Το Διοικητικό Συμβούλιο της Πανελλήνιας Επιστημονικής Ένωσης Διευθυντών/ντριών Σχολικών Μονάδων Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης καταθέτει μια σειρά από προτάσεις που στοχεύουν στη βελτίωση της εκπαιδευτικής διαδικασίας, ειδικά ενόψει της επικείμενης περιόδου εγγραφών στα νηπιαγωγεία και την Α’ Δημοτικού.
Η ανάγκη για αλλαγές γίνεται επιτακτική, λαμβάνοντας υπόψη τις μειούμενες εγγραφές μαθητών, την αύξηση γνωματεύσεων για μαθητές με αναπηρία ή ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, αλλά και τις προκλήσεις που αντιμετωπίζουν καθημερινά εκπαιδευτικοί και μαθητές λόγω υπερπλήρων τάξεων.
Η Ένωση υπογραμμίζει ότι η θεσμοθέτηση ενός μέγιστου αριθμού 20 μαθητών/τριών ανά τμήμα δεν αποτελεί απλώς μια αριθμητική αλλαγή, αλλά μια ουσιαστική παρέμβαση που μπορεί να επηρεάσει θετικά την ποιότητα της εκπαίδευσης. Μια μικρότερη τάξη επιτρέπει την εξατομικευμένη προσέγγιση από τους εκπαιδευτικούς, διευκολύνοντας την κάλυψη των διαφορετικών αναγκών των μαθητών, τόσο σε γνωστικό όσο και σε συναισθηματικό επίπεδο. Παράλληλα, η Ένωση προτείνει μέτρα όπως ο επαναπροσδιορισμός της ηλικίας εγγραφής στην Α’ Δημοτικού, η εφαρμογή υποχρεωτικού τεστ σχολικής ετοιμότητας, και η ενίσχυση των σχολικών μονάδων σε υποβαθμισμένες περιοχές με πρόσθετο προσωπικό.
Δείτε επίσης «Ανακαινίζω- Νοικιάζω»: Οι αλλαγές – κλειδιά – Πότε ανοίγει ξανά η πλατφόρμα για τις αιτήσεις
Οι προτάσεις αυτές έρχονται σε μια περίοδο που η δημόσια εκπαίδευση αντιμετωπίζει σημαντικές προκλήσεις, από την υποχρηματοδότηση έως τις κοινωνικές ανισότητες. Με την εφαρμογή αυτών των μέτρων, επιδιώκεται η δημιουργία ενός εκπαιδευτικού περιβάλλοντος που θα στηρίζει ουσιαστικά τους μαθητές, παρέχοντας ίσες ευκαιρίες για ανάπτυξη και επιτυχία, ενώ παράλληλα θα ενισχύει τον ρόλο των εκπαιδευτικών στην παιδαγωγική διαδικασία.
Η ανακοίνωση από την Ένωση Διευθυντών σχολικών μονάδων Π.Ε:
«Πρόταση για μέγιστο αριθμό 20 μαθητών/τριών ανά τμήμα, και άλλες προτάσεις για τη βελτίωση του εκπαιδευτικού έργου»
Το Διοικητικό Συμβούλιο της Πανελλήνιας Επιστημονικής Ένωσης Διευθυντών/ντριών Σχολικών Μονάδων Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης, με αφορμή την επικείμενη έκδοση των εγκυκλίων για τις εγγραφές μαθητών/τριών στα νηπιαγωγεία και την Α’ τάξη των δημοτικών σχολείων της χώρας, και λαμβάνοντας υπόψη:
α. τη μείωση του αριθμού των εγγραφών μαθητών/τριών στα νηπιαγωγεία και την Α’ τάξη των δημοτικών σχολείων της χώρας, που παρατηρείται τα τελευταία χρόνια,
β. τη συνεχή αύξηση του αριθμού των μαθητών/τριών που λαμβάνουν γνωματεύσεις για αναπηρία ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες,
γ. τις σχετικές έρευνες που αποδεικνύουν πως τμήματα νηπιαγωγείων και δημοτικών σχολείων με αριθμό μαθητών/τριών που υπερβαίνει τους/τις 20 δυσχεραίνουν, σε κάθε περίπτωση, την εκπαιδευτική διαδικασία, την παιδαγωγική οργάνωσή της και, τελικά, την επίτευξη των εκπαιδευτικών στόχων,
επανακαταθέτει προς την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας τις παρακάτω προτάσεις, με στόχο τη βελτίωση του εκπαιδευτικού έργου:
1. Θεσμοθέτηση μέγιστου αριθμού ανά τμήμα τους/τις 20 μαθητές/τριες, και ελάχιστου αριθμού ανά τμήμα τους/τις 12 μαθητές/τριες για τις εγγραφές του σχολικού έτους 2025-2026, που θα πραγματοποιηθούν στα νηπιαγωγεία και την Α’ τάξη των δημοτικών σχολείων τον Μάρτιο του 2025. Με τον τρόπο αυτό, σε βάθος εξαετίας, και συγκεκριμένα από το σχολικό έτος 2030-2031 και μετά, σε κανένα τμήμα των νηπιαγωγείων και των δημοτικών σχολείων της χώρας δεν θα φοιτούν πάνω από 20 μαθητές/τριες.
Η μείωση του αριθμού των μαθητών/τριών σε 20 ανά τμήμα, μπορεί να συμβάλει σημαντικά, ώστε να αντιμετωπιστούν οι ελλείψεις, οι δυνατότητες, τα ενδιαφέροντα και, γενικά, οι ανάγκες και οι ιδιαιτερότητες του/της κάθε μαθητή/τριας στο σχολείο, από άποψη γλωσσική, γνωστική, νοητική, συναισθηματική, πολιτισμική και κοινωνική, μέσω της δυνατότητας των εκπαιδευτικών για εξατομικευμένη παιδαγωγική και διδακτική παρέμβαση.
2. Επαναπροσδιορισμό της ηλικίας εγγραφής στην Α’ δημοτικού από την ηλικία των πέντε(5) ετών και οκτώ(8) μηνών που ισχύει τώρα, στην ηλικία των έξι(6) συμπληρωμένων ετών, δεδομένου ότι ένα ποσοστό μαθητών/τριών δεν έχουν κατακτήσει την απαιτουμένη «σχολική ετοιμότητα».
3. Θεσμοθέτηση υποχρεωτικού Τεστ Σχολικής Ετοιμότητας για όλους/ες τους/τις μαθητές/τριες των νηπιαγωγείων που πρόκειται να φοιτήσουν στην Α’ Δημοτικού, όπως εφαρμόζεται εδώ και χρόνια σε πολλές χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
4. Θεσμοθέτηση θέσης δεύτερου/ης νηπιαγωγού-δασκάλου/ας σε όλες τις τάξεις σχολικών μονάδων που λειτουργούν σε υποβαθμισμένες περιοχές με ευάλωτο πληθυσμό.
5. Επέκταση της λειτουργίας Επιτροπών Διεπιστημονικής Υποστήριξης(Ε.Δ.Υ.), με Ψυχολόγο και Κοινωνικό Λειτουργό, σε όλες τις σχολικές μονάδες της χώρας.
6. Δημιουργία οργανικών θέσεων σε κάθε Διεύθυνση Εκπαίδευσης για εκπαιδευτικούς Παράλληλης Στήριξης-Συνεκπαίδευσης, Σχολικούς Νοσηλευτές και Ειδικό Βοηθητικό Προσωπικό(ΕΒΠ), ώστε να διασφαλιστεί η σταθερή και συνεχή υποστήριξη των μαθητών/τριών με αναπηρία ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες.