Το τμήμα Παιδείαςτης ΚΕ του ΣΥΡΙΖΑ χαιρετίζει την κατάθεση του νομοσχεδίου για τις υποστηρικτικές δομές της εκπαίδευσης του Υπουργείου Παιδείας στη Βουλή, μετά από μια μεγάλη περίοδο δημόσιας διαβούλευσης – Το νομοσχέδιο θέτει στο «χρονοντούλαπο της ιστορίας» τα νομοθετήματα των προηγούμενων κυβερνήσεων (ΝΔ και ΠΑΣΟΚ) που είχαν επιφέρει βαρύ πλήγμα στην δημόσια εκπαίδευση (όπως ο ν.3848/10 και το ΠΔ 152/13). Είναι χαρακτηριστική η δήλωση της εκπροσώπου της ΝΔ, η οποία συνεχίζει να υποστηρίζει την τιμωρητική αξιολόγηση εκπαιδευτικών και το ΠΔ 152/13 που έχει καταδικαστεί στη συνείδηση όλων των εκπαιδευτικών.
Με το νομοσχέδιο αυτό αναπτύσσεται, μέσα από τη δημιουργία νέων θεσμών, μια δημοκρατική και συλλογική δράση για την υποστήριξη των εκπαιδευτικών και των σχολείων, σχεδιασμένη με βάση τις εκπαιδευτικές ανάγκες, όπως αυτές διατυπώνονται από τους ίδιους τους συλλόγους διδασκόντων κάθε σχολικής μονάδας.
Πιο συγκεκριμένα:
- Είναι πολύ σημαντικό το γεγονός ότι η θεσμοθέτηση των νέων υποστηρικτικών δομών της εκπαίδευσης σε επίπεδο εκπαιδευτικής περιφέρειας (ΠΕΚΕΣ) και σε επίπεδο εκπαιδευτικών διευθύνσεων (ΚΕΣΥ, ΚΕΑ) αντικαθιστά την παράλληλη, πολλές φορές ασύνδετη, ασυντόνιστη ή και αντιθετική δράση, πολλών μονοπρόσωπων στην πλειοψηφία τους θεσμών (π.χ. σχολικοί σύμβουλοι, υπεύθυνοι σχολικών δραστηριοτήτων κ.λπ.) με τη συλλογικότητα στο σχεδιασμό και τη δράση.
- Μέσα από το συλλογικό σχεδιασμό και δράση που θα έχουν τα μέλη των τριών νέων δομών θα προάγεται η διεπιστημονική προσέγγιση στον περιφερειακό σχεδιασμό, τόσο των επιμορφωτικών αναγκών των εκπαιδευτικών όσο και των αναγκαίων παρεμβάσεων σε ψυχοκοινωνικό και παιδαγωγικό επίπεδο για τη στήριξη του εκπαιδευτικού έργου στα σχολεία. Είναι πολύ σημαντικό ότι όλες οι εκπαιδευτικές δομές συνδέονται θεσμικά μεταξύ τους και με τις σχολικές μονάδες.
- Καθιερώνεται ο συλλογικός προγραμματισμός και η ανατροφοδοτική αποτίμηση του έργου της σχολικής μονάδας από τους ίδιους τους συλλόγους διδασκόντων. Είναι σημαντικό να τονιστεί ότι ο σύλλογος διδασκόντων με τη συνεργασία των φορέων της σχολικής κοινότητας, με βάση το ρόλο που ο κάθε φορέας έχει, βάζει εκπαιδευτικούς στόχους και τους αποτιμά. Με βάση τις ανάγκες των σχολικών μονάδων σχεδιάζεται η επιμόρφωση και η παιδαγωγική – διδακτική στήριξη που απαιτείται.
Δεν υπάρχει καμία σύνδεση αυτής της διαδικασίας με εξωτερική αξιολόγηση και κατηγοριοποίηση των σχολικών μονάδων, όπως στην «αυτοαξιολόγηση» του ν.3848/10.
- Ενδυναμώνεται η παιδαγωγική αυτονομία των εκπαιδευτικών. Καθιερώνονται θεσμικά οι ομάδες ομοειδών ειδικοτήτων εκπαιδευτικών στους συλλόγους διδασκόντων και οι ομάδες σχολείων που θα συνεργάζονται ανταλλάσσοντας εμπειρία και θα συν-σχεδιάζουν για τη βελτίωση της εκπαιδευτικής και διδακτικής πραγματικότητας στα σχολεία.
- Καταργείται το θεσμικό πλαίσιο (ΠΔ 1512/13) της ατομικής και τιμωρητικής αξιολόγησης των εκπαιδευτικών. Υπενθυμίζουμε ότι ήδη έχει καταργηθεί ο ν. 4024/11 και έχει αποδεσμευτεί ο μισθός (από 1-1-18 έχει μάλιστα ξεπαγώσει η μισθολογική εξέλιξη) και ο βαθμός από την αξιολόγηση και η εξέλιξη σε ΜΚ και βαθμούς είναι ακώλυτη.
- Καταργείται επίσης το θεσμικό πλαίσιο που είχε συνδέσει την «αυτοαξιολόγηση» των σχολικών μονάδων με την κατηγοριοποίησή τους (διατάξεις στους ν.2896/02, ν.3848/10, ν.4142/12).
- Θεσμοθετείται η αξιολόγηση των στελεχών της εκπαίδευσης, από τους προϊσταμένους αλλά και τους υφισταμένους τους. Η επιλογή όλων των στελεχών της εκπαίδευσης θα γίνεται με ενιαία κριτήρια, με όριο θητειών σε κάθε θέση ευθύνης.
- Καθορίζεται ο ρόλος της ΑΔΙΠΠΔΕ στη γενική αξιολόγηση του εκπαιδευτικού συστήματος και των στελεχών της εκπαίδευσης και αποσυνδέεται ο ρόλος της από την αξιολόγηση εκπαιδευτικών και της κατηγοριοποίησης των σχολείων.
- Ορίζεται Υποδιευθυντής/-τρια στα σχολεία με βάση τον αριθμό των μαθητών/-τριών και όχι των τμημάτων.
- Καθιερώνονται οι τριετείς σπουδές στα Εσπερινά Λύκεια (ΓΕΛ-ΕΠΑΛ), σημαντικό κοινωνικό – εκπαιδευτικό μέτρο για τους τους/τις εργαζόμενους/-ες και ενήλικες μαθητές/-τριες.
- Καθιερώνεται η στοχευμένη προκήρυξη για προσλήψεις αναπληρωτών σε «δύσκολες» περιοχές όταν δεν καλύπτονται τα κενά.
Ανακεφαλαιώνοντας, το τμήμα παιδείας θεωρεί πολύ σημαντικές αυτές τις αλλαγές. Αποτελούν το καταστάλαγμα της πολύχρονης εκπαιδευτικής εμπειρίας από τη θεσμοθέτηση θεσμών υποστήριξης του εκπαιδευτικού έργου και την πορεία τους στο χρόνο, αλλά και υλοποίηση αιτημάτων του εκπαιδευτικού κινήματος.
Συνεχίζουμε στο δρόμο του εκδημοκρατισμού της εκπαίδευσης και αγωνιζόμαστε για ένα σύγχρονο πλαίσιο καθηκόντων όλων των στελεχών της εκπαίδευσης και τη μεταφορά αρμοδιοτήτων στη σχολική μονάδα και στο σύλλογο διδασκόντων.
Στηρίζουμε την ψήφιση του νομοσχεδίου και συνεχίζουμε να αγωνιζόμαστε και για την κατάργηση και του τελευταίου τμήματος από τον αντιεκπαιδευτικό νόμο 3848/10: το σύστημα διορισμού των εκπαιδευτικών, διεκδικώντας την έναρξη μαζικών διορισμών στην εκπαίδευση με ένα νέο σύστημα με κριτήρια μέσω ΑΣΕΠ (χωρίς γραπτό διαγωνισμό) με σεβασμό στην εκπαιδευτική προϋπηρεσία αναγνωρίζοντας το έργο των αναπληρωτών εκπαιδευτικών.