Οι εκπαιδευτικοί ουσιαστικά είναι ανυπεράσπιστοι στα φαινόμενα εκφοβισμού και πιέσεων από γονείς μαθητών. Γονείς σπεύδουν στο επέπληξε το παιδί τους γιατί παίζει με το κινητό τηλέφωνο μέσα στην τάξη. Γονείς διαμαρτύρονται στο σχολείο για τους χαμηλούς βαθμούς του παιδιού τους.

Σύμφωνα με την Καθημερινή, γονείς έχουν άποψη και κάνουν παρατηρήσεις για τις ασκήσεις που έδωσε ο δάσκαλος στο παιδί.

Τα περιστατικά αυτά έχουν αλλά δεν είναι –περιπτωσιολογικά– τα μόνα. Οι γονείς πλέον δεν διστάζουν να παρεμβαίνουν με τσαμπουκά και να επιπλήττουν τους εκπαιδευτικούς κάθε φορά που πιστεύουν ότι το παιδί τους αδικείται στο σχολείο. Μάλιστα, φτάνουν να ζητήσουν ακόμη και την απόλυση του εκπαιδευτικού, εάν πρόκειται για ιδιωτικό σχολείο. Εκτός από τον σχολικό εκφοβισμό έχουμε φθάσει να μιλάμε και για γονεϊκό bullying. Οι εκπαιδευτικοί ουσιαστικά είναι ανυπεράσπιστοι στα φαινόμενα εκφοβισμού και πιέσεων από γονείς μαθητών.

«Το φλέγον, για την εκπαι-δευτική επικαιρότητα, ζήτημα του εκφοβισμού στα σχολεία, και ειδικότερα στην ιδιωτική εκπαίδευση, απαιτεί διερεύνηση και προσεκτική αντιμετώπιση τόσο από την πολιτική ηγεσία όσο και από τις διοικήσεις των σχολείων. Εχουμε καταγράψει περιπτώσεις πίεσης από γονείς για απολύσεις ιδιωτικών εκπαιδευτικών, ακόμη και για τις πολιτικές τους πεποιθήσεις», ανέφερε χθες η Ομοσπονδία Ιδιωτικών Εκπαιδευτικών Ελλάδος (ΟΙΕΛΕ). Μάλιστα υπενθύμισε το πρόσφατο άρθρο-παρέμβαση του διευθυντή της «Καθημερινής» Αλέξη Παπαχελά με τίτλο «Κακομαθημένη οικογένεια» (φύλλο στις 6-7/1/2024), τονίζοντας ότι «το φαινόμενο είναι ιδιαίτερα έντονο και αποτελεί ένδειξη μιας βαθύτερης κοινωνικής παθογένειας».

Η Ομοσπονδία Ιδιωτικών Εκπαιδευτικών Ελλάδος τονίζει την ανάγκη ύπαρξης ενός στοιχειώδους πλαισίου υποστήριξης.

«Ανοιχτές απειλές»

«Ρώτησα έναν παλιό εκπαιδευτικό με μακρά διαδρομή στη δημόσια εκπαίδευση ποιο είναι το μεγαλύτερο αλλά και πλέον παράδοξο πρόβλημα που έχει αντιμετωπίσει τα τελευταία χρόνια. Μου απάντησε πολύ καθαρά: “Το πόσο μπλέκονται και προσπαθούν να επηρεάσουν τους δασκάλους και καθηγητές οι γονείς των μαθητών”. Μου διηγήθηκε απίστευτες ιστορίες για ανοιχτές απειλές, προσπάθεια επηρεασμού με δώρα ή υπό την πίεση πολιτικών», σημείωνε ο κ. Παπαχελάς, προσθέτοντας: «Είχα την ίδια συζήτηση με κάποιον που ήταν επικεφαλής ενός σοβαρού ιδιωτικού εκπαιδευτικού ιδρύματος, στο οποίο φοιτούν παραδοσιακά πολλά παιδιά της ελληνικής αστικής τάξης. Μου εξήγησε ότι αυτό ακριβώς, η άκριτη και χωρίς όρια παρέμβαση των γονιών στο έργο των εκπαιδευτικών, ήταν το μείζον πρόβλημα που αντιμετώπισε ο ίδιος».

Η ομοσπονδία παρατηρεί ότι «με βάση το νομοθετικό πλαίσιο που διέπει την ιδιωτική εκπαίδευση, οι εκπαιδευτικοί είναι εντελώς ανυπεράσπιστοι. Οι απολύσεις είναι ελεύθερες, χωρίς καμία αξιολογική διαδικασία, κι έτσι η γονεϊκή πίεση είναι συχνά ιδιαίτερα “αποτελεσματική”». Ετσι η ομοσπονδία ζητάει να υπάρξει ένα στοιχειώδες πλαίσιο υποστήριξης του εκπαιδευτικού, τόσο με νομοθετικές αλλαγές στο πλαίσιο της ιδιωτικής εκπαίδευσης όσο και με πρωτοβουλίες από τις διοικήσεις των ιδιωτικών σχολείων. Ενδεικτικά ζητάει οι διοικήσεις να συμπεριλάβουν στον εσωτερικό κανονισμό τους ρήτρα προστασίας των εκπαιδευτικών από ισχυρές γονεϊκές πιέσεις. Μεταξύ άλλων, η ΟΙΕΛΕ προτείνει η ρήτρα να αναφέρει ότι «οι γονείς δεσμεύονται να μην παρεμβαίνουν στην αξιολόγηση των μαθητών σε θέματα επιλογής διδακτικών μεθόδων, επιλογής διδάσκοντα, κατανομής μαθητών σε τμήματα και επιβολής παιδαγωγικών μέτρων».

ΠΗΓΗ ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Πρόγραμμα Πανελληνίων 2025