Σε απόγνωση οι μητέρες εκπαιδευτικοί: Αντιμέτωπες με ένα αδιέξοδο και

Οι τρίτεκνες μητέρες που εργάζονται ως εκπαιδευτικοί στη δημόσια εκπαίδευση βρίσκονται σε μία εξαιρετικά δύσκολη κατάσταση, καθώς αναγκάζονται να υπηρετούν σε περιοχές μακριά από τις οικογένειές τους, χωρίς καμία άμεση προοπτική επιστροφής. Παρότι είχαν λάβει διαβεβαιώσεις για τη θεσμοθέτηση ειδικών ρυθμίσεων που θα τους επέτρεπαν να έχουν προτεραιότητα στις μεταθέσεις και τις αποσπάσεις, καμία από αυτές τις δεσμεύσεις δεν έχει υλοποιηθεί.

Όπως ανέφερε σε ερώτησή της στη Βουλή η βουλευτής Σοφία – Χάιδω Ασημακοπούλου, το πρόβλημα έχει οδηγήσει πολλές εκπαιδευτικούς σε απόγνωση. Οι μητέρες με τρία παιδιά υποχρεώνονται να διατηρούν τη θέση εργασίας τους σε περιοχές εκατοντάδες χιλιόμετρα μακριά από την οικογένειά τους, στερούμενες την καθημερινή παρουσία και φροντίδα των παιδιών τους. Παρά τις εξαγγελίες που έγιναν στο Συνέδριο “Δημογραφικό 2024 – Εθνική Προτεραιότητα”, σύμφωνα με τις οποίες οι τρίτεκνοι εκπαιδευτικοί θα εξομοιώνονταν με τους πολύτεκνους συναδέλφους τους ως προς τις υπηρεσιακές τους μεταβολές, καμία ουσιαστική νομοθετική αλλαγή δεν έχει πραγματοποιηθεί.

Στην ίδια ερώτηση επισημαίνεται ότι οι τρίτεκνες μητέρες αναγκάζονται να λαμβάνουν αποσπάσεις κατά παρέκκλιση του ισχύοντος νομικού πλαισίου, ελπίζοντας πως τα υπηρεσιακά συμβούλια θα δείξουν κατανόηση στις ιδιαίτερες οικογενειακές τους συνθήκες. Ωστόσο, ακόμα και αυτό δεν έχει αποφέρει τα αναμενόμενα αποτελέσματα, με αποτέλεσμα πολλές να παραμένουν εγκλωβισμένες σε θέσεις μακριά από τα σπίτια τους για δύο ή και περισσότερα χρόνια.

Δείτε επίσης 

Η κυβέρνηση, μέσω της απάντησης της υφυπουργού Ζέττας Μακρή, επικαλέστηκε το ισχύον νομοθετικό πλαίσιο που διέπει τις μεταθέσεις και τις αποσπάσεις των εκπαιδευτικών. Σύμφωνα με την απάντηση, οι υπηρεσιακές μεταβολές των εκπαιδευτικών βασίζονται σε αντικειμενικά κριτήρια μοριοδότησης, όπως αυτά ορίζονται από το Π.Δ. 50/1996, το Π.Δ. 100/1997 και τον Ν. 3848/2010, με τις εκάστοτε τροποποιήσεις τους. Το πλαίσιο αυτό προβλέπει ότι ο χρόνος υπηρεσίας στην οργανική θέση είναι βασικό κριτήριο για τη δυνατότητα μετάθεσης, με εξαίρεση τις ειδικές κατηγορίες εκπαιδευτικών, όπως αυτές καθορίζονται από τους σχετικούς νόμους.

Σχολεία: Σε απόγνωση οι τρίτεκνες μητέρες εκπαιδευτικοί

Σύμφωνα με την απάντηση του υπουργείου, οι νεοδιοριζόμενοι εκπαιδευτικοί υποχρεούνται να παραμείνουν στην περιοχή διορισμού τους για τουλάχιστον δύο σχολικά έτη, ενώ για όσους διορίζονται στην Ειδική Αγωγή, η υποχρεωτική παραμονή αυξάνεται στα πέντε έτη. Αν και υπάρχουν διατάξεις που προβλέπουν την κατ’ εξαίρεση μετάθεση για εκπαιδευτικούς με σοβαρούς λόγους υγείας ή για εκείνους που έχουν τέκνα με αναπηρία, οι τρίτεκνοι δεν συγκαταλέγονται στις ειδικές κατηγορίες μετάθεσης, κάτι που σημαίνει ότι δεν δικαιούνται προνομιακή μεταχείριση.

Το υπουργείο, επί της ουσίας, δεν έδωσε καμία δέσμευση για αλλαγή του νομοθετικού πλαισίου, αφήνοντας αναπάντητο το αίτημα της εξομοίωσης των τρίτεκνων με τους πολύτεκνους εκπαιδευτικούς. Παρά τις αυξανόμενες πιέσεις, δεν φαίνεται να υπάρχει άμεση προοπτική θεσμοθέτησης προτεραιότητας στις μεταθέσεις ή αποσπάσεις των τρίτεκνων μητέρων εκπαιδευτικών, γεγονός που τις υποχρεώνει να συνεχίσουν να θυσιάζουν την οικογενειακή τους ζωή προκειμένου να διατηρήσουν την εργασία τους.

Η διατήρηση της οικογενειακής συνοχής αποτελεί θεμελιώδες ζήτημα, ιδίως σε μια περίοδο που η χώρα αντιμετωπίζει έντονο δημογραφικό πρόβλημα. Το ερώτημα που παραμένει είναι αν η πολιτεία θα ανταποκριθεί τελικά στις εκκλήσεις αυτών των γυναικών ή αν θα συνεχίσουν να ζουν με την ανασφάλεια και την αβεβαιότητα για το μέλλον τους.

Δείτε επίσης