Την προηγουμένη εβδομάδα – σύμφωνα με δημοσιεύματα-, ο Υπουργός Παιδείας υπέγραψε την απόφαση για τις προϋποθέσεις λειτουργίας τμημάτων Προσανατολισμού και επιλογής στο Γενικό Λύκειο.

ΠΕΚ

Η απόφαση αυτή είναι ακριβής επανάληψη της πρώτης υπουργικής απόφασης Φίλη τον Ιούλιο του 2016 .

Είχαμε από τότε επισημάνει το γεγονός ότι η σύνδεση του ελάχιστου απαιτούμενου αριθμού μαθητών ανά τμήμα με τη κατηγορία μοριοδότησης των σχολείων, θα δυσκολέψει τη συγκρότηση τμημάτων και θα οδηγήσει σταδιακά σε συγχωνεύσεις και καταργήσεις.

Λίγο αργότερα έγινε πια απολύτως σαφές ότι η ρύθμιση αυτή του 2016 αυτή είχε να κάνει με την προσπάθεια περικοπών στο  κόστος λειτουργίας των σχολείων και την εξοικονόμηση προσωπικού.

Τον Σεπτέμβριο του 2018, το Υπουργείο Παιδείας δημοσιοποίησε την απόφαση για την αναμοριοδότηση των σχολικών μονάδων και την επανακατάταξή τους σε 13 αξιολογικές κατηγορίες μορίων.

Σύμφωνα με αυτήν εκατοντάδες σχολικές μονάδες της χώρας υποβιβάζονταν σε κατηγορίες μορίων. Έγινε δηλαδή με τον τρόπο αυτό, ακόμη πιο δύσκολη η συγκρότηση τμημάτων, αφού με τον υποβιβασμό πολλών σχολείων σε μόρια  αυξήθηκε παράλληλα  και ο ελάχιστος απαιτούμενος αριθμός μαθητών για τη λειτουργία τμήματος προσανατολισμού και κατεύθυνσης.

Ήταν μία απόφαση απόλυτα ενταγμένη στις  περιοριστικές δημοσιονομικά κυβερνητικές  πολιτικές.

Η «νέα» όμως απόφαση Γαβρόγλου – που επαναλαμβάνει την παλιά-, ξεπερνά κάθε προηγούμενο:

Ενώ διατηρούνται οι δυσμενείς ρυθμίσεις για τη λειτουργία τμημάτων, την ίδια στιγμή – σύμφωνα με τον νέο νόμο για το Λύκειο και την Πρόσβαση στην Τριτοβάθμια εκπαίδευση, (Ν. 4610/19) -,  οι ομάδες προσανατολισμού από τρεις γίνονται τέσσερις με την προσθήκη της ομάδας «Σπουδών Υγείας».

Δεν χρειάζεται βαθιά γνώση των πραγμάτων για να καταλάβει κανείς ότι με αυτές τις ρυθμίσεις και με 4 ομάδες προσανατολισμού στη Γ Λυκείου στα περισσότερα επαρχιακά Λύκεια –και όχι μόνον σε αυτά- δεν θα είναι δυνατό να λειτουργήσουν τμήματα σε συγκεκριμένες κατευθύνσεις.

Η απόφαση αυτή εφόσον διατηρηθεί,  θα οδηγήσει πολλούς μαθητές είτε σε αλλαγή σχολείου προκειμένου να παρακολουθήσουν την κατεύθυνση της επιλογής τους, είτε στο να επιλέξουν υποχρεωτικά άλλη κατεύθυνση.

Αλλά και αυτό με τη σειρά του θα οδηγήσει σε αλλαγές στον αριθμό των τμημάτων του σχολείου και στον καθορισμό των κενών και των πλεονασμάτων των εκπαιδευτικών.

Ζητάμε την άμεση ανάκληση της απόφασης και την αναθεώρησή της σύμφωνα με τα νέα δεδομένα, ώστε και να μην διαταραχτεί η λειτουργία των σχολείων, να μην ανατραπούν οι προγραμματισμοί σχετικά με τις ώρες των εκπαιδευτικών σε κάθε σχολική μονάδα, αλλά και να προστατευτεί το δικαίωμα των μαθητών στην επιλογή των σπουδών τους.