων, πράγμα που δε μπορεί να γίνει, γιατί οι εκπαιδευτικοί δεν έχουν τέτοιες γνώσεις, άρα και δε μπορούν να αναλάβουν τέτοια ευθύνη!

Με αυτή την απόφαση αυτή οι ως τώρα κυβερνήσεις βάζουν σε κίνδυνο την υγεία των μαθητών μας! Οι εκπαιδευτικοί είμαστε παιδαγωγοί και δε μπορούμε να αναλάβουμε ευθύνες τραπεζοκόμων, δεν έχουμε γνώσεις για έλεγχο της ποιότητας των γευμάτων! Η κυβέρνηση οφείλει να προσλάβει τραπεζοκόμους σε όλα τα ολοήμερα Δημοτικά και Νηπιαγωγεία και πρωτίστως σ’ αυτά που θα εφαρμοστεί το πρόγραμμα των σχολικών γευμάτων! Ως τότε την ευθύνη έχει αποκλειστικά το Υπ. Παιδείας και οι ανάδοχες εταιρείες.

Ταυτόχρονα, επειδή ακριβώς δεν υπάρχουν αυτές οι υποδομές, είναι αδύνατον να σιτίζονται εκατοντάδες παιδιά καθημερινά μέσα στο σχολείο στον χρόνο που προβλέπεται στο πρόγραμμα αλλά και ταυτόχρονα με τους κινδύνους που εγκυμονούν λόγω αντικειμενικής έλλειψης συνθηκών υγιεινής!

Για τους παραπάνω λόγους, καλούμε τους Συλλόγους Διδασκόντων των σχολείων του Συλλόγου μας που μπήκαν στο πρόγραμμα [όλα της Καισαριανής, 3 του Βύρωνα (4ο, 10ο, 12ο) και 2 της Αθήνας (2ο, 4ο) αλλά και όποιο άλλο μπει στην πορεία] να συνεδριάσουν και να καταλήξουν σε δύο πρακτικά, με βάση τα υποδείγματα που σας στέλνουμε. Το πρώτο δηλώνει ότι τα παιδιά θα παίρνουν τα γεύματα στο σπίτι τους (πλην όσων μένουν στο ολοήμερο που θα τρώνε στο σχολείο) και το δεύτερο ότι οι εκπαιδευτικοί διασφαλίζουν την ποσοτική παραλαβή των γευμάτων και μόνο αυτή (όχι την ποιοτική)!

Η τακτική αυτή, που αποφασίστηκε ομόφωνα στο Δ.Σ. της ΔΟΕ από την αρχή του προγράμματος, εφαρμόστηκε σε όλα τα σχολεία της χώρας που έχουν μπει ως τώρα στο πρόγραμμα.

Άρα, καλούμε όλους τους συναδέλφους και Συλλόγους Διδασκόντων όλων των σχολείων που μπήκαν στο πρόγραμμα «σχολικά γεύματα» να ακολουθήσουν τη συλλογική απόφαση του Συλλόγου και του Κλάδου!

ΣΑΣ ΣΤΕΛΝΟΥΜΕ ΤΑ ΔΥΟ ΥΠΟΔΕΙΓΜΑΤΑ ΠΡΑΚΤΙΚΩΝ, με βάση αυτά που είχαν αρχικά σταλεί πανελλαδικά από το Δ.Σ. της ΔΟΕ, προσαρμοσμένα όμως στη νέα ΚΥΑ κι εγκύκλιο.

1. ΠΡΑΚΤΙΚΟ  ……. / ……-10-2021
Στη …………………..και στο γραφείο του ………….Δημοτικού Σχολείου …………….σήμερα ημέρα……………………, ….-10-2021 και ώρα ………, συνεδρίασε ο Σύλλογος Διδασκόντων του Σχολείου μας συμμετεχόντων των  κ.κ.

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

ύστερα από πρόσκληση του/της Διευθυντή/ντριας του Σχολείου μας με θέμα:

Εφαρμογή του Προγράμματος των σχολικών γευμάτων κατά το έτος 2021-22

Το θέμα εισηγήθηκε ο/η Διευθυντής/ντρια. αναφέρθηκε αναλυτικά στην Υπουργική Απόφαση της Υφυπουργού Παιδείας Δ14/οικ77126/11-10-21 Κ.Υ.Α. (4692 Β’) (συν. 1), καθώς και στην εγκύκλιο 12-10-21 Αριθ. Πρωτ. Φ.14/ΦΜ/128820/Δ1

Σύμφωνα με τα όσα ορίζονται από την ανωτέρω σχετική νομοθεσία  «οι Σύλλογοι Διδασκόντων όλων των σχολικών μονάδων που συμμετέχουν στο ανωτέρω πρόγραμμα, σε ειδική συνεδρίασή τους, κατά την έναρξη του προγράμματος, αποφασίζουν: α) για τον καθορισμό των απαραίτητων αιθουσών που κατά περίπτωση κρίνονται αναγκαίες για την υλοποίηση του προγράμματος και β) τις ειδικότερες λεπτομέρειες που αφορούν στην οργάνωση και υλοποίηση της όλης διαδικασίας και γενικότερα τη ρύθμιση όλων των προβλημάτων που ανακύπτουν κατά τη διάρκεια της εφαρμογής του προγράμματος, λαμβάνοντας υπόψη τυχόν ιδιαιτερότητες της σχολικής μονάδας, τις οδηγίες του ΕΟΔΥ και την κείμενη νομοθεσία».

Ο Σύλλογος Διδασκόντων ύστερα από διαλογική συζήτηση

και αφού έλαβε υπόψη του ότι

Δεν υπάρχουν στο σχολείο μας αίθουσες σίτισης με κατάλληλες υποδομές παρά μόνο αίθουσες διδασκαλίας, εργαστήριο και γραφεία.
Στον προβλεπόμενο ελάχιστο χρόνο μεταξύ λήξης έκτης ώρας και έναρξης του προγράμματος διατροφικής αγωγής για τους μαθητές που συμμετέχουν στο πρόγραμμα Σχολικά Γεύματα,  δεν είναι δυνατό οι αίθουσες διδασκαλίας να καθαριστούν και να ετοιμαστούν για σίτιση, με αποτέλεσμα να δημιουργείται κίνδυνος για την υγεία των μαθητών.
Δεν υπάρχει το κατάλληλο, απαιτούμενο προσωπικό τραπεζαρίας και καθαριότητας.
ΑΠΟΦΑΣΙΖΕΙ

Από τους μαθητές-τριες που θα συμμετέχουν στο Πρόγραμμα των δωρεάν σχολικών γευμάτων να σιτίζονται στο σχολείο μόνο οι μαθητές του Ολοήμερου, όπως γινόταν μέχρι σήμερα. Οι υπόλοιποι μαθητές-τριες να παίρνουν το γεύμα στο σπίτι τους, όπως προβλεπόταν στην πρώτη σχετική Υ.Α.

Το πρακτικό αυτό αφού γράφτηκε και διαβάστηκε υπογράφεται όπως ακολουθεί.

Ο/Η  Διευθυντής/ντρια                       Τα      Μέλη

2. ΠΡΑΚΤΙΚΟ  ……. / ……-10/2021

Στ.. ………………….. και στο γραφείο του …………. Δημοτικού Σχολείου …………….σήμερα ημέρα ……………………, ….-10-2021 και ώρα ………, συνεδρίασε ο Σύλλογος Διδασκόντων του Σχολείου μας συμμετεχόντων των  εκπαιδευτικών

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

ύστερα από πρόσκληση του/της Διευθυντή/ντριας του Σχολείου μας με θέμα:

“Ορισμός εκπαιδευτικών στην Επιτροπή Παραλαβής σχολικών γευμάτων”

Ο Σύλλογος Διδασκόντων ενημερώθηκε και συζήτησε αναλυτικά επί της Δ14/οικ77126/11-10-21 Κ.Υ.Α. (4692 Β’) (συν. 1) της Υπουργικής Απόφασης του Υπουργού Παιδείας, η οποία έρχεται σε συνέχεια των αντίστοιχων προηγούμενων καθώς και της σχετικής εγκυκλίου Αριθ. Πρωτ. Φ.14/ΦΜ/128820/Δ1/12-10-21.

Σύμφωνα με την προαναφερθείσα εγκύκλιο «Σε κάθε σχολική μονάδα που συμμετέχει στο πρόγραμμα Σχολικά Γεύματα, είναι απαραίτητη η σύσταση Τριμελούς Επιτροπής Παραλαβής των γευμάτων, με τη διαδικασία που προβλέπεται στις με τις αρ. πρωτ. Φ.14/ΦΜ/181027/Δ1/25-10-2017 (ΦΕΚ 3870 B’/3-11-2017), Φ.14/ΦΜ/133730/Δ1/8-8-2018 (ΦΕΚ 3508 Β’/21-8-2018) και Φ.14/ΦΜ/96985/Δ1/18-06-19 (ΦΕΚ 2579 Β’/27-6-19) Υ.Α. καθώς και Δ14/οικ77126/11-10-21 Κ.Υ.Α. (4692 Β’) (συν. 1) ». ενώ «Το έργο και τα καθήκοντα των Επιτροπών Παραλαβής ορίζονται στο άρθρο 1 της με αρ. πρωτ. Φ.14/ΦΜ/42448/14-3-2018 (ΦΕΚ 1022 Β’/21-3-2018) και στο άρθρο 1β της με αρ. πρωτ. Φ.14/ΦΜ/133730/Δ1/8-8-2018 (ΦΕΚ 3508Β’/21-8-2018) Υ.Α. και στο άρθρο 4β της με αρ. πρωτ. Φ.14/ΦΜ/128820/Δ1/12-10-21».

Στην ίδιες Υ.Α. αναφέρεται ότι «1. Ως τακτικά και αναπληρωματικά μέλη των Επιτροπών Παραλαβής ορίζονται εκπαιδευτικοί της οικείας σχολικής μονάδας. Ως Πρόεδρος της Επιτροπής ορίζεται ο/η Διευθυντής/τρια της σχολικής μονάδας.»

Με βάση τις παραπάνω Υ.Α.  «1. Η Επιτροπή Παραλαβής κάθε σχολικής μονάδας παραλαμβάνει καθημερινά τα σχολικά γεύματα, μεριμνώντας για τον ποσοτικό (αριθμό πακέτων) και ποιοτικό έλεγχό τους, σύμφωνα προς τα ειδικότερα προβλεπόμενα στο χρονοδιάγραμμα εκτέλεσης της σύμβασης, τις τεχνικές απαιτήσεις της και τις αντίστοιχες υποχρεώσεις του
παρόχου των σχολικών γευμάτων.

2. Για την διευκόλυνση του έργου των Επιτροπών Παραλαβής, η αναθέτουσα αρχή παρέχει τις αναγκαίες λεπτομέρειες των τεχνικών απαιτήσεων της σύμβασης και τις κατευθύνσεις για τη διασφάλιση της ποιοτικής και ποσοτικής παραλαβής των υπηρεσιών.

Ιδιαίτερη προσοχή εφιστάται στον έλεγχο των μακροσκοπικών και οργανοληπτικών χαρακτηριστικών των γευμάτων, τα οποία πρέπει να είναι χωρίς ενδείξεις χρησιμοποίησης μειονεκτικών πρώτων υλών, απαλλαγμένα από ξένες ύλες και το χρώμα, η υφή, η οσμή και η γεύση τους να είναι χαρακτηριστικά του είδους και των συστατικών τους. Γεύματα τα οποία παρουσιάζουν σημάδια σήψης, ευρωτίασης (μούχλας) ή άλλης αλλοίωσης πρέπει να αποκλείονται από την κατανάλωση. Ο ως άνω έλεγχος διενεργείται καθημερινά κατά τη διαδικασία παραλαβής, μπορεί δε να καλείται να παραστεί και ο ανάδοχος.

Η αρμόδια Επιτροπή Παραλαβής θα παραλαμβάνει δελτίο αποστολής από τον ανάδοχο, στο οποίο θα αναγράφεται η ποσότητα και η ώρα παράδοσης. Το προσωπικό που μεταφέρει και παραδίδει τα γεύματα σε κατάλληλο ισοθερμικό δοχείο μεταφοράς τροφίμων, θα διαθέτει κατάλληλα θερμόμετρα (ακίδας, υπερύθρων) ώστε κατά την παραλαβή και παρουσία της Επιτροπής, να μετρά τις θερμοκρασίες των γευμάτων κρύων και ζεστών. Οι θερμοκρασίες που πρέπει να τηρούνται είναι: α) για τα ζεστά γεύματα ίση ή μεγαλύτερη των 60 βαθμών Κελσίου και β) για τα κρύα (σαλάτα) ίση ή χαμηλότερη των 5 βαθμών Κελσίου, σύμφωνα με τον Οδηγό Υγιεινής Νο 1 (Οδηγός Υγιεινής για τις επιχειρήσεις μαζικής εστίασης και ζαχαροπλαστικής) του ΕΦΕΤ.

Παράλληλα, η ανωτέρω Επιτροπή θα ελέγχει τις συνθήκες μεταφοράς των προς παράδοση τροφίμων, τη συνολική ποσότητα των παραδοθέντων γευμάτων, καθώς και το είδος του γεύματος. Επιπλέον, η αρμόδια επιτροπή λαμβάνει δυο (2) τυχαία γεύματα (μερίδα φαγητού, σαλάτα, ψωμάκι) σε περίπτωση που ο προσφερόμενος αριθμός γευμάτων στη σχολική μονάδα ανέρχεται έως 250 γεύματα και τρία (3) τυχαία δείγματα – γεύματα (μερίδα φαγητού, σαλάτα, ψωμάκι) σε περίπτωση που ο προσφερόμενος αριθμός γευμάτων στη σχολική μονάδα ανέρχεται από 251 γεύματα και πάνω ως δείγματα από το σύνολο των προσφερομένων, χωρίς δηλαδή αυτά να φέρουν σήμανση ως «δείγματα» στα οποία ελέγχει τη συμμόρφωση ως προς τη σύνθεση των γευμάτων, τα μακροσκοπικά και οργανοληπτικά χαρακτηριστικά και τις απαιτήσεις συσκευασίας και επισήμανσης. Τα δυο ή τρία παραπάνω τυχαία δείγματα που λαμβάνονται βαρύνουν τον Ανάδοχο, ο οποίος υποχρεούται σε άμεση αντικατάστασή τους ώστε σε κάθε περίπτωση να παραδίδεται η αρχικώς συμφωνηθείσα ποσότητα.»

Επίσης αναφέρεται ότι «Οι Σύλλογοι Διδασκόντων όλων των σχολικών μονάδων που συμμετέχουν στο ανωτέρω πρόγραμμα, σε ειδική συνεδρίασή τους, κατά την έναρξη του προγράμματος, αποφασίζουν: α) για τον καθορισμό των απαραίτητων αιθουσών που κατά περίπτωση κρίνονται αναγκαίες για την υλοποίηση του προγράμματος και β) τις ειδικότερες λεπτομέρειες που αφορούν στην οργάνωση και υλοποίηση της όλης διαδικασίας και γενικότερα τη ρύθμιση όλων των προβλημάτων που ανακύπτουν κατά τη διάρκεια της εφαρμογής του προγράμματος, λαμβάνοντας υπόψη τυχόν ιδιαιτερότητες της σχολικής μονάδας, τις οδηγίες του ΕΟΔΥ και την κείμενη νομοθεσία.»

Ο Σύλλογος Διδασκόντων στη διαλογική συζήτηση που ακολούθησε, έλαβε πολύ σοβαρά υπόψη του το γεγονός ότι δεν υπάρχει στο σχολείο μας εξειδικευμένο προσωπικό με γνώσεις σχετικά με τον ποιοτικό έλεγχο τροφίμων, κάτι που αποτελεί πολύ σοβαρό πρόβλημα σε σχέση με τους κινδύνους που δημιουργούνται για την υγεία των μαθητών αφού  δεν τηρούνται ανάμεσα σε άλλα και οι υγειονομικοί όροι και προϋποθέσεις που τίθενται από το Υπουργείο Υγείας προς τις Δ/νσεις Υγείας με θέμα τους ελέγχους σε σχολεία. Οι εκπαιδευτικοί είναι επιστήμονες παιδαγωγοί με έργο τους την αγωγή και εκπαίδευση των μαθητών και δε διαθέτουν τις απαιτούμενες από το νόμο τεχνικές γνώσεις για τον ποιοτικό έλεγχο των γευμάτων.

Με βάση τα παραπάνω, ο Σύλλογος διδασκόντων αποφασίζει ότι:

 

–         οι εκπαιδευτικοί του σχολείου μπορούν, μόνο, να βεβαιώσουν τον ακριβή αριθμό γευμάτων που ο προμηθευτής οφείλει να παραδώσει στη σχολική μονάδα.

–         Κανένας από τους εκπαιδευτικούς του σχολείου μας δεν δύναται να συμμετέχει στην Επιτροπή Παραλαβής των σχολικών γευμάτων, με έργο τον ποιοτικό έλεγχο, αφού δεν διαθέτει τις απαιτούμενες από το νόμο τεχνικές γνώσεις.

–         Η ευθύνη της ποιότητας ανήκει στον επιλεγμένο προμηθευτή και του αρμόδιου Υπουργείου που του ανέθεσε το έργο και οφείλει με επιτροπές ελέγχου που απαρτίζονται από τεχνικούς υπαλλήλους να ελέγχει και να πιστοποιεί την ποιότητα των γευμάτων.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Πρόγραμμα Πανελληνίων 2025