– Αγορά – Για δεύτερη διαδοχική χρονιά ξεκινά η πρωτοβουλία του υπουργείου Ανάπτυξης για το «» με στόχο τη διατήρηση των τιμών σε ανεκτά επίπεδα

Στο «καλάθι του μαθητή» εντάσσονται:

Σχολικές τσάντες
Κασετίνες
Τετράδια / μπλοκ (και ετικέτες τετραδίων και καλύμματα)
Μολύβια ξύλινα ή μηχανικά
Χρωματιστοί μαρκαδόροι / ξυλομπογιές
Στυλό
Γόμες
Ξύστρες
Διαβήτες
Χάρακες (σετ γεωμετρικών οργάνων)
Φωτοτυπικό χαρτί

Οι καταναλωτές θα μπορούν να επισκέπτονται την ηλεκτρονική πλατφόρμα e-katanalotis () και να συγκρίνουν τις τιμές των σχολικών ειδών στα καλάθια που έχουν δημιουργήσει οι αλυσίδες και τα καταστήματα που συμμετέχουν στο μέτρο, ώστε να αποφασίζουν στη συνέχεια ποιες είναι οι πιο συμφέρουσες αγορές για εκείνους.

Οι συστάσεις Θεοδωρικάκου

Ήδη, σε σύσκεψη με φορείς του κλάδου την περασμένη εβδομάδα, ο υπουργός Ανάπτυξης Τάκης Θεοδωρικάκος απέστειλε μήνυμα προς πάσα κατεύθυνση πως είναι απόλυτη ανάγκη να στηριχθεί η ελληνική οικογένεια, να εξαντληθούν όλα τα περιθώρια μείωσης του κέρδους και οι τιμές να είναι καλύτερες από πέρυσι, τονίζοντας μάλιστα πως «δεν δικαιολογείται καμία ανατίμηση στα σχολικά είδη».

Υπενθυμίζεται ότι το ανώτερο πρόστιμο για σχετικές παραβάσεις έχει πενταπλασιαστεί και έχει ανέβει στα 5 εκατ. ευρώ μετά από νομοθετική πρωτοβουλία του υπουργείου Ανάπτυξης.

Οι επιχειρήσεις που συμμετέχουν στην πρωτοβουλία «καλάθι του μαθητή» εντάσσουν στον κατάλογο που αποστέλλουν στο υπουργείο Ανάπτυξης ένα τουλάχιστον προϊόν, εφόσον διαθέτουν προϊόντα της κατηγορίας αυτής προς πώληση στους καταναλωτές. Οι υπόχρεοι αποστέλλουν στο υπουργείο Ανάπτυξης κατάλογο καταναλωτικών προϊόντων σε εβδομαδιαία βάση, κάθε Τετάρτη έως τις 9:00 π.μ..

Η ενημέρωση του καταναλωτικού κοινού για τα προϊόντα που συμμετέχουν στην πρωτοβουλία γίνεται υποχρεωτικά: α) Μέσω ειδικού σήματος που τοποθετείται επί των προϊόντων ή στο φυσικό ή στον ηλεκτρονικό χώρο πώλησής τους ή σε κάθε μέσο με το οποίο τα προϊόντα διαφημίζονται στον καταναλωτή, β) μέσω ανάρτησης, στην είσοδο κάθε καταστήματος, ευκρινούς λίστας/καταλόγου των προϊόντων που συνθέτουν το καλάθι του νοικοκυριού καθώς και των τιμών στις οποίες προσφέρονται τα προϊόντα και γ) μέσω ενός τουλάχιστον ξεχωριστού σημείου πώλησης, σε περίοπτη θέση του καταστήματος, στο οποίο τοποθετούνται και διατίθενται στο καταναλωτικό κοινό συγκεντρωμένα τα προϊόντα.

Οι επιχειρήσεις που συμμετέχουν στην πρωτοβουλία μπορούν να αποκτούν πρόσβαση στο ειδικό σήμα αποστέλλοντας σχετικό αίτημα στην ηλεκτρονική διεύθυνση [email protected]. Επίσης, οφείλουν να διασφαλίζουν ότι τα προϊόντα που δηλώνονται στον κατάλογο καταναλωτικών προϊόντων που αποστέλλεται στο Υπουργείο Ανάπτυξης βρίσκονται στα καταστήματά τους σε επάρκεια και διατίθενται απρόσκοπτα στο καταναλωτικό κοινό.

Αν τα αποθέματα προϊόντος που συμμετέχει στην πρωτοβουλία εξαντληθούν σε ένα ή περισσότερα καταστήματα, οι επιχειρήσεις οφείλουν να αντικαθιστούν προσωρινά το προϊόν που εξαντλήθηκε με αντίστοιχο προϊόν που διατίθεται στην ίδια ή χαμηλότερη τιμή και στην ίδια ή μεγαλύτερη ποσότητα. Αν δεν υπάρχει τέτοιο προϊόν στο κατάστημα, οι υπόχρεοι μεριμνούν για την τροφοδοσία του καταστήματος στο οποίο εξαντλήθηκε το προϊόν εντός δύο ημερών με επαρκή ποσότητα του προϊόντος που εξαντλήθηκε ή ενημερώνουν το Υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων και την ψηφιακή πλατφόρμα e-katanalotis για την οριστική αντικατάσταση του προϊόντος στο σύνολο των καταστημάτων τους.

Το νέο προϊόν θα πρέπει επίσης να βρίσκεται σε επάρκεια. Η οριστική αντικατάσταση προϊόντος επιτρέπεται για μία μόνο φορά μέχρι τη νέα τακτική υποβολή καταλόγου προϊόντων.

ο κόστος για μια σχολική τσάντα μπορεί να ξεκινάει από τα 5-10 ευρώ και να φτάνει ή ακόμη και να ξεπερνάει τα 60 ευρώ αν πρόκειται για τσάντα τρόλευ (με ροδάκια) ή για τσάντα με φιγούρα κάποιου από τους γνωστούς υπερήρωες που λατρεύουν τα παιδιά. Μια οικονομική κασετίνα μπορεί να κοστίζει περί τα 6 ευρώ, όπως επίσης και το φωτοτυπικό χαρτί Α4 (500 φύλλα), ενώ περί τα 5-6 ευρώ θα απαιτηθούν και για την αγορά τετραδίων. Οι γονείς μπορούν την ίδια στιγμή να προμηθευτούν για τα παιδιά τους οικονομικά στυλό, μολύβια ξύλινα και μηχανικά, γόμες, ξύστρες με 0,50-1 ευρώ το καθένα, διαβήτες από 2,50 ευρώ και χάρακες από 1,50 ευρώ.

Από τα ανωτέρω προκύπτει ότι το κόστος για τα πιο βασικά σχολικά είδη – αγοράζοντας από ένα τεμάχιο και με αρκετά οικονομικές επιλογές επώνυμων ωστόσο προϊόντων – φτάνει τα 35 ευρώ. Ωστόσο αυτό μπορεί να ανέβει κατακόρυφα εάν ένα παιδί χρειάζεται πολύ περισσότερα τεμάχια από κάθε προϊόν (τετράδια, μολύβια, γόμες κλπ) ή αν θελήσει να αποκτήσει μια πιο ακριβή τσάντα. Πόσω μάλλον αν στην οικογένεια υπάρχουν περισσότερα από ένα παιδιά. Και σε αυτό το κόστος δεν συμπεριλαμβάνονται τα βιβλία και δη τα ξενόγλωσσα.

«Τα βιβλιοχαρτοπωλεία δημιούργησαν και πέρυσι ‘καλάθι του μαθητή’, το οποίο είχε μεγάλη ανταπόκριση. Φυσικά και θα το κάνουμε και φέτος και σε αυτό θα συμπεριλάβουμε οικονομικά προϊόντα, τα οποία θα είναι ταυτόχρονα και ποιοτικά», σημείωνε χαρακτηριστικά ο κ. Φερούσης.

«Ο Σεπτέμβριος είναι παραδοσιακά ο μήνας του παιδιού», σχολίαζε πρόσφατα στο insider.gr ο αντιπρόεδρος της ΕΣΕΕ και πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Πειραιώς, Θεόδωρος Καπράλος, καθώς μετά τους αναιμικούς τζίρους των θερινών εκπτώσεων (σ.σ. λήγουν στις 31 Αυγούστου) πλέον το λιανεμπόριο στρέφει το βλέμμα του στην αγορά των σχολικών ειδών.

«Το καλάθι του μαθητή έρχεται για να συγκρατήσει τις τιμές των βασικών σχολικών ειδών. Πέρυσι, οι τιμές στα σχολικά αναλώσιμα είδη εμφάνισαν αύξηση άνω του 10%, ενώ, σύμφωνα με την ετήσια μείωση 6% των τιμών στα χαρτικά τον Ιούλιο, εκτιμάται πως φέτος δεν θα έχουμε αυξήσεις, παρά τον τετραπλασιασμό του μεταφορικού κόστος των εισαγωγών από Κίνα το 2024. Έτσι, υπολογίζεται, πως το μέσο κόστος της σχολικής λίστας θα κυμαίνεται, ανάλογα τη σχολική ηλικία, από 20 έως 50 ευρώ. Βεβαίως, πρέπει να επισημανθεί ότι η σχολική λίστα δεν εξαντλείται στη γραφική ύλη και στα αναλώσιμα, αφού συνήθως περιλαμβάνει και άλλα είδη, όπως σχολικά βοηθήματα, είδη ζωγραφικής και χειροτεχνίας, ξενόγλωσσα βιβλία, φόρμες γυμναστικής και άλλα συμπληρωματικά προϊόντα και δραστηριότητες, οι τιμές των οποίων δεν συμπεριλαμβάνονται στο καλάθι», αναφέρει από την πλευρά του ο πρόεδρος του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιώς (ΕΒΕΠ), Βασίλης Κορκίδης.

«Οι εισαγωγείς, οι ελληνικές επιχειρήσεις κατασκευής σχολικών και χαρτικών ειδών και, βεβαίως, εμπορικά και βιβλιοχαρτοπωλεία καλούνται για άλλη μια φορά να βάλουν πλάτη και να κρατήσουν τις τιμές σε χαμηλά επίπεδα, καθώς είναι απόλυτη ανάγκη να στηριχθεί η ελληνική οικογένεια, ώστε τα παιδιά να έχουν πρόσβαση σε όλα τα απαραίτητα εφόδια. Επίσης, εάν θέλουμε να σταματήσουμε την απώλεια των περίπου 9 δισ. ευρώ ετήσιων πωλήσεων από e-shops τρίτων χωρών στην ελληνική αγορά, είμαστε υποχρεωμένοι να γίνουμε όσο το δυνατόν πιο ανταγωνιστικοί. Πρέπει λοιπόν να δώσουμε κίνητρα με προσιτές τιμές, όλο τον χρόνο στους εγχώριους διαχρονικούς πελάτες μας, ώστε να επιλέγουν να κάνουν τις αγορές τους, είτε φυσικά, είτε ψηφιακά από τα ράφια ελληνικών καταστημάτων», σημειώνει επίσης ο κ. Κορκίδης.