Στήριξη στον εκπαιδευτικό του δημόσιου σχολείου, σε συνδυασμό με την ανάδειξη της δημιουργικότητας και της αριστείας μαθητών και εκπαιδευτικών, είναι το μήνυμα που στέλνει ο πρόεδρος της Νέας Δημοκρατίας Κυριάκος Μητσοτάκης μιλώντας στην «Καθημερινή».

Την ίδια στιγμή, εξαγγέλλει αλλαγές στον τρόπο εισαγωγής των πρότυπων σχολείων και διεύρυνση του δικτύου τους, ώστε να αντιμετωπισθεί η μεγάλη ζήτηση από γονείς. Χθες ο κ. Κυριάκος Μητσοτάκης επισκέφθηκε το 2ο Δημοτικό Σχολείο Αγίου Δημητρίου, ένα σχολείο σε μια μέση οικονομικά περιοχή, όπου οι γονείς κάνουν δωρεές και βάζουν και προσωπική δουλειά για να βελτιωθεί, ενώ οι εκπαιδευτικοί του αναδεικνύουν το δημιουργικό πρόσωπο της εκπαίδευσης, χωρίς να παραβλέπουν ότι υπάρχουν προβλήματα.

«Στόχος μας είναι ένας μακροχρόνιος σχεδιασμός, στον οποίο τον λόγο θα έχουν οι δάσκαλοι, οι εκπαιδευτικοί και οι γονείς», ανέφερε στο σχολείο ο κ. Μητσοτάκης, για να προσθέσει στην «Κ» ότι «η προσπάθεια είναι σε διττό επίπεδο, αφού είναι σημαντικό να αλλάξουν νοοτροπίες». Κάτι που διατρέχει τη φιλοσοφία του κ. Μητσοτάκη για όλους τους τομείς της εκπαίδευσης, καθώς ο ίδιος σημείωσε ότι η έννοια της αριστείας είναι συνυφασμένη με την συνεχή προσπάθεια βελτίωσης και «δεν είναι ο μαθητής που παίρνει είκοσι».

Πολιτικό πλαίσιο Ν.Δ.

Συγκεκριμένα, ο κ. Μητσοτάκης, μιλώντας σε ολιγομελή ομάδα συντακτών, περιέγραψε το πολιτικό πλαίσιο της Νέας Δημοκρατίας για τις τρεις εκπαιδευτικές βαθμίδες. Ετσι, για την υποχρεωτική εκπαίδευση επαναδιατύπωσε ότι οι αλλαγές θα κινηθούν στον άξονα της μεγαλύτερης αυτονομίας των σχολικών μονάδων. Αυτό βέβαια προϋποθέτει αξιολόγηση, καθώς, σε αντίθετη περίπτωση, ελλοχεύει ο κίνδυνος απορρύθμισης σε ακαδημαϊκό και οργανωτικό πλαίσιο των σχολείων. «Αξιολόγηση που δεν σημαίνει τιμωρία των εκπαιδευτικών ούτε απολύσεις», τόνισε. «Με ενδιαφέρει η επιβράβευση όποιου πετυχαίνει κάτι εξαιρετικό, είτε είναι αθλητής είτε είναι μαθητής. Αυτόν που διακρίνεται πρέπει να τον επιβραβεύσουμε ώστε να υπάρχει και ένα κίνητρο προόδου», προσέθεσε.

Mε εξετάσεις

Για την ανάδειξη της αριστείας μέσο είναι και η διεύρυνση του αριθμού των πρότυπων σχολείων, τα οποία είχαν καταργηθεί το 2015, επί υπουργίας Αριστείδη Μπαλτά. «Είναι σημαντικό να δίδεται η δυνατότητα σε ένα παιδί από φτωχή συνοικία να έχει πρόσβαση σε σχολείο που θα προκαλέσει έναν καλό μαθητή να κάνει περισσότερα πράγματα. Ποτέ, όμως, εις βάρος των υπολοίπων. Εάν πούμε ότι φτιάχνουμε εστίες πρότυπων σχολείων και τα υπόλοιπα τα αφήνουμε στην τύχη τους, τότε μιλάμε στο 1% του πληθυσμού μας και ξεχνάμε το 99%. Αυτό δεν μπορεί να είναι αποδεκτό», ανέφερε κατά την επίσκεψή του στο σχολείο του Αγίου Δημητρίου και, εξειδικεύοντας τις προθέσεις του, προσέθεσε στην «Κ» ότι υπάρχει στόχος να ιδρυθούν νέα πρότυπα σχολεία σε όλη τη χώρα και κυρίως σε περιοχές με χαμηλό οικονομικό προφίλ. Η εισαγωγή των παιδιών θα γίνεται με εξετάσεις προς το γυμνάσιο και το λύκειο, έτσι ώστε να ανατραπεί το ισχύον σύστημα επιλογής –με κλήρωση– το οποίο βασίζεται στην τυχαιότητα.

Την ίδια στιγμή άλλωστε, η ενδιάμεση έκθεση του ΟΟΣΑ για την ελληνική εκπαίδευση δείχνει ότι οι πολιτικές θα κινηθούν στους άξονες της αποκέντρωσης, της αυτονομίας, της λογοδοσίας, της αξιολόγησης, της αποτίμησης μαθησιακών αποτελεσμάτων. Χαρακτηριστικά, η έκθεση αναφέρει ότι το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα είναι άκρως συγκεντρωτικό, με την κυβέρνηση να έχει τον σχεδόν απόλυτο έλεγχο, ενώ η Ελλάδα βρίσκεται στην τελευταία θέση μεταξύ των μελών του ΟΟΣΑ ως προς τη χορήγηση αυτονομίας στα σχολεία και τους εκπαιδευτικούς. Πάνω στην ενδιάμεση έκθεση βαδίζει και ο υπουργός Παιδείας Κώστας Γαβρόγλου, έστω κι αν η τελική έκθεση αναμένεται στα τέλη του έτους.

Προτεραιότητα οι μεταρρυθμίσεις

Αποφασισμένος να προχωρήσει σε αλλαγές που θα υπηρετούν το μεταρρυθμιστικό πνεύμα το οποίο έχει ανάγκη η εκπαίδευση, δηλώνει ο Κυριάκος Μητσοτάκης, έστω κι αν υπάρξουν αντιδράσεις στο πολιτικό σκηνικό. Μάλιστα, σε σχετική ερώτηση της «Κ» μνημόνευσε την πολιτική στάση του Ελευθέριου Βενιζέλου, ο οποίος λάμβανε υπόψη του τις θέσεις των πολιτικών, αλλά οι αποφάσεις του διαπνέονταν από τη μακρόπνοη στρατηγική την οποία εκείνος διέβλεπε ότι πρέπει να χαράξει για τη χώρα. Ετσι, εκτός από την πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση, ο κ. Μητσοτάκης δήλωσε αποφασισμένος να προχωρήσει σε αλλαγές στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.

Μη κρατικά ΑΕΙ

Ενδεικτικά, όπως έχει αναφέρει εδώ και χρόνια, είναι υπέρ της θεσμοθέτησης μη κρατικών πανεπιστημίων. Θεωρείται ότι η, υπό αυστηρούς όρους ακαδημαϊκής αξιολόγησης, λειτουργία μη κρατικών – μη κερδοσκοπικών πανεπιστημίων θα ανακόψει τη φοιτητική μετανάστευση, την ίδια στιγμή που –όπως αναφέρθηκε και από τον κ. Μητσοτάκη– χώρες όπως η Κύπρος υποδέχονται στα ΑΕΙ τους Ελληνες για προπτυχιακές και μεταπτυχιακές σπουδές. Ωστόσο, η θεσμοθέτηση μη κρατικών ΑΕΙ απαιτεί συνταγματική αναθεώρηση και άρα πολιτικές συμμαχίες και κοινοβουλευτική πλειοψηφία.

Την ίδια στιγμή, ο κ. Μητσοτάκης εστίασε στην ανάγκη τα ελληνικά ΑΕΙ να αλλάξουν μέσα από κινήσεις εξωστρέφειας (π.χ. διευκόλυνση της λειτουργίας αγγλόφωνων προπτυχιακών προγραμμάτων στα δημόσια ΑΕΙ) και λογοδοσίας. Ετσι, τονίζοντας ότι ο νόμος Γαβρόγλου επιστρέφει τα ΑΕΙ στη λογική του νόμου-πλαισίου του 1982, ο κ. Μητσοτάκης δήλωσε ότι προκρίνει ένα νέο πλαίσιο λειτουργίας των ΑΕΙ, στο οποίο θα υπάρχουν στοιχεία του νόμου 4009 του 2011, και για το οποίο θα αναζητηθεί ευρεία πολιτική συναίνεση. Αλλωστε, όπως ανέφερε, ο ίδιος είχε ταχθεί υπέρ της ψήφισης από τη Ν.Δ. του νόμου του ΠΑΣΟΚ.
Παράλληλα, αλλαγή απαιτείται και για το πλαίσιο προστασίας του πανεπιστημιακού ασύλου, όπως διαμορφώθηκε με τον πρόσφατο νόμο για τα ΑΕΙ. «Θα προχωρήσω θεσμικά, παρέχοντας την πολιτική στήριξη στις Αρχές των ΑΕΙ για να προστατεύσουν τους ανθρώπους και τους χώρους του ιδρύματος», δήλωσε στην «Κ» ο κ. Μητσοτάκης.

Βεβαίως, ορισμένοι θεωρούν ότι μία πιθανή απόπειρα αλλαγής του πλαισίου θα προκαλέσει αντιδράσεις εντός των ΑΕΙ, που θα δυσχεράνουν την προσπάθεια. «Μπορεί να υπάρχουν ηχηρές μειοψηφίες, τις αντιδράσεις των οποίων θεωρούμε ως δεδομένες, υπέρ του να μην αλλάξει κάτι. Από την άλλη όμως υπάρχει και μία σιωπηλή πλειοψηφία των φοιτητών και των ελληνικών οικογενειών, που αγανακτούν με όσα βλέπουν στα ΑΕΙ», παρατήρησε ο κ. Μητσοτάκης.

Αλλωστε, ο πρόεδρος της αξιωματικής αντιπολίτευσης θεωρεί ότι σαφώς το κοινό αίσθημα αντιδρά πλέον –ιδίως μετά τη διετία διακυβέρνησης των ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ– σε ιδεοληπτικές προσκολλήσεις που έχουν προκαλέσει στρεβλώσεις στα ΑΕΙ και ευρύτερα στη δημόσια ζωή. Και δηλώνει αποφασισμένος να προχωρήσει στις απαραίτητες μεταρρυθμίσεις.

Επανίδρυση της ΔΑΠ-ΝΔΦΚ

Σε επανίδρυση της ΔΑΠ-ΝΔΦΚ θα προχωρήσει ο Κυριάκος Μητσοτάκης. Με ξεκάθαρη θέση ακόμη και κατά παλαιοκομματικών πρακτικών που συμβάλλουν στη διατήρηση της εκλογικής δύναμης της ΔΑΠ-ΝΔΦΚ στα ΑΕΙ, δηλώνει αποφασισμένος να φέρει νέο αέρα στον πολιτικό λόγο των νεολαίων του κόμματος. Οι θέσεις για τη μείωση των αφισών εντός των ΑΕΙ και η εκλογή των εκπροσώπων των φοιτητών μέσα από ενιαίο ψηφοδέλτιο και όχι ξεχωριστά της κάθε παράταξης θεωρείται ότι απηχούν τη μεγάλη πλειοψηφία των φοιτητών. Με τις θέσεις αυτές ως βασικό πυλώνα θα οδηγηθεί η ΔΑΠ-ΝΔΦΚ σε Εθνική Συνδιάσκεψη, η οποία θα έχει τον χαρακτήρα της επανίδρυσης και της επαναδιατύπωσης της δομής και του τρόπου λειτουργίας της παράταξης. Στη συνδιάσκεψη προβλέπεται να συμμετέχουν εκπρόσωποι από όλες τις οργανώσεις της χώρας, και η συμμετοχή σε αυτήν θα έχει αυστηρά ηλικιακά κριτήρια. Σύμφωνα μάλιστα με τον πρόεδρο της ΟΝΝΕΔ Κώστα Δέρβο, η προώθηση ριζοσπαστικών προτάσεων είναι μονόδρομος, ώστε να αναβιώσει ο φοιτητικός συνδικαλισμός και η ΔΑΠ να αποκτήσει μεγαλύτερο έρεισμα στην ακαδημαϊκή κοινότητα αλλά και σε όλους τους νέους ευρύτερα. «Πολλοί λένε ότι ο Κυριάκος Μητσοτάκης στέκεται απέναντι στη ΔΑΠ-ΝΔΦΚ. Δυστυχώς, τόσο για τους βολεμένους όσο και για τους ουρανοκατέβατους, ισχύει το αντίθετο. Με τις εξαγγελίες του ο κ. Μητσοτάκης στέκεται δίπλα στη ΔΑΠ. Προφανώς η ριζική μεταρρύθμιση ξεβολεύει πολλούς “φοιτητοπατέρες” που καπηλεύτηκαν πολλές φορές τη μαζικότερη φοιτητική παράταξη», δήλωσε (parapolitika.gr) χθες o κ. Δέρβος

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Πρόγραμμα Πανελληνίων 2025