Η πρώτη ολοκληρωμένη μελέτη σχετικά με την απαγόρευση χρήσης τηλεφώνων από μαθητές σε

Η μελέτη έδειξε ότι αυτή η πολιτική δεν αρκεί από μόνη της για να βελτιώσει ουσιαστικά την ψυχική και σωματική υγεία των εφήβων, ούτε για να εξαλείψει τις αρνητικές επιπτώσεις της γενικότερης χρήσης κινητών τηλεφώνων.

Σύμφωνα με τη μελέτη, οι μαθητές σε σχολεία όπου εφαρμόζεται απαγόρευση χρήσης κινητών τηλεφώνων – πρακτική που έχει υιοθετηθεί και στη χώρα μας – δεν παρουσιάζουν καλύτερη ψυχική υγεία ή ευζωία σε σύγκριση με εκείνους που φοιτούν σε σχολεία όπου η χρήση κινητών επιτρέπεται. Η έρευνα αναδεικνύει ότι η απαγόρευση εντός σχολικού περιβάλλοντος δεν επαρκεί για να αντισταθμίσει τις αρνητικές επιδράσεις που έχουν τα κινητά τηλέφωνα στην ψυχική και σωματική υγεία των παιδιών.

Η έρευνα, που χρηματοδοτήθηκε από το Εθνικό Ινστιτούτο για την Έρευνα στην Υγεία και στη Φροντίδα (NIHR) της Βρετανίας, δημοσιεύθηκε στο επιστημονικό περιοδικό «The Lancet Regional Health Europe». Στη μελέτη συμμετείχαν 1.227 μαθητές από 30 βρετανικά σχολεία. Από αυτά, τα 20 είχαν υιοθετήσει πολιτικές περιορισμού ή απαγόρευσης της χρήσης κινητών τηλεφώνων, ενώ τα υπόλοιπα δεν είχαν αντίστοιχους περιορισμούς. Οι μαθητές κλήθηκαν να παρέχουν δεδομένα σχετικά με τη χρήση κινητών τηλεφώνων και μέσων κοινωνικής δικτύωσης, καθώς και με διάφορες πτυχές της ψυχικής και σωματικής τους υγείας, σύμφωνα με Το Βήμα.

Τα αποτελέσματα της μελέτης έδειξαν ότι δεν υπήρξαν σημαντικές διαφορές μεταξύ των μαθητών που φοιτούσαν σε σχολεία με απαγόρευση κινητών τηλεφώνων και εκείνων που μπορούσαν να χρησιμοποιούν τα κινητά τους. Ειδικότερα:

Δείτε επίσης

Σχολεία: Τι δείχνουν τα στοιχεία για την απαγόρευση κινητών - Η πρώτη μελέτη

Ψυχική υγεία: Δεν παρατηρήθηκε βελτίωση σε ζητήματα όπως το άγχος και η κατάθλιψη.
Φυσική δραστηριότητα και ύπνος: Η απαγόρευση δεν αύξησε τη φυσική δραστηριότητα ούτε βελτίωσε την ποιότητα του ύπνου των μαθητών.
Ακαδημαϊκές επιδόσεις: Δεν υπήρξε θετική επίδραση στις επιδόσεις στα μαθήματα, όπως η Γλώσσα και τα Μαθηματικά, ούτε στη συμπεριφορά μέσα στην τάξη.

Περιορισμένη μείωση της χρήσης κινητών

Η απαγόρευση της χρήσης κινητών κατά τη διάρκεια των σχολικών ωρών οδήγησε σε μείωση της χρήσης τους κατά περίπου 40 λεπτά την ημέρα, καθώς και σε μείωση της χρήσης μέσων κοινωνικής δικτύωσης κατά περίπου 30 λεπτά. Ωστόσο, αυτές οι μειώσεις ήταν μικρής κλίμακας και δεν επηρέασαν σημαντικά τη συνολική χρήση κινητών τηλεφώνων μέσα στην ημέρα.

Η Βικτόρια Γκουντγίαρ, αναπληρώτρια καθηγήτρια στο Πανεπιστήμιο του Μπέρμιγχαμ και πρώτη συγγραφέας της μελέτης, τόνισε ότι η έρευνα καταδεικνύει τη σύνδεση της εκτεταμένης χρήσης κινητών τηλεφώνων και μέσων κοινωνικής δικτύωσης με την επιδείνωση της ψυχικής υγείας, τη μείωση της φυσικής δραστηριότητας, την κακή ποιότητα ύπνου, τις χαμηλότερες ακαδημαϊκές επιδόσεις και τη χειρότερη συμπεριφορά μέσα στην τάξη. Υπογράμμισε, όμως, ότι οι στρατηγικές περιορισμού χρήσης κινητών στο σχολείο δεν είναι αρκετές. Αντίθετα, χρειάζεται να αντιμετωπιστεί συνολικά η χρήση κινητών από τα παιδιά καθ’ όλη τη διάρκεια της ημέρας και της εβδομάδας.

 

Οι ερευνητές, συλλέγοντας δεδομένα για περισσότερους από 12 μήνες, διαπίστωσαν ότι η καθημερινή χρήση κινητών ήταν 4-6 ώρες, τόσο για τους μαθητές σε σχολεία με περιορισμούς όσο και για εκείνους σε σχολεία χωρίς περιορισμούς. Η Μιράντα Πάλαν, καθηγήτρια Δημόσιας Υγείας στο Πανεπιστήμιο του Μπέρμιγχαμ και κύρια συγγραφέας της μελέτης, ανέφερε ότι οι πολιτικές περιορισμού στα σχολεία δεν αποτελούν «μαγικό ραβδί» για την επίλυση του προβλήματος. Υπογράμμισε την ανάγκη για ολοκληρωμένες στρατηγικές που να περιορίζουν τη χρήση κινητών καθ’ όλη τη διάρκεια της ημέρας, ώστε να ενισχυθεί η ψυχική και σωματική υγεία των εφήβων.

Δείτε επίσης