Η υποχρεωτική φοίτηση των νηπίων α’ και β’ ηλικίας αποκλειστικά στο Νηπιαγωγείο αποτελεί από τις 2 Μαρτίου 2018 νόμο του κράτους (Ν. 4521, ΦΕΚ 38/2-3-2018). Η ΚΕΔΕ και όσοι συντάσσονται μαζί της πίστευαν ότι είχαν ισχυρά επιχειρήματα για τη μη ένταξη των νηπίων β΄ηλικίας αποκλειστικά στο Νηπιαγωγείο.

Όμως τα επιχειρήματά τους για συρρίκνωση-αποδόμηση των παιδικών σταθμών και απώλεια θέσεων εργασίας ήταν αβάσιμα και κατέρρευσαν. Χιλιάδες παιδιά δεν έχουν πρόσβαση στους παιδικούς σταθμούς και αυτό αποδεικνύεται με στοιχεία που έδωσε στη δημοσιότητα η και τα οποία δεν μπορούν να αμφισβητηθούν.

Το Συντονιστικό Νηπιαγωγών τονίζει ότι αν εφαρμοζόταν η Δίχρονη Υποχρεωτική Προσχολική Αγωγή και Εκπαίδευση σε όλη τη χώρα, χιλιάδες παιδιά 3-4 χρόνων, τα οποία τώρα δε βρίσκουν θέση στους Παιδικούς Σταθμούς (γιατί οι θέσεις καλύπτονται από παιδιά μεγαλύτερης ηλικίας) θα μπορούσαν να έχουν πρόσβαση σε παιδικούς σταθμούς.

Επισημαίνουμε ότι οι παιδικοί σταθμοί είναι οι μοναδικές δομές αγωγής και φροντίδας στις οποίες μπορούν να φιλοξενηθούν τα παιδιά 3-4 χρονών.

Η ΠΟΡΕΙΑ ΤΗΣ ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΟΤΗΤΑΣ ΜΕΧΡΙ ΤΩΡΑ ΚΑΙ Η ΣΤΑΣΗ ΤΩΝ ΔΗΜΩΝ

Για τη σχολική χρονιά 2018-19 η Δίχρονη Προσχολική Αγωγή και Εκπαίδευση εφαρμόστηκε σε 184 από τους 325 Δήμους της επικράτειας. Το Υπουργείο Παιδείας το καλοκαίρι του 2018 εξέδωσε πρόσκληση προς τους Δήμους για αγορά αιθουσών.

Στην α’ πρόσκληση που αφορούσε αγορά αιθουσών κ.λπ, που θα τοποθετηθούν εντός των υπαρχόντων σχολικών μονάδων, συμμετείχαν 26 Δήμοι. Στην ολοκλήρωση της διαδικασίας διαπιστώθηκε ότι από τους 26 δήμους που έκαναν αιτήματα για προκάτ, οι 6 δεν κατέθεσαν τελικά Τεχνικό Δελτίο με αποτέλεσμα να βγουν εκτός διαδικασίας (ανάμεσα σε αυτούς ήταν και δήμοι με αυξημένες ανάγκες σε αίθουσες όπως οι δήμοι Αθηναίων, Καισαριανής, Χερσονήσου και Ξάνθης)2. Φυσικά με τις αίθουσες αυτές δε θα έλυναν συνολικά το πρόβλημά τους αλλά τουλάχιστον θα έλυναν μέρος του, χρησιμοποιώντας τις αίθουσες ως προσωρινή λύση έως ότου κατασκευαστούν κτήρια σύγχρονων προδιαγραφών.

Στη β’ πρόσκληση που αφορά αγορά αιθουσών οι οποίες θα τοποθετηθούν εντός οικοπέδων της ΚτΥπ ή εντός των δημοτικών οικοπέδων, δεν ανακοινώθηκαν ακόμη οι Δήμοι που θα συμμετέχουν, αλλά σύμφωνα με τις μέχρι τώρα πληροφορίες που έχει το Συντονιστικό Νηπιαγωγών από νηπιαγωγούς ελάχιστοι Δήμοι υπέβαλαν αιτήματα.

Επίσης, μετά την τροποποίηση της Υπουργικής Απόφασης για τα προς ενοικίαση κτίρια Νηπιαγωγείων που επιτρέπει την ενοικίαση και μικρότερων χώρων, π.χ αίθουσες από 15 τ.μ. όπου μπορούν να φιλοξενήσουν 10 νήπια, δεν εκδόθηκε από τους Δήμους καμιά δημόσια πρόσκληση για εύρεση χώρων προς ενοικίαση.

Με βάση τα παραπάνω φαίνεται ότι από τους Δημάρχους, οι οποίοι συντάσσονται με τη γνωστή «γραμμή» της ηγεσίας της ΚΕΔΕ (και των κομμάτων που ήταν αντίθετα στη θεσμοθέτηση της δίχρονης υποχρεωτικής Προσχολικής Αγωγής και Εκπαίδευσης), αναπτύσσεται ένα ιδιότυπο καθεστώς άρνησης εφαρμογής του πρόσφατα ψηφισμένου νόμου ή αδράνειας σε πρωτοβουλίες που θα βοηθήσουν την υλοποίηση της Δίχρονης Υποχρεωτικής Προσχολικής Αγωγής και Εκπαίδευσης.

ΚΑΙ ΤΟ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ;

Η Κυβέρνηση παραχωρεί στο Υπερταμείο οικόπεδα που θα έλυναν άμεσα και ποιοτικά το πρόβλημα της σχολικής στέγης για την καθολική εφαρμογή της δίχρονης Υποχρεωτικής Προσχολικής Αγωγής και Εκπαίδευσης4.
To Υπουργείο Παιδείας δεν προχωρά σε αλλαγές χρήσης οικοπέδων (π.χ, Δήμων Ζωγράφου, Αθηναίων, Πειραιά, Νέα Σμύρνης, Καλλιθέας κ.α.) άλλων Υπουργείων, της εκκλησίας, του Στρατού, των Πανεπιστημίων ή ακόμη και σε απαλλοτριώσεις οικοπέδων που υπάρχουν σε πολλούς Δήμους και είναι σε αχρησία ή εγκαταλελειμμένα.
Αν και κάνει κάποια δειλά βήματα προς τη σταδιακή εφαρμογή της, συνεχίζει να εμπλέκει τους Δήμους στην εκπαιδευτική πολιτική, κλυδωνίζοντας την εφαρμογή της δίχρονης υποχρεωτικής Προσχολικής Αγωγής και Εκπαίδευσης. Η εμπλοκή των Δήμων έχει ήδη δημιουργήσει σοβαρά προβλήματα και αν συνεχιστεί υπάρχει κίνδυνος να ακυρωθεί η εφαρμογή του νομοθετήματος (ακόμα και σε βάθος τριετίας, όπως προβλέπεται).

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Πρόγραμμα Πανελληνίων 2025