Μέχρι το τέλος Μαρτίου αναμένεται να έχει ανακοινωθεί ο αριθμός των εισακτέων, καθώς το υπουργείο βρίσκεται σε διαβούλευση με τα πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ.
Για το καυτό θέμα των μετεγγραφών τα πράγματα προς το παρόν είναι ασαφή. Ο ίδιος ο υπουργός Παιδείας, πάντως, με δηλώσεις του τόνισε ότι έχει «κλείσει την κάνουλα» των μετεγγραφών για φέτος, προετοιμάζοντας του υποψηφίους να συμπληρώσουν τα μηχανογραφικά τους, γνωρίζοντας ότι θα φοιτήσουν στις σχολές που θα δηλώσουν όσο μακριά και αν είναι.
Ο υπουργός μιλά για θέσπιση αυστηρών κοινωνικών-οικονομικών κριτηρίων προκειμένου να σταματήσει η υπέρμετρη επιβάρυνση των κεντρικών ΑΕΙ.
Δεν φαίνεται επίσης να ξεκαθαρίζουν τα πράγματα με τους μαθητές Λυκείου, οι οποίοι βρίσκονται σε αναμμένα κάρβουνα, καθώς δεν γνωρίζουν ποιο θα είναι το σύστημα πρόσβασης το 2016, όταν οι ίδιοι θα είναι υποψήφιοι. Παράλληλα σύγχυση επικρατεί όσον αφορά τον αριθμό των μαθημάτων στα οποία θα εξεταστούν του χρόνου (2016) στις πανελλαδικές εξετάσεις οι μαθητές της Β’ Λυκείου που θα είναι υποψήφιοι για την εισαγωγή στα Πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ.
«Γιατί ένας πλούσιος τρίτεκνος να έχει τα ίδια προνόμια με έναν τρίτεκνο που δεν μπορεί να θρέψει τα παιδιά του;» λέει ο υπουργός Παιδείας.
Ο υπουργός κάνει λόγο «για τεράστιες σπατάλες σε διάφορους μηχανισμούς του υπουργείου, όπως σε χρήματα που αφορούσαν σε ταξίδια», ενώ όπως χαρακτηριστικά λέει «υπάρχουν κάποιοι εποπτεύομενοι φορείς οι οποίοι είναι καταβόθρες χρημάτων. Αν λοιπόν τα αθροίσεις όλα αυτά, είναι ο μισός προϋπολογισμός του υπουργείου».
Ο κ. Μπαλτάς εμφανίζεται αποφασισμένος να «καθαρίσει» αυτήν την εικόνα τονίζοντας: «Εχουμε εντοπίσει μηχανισμούς εντός υπουργείου που δημιουργήθηκαν προκειμένου να σπαταληθούν χρήματα. Αυτές τις περιπτώσεις θα τις ελέγξουμε μία μία. Αυτό θα είναι μια πραγματική μεταρρύθμιση την οποία έχουμε ανάγκη, ανεξάρτητα από το τι μας λένε οι εταίροι».
Την ίδια στιγμή, αποκαλύπτει τις βασικές πτυχές του νέου συστήματος που θα ισχύσει για τις μετεγγραφές φοιτητών στα πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ. Μιλά για θέσπιση αυστηρών κοινωνικοοικονομικών κριτηρίων προκειμένου να σταματήσει η υπέρμετρη επιβάρυνση των κεντρικών ΑΕΙ, ενώ προϊδεάζει για το ότι φέτος οι μετεγγραφές δεν θα είναι εύκολες.
Η κατάργηση των Πανελλαδικών
Αναφορικά με τα κριτήρια, τονίζει πως θα καθορίζονται με σαφήνεια, αναφέροντας ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα: «Στις τρίτεκνες ή πολύτεκνες οικογένειες θα πρέπει να κοιτάμε και την εισοδηματική κατάσταση ως προς το αίτημα της μετεγγραφής. Γιατί ένας πλούσιος τρίτεκνος να έχει τα ίδια προνόμια με έναν τρίτεκνο που δεν μπορεί να θρέψει τα παιδιά του;» αναρωτιέται ο υπουργός Παιδείας.
Αναφορικά με την προσωπική του αντίληψη για τον ρόλο της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και ειδικότερα του λυκείου, επεσήμανε πως στόχος είναι να αποσυνδεθεί το λύκειο από τις εισαγωγικές εξετάσεις για τα πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ.
Παραδέχτηκε, πάντως, ότι η κατάργηση των Πανελλαδικών δεν μπορεί να γίνει άμεσα καθώς χρειάζεται -μεταξύ άλλων- αλλαγή νοοτροπίας της κοινωνίας για να προχωρήσουμε σε αυτό. «Αν πούμε τώρα ελεύθερη πρόσβαση στα πανεπιστήμια, θα εμφανιστούν 20.000 άτομα που θα θέλουν να εισαχθούν στην Ιατρική. Χρειάζεται χρόνος για την κατάργηση των Πανελλαδικών».
Ο κ. Μπαλτάς δεν θα μπορούσε να μην αναφερθεί και στην άσχημη οικονομική κατάσταση της χώρας, η οποία επηρεάζει και τις πολιτικές που πρέπει να εφαρμοστούν στην εκπαίδευση όλων των βαθμίδων. «Είναι πραγματικό και σκληρό δεδομένο», μας είπε, αλλά υποστήριξε πως η αλληλεγγύη, η ανιδιοτέλεια και το αίσθημα της προσφοράς -ως έναν βαθμό- μπορούν να αντιμετωπίσουν την οικονομική ένδεια λέγοντας μάλιστα πως υπάρχουν εξαιρετικές πρωτοβουλίες προς αυτή την κατεύθυνση. Διότι, πρόσθεσε ο υπουργός, «ναι μεν ο άρτος είναι απαραίτητος για να ζούμε, αλλά ζούμε και με τις ιδέες μας και το φρόνημά μας».
Tι θα κάνετε, κ. υπουργέ, με το καυτό θέμα των μετεγγραφών; Υπάρχουν χιλιάδες οικογένειες που αγωνιούν και θέλουν να ξέρουν πριν από τις Πανελλαδικές για να προετοιμαστούν σχετικά.
Αλλάζουμε πλήρως το καθεστώς μετεγγραφών από φέτος. Η απόφασή μας είναι να πάμε στις διατάξεις, προ Αρβανιτόπουλου, όπου ίσχυαν μόνο τα κοινωνικά κριτήρια για τις μετεγγραφές. Ταυτόχρονα καθιστούμε τα αντικειμενικά κριτήρια σαφέστερα και όχι οριζόντια. Για παράδειγμα, στις τρίτεκνες οικογένειες ή πολύτεκνες θα εξετάζουμε την εισοδηματική κατάσταση ως προς το αίτημα της μετεγγραφής. Γιατί ένας πλούσιος τρίτεκνος να έχει τα ίδια προνόμια με έναν τρίτεκνο που δεν μπορεί να θρέψει τα παιδιά του; Η τεράστια διεύρυνση που έγινε το προηγούμενο διάστημα στις κατηγορίες που είχαν δικαίωμα μετεγγραφής έγινε αιτία να διαλυθούν τόσο τα κεντρικά ΑΕΙ όσο και τα περιφερειακά. Τώρα βέβαια αυτό το κύμα των μετεγγραφών που ήδη έγινε αναγκαστικά θα πρέπει να διοχετευτεί στις σχολές τα επόμενα χρόνια. Ενα πρόβλημα έχει υπάρξει και με τις μετεγγραφές στις αρχιτεκτονικές σχολές, αλλά πιστεύω ότι για λόγους ισονομίας πρέπει να δεχτούν τους φοιτητές και αυτές οι σχολές. Λαμβάνοντας υπόψη ότι στα περιφερειακά ιδρύματα υπάρχει μια κάποιου είδους μέριμνα για σίτιση και στέγαση, θα προσπαθήσουμε στο μέτρο του δυνατού -αν και είναι δύσκολο- να στηρίξουμε την παραμονή των φοιτητών στα περιφερειακά ΑΕΙ, αλλά θα ζητήσουμε ταυτόχρονα από τις οικογένειες, όταν δηλώνουν τα παιδιά στα μηχανογραφικά τα περιφερειακά πανεπιστήμια και ΤΕΙ, να έχουν λάβει υπόψη ότι δεν θα γίνουν μετεγγραφές, εκτός αν υπάρχουν τα παραπάνω κριτήρια. Και άρα είναι μια έμμεση έκκληση προς γονείς και παιδιά να μην ελπίζουν πλέον σε εύκολες μετεγγραφές, για λόγους ισονομίας αλλά και ομαλής λειτουργίας των ΑΕΙ σε όλη την επικράτεια.
Ποιο θα είναι το οικονομικό όριο ώστε να μπορεί κάποιος να αιτηθεί μετεγγραφή;
Τις λεπτομέρειες αυτές θα τις δούμε σύντομα και θα τις ανακοινώσουμε έγκαιρα ώστε οι ενδιαφερόμενοι να είναι προετοιμασμένοι.
Τι θα γίνει με τον αριθμό των εισακτέων φέτος;
Αυτή τη στιγμή είμαστε σε συνεννοήσεις με τα πανεπιστήμια. Πάντως για φέτος δεν προβλέπονται δραστικές αλλαγές. Η γενική γραμμή πρότασης είναι να κρατήσουμε ψηλά τα ποσοστά εισαγομένων στα περιφερειακά ΑΕΙ και να τα μειώσουμε στα κεντρικά. Αυτό θα βοηθήσει όλα τα ιδρύματα και αυτά που έχασαν μεγάλο αριθμό φοιτητών λόγω των μετεγγραφών και αυτά που «πνίγηκαν» από τον μεγάλο αριθμό φοιτητών. Ετσι θα καταφέρουμε να υπάρξει κάποια ισορροπία. Εντός των ημερών πάντως, θα ανακοινωθούν οι πίνακες με τον αριθμό εισακτέων ανά τμήμα.
Δευτεροβάθμια εκπαίδευση
Nα αποδεσμευτεί το Λύκειο από το Πανεπιστήμιο
Αυτή τη στιγμή επικρατεί σύγχυση όσον αφορά τον αριθμό των μαθημάτων στα οποία θα εξεταστούν του χρόνου στις πανελλαδικές εξετάσεις οι υποψήφιοι για την εισαγωγή στα πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ. Σύμφωνα με τον νόμο για το νέο λύκειο, οι υποψήφιοι πρέπει να εξεταστούν σε τέσσερα μαθήματα. Θα ισχύει αυτό ή θα δοθεί η δυνατότητα στα παιδιά να έχουν περισσότερες επιλογές σε μαθήματα και επιστημονικά πεδία;
Αυτά τα θέματα μας απασχολούν τώρα και σύντομα και θα ανακοινωθούν αποφάσεις οι οποίες σε κάθε περίπτωση θα είναι προς όφελος των παιδιών. Δώστε μας λίγο χρόνο να διορθωθούν προβλήματα που έχουν συσσωρευθεί τα τελευταία χρόνια και έχουν επιβαρύνει πολύ τα παιδιά, τον χρόνο τους και τη διάθεσή τους. Πάντως να ξέρετε ότι οι ουσιαστικές παρεμβάσεις θα γίνουν σε βάθος χρόνου, ώστε οι μαθητές που θα μπουν στο λύκειο να έχουν μια εικόνα ότι θα αλλάξουν πράγματα αλλά χωρίς να προκληθεί αναστάτωση.
Αυτή τη στιγμή υπάρχει μεγάλο πρόβλημα με όλη τη δομή γυμνασίου και λυκείου, τα μαθήματα, τα αναλυτικά προγράμματα, την ελευθερία διδασκόντων σε σχέση με τη διδακτέα ύλη. Εκεί λοιπόν είναι η καρδιά μιας ουσιαστικής μεταρρύθμισης που θέλουμε να κάνουμε, αλλά πάντα με μια σοβαρή προετοιμασία και διάλογο με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς. Ολη η δευτεροβάθμια εκπαίδευση είναι προσανατολισμένη στις εισαγωγικές εξετάσεις.
Η δική μας αντίληψη είναι ότι πρέπει να αποδεσμευτεί το λύκειο από το πανεπιστήμιο και το απολυτήριο του λυκείου να είναι πραγματικό προσόν, να έχει υπόσταση και να μπορεί να χρησιμοποιηθεί. Να αισθάνονται τα παιδιά ότι έχουν μορφωθεί και ότι δεν είναι υποχρεωτικό να πάνε σε κάποιο ΑΕΙ και ΤΕΙ, και όλη αυτή η ιστορικά διαμορφωμένη διαστρέβλωση σιγά σιγά να αποκατασταθεί.
Και οι αλλαγές που έχουν προαναγγελθεί για το δημοτικό;
Και αυτό πάει μαζί. Πρέπει βαθμίδα ανά βαθμίδα να γίνει μια αναμόρφωση. Να μελετηθεί ο χαρακτήρας κάθε βαθμίδας. Αρα η μεγάλη μεταρρύθμιση που πρέπει να γίνει σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης πρέπει να γίνει με βάση τη διεθνή εμπειρία και την αναγωγή της στο δικό μας σύστημα και την Ιστορία μας και στο γεγονός ότι η ελληνική κοινωνία πάντα έσπρωχνε τα παιδιά της προς τη μόρφωση. Συνεπώς θα γίνουν ομάδες μελέτης για όλα τα θέματα, τα οποία στη συνέχεια θα συνθέσει μια επιτροπή ώστε μέσα σε 2-2,5 χρόνια να προχωρήσουμε σε ένα νομοσχέδιο.
Χιλιάδες νηπιαγωγοί, δάσκαλοι και καθηγητές «κρέμονται» από τα χείλη της νέας ηγεσίας του υπουργείου Παιδείας για το αν θα γίνουν διορισμοί μόνιμων εκπαιδευτικών τη νέα σχολική χρονιά και με ποιον τρόπο. Θα υπάρξει τελικά νέο σύστημα διορισμών που θα περιλαμβάνει και τις διαδικασίες ΑΣΕΠ;
Το ερώτημα θα απαντηθεί αφού πρώτα ολοκληρωθεί η διαδικασία επαναφοράς των απολυμένων καθώς και των εκπαιδευτικών που έχουν τεθεί σε διαθεσιμότητα.
Υπάρχουν αντιδράσεις για την κατάργηση των Συμβουλίων Ιδρυμάτων. Επιμένετε σε αυτή την απόφαση;
Εχουμε δεσμευτεί ότι θα καταργήσουμε τα Συμβούλια Ιδρύματος και ταυτόχρονα δηλώσαμε ότι τιμούμε τους ανθρώπους και κυρίως τους ξένους που μετείχαν σε αυτά. Δεν έχουμε τίποτα εναντίον τους ούτε υπάρχει εχθρική στάση από την πλευρά μας. Η αλλαγή που θέλουμε να κάνουμε είναι ν’ αναδείξουμε ξανά τα δημοκρατικά όργανα των ΑΕΙ και σε αυτό δεν θα συναντήσουμε αντιδράσεις. Στον νέο νόμο-πλαίσιο που θα κάνουμε θα προβλέπεται κάτι σαν Συμβούλιο, που θα έχει κυριολεκτικά συμβουλευτική λειτουργία με αμοιβαίο διάλογο Συγκλήτου και Συμβουλίου.
Νικολίτσα Τρίγκα