Ερώτηση Φίλη-Τζούφη και 52 ακόμα βουλευτών -ΠΣ για την υποταγή της & κατάρτισης στις ανάγκες των επιχειρήσεων

Για υποβάθμιση και πλήρη εμπορευματοποίηση της δημόσιας Επαγγελματικής Εκπαίδευσης & Κατάρτισης κάνουν λόγο 54 βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, με ερώτηση που κατέθεσαν προς τη Νίκη Κεραμέως, έπειτα από πρωτοβουλία του Νίκου Φίλη και της Μερόπης Τζούφη.

Όπως τονίζουν, η διαμόρφωση του προγράμματος σπουδών ενός δημόσιου ΙΕΚ από γνωστή αλυσίδα σουπερμάρκετ είναι ενδεικτική. Όπως επίσης είναι χαρακτηριστική η διαδικασία επιλογής των σπουδαστών, η οποία γίνεται αποκλειστικά από την ιδιωτική επιχείρηση.

Επίσης, οι βουλευτές υπογραμμίζουν ότι το νομοθετικό πλαίσιο του υπουργείου Παιδείας δεν αποσκοπεί απλώς στη σύνδεση της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης & Κατάρτισης με την οικονομία και την αγορά εργασίας, αλλά στην πλήρη υπαγωγή τους στις στενές ανάγκες συγκεκριμένων επιχειρήσεων.

Ακόμα επισημαίνουν ότι η κυβέρνηση της ΝΔ οικοδομεί ένα σύστημα Επαγγελματικής Εκπαίδευσης & Κατάρτισης που καλύπτει τις ανάγκες των μεγάλων οικονομικών συμφερόντων. Όχημα για τον εκφυλισμό της εκπαιδευτικής διαδικασίας θα αποτελέσουν τα πρότυπα ΕΠΑΛ και τα πειραματικά ΙΕΚ.

Στο πλαίσιο αυτό, οι 54 βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ καλούν την υπουργό Παιδείας Νίκη Κεραμέως να ξεκαθαρίσει τις κυβερνητικές προθέσεις, όπως και να εξηγήσει τους λόγους που οι αιτήσεις και η επιλογή για φοίτηση στο συγκεκριμένο δημόσιο ΙΕΚ έγιναν μέσω της συγκεκριμένης επιχείρησης.

Η κυβέρνηση της ΝΔ εφαρμόζοντας τη νεοφιλελεύθερη αντίληψή της για την εκπαίδευση και ειδικότερα για την Επαγγελματική, με τελικό στόχο την πλήρη εμπορευματοποίησή της, εν μέσω πανδημίας ψήφισε τον ν.4763/2020 για την Επαγγελματική Εκπαίδευση & Κατάρτιση.

Κύριο χαρακτηριστικό των ρυθμίσεων του συγκεκριμένου νόμου είναι η πλήρης υπαγωγή της παρεχόμενης επαγγελματικής εκπαίδευσης στις επιδιώξεις της αγοράς και των επιχειρήσεων σε τοπικό επίπεδο, καθώς αυτές θα καθορίζουν τα προγράμματα σπουδών και τη λειτουργία ειδικοτήτων σύμφωνα με τις δικές τους ανάγκες και συμφέροντα, ακόμα και στο επίπεδο του Λυκείου. Ως όχημα για την πλήρη εμπορευματοποίηση θα χρησιμοποιηθούν για μεν την επαγγελματική εκπαίδευση τα πρότυπα ΕΠΑΛ για δε την επαγγελματική κατάρτιση τα πειραματικά ΙΕΚ.

Κατ’ ακολουθία, άλλωστε, των ανωτέρω υπήρξε πρόσφατη απόφαση συνεργασίας πειραματικού Δημόσιου ΙΕΚ απευθείας με μεγάλη γερμανικών συμφερόντων επιχείρηση, προκειμένου να συνδιαμορφώσουν πρόγραμμα κατάρτισης για να εκπαιδεύονται κατευθείαν στο τα στελέχη της συγκεκριμένης επιχείρησης σε μια επιμέρους ειδικότητα προσαρμοσμένη στις δικές της ανάγκες.

Το γεγονός αυτό επιβεβαιώνει πως ο στόχος της κυβέρνησης δεν είναι απλώς η σύνδεση της επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης με τις ανάγκες της οικονομίας και της αγοράς εργασίας, αλλά η πλήρης υπαγωγή τους στις στενές ανάγκες συγκεκριμένων επιχειρήσεων. Είναι χαρακτηριστικό ότι την επιλογή των σπουδαστών κάνει αποκλειστικά και μόνο η επιχείρηση στην οποία υποβάλλονται οι αιτήσεις, η οποία είχε και τον πρώτο λόγο στη διαμόρφωση του προγράμματος σπουδών.

Γενικότερα, η κυβέρνηση της ΝΔ οικοδομεί ένα σύστημα ΕΕΚ ταιριαστό μόνο στα μεγάλα οικονομικά συμφέροντα και εις βάρος των νέων καταρτιζόμενων και μελλοντικών εργαζόμενων, στο μέτρο που -ενδεικτικά-:

§  προωθεί συνεργασίες μεταξύ ΙΕΚ και επιχειρήσεων με τα προαναφερθέντα χαρακτηριστικά,

§  θέτει κατώτερα αριθμητικά όρια σπουδαστικού δυναμικού για τα δημόσια ΙΕΚ, που θα κλείνουν αν δεν τα καλύπτουν προς όφελος των ιδιωτικών, θα λειτουργούν με  διευθυντή – μάνατζερ στα πρότυπα ιδιωτικών επιχειρήσεων καταργώντας το σύλλογο διδασκόντων, με ειδικά μπόνους επιλογής ιδιωτικών εργαστηρίων για την άσκηση των σπουδαστών αντί στα υπάρχοντα δημόσια εργαστηριακά κέντρα,

§  καθιερώνει τις μεταγυμνασιακές σχολές κατάρτισης στις οποίες αντί τα παιδιά να συνεχίζουν τις σπουδές στο λύκειο (ΓΕΛ ή ΕΠΑΛ), θα προσφέρεται στενή κατάρτιση με ανήλικη και απλήρωτη μαθητεία σε επιχειρήσεις,

§  υποβαθμίζει στην πράξη το δημόσιο σύστημα του Μεταλυκειακού Έτους – Τάξης Μαθητείας των αποφοίτων ΕΠΑΛ,

§  υποβάθμισε νομοθετικά τις σχολές μαθητείας του ΟΑΕΔ αλλά και αναδρομικά από το 2008 τα πτυχία των αποφοίτων τους.

Σύμφωνα με τα παραπάνω, ερωτάται η αρμόδια υπουργός:

1.       Το «όραμά» της για την Επαγγελματική Εκπαίδευση & Κατάρτιση υποτάσσεται σε πολιτικές επιλογές και πρακτικές, όπως η προαναφερθείσα συνεργασία της επιχείρησης με το πειραματικό Δημόσιο ΙΕΚ;

2.       Θα προβεί σε κάθε απαραίτητο μέτρο και ενέργεια, όπως διοικητική ή/και νομοθετική, προκειμένου οι επιχειρήσεις να μην διαμορφώνουν τα προγράμματα σπουδών και να μην επιλέγουν τους σπουδαστές στα δημόσια ΙΕΚ; Αν όχι, θεωρεί εύλογες τις «αρμοδιότητες» αυτές των επιχειρήσεων;

3.       Ποια η θέση της για το γεγονός ότι η υποβολή αίτησης για τη φοίτηση καθώς και η επιλογή των σπουδαστών στο εν λόγω πειραματικό Δημόσιο ΙΕΚ έγινε μέσω της επιχείρησης;

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Πρόγραμμα Πανελληνίων 2025