Σ. Ζαχαράκη: Στόχος μας, να δώσουμε σε όλους τους μαθητές ίσες ευκαιρίες με ποιοτική δημόσια εκπαίδευση. «Στόχος μας είναι δώσουμε σε όλους σε όλους τους μαθητές, ανεξαρτήτως οικονομικής δυνατότητας και ανεξαρτήτως κάθε άλλης συνθήκης, ίσες ευκαιρίες στο ξεκίνημα της ζωής τους μέσα από την πρόσβαση σε ποιοτική δημόσια εκπαίδευση» δηλώνει, σε συνέντευξή της στο Αθηναϊκό/Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων η υφυπουργός Παιδείας, αρμόδια για θέματα πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και ειδικής αγωγής, Σοφία Ζαχαράκη λίγες μέρες μετά την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς.
Η κυρία Ζαχαράκη σημειώνει, ακόμη, ότι στους σχεδιασμούς του υπουργείου Παιδείας είναι «να μελετήσουμε με μεγάλη προσοχή και σε εύλογο χρονικό διάστημα όποιες προτάσεις έχουμε για αλλαγή των βιβλίων και θα λάβουμε τις αποφάσεις μας σε κλίμα συναίνεσης και κρατώντας την εκπαίδευση μακριά από αντιπαραθέσεις όσο και αν η αξιωματική αντιπολίτευση το επιχειρεί με επιμονή».
Επίσης προσθέτει πως «πέρα από τα βιβλία μελετούμε ένα νέο συνεκτικό πρόγραμμα σπουδών από το δημοτικό έως το Λύκειο», «μεθόδους διδασκαλίας που θα ελαττώνουν το διάβασμα του μαθητή στο σπίτι ειδικά στις πρώτες τάξεις του δημοτικού».
Ερωτηθείσα για την ίδρυση ιδιωτικών πανεπιστημίων η υφυπουργός Παιδείας τονίζει ότι «με ευθύνη της προηγούμενης κυβερνητικής πλειοψηφίας χάθηκε μια μεγάλη ευκαιρία να αναθεωρήσουμε το άρθρο 16 του Συντάγματος» ωστόσο διευκρινίζει ότι «η καρδιά της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης χτυπά στο δημόσιο πανεπιστήμιο και δικό μας χρέος είναι να στηρίξουμε τα δημόσια πανεπιστήμια μας».
Πανελλήνιες 2020: Τέλος τα «πράσινα τμήματα» Έρχονται οι διπλές Πανελλαδικές
Τέλος, αναφερόμενη στην παρουσία του πρωθυπουργού στη ΔΕΘ, η Σοφία Ζαχαράκη υπογραμμίζει, στη συνέντευξή της στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ότι «ο Κυριάκος Μητσοτάκης έχει ως στόχο να βάλει τη χώρα σε ένα δρόμο δημιουργίας και ανάπτυξης αλλά και να αλλάξει πολλά από τα κακώς κείμενα της πολιτικής».
Ακολουθεί η συνέντευξη της υφυπουργού Παιδείας Σοφίας Ζαχαράκη στην Ευτυχία Αδηλίνη για το Αθηναϊκό – Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων.
Ερ. Κυρία Ζαχαράκη, στη ΔΕΘ ο πρωθυπουργός εγκαινίασε ένα νέο, θα έλεγα, μοντέλο. Αντί για εξαγγελίες έβαλε την ετήσια ατζέντα των όσων προτίθεται να κάνει η κυβέρνηση. Συνεπώς, θα ήθελα να μου πείτε ποια θα είναι τα κέρδη της μεσαίας, κυρίως, τάξης;
Απ: Ο Κυριάκος Μητσοτάκης έχει ως στόχο όχι μόνο να βάλει τη χώρα σε ένα δρόμο δημιουργίας και ανάπτυξης, αλλά και να αλλάξει πολλά από τα κακώς κείμενα της πολιτικής. Μέχρι σήμερα η ΔΕΘ έχει υπάρξει πολλές φορές συνώνυμο αόριστων διακηρύξεων. Για να μην αναφερθώ στο αλήστου μνήμης «πρόγραμμα της Θεσσαλονίκης» ή το «παράλληλο πρόγραμμα» που εξήγγειλε ο κ. Τσίπρας στη ΔΕΘ, τα οποία έγιναν σύμβολα πολιτικής εξαπάτησης. Ο Κυριάκος Μητσοτάκης αφήνει πίσω του αυτή τη λογική και διατυπώνει συγκεκριμένες δεσμεύσεις και συγκεκριμένα χρονοδιαγράμματα. Όπως πρέπει να κάνει μια κυβέρνηση με σχέδιο και στόχους. Του χρόνου θα κριθούμε όλοι μας με βάση αυτά, και γνωρίζοντας τη μεθοδικότητα του πρωθυπουργού είμαι βέβαιη ότι ο απολογισμός θα είναι πολύ θετικός.
Σε ό,τι αφορά στη μεσαία τάξη που επλήγη τα χρόνια της κρίσης, ο πρωθυπουργός είχε ξεκαθαρίσει ότι στόχος μας είναι να ανακτήσει αυτά που της στέρησε η προηγούμενη κυβέρνηση. Οι φορολογικές ελαφρύνσεις αποτελούν μια βαθιά ανάσα για τη μεσαία τάξη. Η μικρομεσαία επιχειρηματικότητα θα δει μείωση των φόρων στα εισοδήματα και στα μερίσματα. Το ίδιο θα ισχύσει για τα φυσικά πρόσωπα. Ο εισαγωγικός φορολογικός συντελεστής για εισοδήματα μέχρι 10.000 ευρώ -τους πιο αδύναμους δηλαδή οικονομικά- μειώνεται από το 22% στο 9%, μια πολύ μεγάλη μείωση. Ενώ ήδη όλοι οι φορολογούμενοι είδαν μείωση στον ΕΝΦΙΑ που φτάνει μέχρι και 30%. Και όλα αυτά την ώρα που δρομολογούνται μια σειρά από πολιτικές που θα ενισχύσουν τις επενδύσεις και την ανάπτυξη. Για να έχουμε νέες θέσεις εργασίας και καλύτερα εισοδήματα. Αυτή ήταν η υπόσχεσή μας στις εκλογές και αυτό υλοποιούμε.
Ερ. Αναφορικά με τις εξεταστικές επιτροπές ο πρωθυπουργός άφησε να εννοηθεί ότι ζητούμενο της κυβέρνησής του είναι το αύριο της χώρας και όχι το χθες. Αυτό σημαίνει ότι η κυβέρνηση θα είναι πολύ φειδωλή στο θέμα των εξεταστικών;
Απ: Με το αποτέλεσμα των εκλογών οι πολιτικές ευθύνες αποδόθηκαν από τους ίδιους τους ψηφοφόρους. Όπως ανέφερε ο πρωθυπουργός, οι εξεταστικές και οι προκαταρκτικές επιτροπές είναι αρμοδιότητα της Βουλής και όχι της κυβέρνησης. Για εμάς η διάκριση των εξουσιών είναι πολύ σημαντική ως κεντρικός πυλώνας του κράτους. Και ειδικά εγώ ως εξωκοινοβουλευτική υφυπουργός δεν θα ήθελα να κάνω κάποιο επιπλέον σχόλιο.
Ερ. Κυρία υφυπουργέ, καθώς ξεκινά εκ νέου η Συνταγματική Αναθεώρηση θα ήθελα τη γνώμη σας για την ίδρυση των ιδιωτικών πανεπιστημίων στη χώρα μας;
Απ: Με ευθύνη της προηγούμενης κυβερνητικής πλειοψηφίας χάθηκε μια μεγάλη ευκαιρία να αναθεωρήσουμε το άρθρο 16 του Συντάγματος και να μπορέσουμε επιτέλους να ιδρύσουμε μη κρατικά πανεπιστήμια και στη χώρα μας, όπως συμβαίνει σχεδόν σε όλες τις χώρες του κόσμου. Στόχος μας είναι να επανεξετάσουμε το θέμα στο μέλλον. Η καρδιά της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης όμως χτυπά στο δημόσιο πανεπιστήμιο και δικό μας χρέος είναι να στηρίξουμε τα δημόσια πανεπιστήμιά μας. Έχουμε εξαιρετικά ιδρύματα, με αξιόλογο ανθρώπινο δυναμικό, φοιτητές, καθηγητές, και διοικητικό προσωπικό. Δική μας μέριμνα είναι να τους δώσουμε τα εφόδια και τη δυνατότητα να κάνουν τη δουλειά τους όσο καλύτερα μπορούν.
Ερ. Αναφορικά με την τοποθέτηση του Κυριάκου Μητσοτάκη για ξενόγλωσσα τμήματα στα πανεπιστήμια ώστε να προσελκύσει η χώρα φοιτητές από το εξωτερικό, θα ήθελα να σας ρωτήσω πότε θα υλοποιηθεί αυτή η εξαγγελία και τι μαθησιακούς τομείς θα αφορά;
Απ: Η ανάπτυξη αγγλόφωνων τμημάτων, αλλά και η σύνδεση των πανεπιστημίων με περισσότερους βαθμούς ελευθερίας με την αγορά, με την εφαρμοσμένη έρευνα, αποτελεί προτεραιότητα της κυβέρνησης. Από τη φετινή ακαδημαϊκή χρονιά ξεκινούν 2 αγγλόφωνα προπτυχιακά Τμήματα στη Φιλοσοφική Σχολή Αθηνών (Αρχαιολογίας, Ιστορίας και Αρχαίας Ελληνικής Φιλολογίας) για πολίτες εκτός ΕΕ. Στόχος μας είναι να εισάγουμε φοιτητές αξιοποιώντας τα συγκριτικά μας πλεονεκτήματα. Για ποιο λόγο να μην αξιοποιούμε τις δυνατότητες αυτές που θα βοηθήσουν σημαντικά την ανάπτυξη της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης στη χώρα μας; Η χώρα μας μπορεί να γίνει εκπαιδευτικό κέντρο για την ευρύτερη περιοχή.
Ερ. Σε επίπεδο βιβλίων και εκπαιδευτικών φέτος έχουν καλυφθεί τα κενά πριν ανοίξουν τα σχολεία;
Απ: Τα βιβλία είχαν ήδη αποσταλεί σε όλα τα σχολεία έγκαιρα, με μέριμνα που είχε δοθεί και από την προηγούμενη κυβέρνηση. Δυστυχώς όμως αναλαμβάνοντας τον Ιούλιο το υπουργείο Παιδείας, τόσο η υπουργός μας η κ. Κεραμέως όσο και ο κ. Διγαλάκης κι εγώ, βρεθήκαμε μπροστά σε πολλές δυσάρεστες εκπλήξεις ημιτελών ή λανθασμένων διαδικασιών. Με μεγάλη προσπάθεια και συνεχή συντονισμό και με την ετοιμότητα και την ευσυνειδησία των υπαλλήλων του υπουργείου Παιδείας και των διευθύνσεών μας, κατορθώσαμε και στις 5 Σεπτεμβρίου, όπως είχαμε δεσμευθεί, ανακοινώσαμε τον διορισμό πάνω από 20.000 αναπληρωτών εκπαιδευτικών στην Πρωτοβάθμια και τη Δευτεροβάθμια εκπαίδευση και την Ειδική Αγωγή. Ο αριθμός αυτός αποτελεί ρεκόρ αναπληρωτών που προσλήφθηκαν ποτέ κατά την α΄ φάση τοποθέτησής τους, ενώ αποτελεί δέσμευσή μας η ταχύτερη ανακοίνωσή τους για την ερχόμενη σχολική χρονιά. Αυτήν την στιγμή, συλλέγουμε εκ νέου τα δεδομένα για οποιαδήποτε κενά καταγράφονται πλέον, ώστε μέχρι τα τέλη του μηνός να προχωρήσουμε στην κάλυψή τους.
Ερ. Θα ήθελα να μου πείτε τι περαιτέρω σχεδιάζετε, αναφορικά με τα προγράμματα σπουδών, αλλά και την αλλαγή βιβλίων με αφορμή την τοποθέτηση της υπουργού Παιδείας;
Απ: Υπάρχουν ειδικοί επιστήμονες, υπάρχουν επιτροπές, υπάρχουν οι γενικές κατευθύνσεις του Συντάγματος αλλά και η συσσωρευμένη εμπειρία τόσων ετών. Θα μελετήσουμε με μεγάλη προσοχή και σε εύλογο χρονικό διάστημα όποιες προτάσεις έχουμε για αλλαγή των βιβλίων και θα λάβουμε τις αποφάσεις μας σε κλίμα συναίνεσης και κρατώντας την εκπαίδευση μακριά από αντιπαραθέσεις όσο κι αν η αξιωματική αντιπολίτευση το επιχειρεί με επιμονή. Πέρα από τα βιβλία, αυτό που θα ήθελα σήμερα να σας πω είναι ότι μελετούμε ένα νέο συνεκτικό πρόγραμμα σπουδών από το Δημοτικό έως το Λύκειο. Θα εισάγουμε μεθόδους διδασκαλίας που ελαττώνουν το διάβασμα του μαθητή στο σπίτι, ειδικά στις πρώτες τάξεις του Δημοτικού. Ενώ παράλληλα θα εισάγουμε νέες εκπαιδευτικές θεματικές ενότητες, όπως επιχειρηματικότητα, οδική συμπεριφορά, εθελοντισμός, αγωγή υγείας με έμφαση στην διατροφή πρόληψη, αντίδραση και προφύλαξη από τις φυσικές καταστροφές, Θα προωθήσουμε επίσης την ανάπτυξη δημιουργικών και βιωματικών δράσεων και τη λειτουργία μαθητικών ομίλων εκτός ωρολογίου προγράμματος (π.χ. ρομποτική, δημιουργία εικονικών επιχειρήσεων, συμμετοχή σε διαγωνισμούς κ.ά.), οι οποίες θα ενθαρρύνουν την ομαδική εργασία, την κριτική σκέψη, την πρωτοβουλία και τη δημιουργικότητα αντί για την αποστήθιση. Στόχος μας είναι να δώσουμε σε όλους τους μαθητές, ανεξαρτήτως οικονομικής δυνατότητας και ανεξαρτήτως κάθε άλλης συνθήκης, ίσες ευκαιρίες στο ξεκίνημα της ζωής τους μέσα από την πρόσβαση σε ποιοτική δημόσια εκπαίδευση. Αυτός είναι ο αποτελεσματικότερος μηχανισμός κοινωνικής κινητικότητας που είναι στο πυρήνα της ιδεολογίας και της πολιτικής μας.
Ερ. Τέλος θα ήθελα να μου πείτε πότε θα προχωρήσουν οι προσλήψεις στην ειδική αγωγή στις οποίες έκανε ειδική αναφορά και ο πρωθυπουργός;
Απ: Η ενίσχυση της Ειδικής Αγωγής αποτελεί βασική προτεραιότητά μας. Το πρώτο βήμα γίνεται με την ολοκλήρωση της διαδικασίας των διορισμών η οποία είχε ξεκινήσει εδώ και βρίσκεται τώρα στο στάδιο κατάρτισης πινάκων από τον ΑΣΕΠ. Ένα από τα πρώτα μελήματά μας όταν ήρθαμε στο υπουργείο Παιδείας ήταν να ενημερωθούμε λεπτομερώς για την εξέλιξη του διαγωνισμού και να ζητήσουμε από τον ΑΣΕΠ την επίσπευση μιας διαδικασίας που είχε καθυστερήσει να ξεκινήσει από την προηγούμενη κυβέρνηση. Η αλήθεια είναι πως υπήρχαν αρκετά πράγματα που θα κάναμε διαφορετικά αν είχαμε κάνει εμείς την προκήρυξη. Αποφασίστηκε όμως, για το καλό των παιδιών μας και των διδασκόντων, που πραγματικά επιτελούν σπουδαίο λειτούργημα στον τομέα αυτό, να ολοκληρώσουμε τις διαδικασίες για να έχουμε όσο το δυνατόν πιο σύντομα τους εκπαιδευτικούς και το ειδικό βοηθητικό προσωπικό στα σχολεία. Στόχος είναι μέχρι το προχωρήσει το ταχύτερο δυνατόν η αξιολόγηση των φακέλων από το ΑΣΕΠ και μέχρι το τέλος του έτους να έχει ολοκληρωθεί η διαδικασία διορισμού για 4.500 εκπαιδευτικούς, ειδικό εκπαιδευτικό και ειδικό βοηθητικό προσωπικ