Τι ισχύει με την παράλληλη στήριξη – Οι εγκρίσεις για υπερδιπλασιάστηκαν το τρέχον σχολικό έτος σε σχέση με το 2019, σύμφωνα με τα στοιχεία, που παρουσιάστηκαν στη συνάντηση μεταξύ της υφυπουργού Παιδείας Ζέττας Μακρή και του Γενικού Γραμματέα Γιάννη Κατσαρού με τα ΔΣ της ΟΛΜΕ και της ΔΟΕ.

Σύμφωνα με το Πρώτο Θέμα, η συζήτηση, η οποία είχε ως επίκεντρο την Ειδική Αγωγή, ήταν αρκετά ‘πρώιμη’ και καθαρά διερευνητικού χαρακτήρα, καθώς αναμένεται ο σχετικός νομοθετικός σχεδιασμός. Η ΟΛΜΕ αφήνει αιχμές ότι το υπουργείο ίσως προτίθεται να μειώσει τους εκπαιδευτικούς παράλληλης στήριξης εάν θεωρηθεί ότι τα ΚΕΔΑΣΥ, εγκρίνοντας τόσο μεγάλο αριθμό αιτήσεων, επιδεικνύουν ‘ελαστικότητα’. Σημειώθηκε, ακόμη, ότι ενώ το υπουργείο αναζητούσε 1000 εκπαιδευτικούς παράλληλης στήριξης, είχαν εξαντληθεί οι πίνακες.

Εντυπωσιακά τα στοιχεία σχετικά με την έγκριση των αιτήσεων μαθητών, οι οποίοι χρήζουν παράλληλης στήριξης: ενώ κατά το σχολικό έτος 2019-20 εγκρίθηκαν 8.989 αιτήσεις, φέτος, 2023-24 δόθηκε έγκριση για 21. 842 αιτήσεις.

«Το γεγονός της τεράστιας αύξησης του αριθμού των μαθητών, που έχουν λάβει παράλληλη στήριξη, μπορεί να έχει διπλή ανάγνωση», σχολιάζει ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας Λειτουργών Μέσης Εκπαίδευσης (ΟΛΜΕ), κ.Νικόλας Παπαχρήστος, για να εξηγήσει: «Είτε θεωρείται από το υπουργείο Παιδείας ότι τα ΚΕΔΑΣΥ είναι πολύ ‘ελαστικά’ στο να δίνουν βεβαιώσεις για μαθητές, που επιθυμούν παράλληλη στήριξη, επομένως αυτός ο μεγάλος αριθμός εγκρίσεων δεν ανταποκρίνεται στις πραγματικές ανάγκες. Είτε, στο παρελθόν δεν υπήρχαν διαθέσιμοι τόσοι καθηγητές παράλληλης στήριξης, όσοι χρειάζονταν για να ανταποκριθούν στις ανάγκες αυτές. Όλα αυτά, βέβαια, πρέπει να αποδειχθούν. Από την πλευρά της Ομοσπονδίας, υπάρχει μία υπόνοια ότι ίσως προτίθενται να περιορίσουν τους εκπαιδευτικούς, που δουλεύουν στα Ειδικά Σχολεία – στα τμήματα ένταξης και στην παράλληλη στήριξη. Ως ΟΛΜΕ, πιστεύουμε ότι αυτά τα τελευταία 4 χρόνια, δόθηκε ένας αριθμός, που προσεγγίζει την πραγματικότητα – ακόμη κι αν ορισμένοι έχουν πάρει καθ’υπέρβαση τον καθηγητή παράλληλης στήριξης, στις περισσότερες περιπτώσεις θεωρούμε ότι οι μαθητές αυτοί όντως χρήζουν παράλληλης στήριξης».

Οι προτάσεις των εκπαιδευτικών για τις αλλαγές στην Ειδική Αγωγή

«Διεκδικούμε μία συνολική στήριξη για την Ειδική Αγωγή, καθώς όπως φαίνεται δεν συμπεριλαμβάνεται στους κύριους στόχους του υπουργείου Παιδείας», θα πει ο πρόεδρος της Διδασκαλικής Ομοσπονδίας Ελλάδας (ΔΟΕ), κ.Θανάσης Κικινής. Ο ίδιος περιγράφει ένα αδρό πλαίσιο των αλλαγών, που προτείνουν από την πλευρά τους οι εκπαιδευτικοί: «Καταρχάς, απαιτείται η επιπλέον ενίσχυση του Ειδικού Σχολείου με όλες τις ειδικότητες και επαρκές προσωπικό, αύξηση των Ειδικών σχολικών μονάδων και κάλυψη των αναγκών σε μεταφορές των μαθητών, προκειμένου να καλύπτονται όλα τα περιστατικά. Διαφορετικά, οι γονείς αποθαρρύνονται με αποτέλεσμα είτε να καταφεύγουν σε ιδιωτικές δομές, είτε να αφήνουν τα παιδιά στο σπίτι – πράγμα, το οποίο είναι ολέθριο». Όπως υπογράμμισε ο κ.Κικινής, «τέθηκε ακόμη η ανάγκη της πρώιμης παρέμβασης από το νηπιαγωγείο και ίδρυση τμημάτων ένταξης σε αυτά». Ειδικότερα για τα τμήματα ένταξης, οι εκπαιδευτικοί επιδιώκουν τη συνολική ενίσχυση των σχολείων με τουλάχιστον ένα τμήμα σε κάθε σχολείο».

Τα αιτήματα των εκπαιδευτικών από την ΟΛΜΕ σχετικά με τις αναγκαίες αλλαγές στο χώρο της Ειδικής Αγωγής, συνοψίζονται από τον κ.Παπαχρήστο στα ακόλουθα: «Μόνιμο και εξειδικευμένο προσωπικό στην Ειδική Αγωγή. Μέριμνα για τις κτιριακές υποδομές, προκειμένου να είναι κατάλληλες και προσβάσιμες. Επίσης, επειδή ορισμένοι δήμαρχοι είναι απρόθυμοι στο να λειτουργήσουν ειδικά σχολεία στο δήμο τους, καθώς θεωρούν ότι έτσι υποβαθμίζεται η περιοχή. Εάν το φαινόμενο διαπιστωθεί πως είναι γενικευμένο, να επιληφθεί το κράτος μεταφέροντας την αρμοδιότητα από τους δήμους, που είναι σήμερα, στις Περιφέρειες».

Ελλείψεις στην Παράλληλη Στήριξη

Σε ό,τι αφορά το θεσμό της παράλληλης στήριξης, ο πρόεδρος της ΔΟΕ τονίζει ότι «πρέπει να αξιοποιηθεί με τον κατάλληλο τρόπο, ώστε να αποτελεί πραγματικά μία ενίσχυση των μαθητών, που τον έχουν ανάγκη». Ωστόσο, από πλευράς υπουργείου Παιδείας διαπιστώθηκε ότι δεν βρέθηκε ικανός αριθμός δασκάλων για να καλύψουν τις θέσεις της παράλληλης στήριξης. «Όπως δήλωσε ο Γενικός Γραμματέας, αναζητούσαν 1000 δασκάλους Ειδικής Αγωγής και δεν τους βρήκαν. Είχαν εξαντληθεί οι πίνακες δασκάλων, οι οποίοι ενδιαφέρονταν να εργαστούν στην Ειδική Αγωγή», σημειώνει ο κ.Παπαχρήστος από την ΟΛΜΕ και προσθέτει: «Στη δευτεροβάθμια, δεν αντιμετωπίζουμε μεν ανάλογο πρόβλημα, καθώς έχουμε εκπαιδευτικούς, που έχουν επιμορφωθεί στην Ειδική Αγωγή. Από την άλλη, δεν υπάρχει πανεπιστημιακό τμήμα Ειδικής Αγωγής για τους καθηγητές της μέσης εκπαίδευσης, όπως με τους δασκάλους – η εξειδίκευσή των καθηγητών γίνεται είτε με μεταπτυχιακό, είτε με σεμινάρια πολλών ωρών, 400 έως 600».

Ανάγκη για επαρκή στελέχωση των Κέντρων Διεπιστημονικής Αξιολόγησης και Συμβουλευτικής Υποστήριξης – ΚΕΔΑΣΥ

Τα ΚΕΔΑΣΥ, τα κέντρα δηλαδή, όπου πραγματοποιούνται οι διαγνώσεις για τα παιδιά που χρειάζονται παράλληλη στήριξη ή υπαγωγή σε τμήματα ένταξης, διαπιστώνεται πως είναι υποστελεχωμένα σε μόνιμο προσωπικό, γεγονός που επιβραδύνει τις διαδικασίες των αιτήσεων.

«Ενημερωθήκαμε ότι στα ΚΕΔΑΣΥ, οι θέσεις που έχουν πληρωθεί είναι 490 θέσεις, όταν η αντίστοιχη πρόβλεψη στο οργανόγραμμα είναι για 1.200 άτομα. Εξαιτίας αυτού, οι θέσεις αναγκαστικά συμπληρώνονται με αναπληρωτές. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι τους δύο πρώτους μήνες – Σεπτέμβριο και Οκτώβριο – που γίνεται η επιμόρφωσή τους, οι διαδικασίες των αιτήσεων μένουν πίσω. Επομένως, οι 1.200 θέσεις, που προβλέπονται στα ΚΕΔΑΣΥ, πρέπει να καλυφθούν με μόνιμο προσωπικό ώστε να γίνονται έγκαιρα οι διαγνώσεις των παιδιών, που προσφεύγουν σ’αυτά», επισημαίνει ο πρόεδρος της ΟΛΜΕ.

Σχετικά με τα ΚΕΔΑΣΥ, ο πρόεδρος της ΔΟΕ αναφέρει πως «οι καθυστερήσεις ποικίλουν ανάλογα με την περιοχή. Το πρόβλημα με την υποστελέχωση, απορρέει από τους υφιστάμενους περιορισμούς της νομοθεσίας, οι οποίοι ‘εμποδίζουν’ τους μόνιμους εκπαιδευτικούς να αποσπαστούν με τις θέσεις να καλύπτονται από αναπληρωτές. Το υπουργείο Παιδείας δεσμεύθηκε ότι οι συγκεκριμένοι περιορισμοί θα αρθούν από τη μεθεπόμενη χρονιά, 2025-26», καταλήγει.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Πρόγραμμα Πανελληνίων 2025