Σχολεία: Μέσα στην εβδομάδα, Τρίτη ή Τετάρτη, θα συνεδριάσει η επιτροπή των ειδικών για το άνοιγμα των σχολείων.
Τι είπε ο υπουργός υγείας
Μέσα στην εβδομάδα, Τρίτη ή Τετάρτη, θα συνεδριάσει η επιτροπή των ειδικών για να εισηγηθεί για το άνοιγμα των σχολείων, ωστόσο το βασικό σενάριο, η βούληση και η αρχική θέση, είναι τα σχολεία να ανοίξουν στις 10 Ιανουαρίου, αλλά με επικαιροποίηση του υγειονομικού πρωτοκόλλου, τόνισε στον ΣΚΑΪ ο υπουργός Υγείας Θάνος Πλεύρης.
«Το πρωτόκολλο που τηρήθηκε, είχε πολύ θετικά αποτελέσματα, από κει και πέρα θα δούμε την πορεία των κρουσμάτων, αλλά και τη συζήτηση που θα γίνει στους ειδικούς, και θα γίνει ενδεχομένως και επικαιροποίηση του πρωτοκόλλου, κυρίως περισσότερα τεστ. Περιμένουμε την τοποθέτηση των ειδικών. Θεωρούμε ότι τα σχολεία λειτούργησαν πολύ καλά το τετράμηνο που πέρασε. Στο τέλος του πρώτου δεκαπενθημέρου θα γίνει επαναξιολόγηση των μέτρων συνολικά, θα δούμε την επιδημιολογική κατάσταση της χώρας τότε» τόνισε ο υπουργός.
Τα νέα υγειονομικά πρωτόκολλα
Από την άλλη σύμφωνα με το πρώτο Θέμα η κυβέρνηση είναι, αοφασισμένη να ανοίξουν κανονικά τα σχολεία στις 10 Ιανουαρίου, με αυξημένο τέστινγκ, ακόμα και rapid test, όπου αυτό κρίνεται αναγκαίο καθώς και με νέα υγειονομικά πρωτόκολλα που θα διασφαλίζουν την προστασία της υγείας των μαθητών από τη διασπορά του ιού, παρά τις φωνές μελών της επιστημονική κοινότητας που ζητούν παράταση των σχολικών διακοπών, κατά μία ή δύο εβδομάδες, προκειμένου να αναχαιτιστεί η επέλαση της μετάλλαξης Omicron, όπως για παράδειγμα οι καθηγητές Νίκος Τζανάκης και Δημοσθένης Σαρηγιάννης.
Το θέμα πάντως αναμένεται να τεθεί σε συνεδρίαση της επιστημονικής επιτροπής του υπουργείου Υγείας αύριο ή μεθαύριο, σύμφωνα με τον υπουργό Υγείας, προκειμένου να ληφθούν οι οριστικές αποφάσεις. Ηδη, πάντως από σήμερα, με απόφαση του υπουργείου Εργασίας, επαναλειτουργούν κανονικά οι παιδικοί και βρεφονηπιακοί σταθμοί.
Σε ότι αφορά στα φροντιστήρια, που ανοίγουν από σήμερα, όπως λέει στο «Πρώτο Θέμα» o πρόεδρος της Ο.Ε.Φ.Ε. Γιάννης Βαφειαδάκης «τα Νόμιμα Φροντιστήρια στηρίξαμε το εκπαιδευτικό σύστημα στις πιο δύσκολες ώρες. Με αυτή τη φιλοσοφία θα λειτουργήσουμε αυτές τις μέρες, τηρώντας όλα τα υγειονομικά μέτρα και εφαρμόζοντας όλα τα ισχύοντα Πρωτόκολλα. Για όσο διάστημα και όπου κριθεί απαραίτητο, η νόμιμη φροντιστηριακή κοινότητα, έχει τη δυνατότητα να εξασφαλίσει το αδιάκοπο της εκπαιδευτικής διαδικασίας με την εξ αποστάσεως εκπαίδευση, με τη χρήση των πλέον σύγχρονων τεχνολογιών». Ο Σύλλογος Φροντιστών Αττικής συστήνει ισχυρά στα μέλη του να συνεχίσουν την παροχή των εκπαιδευτικών τους υπηρεσιών για την επόμενη εβδομάδα, με εξ αποστάσεως εκπαίδευση.
Πληροφορίες αναφέρουν ότι το σχέδιο της υπό-επιτροπής που εξετάζει την επαναλειτουργία των σχολείων έχει «κλειδώσει» και τα σχολεία θα ανοίξουν κανονικά με νέα υγειονομικά πρωτόκολλα. Πρόθεση της επιτροπής φέρεται να είναι η αλλαγή στο τέστινγκ, με τους μαθητές να υποβάλλονται σε έλεγχο με rapid αντί για self τεστ, αν αυτό είναι εφικτό. Συζητείται να γίνουν αλλαγές στο υγειονομικό πρωτόκολλο όσον αφορά στον εντοπισμό κρούσματος δηλαδή σε περίπτωση εντοπισμού κρούσματος, όλοι οι μαθητές, εμβολιασμένοι και ανεμβολίαστοι θα ελέγχονται με rapid test και καταργείται ο «σταυρός» (τεστινγκ στους μαθητές που κάθονταν δίπλα, πίσω, ή μπροστά από το επιβεβαιωμένο κρούσμα) καθώς θα γίνεται rapid test σε όλους τους μαθητές της τάξης. Τα test προτείνεται να γίνονται κάθε 5 ημέρες αντί για 7 ενώ η καραντίνα να ισχύει για 5 ημέρες.
Μεταξύ των μελών της επιτροπής εμπειρογνωμόνων υπάρχουν δύο βασικά σενάρια με ακόμα δύο παραλλαγές:
Πρώτον, επαναλειτουργία των σχολείων κανονικά στις 10 Ιανουαρίου, όπως προβλέπεται και αξιολόγηση της κατάστασης ανάλογα με τον αριθμό των κρουσμάτων που θα καταγραφούν, ώστε αν χρειαστεί να κλείσουν τα σχολεία αργότερα. Το ενδεχόμενο αυτό, δεν φαίνεται να έχει την αποδοχή των επιστημόνων, οι οποίοι θεωρούν ότι στην περίπτωση αυτή μπορεί να υπάρξει μεγαλύτερη διασπορά του ιού και ότι σε κάθε περίπτωση είναι προτιμότερο να προλαμβάνουμε τις καταστάσεις παρά να ακολουθούμε τις εξελίξεις που κρύβουν κινδύνους.
Δεύτερον, άνοιγμα των σχολείων στις 10 Ιανουαρίου, αλλά με νέα μέτρα και καινούργια υγειονομικά πρωτόκολλα. Τα μέτρα που εξετάζονται, σύμφωνα με πληροφορίες, είναι η αύξηση των σελφ τεστ, που αντί για δύο φορές την εβδομάδα να γίνονται σε καθημερινή βάση και όχι μόνο για τους ανεμβολίαστους μαθητές όπως ισχύει σήμερα. ‘Η η επιστροφή όλων των μαθητών με rapid test, όπως ανέφερε ως μία σκέψη που υπάρχει η υφυπουργός Παιδείας Ζέττα Μακρή, προκειμένου όλα τα παιδιά να βρεθούν στο σχολικό περιβάλλον με την μέγιστη δυνατή ασφάλεια. Το ενδεχόμενο αυτό θεωρείται ωστόσο δύσκολο ως προς την εφαρμογή του καθώς θα χρειαστεί περίπου 1,5 εκατομμύριο μαθητές να αναζητήσουν rapid test μέσα σε ένα Σαββατοκύριακο, οπότε γίνεται αντιληπτό τι ουρές θα σχηματιστούν σε διαγνωστικά κέντρα και στα φαρμακεία που θα βρουν ανοιχτά. Προσπερνάμε βεβαίως το θέμα του κόστους των rapid test, τα οποία μπορεί το κράτος να χορηγήσει δωρεάν σε όλους τους μαθητές, όπως γίνεται με τα σελφ τεστ, ώστε να μην επιβαρυνθεί ο οικογενειακός προϋπολογισμός.
Τρίτον, παράταση των σχολικών διακοπών για μία ή δύο εβδομάδες και επανέναρξη των μαθημάτων στις 17 ή 24 Ιανουαρίου, διάστημα το οποίο κρίνεται ικανό ώστε να αξιολογηθούν με τον καλύτερο τρόπο τα επιδημιολογικά δεδομένα. Ηδη, το ενδεχόμενο αυτό έχει τεθεί από επιστήμονες μέλη της Επιτροπής του υπουργείου Υγείας, όπως οι καθηγητές Ν. Τζανάκης και Δημ. Σαρηγιάννης αλλά και άλλοι. Παράλληλα στο διάστημα αυτό θα έχουν γίνει και περισσότεροι εμβολιασμοί μαθητών. Στην περίπτωση αυτή για τις εβδομάδες που θα χρειαστεί αν μείνουν κλειστά τα σχολεία θα πρέπει είτε να ακολουθηθεί και πάλι το σύστημα της τηλεκπαίδευσης για το οποίο όμως δεν γνωρίζουμε αν έχει υπάρξει προετοιμασία, είτε που είναι και το πιθανότερο να υπάρξει αντίστοιχη χρονική μετάθεση της λήξης του σχολικού έτους το καλοκαίρι, δηλαδή παράταση μαθημάτων.
Τέταρτον, μετάθεση της επανέναρξης των μαθημάτων κατά μία ή δύο εβδομάδες αργότερα και παράλληλη εφαρμογή των μέτρων αυξημένου τέστινγκ και αλλαγής του υγειονομικού πρωτοκόλλου. Στην περίπτωση αυτή θα δοθεί η δυνατότητα για καλύτερη οργάνωση και προετοιμασία και παράλληλα θα κερδηθεί περισσότερος χρόνος για τον εμβολιασμό των μαθητών, που βρίσκεται μεν σε ικανοποιητικά επίπεδα για τους εφήβους 15-17 ετών και λιγότερο για την ηλιακή ομάδα 12-14, αλλά ουσιαστικά μόλις έχει ξεκινήσει για τα παιδιά ηλικίας 5-11 ετών δηλαδή του νηπιαγωγείου και του δημοτικού. Όσον αφορά στην αλλαγή του υγειονομικού πρωτοκόλλου, η πρόταση που συζητείται είναι να μειωθεί το ποσοστό των μαθητών που απαιτείται να βρεθούν θετικοί στον κορωνοϊό, προκειμένου να κλείσει ένα τμήμα και από 50% συν 1 να γίνει 30% συν 1. Γίνεται εύκολα αντιληπτό ότι η μείωση του ποσοστού που θα τεθεί ως κατώφλι για την αναστολή λειτουργίας ενός τμήματος σε συνδυασμό με την εκτόξευση των κρουσμάτων σε πρωτογνωρους μέχρι σήμερα αριθμούς, είναι μαθηματικά βέβαιο ότι θα οδηγήσει στο κλείσιμο πολλών σχολείων.
Η κυβέρνηση δικαίως θεωρεί ότι με τα μέτρα που εφάρμοσε από την έναρξη του σχολικού έτους και μέχρι και τις διακοπές των Χριστουγέννων το εγχείρημα στέφθηκε με απόλυτη επιτυχία καθώς τα σχολεία λειτούργησαν κανονικά, δεν χάθηκαν μαθήματα και τα κρούσματα ήταν ελεγχόμενα. Είναι χαρακτηριστικό ότι το ποσοστό των τμημάτων που χρειάστηκε να κλείσουν σε σύνολο 81.000 σε όλη την Ελλάδα δεν ξεπέρασε ποτέ το 0.02%.
Βεβαίως όπως επισημαίνουν οι επιστήμονες η υπερμεταδοτικότητα της παραλλαγής Omicron έχει αλλάξει τα δεδομένα, και οφείλουμε να προσαρμοστούμε στις νέες συνθήκες που διαμορφώνει η έξαρση του κορωνοϊού.