Ο ΕΘΝΙΚΟΣ ΜΟΝΟΛΟΓΟΣ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΠΑΙΔΕΙΑΣ
– ΝΕΟΣ ΔΙΑΛΟΓΟΣ
Με άλυτα τα χρόνια προβλήματα του Δημόσιου Σχολείου, του Νηπιαγωγείου και των Νηπιαγωγών η πολιτική ηγεσία του ΥΠΠΕΘ ανοίγει το θέμα του διαλόγου για την Παιδεία και ζητά τη συμμετοχή και τη συναίνεση του εκπαιδευτικού κόσμου.
ΜΕ ΑΝΟΙΧΤΑ ΤΑ ΘΕΜΑΤΑ:
· Της κατάργησης του συνόλου των νομοθετημάτων (ΠΔ 152 κ.α) που είναι σχετικά την αξιολόγηση, η οποία κατά βάσιν είναι οικονομικός όρος και εξυπηρετεί την αναδιάρθρωση της οικονομίας προς όφελος της αγοράς. Η κατάργηση όλων των σχετικών με την αξιολόγηση νομοθετημάτων είναι αίτημα για το οποίο πάλεψε όλη η σχολική κοινότητα και το οποίο, ενώ υπήρχε σε νομοσχέδιο της προηγούμενης ηγεσίας του Υπουργείου Παιδείας, δεν κατατέθηκε ποτέ στη Βουλή, γιατί όπως υποθέτουμε θυσιάστηκε στο βωμό των απαιτήσεων των δανειστών[i].
· Των εξαγγελιών που δεν υλοποιούνται: για διορισμούς, για συνεκπαίδευση, για κάλυψη κενών, που όσο μένουν εξαγγελίες δεν αλλάζουν τη δική μας δύσκολη καθημερινή σχολική πραγματικότητα, αλλά ούτε και την πραγματικότητα των μαθητών και των γονέων.
· Της επιλογής του Υπουργείου σε ότι αφορά τα πρόσωπα [ii] τα οποία είναι μέλη της επιτροπής του εθνικού διαλόγου για την παιδεία, χωρίς να ερωτηθεί η εκπαιδευτική κοινότητα,ειδικά στον τομέα της Προσχολικής αγωγής. Βέβαια είναι σαφές ότι υπάρχουν δεδομένα πολιτικά σχέδια και στοχεύσεις τις οποίες τα πρόσωπα δεσμεύονται να υλοποιήσουν.
· Των προτάσεων «νέων» φοιτητών της ομάδας “Reform Education Now”, όπως παρουσιάζονται από το Υπουργείο και οι οποίοι εισηγούνται στον εθνικό διάλογο μια ολόκληρη σειρά μέτρων μέ πολύπλευρες στοχεύσεις και συνέπειες.Για το θέμα των Νηπιαγωγείων προτείνουν εκτός των άλλων να
τεθεί «…η λειτουργία των νηπιαγωγείων υπό την εποπτεία του Υπουργείου και των δήμων .»
– ΝΕΟ ΜΙΣΘΟΛΟΓΙΟ
Με το νέο μισθολόγιο που με διαδικασίες fast-track ψήφισε η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ συνεχίζεται η αντιλαϊκή πολιτική λιτότητας που εφαρμόζεται τα τελευταία χρόνια.
Μέσα από διαδικασίες ξεπαγώματος και ξαναπαγώματος των ουσιαστικά μόνιμα παγωμένων μισθολογικών εξελίξεων
απο επανακατατάξεις σε νέο σχέδιο κλιμακίων με ορίζοντα τα 40 χρόνια υπηρεσίας
από τη δημιουργική ασάφεια της «προσωπικής διαφοράς» η οποία δεν θα υπολογίζεται στις συντάξιμες αποδοχές και το πιο πιθανό είναι να εξαφανιστεί σύντομα
και από τις σούπερ προωθημένες μισθολογικές εξελίξεις είτε μέσω της αξιολόγησης (μπόνους στους άριστους), είτε μέσω της θέσης (μετακλητοί σύμβουλοι, ειδικοί σύμβουλοι-συνεργάτες, διευθυντές πολιτικών γραφείων, υπουργών και άλλων οι οποίοι τοποθετούνται σε θέσεις υποστήριξης της κυβερνητικής πολιτικής)
ο στόχος είναι ένας και μοναδικός: να δημιουργηθεί ένας πανίσχυρος μηχανισμός που θα στηρίζει και θα ελέγχει με ακρίβεια την εφαρμογή της μνημονιακής πολιτικής.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελούν οι Περιφερειακοί Διευθυντές Εκπαίδευσης οι οποίοι εκτός του ποσού των 900€ που λαμβάνουν ως επίδομα θέσης, εντάσσονται στον καταληκτικό βαθμό με επιπλέον προσαύξηση των αποδοχών τους κατά 20%.
Το επίδομα Προϊσταμένου του Νηπιαγωγείου, το οποίο είναι το χαμηλότερο όλων των επιδομάτων ευθύνης, έχει παγώσει στο ποσό των 100€ (μεικτά). Η υποβάθμιση των Νηπιαγωγών συνεχίζεται και όπως αναφέρει και η ΔΟΕ σε ανακοίνωσή της (313-15/12/2015), «…Για μια ακόμη φορά οι προϊστάμενες τετραθεσίων και άνω πολυδύναμων νηπιαγωγείων δεν αντιμετωπίζονται μισθολογικά όπως οι Διευθυντές ανάλογης δύναμης Δημοτικών Σχολείων. Θα πρέπει οπωσδήποτε να προβλεφθεί η χορήγηση του επιδόματος θέσης των Διευθυντών 4θεσίων και άνω Δημοτικών Σχολείων και στις Προϊστάμενες 4θεσίων και άνω νηπιαγωγείων».
Επισημαίνουμε ότι οι Προϊστάμενοι των Νηπιαγωγείων, όχι μόνο των τετραθεσίων και άνω, αλλά όλων των Νηπιαγωγείων, έχουν ιδιαίτερα απαιτητικό ρόλο. Ασκούν πλήρη διδακτικά και διοικητικά καθήκοντα. Η πλήρης άσκηση των διδακτικών και διοικητικών καθηκόντων γίνεται χωρίς μείωση του διδακτικού τους ωραρίου, όπως συμβαίνει στις άλλες βαθμίδες της εκπαίδευσης.
Το Νηπιαγωγείο και οι Νηπιαγωγοί υποβαθμίζονται συστηματικά εδώ και πάρα πολλά χρόνια παρά τις πομπώδεις δηλώσεις στήριξης που έχουν κάνει όλες οι πολιτικές ηγεσίες του Υπουργείου Παιδείας.
– ΝΕΟΣ ΣΧΟΛΙΚΟΣ ΧΑΡΤΗΣ
Με την εγκύκλιο με Αρ. Πρωτ. 211744 /ΓΔ4 Αθήνα, 23-12-2015 ΘΕΜΑ: Μεταβολές σχολικών μονάδων Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης για το σχ. έτος 2016-2017καλούνται οι Διευθυντές Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης να καταχωρίσουν τις προτάσεις τους για τις μεταβολές των σχολικών μονάδων της αρμοδιότητάς τους, συμπληρώνοντας και υποβάλλοντας τις σχετικές φόρμες στο Πληροφοριακό Σύστημα Myschool.
«Για τις μεταβολές των σχολικών μονάδων πρέπει να λαμβάνονται υπόψη:
Α) Ο αριθμός των μαθητών, η ορθή διαχείριση του ανθρώπινου δυναμικού, οι όμορες και συστεγαζόμενες μονάδες, η δυνατότητα τα συστεγαζόμενα νηπιαγωγεία να προάγονται σε 4/θέσια έως 6/θέσια, η χιλιομετρική απόσταση που διανύουν οι μεταφερόμενοι μαθητές και οι κτιριακές υποδομές με στόχο τη δημιουργία άρτιων, εξοπλισμένων και επαρκώς στελεχωμένων σχολικών μονάδων. Ιδιαίτερη προσοχή απαιτείται στις περιπτώσεις ιδρύσεων και συγχωνεύσεων, για τις οποίες πρέπει να ορίζεται με σαφήνεια η ακριβής ονομασία και η έδρα λειτουργίας του νέου σχολείου…».
Το Συντονιστικό Νηπιαγωγών έχει αναρτήσει κείμενο για τα πολυθέσια Νηπιαγωγεία και είναι γνωστές οι θέσεις του για το θέμα. Το Νηπιαγωγείο είναι μια εκπαιδευτική δομή που καλείται να αποτελέσει το συνδετικό κρίκο- τη γέφυρα- ανάμεσα στην οικογένεια και το Δημοτικό σχολείο.
Για το λόγο αυτό, θα πρέπει να μην έχει πολύ μεγάλο αριθμό νηπίων και οι χώροι του να είναι φιλικοί και εύκολα προσβάσιμοι από το παιδί αυτής της ηλικίας. Οι μεγάλοι ενιαίοι χώροι αποφεύγονται γιατί συνδέονται με επιθετικές συμπεριφορές. Νηπιαγωγεία με μεγάλους απρόσωπους χώρους και με πάνω από 75 μαθητές είναι επικίνδυνα για τη σωματική ακεραιότητα του παιδιού, δημιουργούν συνθήκες στρατώνα, στέκονται εμπόδιο στην ισόρροπη συναισθηματική του ανάπτυξη, προκαλούν δυσλειτουργία στη ψυχοκοινωνική του ανάπτυξη με αύξηση του συναισθήματος του φόβου και της εγκατάλειψης από τα τεράστια –για το ίδιο το παιδί –μεγέθη τους και εντείνουν τη δυσκολία προσαρμογής.»
Η προαγωγή των συστεγαζόμενων Νηπιαγωγείων σε μεγαλύτερης οργανικότητας Νηπιαγωγεία θα πρέπει να εξεταστεί με στάθμιση και κατά περίπτωση και να υλοποιείται μόνο με τη σύμφωνη τεκμηριωμένη γνώμη των συλλόγων διδασκόντων των Νηπιαγωγείων.
Οποιαδήποτε ενέργεια συγχωνεύσεων γίνεται με γνώμονα τη μείωση του οικονομικού κόστους και την απώλεια οργανικών θέσεων με τη δημιουργία υπερπληθών τμημάτων, θα πρέπει να καταγγέλλεται ΑΜΕΣΑ από τους συλλόγους και τη ΔΟΕ.
– ΔΙΧΡΟΝΗ ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΗ ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗ ΑΓΩΓΗ
Ο Υπουργός Παιδείας κ Φίλης πρόσφατα εξήγγειλε τη δίχρονη υποχρεωτική Προσχολική αγωγή.
Η θεσμοθέτηση της υποχρεωτικής δίχρονης Προσχολικής αγωγής και η σύνδεσή της με την πρωτοβάθμια, μέσω της ομαλής μετάβασης από το Νηπιαγωγείο στο Δημοτικό σχολείο είναι μια ουσιαστικής σημασίας παρέμβαση στο εκπαιδευτικό σύστημα και αποτελεί το κύριο αίτημα του Συντονιστικού Νηπιαγωγών, αλλά και όλης της εκπαιδευτικής κοινότητας εδώ και 30 χρόνια.
Η εφαρμογή της δίχρονης υποχρεωτικής Προσχολικής αγωγής θα είναι εφικτή, ΜΟΝΟΝ αφού υπάρξει διασφάλιση των δύο βασικών της παραμέτρων, της επάρκειας των υποδομών και της στελέχωσής των με το απαραίτητο μόνιμο εκπαιδευτικό προσωπικό.[iv]
Αν υπάρχει όμως η πρόθεση για την εφαρμογή της με την εξασφάλιση των ανάλογων κονδυλίων, θα πρέπει να ξεκινήσουν άμεσα οι διαδικασίες για να νομοθετηθεί η δίχρονη υποχρεωτική Προσχολική αγωγή και παράλληλα με τη θεσμική διαδικασία να γίνουν προεργασίες που είναι αναγκαίες για να καταστεί εφικτή η εφαρμογή του νόμου. Συγκεκριμένα, πρέπει να ξεκινήσουν διαδικασίες αποτύπωσης και σχεδιασμού προκειμένου να έχουμε σαφή εικόνα των ποσοτικών και ποιοτικών χαρακτηριστικών της Προσχολικής αγωγής ανά την επικράτεια, για να εντοπιστούν οι περιοχές που έχουν πρόβλημα και στη συνέχεια να εστιάσουμε στους τρόπους επίλυσης.
ΤΟ ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΙΚΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΩΝ συνεχίζει τον αγώνα του για ισότιμη μεταχείριση όλων των εκπαιδευτικών και για ένα πραγματικό δημόσιο και δωρεάν Νηπιαγωγείο για όλα τα παιδιά.
[i] Το Συντονιστικό Νηπιαγωγών έκανε έναν από τους μεγαλύτερους εκπαιδευτικούς αγώνες των τελευταίων χρόνων για να μην γίνουν πραγματικότητα οι καταστροφικές για την εκπαίδευση πρακτικές του Νέου Σχολείου. Το αποκορύφωμα του αγώνα ήταν το Νοέμβρη του 2014 ο πανελλαδικός ξεσηκωμός των Νηπιαγωγών ΕΝΑΝΤΙΑ ΣΤΗΝ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ. Οι Νηπιαγωγοί αντιστάθηκαν, σημειώνοντας ιστορικά υψηλά ποσοστά αποχής, τη στιγμή που η υπόλοιπη εκπαιδευτική κοινότητα άρχισε να λυγίζει.
[ii] Παραθέτουμε απόσπασμα από κείμενο του Γιάννη Κατσαρού σχολικού συμβούλου, πρώην συμβούλου της Άννας Διαμαντοπούλου : « ….Να είναι ένα σημάδι ελπίδας ότι θα αξιοποιηθεί και θα συνεχιστεί ό,τι έχει γίνει ως τώρα; Ενισχύεται αυτή η ελπίδα από τη συμμετοχή στην επιτροπή του Εθνικού Διαλόγου προσώπων που συνέβαλαν στο “Νέο Σχολείο”, όπως οι κκ.Δραγώνα, Σιδέρη κ.ά.».
[iii] Προαιρετική Εκπαίδευση: – Νηπιαγωγείο (Προσχολική Αγωγή): Απευθύνεται σε ηλικίες 2-6 ετών και περιλαμβάνει 2 βαθμίδες (2- 4, 4-6 έτη). Η ηλικία των 3 ετών είναι αυτή που στην πλειονότητα των ευρωπαϊκών χωρών αξιολογείται ως η καλύτερη ηλικία εισόδου στο Σχολικό Σύστημα. H φοίτηση σε εκπαιδευτικό ίδρυμα προσχολικής αγωγής είναι προαιρετική στις περισσότερες χώρες, παρόλα αυτά προβάλλει η ανάγκη ενίσχυσης του ρόλου της και συστηματοποίησης των λειτουργιών της, ώστε η πρόσβαση στην Υποχρεωτική Εκπαίδευση να γίνεται ομαλά και να αντιμετωπιστεί το φαινόμενο της σχολικής εγκατάλειψης. Συγκροτείται ειδικό Αναλυτικό Πρόγραμμα, ενώ η φοίτηση στην 2 η βαθμίδα καθίσταται υποχρεωτική (για 1 ή 2 χρόνια). Όλα τα νηπιαγωγεία λειτουργούν υπό την εποπτεία του Υπουργείου και των δήμων.https://redunow.wordpress.com
[iv] Δίχρονη προσχολική εκπαίδευση, είναι εφικτή; Του Στράτου Στρατηγάκη
Δεκατετράχρονη υποχρεωτική εκπαίδευση εξήγγειλε ο Υπουργός Παιδείας κ. Φίλης στην έναρξη του εθνικού διαλόγου για την παιδεία. Πολύ ωραίο για να είναι αληθινό. Μακάρι να γίνει, αλλά οι αριθμοί άλλα λένε.
Το σχολικό έτος 2014-2015, το προηγούμενο δηλαδή, φοιτούσαν, όπως βλέπουμε στον πίνακα, 94.678 νήπια και 52.284 προνήπια. Με την υποχρεωτική προσχολική εκπαίδευση θα φοιτούν και όλα τα προνήπια υποχρεωτικά. Αυτό σημαίνει ότι θα περιμένουμε 42.394 επιπλέον μαθητές μόλις γίνει υποχρεωτική η δίχρονη προσχολική εκπαίδευση. Θεωρούμε ότι η μείωση των γεννήσεων δεν είναι πολύ μεγάλη από χρονιά σε χρονιά.
Οι επιπλέον αίθουσες που απαιτούνται για να χωρέσουν όλοι οι νέοι μικροί μαθητές είναι 1.695 σε περίπτωση που σε κάθε αίθουσα βρίσκονται 25 μαθητές. Φυσικά ο αριθμός θα είναι μεγαλύτερος, αφού δεν είναι εφικτό να σχηματίσεις όλα τα τμήματα με 25 μαθητές. Παίρνουμε το ελάχιστο, λοιπόν. Αυτές οι 1.700 αίθουσες δεν υπάρχουν και πρέπει να κατασκευαστούν. Το κόστος δεν είναι μικρό. Ο προϋπολογισμός για την εκπαίδευση θα είναι και φέτος μικρότερος από πέρυσι. Συνεπώς… λεφτά δεν υπάρχουν. Ποιος θα το πει στον Υπουργό Παιδείας;
Οι εκπαιδευτικοί που θα χρειαστούν για να λειτουργήσουν αυτές οι αίθουσες είναι περισσότεροι από 3.391. Αυτοί οι εκπαιδευτικοί πρέπει να διοριστούν ως μόνιμοι ή ως αναπληρωτές. Ακόμη και αν αυξηθεί το ωράριό τους, ακόμη και αν γίνουν απάνθρωπες οι εργασιακές τους σχέσεις κάτω από 1.700 είναι αδύνατο να γίνουν. Διορισμοί δεν γίνονται εδώ και πέντε χρόνια και οι πιστώσεις για αναπληρωτές δεν αρκούν να καλύψουν τα κενά. Το σχολικό έτος 2014-2015 δεν καλύφθηκαν σε όλη τη διάρκεια του σχολικού έτους 3.000 θέσεις γιατί τα χρήματα για αναπληρωτές δεν έφταναν, με αποτέλεσμα να χαθούν 1.500.000 διδακτικές ώρες. Θα διοριστούν 3.400 νηπιαγωγοί ξαφνικά;
Ο στόχος των θεσμών, ή όπως θέλετε πείτε τους, είναι να εφαρμοστεί η έκθεση του ΟΟΣΑ για την εκπαίδευση, που αναφέρει ότι δεν πρέπει να υπάρχει δημοτικό με λιγότερους από 75 μαθητές, γυμνάσιο με λιγότερους από 150 μαθητές και λύκειο με λιγότερους από 250 μαθητές. Σκοπός των εκτεταμένων συγχωνεύσεων είναι οι οικονομίες κλίμακας, για να μειωθεί το κόστους της εκπαίδευσης. Δεν μπορώ να φανταστώ να εγκρίνουν τις δαπάνες που απαιτούνται για την εφαρμογή της δίχρονης υποχρεωτικής εκπαίδευσης, όταν η λογική τους είναι τελείως διαφορετική.
Αυτό που θα πρέπει να μας πει ο Υπουργός Παιδείας δεν είναι ότι θα γίνει υποχρεωτική η δίχρονη προσχολική εκπαίδευση, αλλά πως θα το πετύχει, έτσι ώστε να δούμε το σχέδιο και να κρίνουμε την αποτελεσματικότητά του. Διαφορετικά η δήλωση κατατάσσεται στις ευχές και έχουμε χορτάσει από τέτοιες…