Η αναγγελία της συνεργασίας μεταξύ του πειραματικού ΙΕΚ Γλυφάδας και της αλυσίδας σουπερμάρκετ Lidl φανερώνει το όραμα της κυβέρνησης Μητσοτάκη, υποτάσσοντας την δημόσια Επαγγελματική Εκπαίδευση & Κατάρτιση στις στενές ανάγκες συγκεκριμένων επιχειρήσεων.
Όταν ο πρωθυπουργός διαφήμιζε την εγγραφή στα ΙΕΚ των αποφοίτων Λυκείου που κόπηκαν από τα ΑΕΙ λόγω της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής, το υπουργείο Παιδείας με το νόμο 4763/2020 διέλυε τη δημόσια Επαγγελματική Εκπαίδευση & Κατάρτιση, «παραδίδοντας τα κλειδιά» στην αγορά και τις επιχειρήσεις.
Κύριο χαρακτηριστικό του νόμου είναι πως οι επιχειρήσεις θα καθορίζουν τα προγράμματα σπουδών και τις παρεχόμενες ειδικότητες! Όχημα για αυτήν την ακραία εμπορευματοποίηση και τον εκφυλισμό της εκπαιδευτικής διαδικασίας θα αποτελέσουν τα πρότυπα ΕΠΑΛ και τα πειραματικά ΙΕΚ.
Το πρόγραμμα σπουδών της Lidl
Η γερμανική αλυσίδα σουπερμάρκετ έλαβε την πρωτοβουλία να εισέλθει στο χώρο της εκπαίδευσης με στόχο να εκπαιδεύσει 23 από τους μελλοντικούς υποδιευθυντές των καταστημάτων της, με το διετές πρόγραμμα σπουδών να περιλαμβάνει θεωρητικά και πρακτικά μαθήματα προσαρμοσμένα στις ανάγκες της συγκεκριμένης επιχείρησης.
Ερώτηση στη Βουλή από 54 βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ
Για πλήρη υποβάθμιση της δημόσιας Επαγγελματικής Εκπαίδευσης & Κατάρτισης κάνουν λόγο 54 βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, με ερώτηση που κατέθεσαν προς τη Νίκη Κεραμέως, έπειτα από πρωτοβουλία του Νίκου Φίλη και της Μερόπης Τζούφη.
Οι βουλευτές τονίζουν πως το νομοθετικό πλαίσιο του υπουργείου Παιδείας δεν αποσκοπεί απλώς στη σύνδεση της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης & Κατάρτισης με την οικονομία και την αγορά εργασίας, αλλά στην πλήρη υπαγωγή τους στις στενές ανάγκες συγκεκριμένων επιχειρήσεων.
Όπως υπογραμμίζουν, η διαμόρφωση του προγράμματος σπουδών ενός δημόσιου ΙΕΚ από μια ιδιωτική επιχείρηση είναι ενδεικτική. Όπως επίσης είναι χαρακτηριστική η διαδικασία επιλογής των σπουδαστών, η οποία γίνεται αποκλειστικά από την εταιρία.
Παράλληλα, οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ επισημαίνουν ότι η κυβέρνηση της ΝΔ οικοδομεί ένα σύστημα Επαγγελματικής Εκπαίδευσης & Κατάρτισης που καλύπτει τις ανάγκες των μεγάλων οικονομικών συμφερόντων, σε βάρος των εκπαιδευόμενων και μελλοντικών εργαζόμενων.
Στο πλαίσιο αυτό, οι 54 βουλευτές καλούν την υπουργό Παιδείας να απαντήσει:
1. Αν το «όραμά» της για την Επαγγελματική Εκπαίδευση & Κατάρτιση υποτάσσεται σε πολιτικές επιλογές και πρακτικές, όπως η συγκεκριμένη συνεργασία επιχείρησης με το πειραματικό δημόσιο ΙΕΚ;
2. Θα προβεί σε κάθε απαραίτητο μέτρο και ενέργεια, όπως διοικητική ή/και νομοθετική, προκειμένου οι επιχειρήσεις να μην διαμορφώνουν τα προγράμματα σπουδών και να μην επιλέγουν τους σπουδαστές στα δημόσια ΙΕΚ; Αν όχι, θεωρεί εύλογες τις «αρμοδιότητες» αυτές των επιχειρήσεων;
3. Ποια η θέση της για το γεγονός ότι η υποβολή αίτησης για τη φοίτηση καθώς και η επιλογή των σπουδαστών στο εν λόγω πειραματικό Δημόσιο ΙΕΚ έγινε μέσω της επιχείρησης;