04-11-16 Σχετικά με δημοσιεύματα που αφορούν το «ομόφωνο» ψήφισμα της Συνόδου των Πρυτάνεων
Τα δημοσιεύματα που αφορούν το «ομόφωνο» ψήφισμα της Συνόδου των Πρυτάνεων της 3.11.2016 για το σ/ν «Προγράμματα Μεταπτυχιακών Σπουδών και Διδακτορικές Σπουδές» δημιουργούν εύλογες απορίες.
Πρώτον, το «ομόφωνο» ψήφισμα δεν είναι και τόσο ομόφωνο. Αρκετοί πρυτάνεις δεν συμφώνησαν με το περιεχόμενο του κειμένου.
Δεύτερον, εμφανίζεται η σύνοδος να εκφράζει τη δυσφορία της για τη δήθεν διακοπή του διαλόγου με το ΥΠΠΕΘ. Δεν λαμβάνει υπόψη ότι ο διάλογος ξεκίνησε τον περασμένο Απρίλιο σε έκτακτη σύνοδο των πρυτάνεων που προκάλεσε η ίδια η Αναπληρώτρια Υπουργός. Η σύνοδος των πρυτάνεων αποσιωπά το ότι η δημόσια διαβούλευση παρατάθηκε ακριβώς, προκειμένου να δοθεί περαιτέρω χρόνος στους πρυτάνεις για την υποβάλουν τις παρατηρήσεις τους. Επιχειρεί με το ανακριβές περιεχόμενο του ψηφίσματος να διαγράψει την απαξιωτική της συμπεριφορά προς την Πολιτική Ηγεσία με το ψήφισμα της 1.10.2016, μεσούσης της δημόσιας διαβούλευσης που παρατάθηκε κατόπιν αιτήματος της ιδίας. Αφήνει τέλος να διαφανεί μια το λιγότερο αδόκιμη άποψη περί διαλόγου, σαν να είναι ο διάλογος μια ατέρμονη συζήτηση χωρίς κατάληξη, που θα διαιωνίζει το υφιστάμενο άναρχο τοπίο.
Τρίτον, το ΥΠΠΕΘ πρέπει να επαναλάβει, ακόμη μια φορά, ότι με το υπό κατάθεση σ/ν λαμβάνεται πρόνοια για την αποκατάσταση της συνταγματικής νομιμότητας.
Της διασφάλισης του δημόσιου αγαθού της παιδείας και της εξασφάλισης συνθηκών ακώλυτης άσκησης του κοινωνικού δικαιώματος πρόσβασης στην εκπαίδευση.
Το ΥΠΠΕΘ επισημαίνει ότι με το άρθρο 16, παρ. 4 του Συντάγματος, παρέχεται το δικαίωμα της δωρεάν παιδείας σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης. Το δικαίωμα της δωρεάν παιδείας αφορά και τον δεύτερο και τον τρίτο κύκλο σπουδών.
Το ΥΠΠΕΘ υπερασπίζεται τη συνταγματική νομιμότητα, στην εξαιρετικά ήπια προσέγγιση της διασφάλισης του δικαιώματος της δωρεάν πρόσβασης στον δεύτερο κύκλο σπουδών της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, που εκφράζεται από τη πλειοψηφία του ΣτΕ στην υπ’ αριθμ. 2411/2012 απόφαση της Ολομελείας του: Σύμφωνα με αυτή, εναπόκειται στον κοινό νομοθέτη η επιβολή διδάκτρων στους μεταπτυχιακούς φοιτητές για την κάλυψη του κόστους των Προγραμμάτων Μεταπτυχιακών Σπουδών, το ύψος των οποίων δεν θα πρέπει να είναι τέτοιο «ώστε να καθίσταται αδύνατη ή δυσχερής η συμμετοχή σε Προγράμματα Μεταπτυχιακών Σπουδών φοιτητών περιορισμένης εισοδηματικής ικανότητας, διότι ένα τέτοιο μέτρο θα παρεβίαζε την γενική ελευθερία προσβάσεως στην παιδεία».
Ας αφήσουμε λοιπόν, κατά μέρος, δήθεν νομικά προσκόμματα στα οποία σκοντάφτει η πρόβλεψη πλαφόν και ας προσφέρουμε στη νέα γενιά αυτό που της οφείλεται.