Το ζήτημα του που σχεδιάζεται να έχει προκαλέσει έντονες αντιδράσεις και ποικίλες συζητήσεις.

Το εν λόγω μέτρο παρουσιάζεται ως μια προσπάθεια βελτίωσης της εκπαιδευτικής διαδικασίας μέσω της χρήσης περισσότερων βιβλίων ανά γνωστικό αντικείμενο, με στόχο την απομάκρυνση από την αποστήθιση και την ενίσχυση της εξατομικευμένης μάθησης.

Ωστόσο, εγείρονται σοβαροί προβληματισμοί από φορείς εκπαιδευτικών, γονέων και άλλων εμπλεκομένων, οι οποίοι υποστηρίζουν ότι η συγκεκριμένη προσέγγιση μπορεί να οδηγήσει σε κατηγοριοποίηση σχολείων και μαθητών, αντί να διασφαλίσει την ισότιμη πρόσβαση στη γνώση.

Η ανακοίνωση από την Πανελλήνια Ομοσπονδία Εκδοτών – Βιβλιοπωλών:

Με αφορμή τα προβλήματα και ευτράπελα στην υλοποίηση του θεσμού του πολλαπλού βιβλίου που θα εφαρμοστεί στα σχολεία από το Σεπτέμβρη του 2025, η ΠΟΕΒ δηλώνει κάθετα αντίθετη.

Συντασσόμαστε με τους φορείς των εκπαιδευτικών και των γονέων που απορρίπτουν το πολλαπλό βιβλίο ως πτυχή της πολιτικής κατηγοριοποίησης σχολείων και μαθητών.

Το «πολλαπλό βιβλίο» εμφανίζεται από την κυβέρνηση ως δήθεν λύση για τη «σταδιακή απομάκρυνση από την αποστήθιση, μέσα από περισσότερα του ενός βιβλία ανά γνωστικό αντικείμενο», στην πραγματικότητα όμως δεν πρόκειται περί αυτού. Γιατί το βιβλίο το οποίο θα διανέμεται στους μαθητές, και βάσει αυτού θα οργανώνεται το μάθημα, παραμένει ένα τον αριθμό και τα υπόλοιπα θα είναι αναρτημένα στο διαδίκτυο.
Με το συγκεκριμένο μέτρο ανατίθεται στους εκπαιδευτικούς ή στον Σύλλογο Διδασκόντων να επιλέγουν από το «Μητρώο Διδακτικών Βιβλίων» το βιβλίο που θα διδαχθεί στην τάξη, ανάλογα με το επίπεδό της. Αυτό το βιβλίο θα τυπώνεται και θα διανέμεται στους μαθητές. Τα υπόλοιπα θα υπάρχουν στην ψηφιακή βιβλιοθήκη, ενώ θα διατίθεται και ψηφιακό υποστηρικτικό υλικό. Μαθητές διπλανών τμημάτων ή γειτονικών σχολείων ή σχολείων άλλης περιοχής θα διδάσκονται από διαφορετικό βιβλίο, ανάλογα με το «επίπεδο της τάξης».

Για παράδειγμα, ανάμεσα σε δύο βιβλία Μαθηματικών για την ίδια τάξη το ένα θα έχει πιο απαιτητικές ασκήσεις και το άλλο πιο εύκολες, το ένα θα εξηγεί πιο αναλυτικά τη θεωρία, το άλλο πιο συνοπτικά, κ.ο.κ. Ανοίγει έτσι ο δρόμος ώστε ο σύλλογος διδασκόντων, ο εκπαιδευτικός, προκειμένου να προσαρμόσει τη διδασκαλία του με το επίπεδο της τάξης, να ρίχνει ολοένα και περισσότερο τα στάνταρ του αντί να ανεβάσει το επίπεδο των μαθητών.

Το «πολλαπλό βιβλίο» δεν απαντά στην ανάγκη για βιβλία σύγχρονα, ενιαία για όλα τα παιδιά, γραμμένα με βάση την επιστημονική αλήθεια, συνεπικουρούμενα από σχολικές βιβλιοθήκες, όπου ο μαθητής θα έχει τη δυνατότητα να εμπλουτίζει τη γνώση του, και στόχο την πολύπλευρη ανάπτυξη και μόρφωση των παιδιών.

Αυτό είναι και το δικό μας ΜΟΝΑΔΙΚΟ κριτήριο. Η μόρφωση των παιδιών μας υπερτερεί του συντεχνιακού συμφέροντος για νέο πεδίο εσόδων και κερδών.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Πρόγραμμα Πανελληνίων 2025