ΡΕΠΟΡΤΑΖ: ΜΙΝΑ ΚΩΣΤΟΠΟΥΛΟΥ

Σχολικές δομές σε κάθε χώρο φιλοξενίας προσφύγων σχεδιάζει να στήσει μέσα στο καλοκαίρι το υπουργείο Παιδείας σε συνεργασία με μη κυβερνητικές οργανώσεις που δραστηριοποιούνται ήδη στην εκπαίδευση των παιδιών σχολικής ηλικίας, αλλά και σε συνεργασία με τη UNICEF. Στην κατεύθυνση αυτή θα αξιοποιηθεί η πολύτιμη συμβολή εθελοντών εκπαιδευτικών, που ήδη στηρίζουν όσες δομές λειτουργούν τώρα.

Η αρμόδια επιτροπή του υπουργείου Παιδείας έχει ολοκληρώσει την καταγραφή των εκπαιδευτικών ιδιοτήτων (γλώσσες, ηλικίες, επίπεδο γνώσεων), αλλά και αναγκών σε κάθε καταυλισμό, επιχειρώντας να σκιαγραφήσει και το σχέδιο για μετά το καλοκαίρι, για τη νέα σχολική χρονιά. Το σκέλος αυτό μένει όμως να οριστικοποιηθεί, αφού αποτελεί μεγάλο βήμα η ενσωμάτωση ή μη των προσφυγόπουλων στις σχολικές δομές, βήμα που συνδέεται με το σύνολο των εξελίξεων στο προσφυγικό μέτωπο. Επ’ αυτού ιδιαίτερο πρόβλημα αποτελεί η ανομοιογένεια του προσφυγικού πληθυσμού όχι μόνο ως προς τα πολιτισμικά χαρακτηριστικά, αλλά και ως προς το πόσοι και ποιοι θα παραμείνουν από Σεπτέμβρη.

Στα θερινά σχολεία, πάντως, που ετοιμάζει το υπουργείο Παιδείας θα δοθεί προτεραιότητα στις ξένες γλώσσες, καθώς δύσκολα καλύπτεται η εκμάθηση της μητρικής των παιδιών, και στην πληροφορική. Παράλληλα, για τους ενήλικους εξετάζεται η πιστοποίηση γνώσεων σε μη τυπικές ειδικεύσεις (όπως υδραυλικοί, ψυκτικοί, ηλεκτρολόγοι).

«Πέρα από την προσφυγική κρίση – Σπουδάζοντας στην Ευρώπη»

Όσο για την ενσωμάτωση των προσφύγων στην ανώτατη εκπαίδευση, υπό την αναπληρώτρια υπουργό Παιδείας, Σία Αναγνωστοπούλου, προγραμματίζεται ένα θερινό πανεπιστημιο με τίτλο «Πέρα από την προσφυγική κρίση – Σπουδάζοντας στην Ευρώπη», ώστε να μην χαθεί μια γενιά νέων επιστημόνων. Εκεί οι ενδιαφερόμενοι θα μπορούν να προγραμματίσουν την πρόσβασή τους στα πανεπιστήμια με τη συμβολή Ελλήνων φοιτητών.

Το θερινό πανεπιστήμιο θα λειτουργήσει με τη συνεργασία του υπουργείου Παιδείας, ευρωπαϊκών πανεπιστημίων και του Συμβουλίου της Ευρώπης. Έλληνες και Ευρωπαίοι ακαδημαϊκοί θα συμμετάσχουν σε εθελοντική βάση στη διδασκαλία των μαθημάτων.

Τα μαθήματα και εργαστήρια θα γίνονται γύρω από τέσσερις θεματικές:

1. Ευρωπαϊκός πολιτισμός (ιστορία και πολιτική ιστορία της Ευρώπης)

2. Ανθρώπινα δικαιώματα και citizenship.

3. Πληροφορίες για το σύστημα ανώτατης εκπαίδευσης στην Ελλάδα και την Ευρώπη και τρόπος εισαγωγής.

4. Γλώσσα (ελληνικά και αγγλικά).

Θα τρέξουν παράλληλα καλλιτεχνικά εργαστήρια και σε αθλητικές δραστηριότητες. Στο τέλος του προγράμματος θα υπάρχουν συζητήσεις με εκπροσώπους πανεπιστημίων και της πολιτείας σχετικά με το θέμα της εισαγωγής των προσφύγων σε ανώτατα ιδρύματα.

Από τον Σεπτέμβριο σχεδιάζεται η διευκόλυνση της διαδικασίας εισαγωγής των προσφύγων φοιτητών στα ελληνικά πανεπιστήμια, αλλά και η υποστήριξη δράσεων ελληνομάθειας και διαπολιτισμικών εργαστηρίων στα ανώτατα ιδρύματα. Το υπουργείο Παιδείας επιχειρεί για τις ανάγκες των σκοπών αυτών διερεύνηση της χρηματοδότησης μέσω του Ταμείου Ασύλου (Πυλώνας β – Δράση Ενσωμάτωσης).