Για μια ακόμη φορά, και χωρίς καμία διαβούλευση με τους ενδιαφερόμενους, το Υπουργείο Παιδείας δημιουργεί αρνητικά τετελεσμένα στην δημόσια αρχική επαγγελματική κατάρτιση.
του τμήματος Παιδείας ΣΥΡΙΖΑ
Συγκεκριμένα με τη δημοσίευση της Υπουργικής Απόφασης για τον «Κανονισμό Διαχείρισης του Μητρώου Εκπαιδευτών Επαγγελματικής Κατάρτισης των Ι.Ε.Κ» (ΦΕΚ 3393-13/8/2020) προσδιορίζεται ο νέος τρόπος μοριοδότησης των εκπαιδευτών των ΔΙΕΚ.
Με την απόφαση αυτή ουσιαστικά ανατρέπεται η μέχρι σήμερα ισχύουσα μοριοδότηση, υποβαθμίζοντας δραματικά την επιστημονική κατάρτιση, τα ακαδημαϊκά προσόντα και την διδακτική εμπειρία στην εκπαίδευση ενηλίκων, σε όφελος της επαγγελματικής προϋπηρεσίας.
Ενδεικτικά: η επαγγελματική υπηρεσία από 18,52% της συνολικής, ισχύουσας μέχρι σήμερα, μοριοδότησης καταλαμβάνει πλέον το 43%, ενώ η επιστημονική κατάρτιση (πτυχία, μεταπτυχιακά, επιμορφώσεις, ξένες γλώσσες, Η/Υ κ.λπ.) από 52,7% της συνολικής μοριοδότησης υποβαθμίζεται σε 39% και η διδακτική εμπειρία από 27,87% σε 18% !!
Η Πιστοποίηση Εκπαιδευτών Ενηλίκων μοριοδοτείται με μόλις 2(!) μόρια(2% επί της συνολικής μοριοδότησης), ενώ μέχρι στιγμής οι πιστοποιημένοι εκπαιδευτές επιλέγονταν κατά προτεραιότητα. Υποβαθμίζεται έτσι σημαντικά η ποιότητα της κατάρτισης και απαξιώνονται οι προσπάθειες χιλιάδων εκπαιδευτών που μετά από αυτό-χρηματοδοτούμενο σεμινάριο και εξετάσεις, έλαβαν την απαραίτητη πιστοποίηση από τον ΕΟΠΠΕΠ.
Επίσης είναι χαρακτηριστικό το άρθρο 7 της εν λόγω Υ.Α. που δίνει προτεραιότητα στην ανάθεση των εργαστηριακών μαθημάτων σε εκπαιδευτές οι οποίοι εκπροσωπούν ιδιωτικούς εξωτερικούς εργαστηριακούς χώρους συνεργαζόμενους με Δ.Ι.Ε.Κ., εξαιρώντας από αυτή την προτεραιότητα τα δημόσια Εργαστηριακά Κέντρα που αποτελούν τον κύριο μέχρι σήμερα πυλώνα εργαστηριακής εξάσκησης των σπουδαστών των ΙΕΚ.
Τέλος, με τον κανονισμό αυτό, το ΥΠΑΙΘ θεσμοθετεί την «αξιολόγηση» των εκπαιδευτών των ΔΙΕΚ (άρθρο 12), χωρίς να προσδιορίζεται σκόπιμα ποιος, με ποια κριτήρια και για ποιο σκοπό θα αξιολογεί. Είναι φανερό ότι βασικός επιδιωκόμενος στόχος είναι να δημιουργηθούν συνθήκες φόβου ανάμεσα στους εκπαιδευτές και απόλυτης εξάρτησης από την διοίκηση.
Είναι σαφής, μετά από όλα αυτά, η πολιτική επιλογή της στήριξης στις «δυνάμεις της αγοράς» σε βάρος του δημόσιου συστήματος επαγγελματικής κατάρτισης.
Αυτή η πολιτική θα οδηγήσει στην ανεργία χιλιάδες πιστοποιημένους εκπαιδευτές ενηλίκων που έχουν επενδύσει μέχρι σήμερα τόσο στην απόκτηση των απαιτούμενων προσόντων αλλά όσο και στη στήριξη του θεσμού των δημοσίων ΙΕΚ, αλλά και στην ιδιωτικοποίηση σημαντικών πλευρών του δημόσιου συστήματος σε όφελος των ιδιοκτητών ιδιωτικών ΙΕΚ και τελικά στη συνολική υποβάθμιση της παρεχόμενης δημόσιας αρχικής επαγγελματικής κατάρτισης.
Το Τμήμα Παιδείας της Κ.Ε. του ΣΥΡΙΖΑ απαιτεί:
Να αποσυρθεί ο νέος κανονισμός «Διαχείρισης του Μητρώου Εκπαιδευτών Επαγγελματικής Κατάρτισης των Ι.Ε.Κ» και να επανέλθουν τα κριτήρια μοριοδότησης που ίσχυαν το 2019-20.
Να ακολουθήσει συστηματικός διάλογος για όλα τα ζητήματα που αντιμετωπίζει η αρχική επαγγελματική εκπαίδευση (κριτήρια πρόσληψης, χαρακτήρας συμβάσεων, χρηματοδότηση, λειτουργικά ζητήματα κ.λπ.) με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς και τα κόμματα, ώστε να ληφθούν αποφάσεις που θα επιλύουν τα υφιστάμενα προβλήματα και θα αναβαθμίζουν τα δημόσια ΙΕΚ.