Ερώτηση προς την υπουργό Παιδείας Νίκη Κεραμέως και Ανάπτυξης Άδωνι Γεωργιάδη για τη στήριξη των νέων επιστημόνων κατέθεσαν 60 βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ .
Η ερώτηση κατατέθηκε έπειτα από πρωτοβουλία των τομεαρχών Παιδείας Νίκου Φίλη και Μερόπης Τζούφη, του τομεάρχη Ανάπτυξης Αλέξη Χαρίτση και του αναπλ. τομεάρχη για την Έρευνα Γιάννη Σαρακιώτη.
Όπως επισημαίνουν, η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ υλοποίησε ένα συνεκτικό σχέδιο για την ενίσχυση της Έρευνας και της Καινοτομίας, με θεσμικές παρεμβάσεις και αύξηση των δημόσιων δαπανών. Πιο ειδικά, ο αναπροσανατολισμός των πόρων του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Ανάπτυξη Ανθρώπινου Δυναμικού, Εκπαίδευση & Δια Βίου Μάθηση», η ίδρυση και λειτουργία του ΕΛΙΔΕΚ, οι προκηρύξεις νέων μόνιμων θέσεων ερευνητών, μεταδιδακτόρων και υποψήφιων διδακτόρων οδήγησαν, μεταξύ άλλων, στην κατακόρυφη αύξηση των δαπανών για την Έρευνα & Ανάπτυξη (μεγαλύτερο του 1% του ΑΕΠ ή 2 δις €).
Παράλληλα, οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ τονίζουν την ενίσχυση και του ιδιωτικού τομέα, μέσω στοχευμένων δράσεων και πολιτικών της Γενικής Γραμματείας Έρευνας & Τεχνολογίας (ΓΓΕΤ), του αναπτυξιακού νόμου και του νόμου Στρατηγικών Επενδύσεων. Ως αποτέλεσμα, η Ελλάδα πέτυχε την καλύτερη ιστορικά επίδοσή της στο δείκτη έντασης δαπανών για την έρευνα και την ανάπτυξη.
Ωστόσο, τα μέτρα «στήριξης» της κυβέρνησης της ΝΔ περιλαμβάνουν ακύρωση των προσλήψεων νέων επιστημόνων, υποχρεωτική ένταξη των μεταδιδακτόρων ερευνητών στο ενιαίο μισθολόγιο, επαναφορά των συμβάσεων έργου έναντι των συμβάσεων εργασίας, κομματικοποίηση του ΕΛΙΔΕΚ, όπως και αποσάθρωση του ενιαίου χώρου πανεπιστημίων και ερευνητικών κέντρων, με τη μεταφορά του χαρτοφυλακίου από το υπουργείο Παιδείας στο υπουργείο Ανάπτυξης.
Στο πλαίσιο αυτό, οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ ζητούν απαντήσεις σχετικά με:
το σχεδιασμό των αρμόδιων υπουργείων για αξιοποίηση των πόρων της νέας χρηματοδοτικής περιόδου ΕΣΠΑ 2021-2027 ώστε να υποστηριχθούν οι νέοι ερευνητές,
τη συνέχεια του προγράμματος απόκτησης «Ακαδημαϊκής Διδακτικής Εμπειρίας» για νέους επιστήμονες,
τη συνέχεια του προγράμματος υποτροφιών σε υποψήφιους διδάκτορες και μεταδιδάκτορες ερευνητές του ΙΚΥ που ενεργοποιήθηκε το 2015.
Τέλος, ρωτούν:
Σε ποιες ενέργειες έχει προβεί η κυβέρνηση ώστε να διασφαλιστεί η απρόσκοπτη λειτουργία και οι σκοποί του ΕΛΙΔΕΚ, καθώς και η συνέχιση της επαρκούς χρηματοδότησής του, ειδικά με δράσεις για τους νέους επιστήμονες, πέραν των πόρων που έχει εξασφαλίσει η προηγούμενη κυβέρνηση;
Πώς σκοπεύει να στηρίξει τους νέους επιστήμονες μέσα από τους πόρους του ταμείου ανάκαμψης;