«O πραγματικός σας στόχος πίσω από αυτό το νομοθέτημα δεν είναι άλλος από την άλωση της εκπαιδευτικής διοίκησης από κομματικά στελέχη, η πλήρωση των θέσεων ευθύνης με περγαμηνές, όχι αξιοσύνης, αλλά κομματικής αφοσίωσης και πειθαρχίας»
Η Τομεάρχης Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων της Νέας Δημοκρατίας, βουλευτής Επικρατείας, Νίκη Κεραμέως, στη συζήτηση στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων, κατά την επεξεργασία του νομοσχεδίου για τις δομές υποστήριξης του εκπαιδευτικού έργου στη Βουλή, κατέδειξε πως η νομοθετική πρωτοβουλία του Υπουργείου Παιδείας πάσχει τόσο σε ζητήματα διαδικασίας όσο και σε ζητήματα ουσίας. Ένα νομοσχέδιο για την αναδιοργάνωση των δομών υποστήριξης του εκπαιδευτικού έργου, το οποίο θα οδηγήσει το εκπαιδευτικό έργο σε πλήρη αποδιοργάνωση.
Ξεκίνησε αποκαλύπτοντας την απαράδεκτη διαδικασία, την οποία επέλεξε το Υπουργείο για την επεξεργασία του νομοσχεδίου. «Δεν είναι η πρώτη φορά που ευτελίζετε την κοινοβουλευτική διαδικασία, ωστόσο αυτή τη φορά ξεπεράσατε τον εαυτό σας. Γιατί;
1. Γιατί καταθέσατε το νομοσχέδιο στη Βουλή το βράδυ της Παρασκευής στις 10.20 και λίγο αργότερα το σώμα των βουλευτών ενημερώθηκε ότι η πρώτη ανάγνωση θα γινόταν τη Δευτέρα στις 15.00
2. Γιατί αποφασίσατε να ψηφισθεί με διαδικασίες εξπρές, για να προλάβετε, δήθεν την έναρξη της σχολικής χρονιάς
3. Και λέω δήθεν, γιατί είχατε όλο τον χρόνο από τις 26 Μαρτίου που ολοκληρώθηκε η δημόσια διαβούλευση (δηλ. 2,5 ολόκληρους μήνες) να το καταθέσετε με κανονικές διαδικασίες ώστε να μπορέσει να γίνει ουσιαστική συζήτηση
4. Γιατί το κείμενο που καταθέσατε στη Βουλή είναι υπερδιπλάσιο εκείνου που θέσατε σε δημόσια διαβούλευση, με άλλα λόγια παραβιάζετε εκ νέου τον κανονισμό της Βουλής εισάγοντας πλήθος διατάξεων που δεν τέθηκαν ποτέ σε δημόσια διαβούλευση.» είπε χαρακτηριστικά.
Ως προς τα ζητήματα ουσίας, ξεκίνησε σχολιάζοντας τις δομές υποστήριξης του εκπαιδευτικού έργου: με το παρόν «απλώς καταργούνται με τρόπο απόλυτο και μηδενιστικό, χωρίς προηγούμενη αξιολόγηση, και αντικαθίστανται από νέες, μη λειτουργικές επιστημονικά και παιδαγωγικά δομές. Δομές που έχουν αποδείξει μέσα στο χρόνο πως υποστηρίζουν σημαντικά την εκπαιδευτική διαδικασία, όπως ο θεσμός των σχολικών συμβούλων.» Και συνέχισε, «αντί να ενισχύει την υποστήριξη του σχολείου στον φυσικό του χώρο, εισάγει μια συγκεντρωτική, υδροκεφαλική, απρόσωπη υπερδομή, απομακρυσμένη από τις σχολικές μονάδες. Με απλά λόγια, οι σύλλογοι διδασκόντων, οι μαθητές και οι γονείς, αφήνονται στην τύχη τους να «αυτορρυθμίζονται», χωρίς άμεση παιδαγωγική και επιστημονική υποστήριξη και καθοδήγηση, χωρίς διαμεσολάβηση σε περιπτώσεις διαχείρισης κρίσεων. Ίσως κι εδώ να ελπίζετε σε ένα «ρωμαλέο μαθητικό κίνημα», το οποίο θα καλύψει τα κενά της νομοθέτησής σας».
Συνέχισε με αναφορά στον τρόπο επιλογής στελεχών της εκπαίδευσης, ρυθμίσεις στις οποίες «βρίσκεται ο πυρήνας της νομοθετικής σας πρωτοβουλίας, ο πραγματικός σας στόχος, που δεν είναι άλλος από την άλωση της εκπαιδευτικής διοίκησης από κομματικά στελέχη, η πλήρωση των θέσεων ευθύνης με περγαμηνές, όχι αξιοσύνης, αλλά κομματικής αφοσίωσης και πειθαρχίας». Και προς αυτή την κατεύθυνση η ηγεσία μηχανεύθηκε πολλούς τρόπους. «Εκεί όμως που η φαντασία σας ξεπερνάει τα όρια είναι στο άρθρο 30, όπου ορίζονται οι θητείες των στελεχών. Εκεί, με προκλητικό και πρωτοφανή τρόπο εισάγετε μια ρύθμιση προδήλως αντισυνταγματική, σύμφωνα με την οποία δεν επιτρέπεται η επιλογή για τρίτη συναπτή θητεία σε όμοια θέση στελέχους εκπαίδευσης. Θεσπίζοντας απόλυτο κώλυμα για τα εν λόγω στελέχη, στην ουσία προβαίνετε σε άδικο αποκλεισμό όλων των στελεχών με εμπειρία στη διοίκηση από το να συμμετέχουν στην διαδικασία. Κ. Υπουργέ, δεν φαίνεται να έχετε βάλει μυαλό από το πλήθος των διατάξεων της Κυβέρνησής σας που έχουν κριθεί αντισυνταγματικές από το Συμβούλιο της Επικρατείας.», είπε χαρακτηριστικά.
Τέλος, αναφέρθηκε στην αξιολόγηση των στελεχών της εκπαίδευσης. «Το σύστημα που προτείνετε, προβλέπει αξιολόγηση για τα στελέχη της εκπαίδευσης από τους υφισταμένους τους με ανώνυμα ερωτηματολόγια. Κύριε Υπουργέ, και πάλι δεν μαθαίνετε από τα λάθη του όχι και τόσο μακρινού παρελθόντος. Πάλι μυστικές διαδικασίες; Πάλι κρυφά ερωτηματολόγια; Η διαδικασία αξιολόγησης χωρίς επώνυμη, τεκμηριωμένη αξιολόγηση και δυνατότητα αμφισβήτησης από τον κρινόμενο έναντι του κρίνοντος είναι, σύμφωνα με πρόσφατη νομολογία, αντισυνταγματική.»
Η κυρία Κεραμέως, ωστόσο, δεν έμεινε στην κριτική, αλλά αναφέρθηκε στα όσα πρεσβεύει η Νέα Δημοκρατία για την αξιολόγηση. «Εμείς, στον αντίποδα, θα προχωρήσουμε σε ιεραρχικά προκαθορισμένες επιλογές στελεχών, με διαδικασίες ΑΣΕΠ για όλους, από κεντρικά συμβούλια, σε καθεστώς διαφάνειας και αξιοκρατίας.»
Ως προς τη μη συμπερίληψη των εκπαιδευτικών στην διαδικασία της αξιολόγησης, είπε χαρακτηριστικά: «Περαιτέρω, από την διαδικασία αξιολόγησης αποκλείονται οι μάχιμοι εκπαιδευτικοί της τάξης. Γιατί, κύριε Υπουργέ; Η αξιολόγηση θα έπρεπε να αποτελεί ζητούμενο για όλους τους δημόσιους λειτουργούς που, με υψηλή αίσθηση καθήκοντος, υπηρετούν ο καθένας στον τομέα του. Μια αξιολόγηση χωρίς τιμωρητικό χαρακτήρα, με στόχο τη βελτίωση όλων και συνεπαγωγικά τη βελτίωση των παρεχόμενων υπηρεσιών. Εσείς και η ιδεολογία που πρεσβεύετε αποστρέφεστε την αξιολόγηση, την απορρίπτετε μετά βδελυγμίας, γιατί για εσάς το απόλυτο πολιτικό πρόταγμα είναι η εξίσωση όλων προς τα κάτω.»