Το υπουργείο Προστασίας του Πολίτη και αυτό του συνεργάζονται για την «πανεπιστημιοποίηση-ανωτατοποίηση» των . «Πανεπιστήμιο» Αστυνομικών; «Νόμιμα» μεταπτυχιακά; Εκπαιδευτικό προαπαιτούμενο η διαδικασία της Μπολόνια; Τέλος στο… bullying των Γερμανών και ξένων συναδέλφων τους που τους θεωρούν υποδεέστερους εκπαιδευτικά;

Το υπουργείο Προστασίας του Πολίτη και αυτό του υπουργείου Παιδείας συνεργάζονται για την «πανεπιστημιοποίηση-ανωτατοποίηση» των αστυνομικών σχολών, απομένει να γίνει και πράξη, ένα πάγιο αίτημα των αστυνομικών, που διατηρούν το ίδιο πρόγραμμα σπουδών των… 5 εξαμήνων από το 1995, σύμφωνα με το thetoc.gr

Η «καλή πρόθεση» των δύο υπουργών, Τόσκα και Γαβρόγλου, και κυρίως του δεύτερου, εμφανίστηκε κατά τη διάρκεια συνάντησης που είχαν στις 19 Μαρτίου 2018, για το σοβαρό θέμα, με την συμμετοχή του προέδρου της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Αστυνομικών Υπαλλήλων Γρηγόρη Γερακαράκου και τον γραμματέα Χρήστο Συνδρεβέλη.

«Δεν θα το αφήσουμε»

Οι δύο υπουργοί αναγνώρισαν την αναγκαιότητα της αναβάθμισης των σχολών, τόσο της Σχολής Αστυφυλάκων όσο και της Σχολής Αξιωματικών, και δεν αποκλείεται το αίτημα του… αστυνομικού πανεπιστημίου να ενταχθεί στο πλαίσιο της γενικότερης μεταρρύθμισης στην τριτοβάθμια εκπαίδευση που ξεκίνησε από το Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής!

Η πιθανή «πανεπιστημιοποίηση» των αστυνομικών σχολών, σύμφωνα με τους ένστολους συνδικαλιστές, δεν εγείρει επαγγελματικά δικαιώματα, αλλά καθιστά τους Έλληνες αστυνομικούς, ισάξιους των ευρωπαίων συναδέλφων τους, και τους εντάσσει αξιοκρατικά σε ευρωπαϊκούς οργανισμούς, όπως Frontex, Eurocup και άλλους διωκτικούς μηχανισμούς. Τόσκας και δεσμεύτηκαν να επανεξετάσουν τη διάρκεια των σπουδών στις αστυνομικές σχολές, το πρόγραμμα μαθημάτων και το διδακτικό προσωπικό. Οι συνδικαλιστές της αστυνομίας εμφανίζονται επιφυλακτικοί, ωστόσο είναι η πρώτη φορά μετά από αναβλητικότητα… 23 χρόνων, που ευελπιστούν πως η πολιτεία σύντομα θα προωθήσει νομοθετικές πρωτοβουλίες, αντάξιες του ρόλου της Ελληνικής Αστυνομίας και της υψηλής της αποστολής έτσι ώστε να απαντά στις προκλήσεις των καιρών με επαγγελματισμό και άριστη επιστημονική κατάρτιση των στελεχών της.

Ο υπουργός Παιδείας Κωνσταντίνος Γαβρόγλου σχετικά με την καινοτόμο απόφαση αναβάθμισης των σπουδών στις αστυνομικές σχολές και την μετατροπή τους ουσιαστικά σε πλήρες πανεπιστήμιο, δήλωσε στον «Ελεύθερο Τύπο της Κυριακής»: «Δεν θα βιαστούμε στο συγκεκριμένο θέμα αλλά δεν θα το αφήσουμε κιόλας. Οι αλλαγές αυτές θα μπορούσαν να ισχύσουν το ακαδημαϊκό έτος 2019-2020»

«Μας θεωρούσαν αγράμματους»

Οι αστυνομικοί σε κάθε συνεργασία που είχαν με ευρωπαίους συναδέλφους τους σε κοινές επιχειρήσεις ή επαφές στο πλαίσιο ευρωπαϊκών μηχανισμών, αντιμετώπιζαν την… χλεύη τους. Αιτίες ήταν η εκπαίδευση με πτυχίο… επαγγελματικής ιδιότητας των 5 εξαμήνων φοίτησης στις αστυνομικές σχολές, δηλαδή το γεγονός ότι η διάρκεια σπουδών δεν ήταν 3ετής, χωρίς κανένα πανεπιστημιακό υπόβαθρο. Η σχολή δεν έχει… πρύτανη, πανεπιστημιακούς καθηγητές, εκπαιδευτικό συμβούλιο, πρόγραμμα σπουδών και φυσικά δεν υπήρχε η αντίστοιχη βαθμονόμηση με διδακτικές πιστωτικές μονάδες.

Αξιωματικοί της Ελληνικής Αστυνομίας και Αστυφύλακες δεν γίνονταν δεκτοί σε πανεπιστημιακές σχολές της χώρας καθώς δεν αναγνωρίζονταν από αυτές, προκειμένου να κάνουν μεταπτυχιακά σε συναφή για εκείνους αντικείμενα, όπως εγκληματολογία ή κοινωνιολογία. Κάποιες φορές κατ’ εξαίρεση το Πάντειο Πανεπιστήμιο, λόγω της αυτοτέλειας των πανεπιστημίων, δεχόταν αξιωματικούς της ΕΛ.ΑΣ. να κάνουν μεταπτυχιακά στην εγκληματολογία.

Μπολόνια και 6ο εξάμηνο

Οι παρέμεναν στον καθεστώς του ν. 2296/1994, μετά την ένταξή της στην Τριτοβάθμια εκπαίδευση. Η Πανελλήνια Ομοσπονδία Αστυνομικών υπαλλήλων είχε αιτηθεί να εναρμονιστεί η σχολή αστυφυλάκων και σχολή αξιωματικών ΕΛΑΣ με τα προαπαιτούμενα της διαδικασίας της Μπολόνια, κυρίως σε ότι αφορά τα εξής ζητήματα:

την λειτουργία δύο κύκλων σπουδών (προπτυχιακού και μεταπτυχιακού επιπέδου),
την εφαρμογή συστήματος διδακτικών πιστωτικών μονάδων,
την εσωτερική και εξωτερική αξιολόγηση προγραμμάτων και ιδρυμάτων,
τον τρόπο διάρθρωσης και λειτουργίας των Σχολών της Αστυνομικής Ακαδημίας (διοίκηση, όργανα λήψης αποφάσεων, διαδικασίες επιλογής και εξέλιξης προσωπικού, κλπ.).

Οι αστυνομικοί είχαν διαπιστώσει ότι όσον αφορά την Σχολή Αστυφυλάκων, είχαν ανακύψει προβλήματα, καθώς η διαδικασία της Μπολόνια όριζε ξεκάθαρα ότι ο πρώτος (σύντομος) κύκλος της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης οφείλει να έχει διάρκεια τουλάχιστον έξι εξαμήνων (δηλαδή 3 έτη). Μολονότι στην Ελλάδα η Σχολή Αστυφυλάκων κατατάσσεται στην τριτοβάθμια ανώτερη εκπαίδευση, εξαιτίας του γεγονότος ότι η διάρκεια σπουδών της Σχολής ανέρχεται μόνο σε πέντε εξάμηνα, σε ευρωπαϊκό επίπεδο το πτυχίο της Σχολής Αστυφυλάκων δεν αναγνωρίζεται ως πτυχίο τριτοβάθμιας εκπαίδευσης αλλά ως πτυχίο επαγγελματικής ειδικότητας, εκπαίδευσης και κατάρτισης, που αντιστοιχεί στο επίπεδο της μετά λυκειακής εκπαίδευσης (επίπεδο 5 του Ευρωπαϊκού Πλαισίου Προσόντων).

Αυτό είχε αρνητικές συνέπειες για τους Έλληνες αστυφύλακες, οι οποίοι αφενός δεν μπορούσαν να συνεχίσουν τις σπουδές τους σε υψηλότερο επίπεδο όπως οι ευρωπαίοι συνάδελφοι τους μιας και το πτυχίο τους δεν αναγνωρίζεται ως πρώτος ακαδημαϊκός τίτλος (batchelor’sdegree), και αφετέρου υπήρχε θέμα αναγνωρισιμότητας των πτυχίων τους από τους διάφορους ευρωπαϊκούς και διεθνείς αστυνομικούς οργανισμούς (π.χ. EUROPOL, CEPOL, INTERPOL, FRONTEX, κλπ.).

Δηλαδή όταν οι Έλληνες αστυνομικοί υπέβαλλαν υποψηφιότητα για κατάληψη θέσεων σε ευρωπαϊκούς και διεθνείς οργανισμούς αστυνομικής συνεργασίας, λάμβαναν χαμηλότερη βαθμολογία από τους ευρωπαίους συναδέλφους τους επειδή το πτυχίο τους δεν ήταν στην κατηγορία της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. Οι ένστολοι συνδικαλιστές υποστηρίζουν ότι κάτι τέτοιο λειτουργούσε σε βάρος όχι μόνο της Ελληνικής Αστυνομίας αλλά και των διπλωματικών συμφερόντων της χώρας μας.

Θα χαθεί το τρένο…

Πολλοί αστυνομικοί και ένστολοι συνδικαλιστές υποστηρίζουν πως υπάρχει κίνδυνος να χάσει οριστικά η Ελληνική Αστυνομία το «ευρωπαϊκό τρένο», ήτοι την προσαρμογή των εκπαιδευτικών της προγραμμάτων και κυρίως του χρόνου εκπαίδευσης (συνθήκη Μπολόνιας), εφόσον θέλει να συνεχίσει να εκπροσωπείται από αστυνομικούς της στις ευρωπαϊκές αστυνομικές δομές και επιπλέον εφόσον επιδιώκει την επαγγελματική-αποτελεσματική-ασφαλή της λειτουργία.

Μέχρι πρόσφατα η πολιτική και αστυνομική ηγεσία εμφάνιζε μια αναβλητικότητα στο συγκεκριμένο θέμα παραπέμποντας το τουλάχιστον τρεις φορές σε… επιτροπές, που είχαν καταλήξει σε συγκεκριμένα πορίσματα και σχέδια προεδρικών διαταγμάτων, ωστόσο κανείς δεν έπαιρνε την τελική απόφαση υλοποίησης.

Οι αστυνομικοί συμμετείχαν σε μία ακόμη επιτροπή που συστάθηκε το 2016, με μοναδικό στόχο, την ανωτατοποίηση των Αστυνομικών Σχολών, που συνοψιζόταν στο δόγμα: Επαγγελματική λειτουργία του Έλληνα Αστυνομικού, Ασφαλής Αστυνομικός, Ασφαλής Πολίτης!

Πρόταση που άρεσε στον Γαβρόγλου

Τα δύο μέλη του προεδρείου της ΠΟΑΣΥ που συμμετείχαν στην συνάντηση που είχαν οι κύριοι Τόσκας και Γαβρόγλου, παρουσίασαν την πρόταση-εισήγησή τους, η οποία έτυχε της πολύ θετικής ανταπόκρισης του υπουργού Παιδείας. Σημειώνεται ότι από το 2014 η Σχολή Αστυφυλάκων Ελληνικής Αστυνομίας ανήκει στην ανώτερη βαθμίδα της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, αλλά δεν υπήρχε η ακαδημαϊκή αντιστοίχιση της με τις άλλες σχολές της τριτοβάθμιας εκπαιδεύσεως, όπως και η δυνατότητα μεταπτυχιακών σπουδών, εξαιτίας των πέντε εξαμήνων φοίτησης σε αυτή.

Σύμφωνα με την διακήρυξη της Μπολόνια αρχικώς και της Πράγας και του Βερολίνου εν συνεχεία, προβλέπεται: η προώθηση της «αναγνωρισιμότητας» των τίτλων σπουδών μέσω του Diploma Supplement («Συμπλήρωμα Διπλώματος»), η υιοθέτηση ενός συστήματος δυο κύκλων σπουδών (προπτυχιακό και μεταπτυχιακό), από τους οποίους ο πρώτος να είναι τουλάχιστον τριετής κι η ολοκλήρωσή του να είναι προϋπόθεση για το δεύτερο κύκλο, η καθιέρωση ενός κοινού συστήματος διδακτικών μονάδων, η προώθηση της κινητικότητας, της ευρωπαϊκής συνεργασίας για τη διασφάλιση της ποιότητας και της ευρωπαϊκής διάστασης στην Ανώτατη Εκπαίδευση.

Για την υλοποίηση της ανωτατοποίησης της Παραγωγικής Σχολής Αστυφυλάκων, πρέπει να αυξηθεί ο χρόνος φοίτησης σε έξι τουλάχιστον εξάμηνα, ώστε να εναρμονίζεται τόσο με το εθνικό όσο και με το διεθνές νομικό πλαίσιο, να εμπλουτισθεί το πρόγραμμα φοίτησης ώστε να είναι δυνατή τόσο η ακαδημαϊκή αντιστοίχιση και ισοτιμία με ανάλογες Σχολές, όσο και η μετάβαση σε μεταπτυχιακό κύκλο σπουδών μετά την Σχολή.

«Αριστερόστροφες» προτάσεις μαθημάτων

Στην εισήγησή που συζητήθηκε στην συνάντηση που είχαν οι δύο υπουργοί, οι αστυνομικοί είχαν και ένα πρωτοποριακό προτεινόμενο περιεχόμενο πρόγραμμα εκπαίδευσης για την Σχολή Αστυφυλάκων διάρκειας έξι εξαμήνων το οποίο είχε ως εξής:

Α’ ΕΞΑΜΗΝΟ

ΟΥΣΙΑΣΤΙΚΟ ΠΟΙΝΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ
ΔΙΚΟΝΟΜΙΚΟ ΠΟΙΝΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ-ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΠΟΙΝΙΚΩΝ

ΥΠΟΘΕΣΕΩΝ

ΑΣΤΥΝΟΜΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ
ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΣΥΝΤΑΓΜΑΤΙΚΟΥ ΚΑΙ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΟΥ ΔΙΚΑΙΟΥ
ΘΕΜΑΤΑ ΔΗΜΟΣΙΑΣ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ (ΓΕΝΙΚΟ ΜΕΡΟΣ – ΕΙΔΙΚΟΙ ΠΟΙΝΙΚΟΙ ΝΟΜΟΙ)

3 credits/μάθημα= 15

Β’ ΕΞΑΜΗΝΟ

ΘΕΜΑΤΑ ΓΕΝΙΚΗΣ ΑΣΤΥΝΟΜΕΥΣΗΣ-ΕΙΔΙΚΟΙ ΠΟΙΝΙΚΟΙ ΝΟΜΟΙ
ΘΕΜΑΤΑ ΤΡΟΧΑΙΑΣ-ΕΙΔΙΚΟΙ ΠΟΙΝΙΚΟΙ ΝΟΜΟΙ
ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΑΣΤΙΚΟΥ ΔΙΚΑΙΟΥ
ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΕΥΡΩΠΑΙΚΟΥ ΔΙΚΑΙΟΥ
ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΚΑΙ ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΟ ΔΙΕΘΝΕΣ ΔΙΚΑΙΟ (ΠΡΟΣΦΥΓΙΚΟ-ΜΕΤΑΝΑΣΤΕΥΤΙΚΟ)
ΠΡΩΤΕΣ ΒΟΗΘΕΙΕΣ-ΥΓΙΕΙΝΗ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΥ (Υποχρεωτικό

μάθημα χωρίς εξετάσεις, 2 credits)

3 credits/μάθημα= 15 + 2=17

Γ’ ΕΞΑΜΗΝΟ

ΑΝΘΡΩΠΙΝΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ
ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΚΑΙ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗ ΑΓΩΓΗ – ΔΕΟΝΤΟΛΟΓΙΑ
ΔΗΜΟΣΙΕΣ ΣΧΕΣΕΙΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ
ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗ
ΞΕΝΗ ΓΛΩΣΣΑ
ΜΟΝΤΕΛΑ ΑΣΤΥΝΟΜΕΥΣΗΣ

3 credits/μάθημα= 15

Δ’ ΕΞΑΜΗΝΟ

ΕΦΑΡΜΟΓΕΣ ΑΣΤΥΝΟΜΙΚΟΥ ΔΙΚΑΙΟΥ
ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΠΟΙΝΙΚΩΝ ΥΠΟΘΕΣΕΩΝ
ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ
ΘΕΜΑΤΑ ΜΕΤΡΩΝ ΤΑΞΕΩΣ, ΤΡΟΧΑΙΑΣ, ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ ΣΕ

ΣΥΓΚΕΝΤΡΩΣΕΙΣ – ΑΣΤΥΝΟΜΙΚΕΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ (Υποχρεωτικό μάθημα χωρίς εξετάσεις, 2 credits)

ΟΠΛΟΤΕΧΝΙΚΗ-ΣΚΟΠΟΒΟΛΗ
ΑΥΤΟΑΜΥΝΑ-ΑΥΤΟΠΡΟΣΤΑΣΙΑ

3 credits/μάθημα= 15+2=17

Ε’ ΕΞΑΜΗΝΟ

1. ΘΕΜΑΤΑ ΚΡΑΤΙΚΗΣ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ (ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΙΚΟΠΟΙΗΣΗ-ΕΞΤΡΕΜΙΣΜΟΣ-ΤΡΟΜΟΚΡΑΤΙΑ)

2. ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΣΧΕΔΙΑΣΗ ΕΚΤΑΚΤΗΣ ΑΝΑΓΚΗΣ (ΠΣΕΑ)

3. ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗ ΑΣΤΥΝΟΜΙΑ-ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΙΑΤΡΟΔΙΚΑΣΤΙΚΗΣ

4. ΕΓΚΛΗΜΑΤΟΛΟΓΙΑ-ΑΝΑΚΡΙΤΙΚΗ

5. ΨΥΧΟΛΟΓΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ ΚΑΙ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΕΙΣ

6. ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΠΥΚΝΗΣ ΤΑΞΗΣ (Υποχρεωτικό μάθημα χωρίς

εξετάσεις, 2 credits)

3 credits/μάθημα= 15+2=17

ΣΤ’ ΕΞΑΜΗΝΟ

1. ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΔΗΜΟΣΙΑΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ

2. ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΑΣΤΥΝΟΜΙΑΣ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ

3. ΘΕΜΑΤΑ ΣΤΡΑΤΙΩΤΙΚΗΣ ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗΣ-ΣΩΦΡΟΝΙΣΤΙΚΗ

4. ΠΤΥΧΙΑΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ (10 credits)

3 credits/μάθημα=9+10=19.

Θέση της ΠΟΑΣΥ

Ο Γραμματέας του Διοικητικού Συμβουλίου της ΠΟΑΣΥ Χρήστος Συνδρεβέλης που συμμετείχε στην συνάντηση των δύο υπουργών, δήλωσε για το θέμα: «Για την Ομοσπονδία μας (Π.Ο.ΑΣ.Υ) αποτελεί υψηλής προτεραιότητας ζήτημα η αναβάθμιση και η αναγνώριση των σπουδών μας εντός της Αστυνομικής Ακαδημίας. Η λεγόμενη «ανωτατοποίηση» της Σχολής Αστυφυλακών είναι ένα ζήτημα πολύ ευαίσθητο για εμάς. Κατ’ αρχήν ας ξεκινήσουμε από τα βασικά. Στην σχολή Αστυφυλάκων εισάγεται κάποιος με το σύστημα των Πανελλήνιων εξετάσεων από το έτος 1995.Σημερα για να εισαχθεί κάποιος στην σχολή Αστυφυλάκων απαιτείται να συγκεντρώσει υψηλό αριθμό μορίων, πράγμα που καταδεικνύει ότι το γνωστικό επίπεδο των σπουδαστών στις σχολές της Αστυνομίας είναι πολύ υψηλό.

Όμως παρά το υψηλό επίπεδο των σπουδαστών, αυτήν την στιγμή που μιλάμε, οι σχολές μας δεν έχουν την αναγνώριση που θα έπρεπε εντός της πανεπιστημιακής κοινότητας και αυτό οφείλεται στο γεγονός ,ότι απαιτείται μεταρρύθμιση του προγράμματος σπουδών σύμφωνα με ευρωπαϊκές συνθήκες, που ισχύουν και για την χώρα μας. Αυτή η εκπαιδευτική μεταρρύθμιση μέχρι και σήμερα δεν έχει γίνει και είναι το ζητούμενο για εμάς, όχι μόνο για να διορθώσει αδικίες που υφιστάμεθα αλλά και για να μας κατοχυρώσει έναντι των ευρωπαίων συναδέλφων μας, οι οποίοι εδώ και πολλά χρόνια έχουν μεταρρυθμίσει τα προγράμματα σπουδών τους».

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Πρόγραμμα Πανελληνίων 2025