– Διαβάστε αναλυτικά όσα είπε ο Αλέξανδρος Κόπτσης Γ. Γ. Υπουργείου Παιδείας, μιλώντας στην εκπομπή «Συνδέσεις» της ΕΡΤ

Προβληματίζει η έξαρση βίας στα σχολεία – σκέψεις για νέους κανόνες.

Τόνισε πως «Τέτοια περιστατικά είναι όχι μόνο κατακριτέα, δεν γίνονται ανεκτά σε καμία περίπτωση και μάλιστα σε ένα χώρο εκπαίδευσης, παιδείας και πολιτισμού, όπως είναι το σχολείο. Από την άλλη πλευρά όμως, μπορώ να σας πω πριν απαντήσω στο ερώτημά σας ότι έχουμε εμπιστοσύνη στη νέα γενιά, έχουμε εμπιστοσύνη στους μαθητές μας, τους τιμούμε και μας τιμούν. Και τέτοια περιστατικά ξέρετε, είναι μονωμένα»  και συνέχισε: «Και θέλω να πω ότι αυτή δεν είναι εικόνα του ΕΠΑΛ. Είναι άδικο για τα ίδια τα ΕΠΑΛ γιατί γίνεται μια εξαιρετική δουλειά από πλευράς πολιτείας. Τα αναβαθμίζουμε διαρκώς. Γίνεται εξαιρετική δουλειά από τους εκπαιδευτικούς μας, εξαιρετική προσπάθεια από τους μαθητές μας που πολλοί από αυτούς πετυχαίνουν στα ανώτατα ιδρύματα και άλλοι βρίσκουν πρόσθετους τρόπους για επαγγελματική αποκατάσταση».

«Εμείς αναγνωρίζουμε το πρόβλημα, αλλά έχει πολλές παραμέτρους. Έχουμε πει ότι το θέμα της βίας είναι πολυπαραγοντικό. Δεν οφείλεται μόνο σε ένα σχολικό περιβάλλον. Οφείλεται στο εξωσχολικό, στη γειτονιά, στην παρέα, στην οικογένεια».

Ωστόσο παραδέχτηκε ότι μπορεί να είναι μεγαλύτερης έκτασης τα επεισόδια στα ΕΠΑΛ. «Το παρακολουθούμε, παρεμβαίνουμε και ξέρετε, εμάς είναι ο ρόλος μας τριπλός. Από τη μια πλευρά έχουμε την γνωσιακή ανάπτυξη των μαθητών, από την άλλη έχουμε τη συναισθηματική τους ψυχοκοινωνική τους ανάπτυξη και από την άλλη έχουμε την εφαρμογή και την τήρηση νομοθεσίας. Όσον αφορά στη διαχείριση προσωπικού, είμαστε αποκλειστικά υπεύθυνοι και όταν υπάρχουν πειθαρχικά παραπτώματα τα τηρούμε στο ακέραιο ακόμη και με αυτοδίκαιη αργία, όταν είναι σοβαρά. Ο έλεγχος των μαθητών μετά από οδηγίες μας γίνεται από τον διευθυντή του σχολείου και από το σύλλογο διδασκόντων και περιλαμβάνει από επίπληξη μέχρι αλλαγή σχολικού περιβάλλοντος. Ήδη η υπουργός ανακοίνωσε ότι υπάρχουν διάφορες σκέψεις αλλαγής αυτού του νομοθετικού πλαισίου και όταν υπάρχουν ποινικά αδικήματα στρεφόμαστε απευθείας στον εισαγγελέα, γιατί σε ένα ευνομούμενο κράτος δεν μπορεί να υπάρχουν τέτοια επεισόδια. Όσοι επιφέρουν φθορές σε δημόσια κτίρια πρέπει να αναλαμβάνουν την ευθύνη. Κανένας βανδαλισμός δεν είναι ανεκτός, καμία μορφή βίας. Πρέπει να τηρείται απαρέγκλιτα η τήρηση νομοθεσίας».

Ο κ. Κόπτσης κλήθηκε να σχολιάσει και το φαινόμενο της μείωσης των μαθητών στα δημοτικά είπε:

«Καταρχήν έχουμε και αρκετά σημαντικά θετικά στοιχεία, δηλαδή έχουμε μια αυξητική τάση στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση, στα νηπιαγωγεία γενικότερα στην πρωτοβάθμια. Αυξήθηκε κατά 8,8 το ανθρώπινο προσωπικό στα νηπιαγωγεία και 1,3 στα δημοτικά, που σημαίνει πολλοί διορισμοί, πολλές προσλήψεις. Επίσης ένας εκπαιδευτικός είναι για 8,4 μαθητές και όχι για 9,8 που ήταν, προς το συμφέρον, δηλαδή της εκπαιδευτικής διαδικασίας.

Αποτυπώνεται ένα δημογραφικό πρόβλημα δυστυχώς που έχει κάποιες αρνητικές τάσεις. Έχουμε μία μείωση 15.000 μαθητών την τελευταία χρονιά που αποτυπώνει το δημογραφικό πρόβλημα. Όμως δεν κλείνουμε σχολεία. Φέτος ελάχιστες σχολικές μονάδες έχουν αναστείλει τη λειτουργία τους. Εμείς κρατάμε σχολεία και με ένα μαθητή και με δύο μαθητές σε παραμεθόριες περιοχές, όπου είναι δυνατόν για καλύτερη εκπαίδευση, με κάποιες μικρές μετακινήσεις σε πολύ κοντινές αποστάσεις για ποιοτικότερη εκπαίδευση. Όντως μπορεί να γίνονται κάποιες ελάχιστα συγχωνεύσεις για το καλό των μαθητών, γιατί δεν μπορεί να γίνει μάθημα πολλές φορές μέσα στην πόλη με 1 – 2 μαθητές, αλλά κρατάμε και σχολεία με πολύ μικρό αριθμό μακριά. Τα σχολεία δεν κλείνουν. Ανοίγουμε απεναντίας σχολεία γιατί θέλουμε να κρατήσουμε ζωντανή την εκπαίδευση μας και στον τόπο παραμονής των μαθητών».

Για το περιστατικό στο ΕΠΑΛ Θεσσαλονίκης μίλησε στις «Συνδέσεις» και η κα Ιωάννα Κοσμοπούλου αντιδήμαρχος Παιδείας Θεσσαλονίκης.

«Πριν δέκα μέρες, στις 11 το βράδυ της Κυριακής εισέβαλε μια ομάδα νεαρών, μπορεί να ήταν και μέχρι 30 άτομα. Στο κτίριο που στεγάζεται το 14ο Εσπερινό ΕΠΑΛ και το 15ο ΕΠΑΛ και κάνανε ένα μεγάλο εύρος καταστροφών. Συνελήφθησαν δέκα ανήλικα παιδιά από 14 έως 19 ετών. Υπήρχε και κάποιος ενήλικας. Τα παιδιά στην πλειοψηφία τους ήταν μαθητές του σχολείου. Αυτό το εξακριβώσουμε και με τους διευθυντές των σχολείων. Σπάσανε τα τζάμια, πόρτες, θρανία, έβγαλαν πυροσβεστήρας, έσπασαν νιπτήρες στις τουαλέτες και όλα αυτά να φανταστείτε έγιναν σε λίγα λεπτά, γιατί με το που μπήκαν τα παιδιά στο σχολείο χτύπησε συναγερμός. Υπάρχει εγκατεστημένος συναγερμός και στον αύλειο χώρο του σχολείου και έγινε πολύ γρήγορα παρέμβαση της αμέσου δράσης, αλλά πρόλαβαν σε αυτό το χρόνο, και έκαναν ένα πολύ μεγάλο εύρος καταστροφών».

Όπως εξήγησε δεν υπήρξε κάποια αφορμή. «Υπάρχει πάρα πολύ συσσωρευμένος θυμός και οργή σε αυτή την νέα γενιά των παιδιών, αλλά νομίζω ότι δεν είναι σε καμία περίπτωση ορθός ο τρόπος με τον οποίον εκτονώνεται».

«Ενημερωθήκαμε άμεσα, οπότε έγιναν παρεμβάσεις από τον Δήμο Θεσσαλονίκης, από την επόμενη μέρα. Δύο μέρες δεν λειτούργησε το σχολείο, έγιναν πολύ εκτεταμένες φθορές. Είχαν σπάσει σχεδόν όλα τα τζάμια του κτιρίου από πόρτες και παράθυρα, τα οποία κάποια ήταν πλήρως σπασμένα. Έπρεπε να αφαιρεθούν όλοι οι υαλοπίνακες, να τοποθετηθούν καινούργιοι, να γίνουν και να αποκατασταθούν και οι φθορές μέσα στο κτίριο να γίνει μια σωστή καθαριότητα. Και μετά από δύο μέρες παραδώσαμε το κτίριο.
Το κόστος αυτή τη στιγμή δεν αποτιμάται. Έχουν καταγραφεί όλες οι ζημιές. Οι τεχνικές μας υπηρεσίες περίμεναν τους διευθυντές των σχολείων για να γίνει η αποτίμηση. Δεν μπορώ να σας πω τώρα το ποιος θα πληρώσει. Αλλά έχουμε το “ευτυχές γεγονός”, το λέω εντός εισαγωγικών, ότι υπήρχαν συλλήψεις, άρα γνωρίζουμε τουλάχιστον μία μερίδα των ανθρώπων που εισέβαλε και πιθανώς ενέχεται στις καταστροφές» και συνέχισε:

«Εμείς αυτό που διερευνούμε είναι αν μπορεί ο Δήμος μετά την αποτίμηση των ζημιών να να κινηθεί με κάποιο τρόπο νομικά να λάβει μια αποζημίωση. Θα προσπαθήσουμε να διερευνήσουμε το γεγονός αν μπορούμε από τα παιδιά που συνελήφθησαν από τις οικογένειες τους να έχουμε μια αποζημίωση. Δεν το γνωρίζω αν μπορεί να κινηθεί παράλληλα με την ποινική διαδικασία ή πρέπει πρώτα να ολοκληρωθεί αυτή και μετά, είναι κάτι που για πρώτη φορά γίνεται γιατί ως τώρα δεν γνωρίζαμε ποτέ τους δράστες και είναι κάτι που οι νομικές μας υπηρεσίες θα διερευνήσουν».

Γιατί υπάρχει τόσος θυμός;

«Κοιτάξτε στη γενικότκερη εικόνα εμπλεκόμαστε όλη η οικογένεια, εκπαιδευτικοί, η πολιτεία, οι πάντες» είπε η κα Κοσμοπούλου.

«Υπάρχει ένα σημείο των καιρών, ένα φαινόμενο της εποχής, όπως είναι η οπαδική βία. Οι βανδαλισμοί στα σχολεία, για εμάς που ασχολούμαστε με την εκπαίδευση είναι μια καθημερινότητα πλέον από το πιο απλό ότι βάφουμε τους τοίχους τη νύχτα με συνθήματα ότι μπαίνουν το βράδυ στη σχολική αυλή και πετάνε μπουκάλια, κουτάκια, σκουπίδια μέχρι τους βανδαλισμούς αυτού του επιπέδου που είδαμε στον Ευκλείδη. Δεν είναι κάτι ασύνηθες για μας. Από κει και πέρα νομίζω ότι εμπλέκονται πάρα πολλοί και θέλει μια πολύ βαθιά ανάλυση».

ΠΗΓΗ ΕΡΤ

Διαβάστε επίσης:

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Πρόγραμμα Πανελληνίων 2025