Στη συνάντηση του υπουργού παιδείας κ. Φίλη με τα Δ.Σ. της ΔΟΕ και της ΟΛΜΕ, ο υπουργός αναφέρθηκε εκτός των άλλων και στα χιλιάδες κενά, τους εκπαιδευτικούς που δε συμπληρώνουν το διδακτικό τους ωράριο και στις σχολικές μονάδες οι οποίες λειτουργούν τμήματα με 1,2,3 μαθητές με αναφορές στα ΕΠΑ.Λ.
Η Τεχνική Εκπαίδευση με την οποία καμία πολιτική ηγεσία δεν έχει ασχοληθεί σοβαρά, και τα αλλεπάλληλα «πειράματα – μεταρρυθμίσεις» δεν την αφήνουν να ορθοποδήσει βρίσκεται και πάλι στο μάτι του κυκλώνα.
Για τα ολιγομελή τμήματα των ΕΠΑ.Λ. τα οποία επικαλέστηκε ο υπουργός και για ποιο λόγο υπάρχουν τα τμήματα αυτά θα θέλαμε να διευκρινίσουμε τα εξής:
1. Με βάση την κείμενη νομοθεσία η Α΄ τάξη του ΕΠΑ.Λ. περιλαμβάνει 4 ομάδες προσανατολισμού στις οποίες διδάσκονται 4 έως 6 μαθήματα ειδικοτήτων (13 ώρες) τα οποία οι μαθητές διδάσκονται χωριστά ανά ομάδα προσανατολισμού, ενώ στα γενικά μαθήματα (22) ώρες γίνεται συνδιδασκαλία.
Το κάθε Επαγγελματικό Λύκειο δεν λειτουργεί όλες τις ομάδες προσανατολισμού, αλλά όσες οι μαθητές επιλέγουν από τις προβλεπόμενες για το συγκεκριμένο σχολείο.
Η Β΄ τάξη περιλαμβάνει τομείς και ειδικότητες οι οποίες είναι πολλαπλάσιες από τις ομάδες προσανατολισμού.
Οι μαθητές επιλέγουν μια ειδικότητα τομέα την οποία ακολουθούν και στη Γ΄ τάξη.
Η επιλογή της ειδικότητας είναι δυνατόν να γίνει από οποιαδήποτε ομάδα προσανατολισμού το πρόγραμμα της οποίας παρακολούθησε ο μαθητής στην Α΄ τάξη.
Σύμφωνα με τη δομή του ΕΠΑ.Λ. εάν ένα σχολείο έχει π.χ. 4 τμήματα των 20 μαθητών στην Α΄ τάξη τότε η Β΄ και η Γ΄ τάξεις θα έχουν το πιθανότερο από 6 τμήματα ειδικοτήτων δηλ. ο αριθμός των μαθητών ανά τμήμα μειώνεται.
Εάν πάρουμε για παράδειγμα ένα Γενικό Λύκειο με τέσσερα τμήματα στην Α΄ τάξη τότε η Β΄ και η Γ΄ τάξεις θα έχουν τον ίδιο αριθμό τμημάτων.
Άρα η πρώτη αιτία αύξησης των τμημάτων στις Β΄ και Γ΄ τάξεις, με τον ίδιο αριθμό μαθητών από την Α΄ τάξη, αποτελεί εγγενή – φυσιολογική αιτία δημιουργίας ολιγομελών τμημάτων.
2. Ένας δεύτερος λόγος δημιουργίας ολιγομελών τμημάτων στις Β΄ και Γ΄ τάξεις είναι ότι στο Επαγγελματικό Λύκειο το ποσοστό πρόωρης εγκατάλειψης του σχολείου είναι αισθητά μεγαλύτερο από το αντίστοιχο του Γενικού Λυκείου.
3. Στα ΕΠΑ.Λ. οι μαθητές σε ποσοστό 25% (φέτος) εργάζονται και φοιτούν σε εσπερινά σχολεία όπου η πρόωρη εγκατάλειψη του σχολείου είναι δεδομένη και σε αισθητό ποσοστό.
4. Κατά το τρέχον σχολικό έτος επαναλειτούργησαν οι ειδικότητες που είχαν καταργηθεί και οι καθηγητές των ειδικοτήτων αυτών επανήλθαν στις οργανικές τους θέσεις.
Στις ειδικότητες αυτές δεν λειτούργησε η Γ΄ τάξη και οι εγγραφές στη Β΄ τάξη είναι μειωμένες. Είναι φυσικό λοιπόν φέτος να υπάρχουν ολιγομελή τμήματα και καθηγητές να μη συμπληρώνουν το διδακτικό τους ωράριο, χωρίς να έχουν οι ίδιοι καμιά ευθύνη γι΄ αυτό.
Είναι γεγονός ότι η διαχείριση του εκπαιδευτικού προσωπικού στην Τεχνική Εκπαίδευση είναι δυσκολότερη από εκείνη της Γενικής εκπαίδευσης λόγω των διαφορετικών ειδικοτήτων και λόγω παροχής εξειδικευμένης γνώσης. Αυτό το φαινόμενο εμφανίζεται σε όλα τα κράτη και το κόστος της Τεχνικής Εκπαίδευσης είναι πάντοτε μεγαλύτερο από εκείνο της Γενικής.
Η αναμενόμενη συγχώνευση ειδικοτήτων των εκπαιδευτικών και η δημιουργία νέων κλάδων και ειδικοτήτων δεν θα πρέπει να γίνει μόνο με το κριτήριο αξιοποίησης, στο έπακρο, του εκπαιδευτικού προσωπικού αλλά να ληφθεί υπόψη η επιστημοσύνη και οι ειδικές γνώσεις των εκπαιδευτικών του κάθε κλάδου.
Πάντως σημειώνεται έντονη κινητικότητα στο υπουργείο παιδείας για τα θέματα της Τεχνικής Εκπαίδευσης και η ίδρυση – λειτουργία της Διεύθυνσης Επαγγελματικής Εκπαίδευσης αποδεικνύεται επιτυχής.
Η όλη προσπάθεια θα αποδειχθεί επιτυχής εάν αλλάξει η μαθητική ροή μετά το Γυμνάσιο προς όφελος της Τεχνικής Εκπαίδευσης και για να γίνει αυτό είναι απαραίτητο, εκτός των άλλων, να ανοίξει ο δρόμος προς τα Πανεπιστήμια και όχι μόνο προς τα ΤΕΙ. Τότε το ΕΠΑ.Λ. θα μετατραπεί σε ελκυστικό σχολείο στο οποίο θα εγγράφονται και μαθητές καλύτερου επιπέδου στη γενική παιδεία από το σημερινό.
Θα δοθεί άραγε αξία στην Τεχνική Εκπαίδευση όπως έχει δηλώσει ο σημερινός πρόεδρος του ΙΕΠ;
Ίδωμεν.
Κωνσταντίνος Αδριανουπολίτης Εκπαιδευτικός – Ερευνητής Πρόεδρος Ε.Ε.Τ.Ε.Κ.