– ελληνική : Υπενθυμίζουμε ότι  έρχεται για πρώτη φορά στη χώρα μας. Έτσι, το Μάιο 6000 μαθητές της ΣΤ’ τάξης του δημοτικού και 6000 της Γ΄τάξης γυμνασίου θα πάρουν μέρος σε εξετάσεις σε εθνικό επίπεδο, οι οποίες είναι μεν υποχρεωτικές αλλά η συμμετοχή είναι ανώνυμη.

Το νέο μοντέλο θα είναι διαγνωστικού χαρακτήρα για το επίπεδο των Ελλήνων μαθητών οι οποίοι τα προηγούμενα χρόνια βαθμολογούνταν στον διεθνή διαγωνισμό χαμηλότερα από τον μέσο όρο των Ευρωπαίων συμμαθητών τους στα μαθηματικά και τις φυσικές επιστήμες. Μεταφέροντας το μοντέλο αυτό στην ελληνική πραγματικότητα, στόχος είναι να διαγνωστεί το μαθησιακό, γνωστικό επίπεδο των Ελλήνων μαθητών με στόχο την αναβάθμιση των σπουδών στην Πρωτοβάθμια κα τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση που αποτελούν την βάση για τη δημιουργία του επιστημονικού δυναμικού του μέλλοντος.

 

Οι εξετάσεις διαγνωστικού χαρακτήρα (ελληνική «PISA») για μαθητές της ΣΤ’ τάξης δημοτικού και Γ’ γυμνασίου θα διεξαχθούν στη Γλώσσα-κατανόηση κειμένου και στα Μαθηματικά. Τα αποτελέσματα θα συλλέγονται ανώνυμα και δεν συνεκτιμώνται στους βαθμούς των μαθητών,ενώ οι μαθητές θα κληθούν να απαντήσουν σε ένα εύρος ερωτήσεων κλειστού τύπου. Οι διαγωνιστικές αυτές εξετάσεις θα επαναλαμβάνονται κάθε χρόνο.

Όπως λέει στο «ΘΕΜΑ» η Χρύσα Σοφιανοπούλου, αναπληρώτρια καθηγήτρια του Τμήματος Πληροφορικής και Τηλεματικής στο Χαροκόπειο Πανεπιστήμιο και εθνική συντονίστρια του διεθνούς προγράμματος «οι εξετάσεις αυτές δεν είναι εξετάσεις αριστείας. Θα δημιουργηθεί μία Τράπεζα Θεμάτων, στην οποία θα μπουν θέματα στα μαθήματα της Γλώσσας και των Μαθηματικών και την ημέρα των εξετάσεων θα κληρωθούν τα θέματα. Τα σχολεία έχουν επιλεγεί δειγματοληπτικά, μικρά, μεγάλα από όλη τη χώρα, προκειμένου να εξαχθούν τα πλέον ασφαλή συμπεράσματα. Η εξέταση θα διαρκέσει δύο ώρες»

Οπως εξηγεί η συντονίστρια «τα θέματα των εξετάσεων είναι από αυτά που έχουν διδαχθεί οι μαθητές, μέσα δηλαδή από την εξεταστέα ύλη και σύμφωνα με τον τρόπο που έχουν διδαχθεί οι μαθητές το γνωστικό αντικείμενο. Δεν πρόκειται δηλαδή να τους ξαφνιάσει ο τρόπος εξέτασης. Από τα αποτελέσματα θα καταλάβουμε τι τελικά μαθαίνουν οι μαθητές, τι πρέπει να βελτιωθεί ή και να αλλάξει, αν δηλαδή οι μαθητές στην πλειονότητά τους δεν έχουν κατανοήσεις κάποιο θέμα και θα έχουμε δεδομένα για τις δεξιότητες των μαθητών».

Διεθνής Διαγωνισμός

Οι επιδόσεις των Ελλήνων μαθητών στον διαγωνισμό τη μεγάλη διεθνή εκπαιδευτική έρευνα που διεξάγει ο ΟΟΣΑ από το 2000 και κάθε τρία χρόνια προβληματίζουν καθώς όλα τα χρόνια είμαστε στις πέντε –έξι τελευταίες θέσεις καθώς οι Έλληνες μαθητές εμφανίζουν διαχρονικά επιδόσεις κάτω του μετρίου .

Στον τελευταίο διαγωνισμό του 2018 η Ελλάδα πήρε την 42η θέση στην κατανόηση κειμένου, στα μαθηματικά την 43η, και στις φυσικές επιστήμες την 44η θέση ανάμεσα σε 78 χώρες. Στην Κατανόηση Κειμένου, στα Μαθηματικά και τις Φυσικές Επιστήμες, το Πεκίνο, η Σαγκάη και η Σιγκαπούρη σημείωσαν σημαντικά υψηλότερη επίδοση από όλες τις χώρες που έλαβαν μέρος στο PISA 2018. Η Εσθονία, ο Καναδάς,η Φινλανδία και η Ιρλανδία σημείωσαν την υψηλότερη επίδοση ανάμεσα στις χώρες του ΟΟΣΑ . Οι μαθητές στην Ελλάδα βαθμολογήθηκαν χαμηλότερα από τον μέσο όρο του ΟΟΣΑ στην Κατανόηση Κειμένου, τα Μαθηματικά και τις Φυσικές Επιστήμες.

Αξιοσημείωτο στοιχείο είναι ότι στην Ελλάδα, σύμφωνα με την τελευταία έρευνα του προγράμματος περίπου το 12% των μαθητών που προέρχονται από μη ευνοϊκό κοινωνικο-οικονομικό περιβάλλον πέτυχαν επίδοση που τους κατέταξε στο υψηλότερο 25% της βαθμολογίας της χώρας, αποδεικνύοντας ότι το μη ευνοϊκό υπόβαθρο δεν αποτελεί απαραίτητα ανυπέρβλητο εμπόδιο για το μέλλον

« Από τις 15 Μαρτίου έως τις 15 Απριλίου σε ημερομηνίες που θα επιλέξουν τα σχολεία θα διεξαχθεί στην χώρα και ο διεθνής διαγωνισμός καθώς λόγω κορωνοιού δεν έγινε το 2021» λέει η κ. Σοφιανοπούλου. Και προσθέτει ότι θα λάβουν μέρος περί τους 8000 μαθητές της Α΄λυκείου από 255 σχολεία της χώρας. Τα μαθήματα στα οποία θα εξεταστούν οι μαθητές είναι Γλώσσας, Μαθηματικά, Φυσικές Επιστήμες και Δημιουργική Σκέψη. Οπως εξηγεί η συντονίστρια «οι Ελληνες μαθητές προβληματίζονται με την αναλυτική και συνθετική σκέψη, καθώς και με την κριτική σκέψη αλλά και την εφαρμογή των γνώσεων στην καθημερινότητά τους» ευελπιστώντας ότι τα νέα Προγράμματα Σπουδών που θα μπουν στα σχολεία από το 2023 θα προωθήσουν την κριτική σκέψη των μαθητών.

Η περιοδική αποτύπωση των εκπαιδευτικών αποτελεσμάτων είναι προαπαιτούμενο για τον εντοπισμό εκπαιδευτικών αναγκών, για την κατανόηση τυχόν προβλημάτων και, συνακόλουθα, την επίλυσή τους, με στόχο τη συνολική βελτίωση της εκπαίδευσης της χώρας μας, λέει το υπουργείο Παιδείας, για το ελληνικό πρόγραμμα , σύμφωνα με το οποίο , σκοπός των εξετάσεων, είναι η εξαγωγή συμπερασμάτων σχετικά με την πορεία υλοποίησης των Προγραμμάτων Σπουδών και τον βαθμό επίτευξης των προσδοκώμενων μαθησιακών αποτελεσμάτων, με ζητούμενο την έγκυρη και αξιόπιστη αποτύπωση των γνώσεων, ικανοτήτων και δεξιοτήτων των μαθητών.

Μετά τις δύο πρώτες σχολικές χρονιές και όταν αρχίσει η εφαρμογή των νέων Προγραμμάτων Σπουδών, το σύστημα αυτό θα προσεγγίσει τη φιλοσοφία των νέων Προγραμμάτων Σπουδών, προκειμένου να εντοπιστούν, αφ’ ενός ποια σημεία τους έχουν κατακτήσει οι μαθητές μας, αφ’ ετέρου οι βελτιωτικές κινήσεις, κυρίως σε θέματα διδακτικής μεθοδολογίας που θα πρέπει να ενσωματωθούν. Με το πέρας των εξετάσεων, θα γίνεται επεξεργασία για την εξαγωγή πορισμάτων σχετικά με την πορεία υλοποίησης των Προγραμμάτων Σπουδών και τον βαθμό επίτευξης των προσδοκώμενων μαθησιακών αποτελεσμάτων. Θα δημιουργηθεί σχετική ιστοσελίδα στην οποία θα αναρτηθεί το θεωρητικό πλαίσιο των εξετάσεων και ενδεικτικά θέματα.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Πρόγραμμα Πανελληνίων 2025