Μια υπόθεση που προκαλεί αίσθηση έρχεται στο φως από έλεγχο της Εθνικής Αρχής Διαφάνειας. Για σχεδόν δύο δεκαετίες, άτομο χωρίς αναγνωρισμένο τίτλο σπουδών δίδασκε σε πανεπιστήμιο της Βόρειας Ελλάδας, έχοντας μάλιστα συγγενική σχέση με καθηγητή σε καίρια θέση του ιδρύματος. Τα ευρήματα της ΕΑΔ αποκαλύπτουν σειρά παρατυπιών και συγκάλυψης, με το θέμα να παίρνει πλέον διαστάσεις θεσμικού σκανδάλου.
Χωρίς αναγνωρισμένο τίτλο σπουδών, αλλά με ετήσιες συμβάσεις διδασκαλίας
Σύμφωνα με την ανακοίνωση της ΕΑΔ, ο ιδιώτης εργάστηκε ως έκτακτο διδακτικό προσωπικό στο ΑΕΙ για 18 ακαδημαϊκά έτη, από το 2005 έως το 2023. Οι συμβάσεις του ανανεώνονταν κάθε χρόνο, ενώ η απασχόλησή του βασιζόταν σε υπεύθυνες δηλώσεις κατοχής τίτλου σπουδών, χωρίς όμως να έχει εξασφαλιστεί επίσημη αναγνώριση από τον Δ.Ο.Α.Τ.Α.Π.
Καθ’ όλη τη διάρκεια της συνεργασίας του με το πανεπιστήμιο, δίδαξε μαθήματα σε τμήμα του ιδρύματος, χωρίς ποτέ να έχει τη θεσμικά απαιτούμενη αναγνώριση των προσόντων του. Το γεγονός αυτό καθιστά παράτυπη και αβάσιμη τη διδασκαλία του, ενώ εγείρει ευρύτερα ερωτήματα για τη διαδικασία πρόσληψης και αξιολόγησης στα ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα.
Δείτε Οικονομική απαξίωση των πανεπιστημιακών καθηγητών – Μια διαρκής πραγματικότητα
Οικονομικές απολαβές μέσω ΕΛΚΕ – Συνολικά πάνω από 87.000 ευρώ
Παράλληλα με τις ετήσιες συμβάσεις του ως διδάσκων, ο ίδιος συμμετείχε σε προγράμματα του Ειδικού Λογαριασμού Κονδυλίων Έρευνας (ΕΛΚΕ) του ιδρύματος. Από το 2005 έως το 2020 υπέγραψε σειρά συμβάσεων συνολικής αξίας 87.360 ευρώ, ενώ σε πολλές περιπτώσεις επιστημονικά υπεύθυνος των έργων ήταν ο συγγενής του, καθηγητής με υψηλή διοικητική θέση στο πανεπιστήμιο.
Η συμμετοχή του σε χρηματοδοτούμενα έργα, σε συνδυασμό με τη στενή οικογενειακή σχέση με τον υπεύθυνο καθηγητή, συνιστά κατά την ΕΑΔ σαφή παραβίαση της αρχής της αμεροληψίας και σύγκρουση συμφερόντων, αφού δεν εξασφαλίστηκε αντικειμενικότητα στην επιλογή συνεργατών των προγραμμάτων.
Επιτροπές αξιολόγησης με «στημένες» διαδικασίες
Η έρευνα της ΕΑΔ αποκάλυψε επίσης σοβαρές παρατυπίες στις διαδικασίες αξιολόγησης για την επιλογή των διδασκόντων. Επιτροπές του ιδρύματος φέρονται να συνέτασσαν προκατασκευασμένα πρακτικά, χωρίς αντικειμενική τεκμηρίωση, ενώ αποκλείονταν άλλοι υποψήφιοι με προσχηματικά επιχειρήματα.
Οι βαθμολογίες προσαρμόζονταν αυθαίρετα, προκειμένου να επιτυγχάνεται κάθε φορά η επιλογή του συγκεκριμένου προσώπου, παρά την έλλειψη των τυπικών προσόντων. Σύμφωνα με την ΕΑΔ, οι διαδικασίες αυτές παραβίαζαν ευθέως τις αρχές διαφάνειας και ίσης μεταχείρισης.
Εμπλοκή καθηγητή με θέσεις ευθύνης – Δεν υπήρξε αποχή από τις αποφάσεις
Ιδιαίτερη σημασία δίνεται και στη συμμετοχή του συγγενή καθηγητή στις αποφάσεις του πανεπιστημίου για την ανάθεση διδακτικού έργου. Παρότι υπήρχε άμεση συγγενική σχέση με το πρόσωπο που προσλαμβανόταν, ο καθηγητής δεν απείχε από τις συνεδριάσεις της Συγκλήτου ούτε απέφυγε να συμμετάσχει σε κρίσιμες αποφάσεις.
Αυτό, σύμφωνα με την ΕΑΔ, αποτελεί σοβαρή παράβαση της αρχής της αμεροληψίας, καθώς το πανεπιστήμιο όφειλε να διασφαλίσει ότι δεν θα επηρεαστούν οι διαδικασίες από προσωπικές ή οικογενειακές σχέσεις.
Η Εθνική Αρχή Διαφάνειας απέστειλε τις διαπιστώσεις της σε όλους τους αρμόδιους φορείς, περιλαμβανομένου του Υπουργείου Παιδείας, του ίδιου του πανεπιστημίου και του ΕΛΚΕ, προτείνοντας συγκεκριμένα μέτρα για την ενίσχυση της διαφάνειας και τη θωράκιση της αξιοκρατίας στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.
Μεταξύ των συστάσεων περιλαμβάνονται η αυστηρή εφαρμογή των κανόνων για την αναγνώριση τίτλων σπουδών, η αναθεώρηση των διαδικασιών αξιολόγησης και η υιοθέτηση εσωτερικών δικλίδων ασφαλείας για την αποφυγή συγκρούσεων συμφερόντων.
Η υπόθεση αυτή αναδεικνύει, σύμφωνα με την Αρχή, την ανάγκη για θεσμική εγρήγορση και ουσιαστικό έλεγχο, ώστε να προστατεύεται η ποιότητα και η αξιοπιστία της πανεπιστημιακής εκπαίδευσης.
Δείτε επίσης Αιώνιοι φοιτητές: Τι ζητούν τα ΑΕΙ – Ανησυχία γύρω από τον χρόνο φοίτησης