Σύντομα νομοσχέδιο για την κατοχύρωση του Κρατικού Πιστοποιητικού Γλωσσομάθειας

Ο Υπουργός Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων Νίκος Φίλης γνωστοποίησε σήμερα από τη Βουλή ότι το επόμενο διάστημα, θα έρθει νομοσχέδιο που θα καθιερώνει και θα διευρύνει το πρόγραμμα διδασκαλίας ξένων γλωσσών με την κατοχύρωση ενός κρατικού πιστοποιητικού γλωσσομάθειας, έτσι ώστε χωρίς να πληρώνουν οι μαθητές και οι οικογένειές τους να πιστοποιείται το επίπεδο της γλωσσομάθειάς τους.

Η σχετική ανακοίνωση έγινε από τον Νίκο Φίλη σε απάντηση του σε επίκαιρη ερώτηση του Βουλευτή Α΄ Θεσσαλονίκης του Κομμουνιστικού Κόμματος Ελλάδος κ. Ιωάννη Δελή σχετικά με τα ξενόγλωσσα σχολικά βιβλία που είναι επί πληρωμή σε όλα τα δημόσια λύκεια. Παράλληλα, ο Υπουργός δήλωσε πως πιστεύει ότι “σε επόμενη δράση που θα έχουμε θα ολοκληρωθεί η συγγραφή και η έκδοση των διδακτικών βιβλίων ξένων γλωσσών και για το λύκειο”.

Ακολουθεί αναλυτικά η απάντηση του Νίκου Φίλη:

Κύριε συνάδελφε, θα συμφωνήσουμε πως το γεγονός ότι δεν διανέμονται δωρεάν τα βιβλία των ξένων γλωσσών στο λύκειο συνιστά παρέκκλιση από την αρχή της δωρεάν εκπαίδευσης.

Θα μου πείτε ότι η μεγαλύτερη παρέκκλιση στη χώρα μας από το καθεστώς της δωρεάν εκπαίδευσης είναι τα φροντιστήρια. Οι λαϊκές οι οικογένειες, αλλά και όλες οι οικογένειες, γνωρίζουν ότι από ένα σημείο και πέρα, ιδιαίτερα την περίοδο του λυκείου και της προετοιμασίας των παιδιών για την τριτοβάθμια εκπαίδευση, κάμπτεται, δυστυχώς, η αρχή της δωρεάν εκπαίδευσης. Και ξηλώνονται οι οικογένειες, σήμερα σε συνθήκες, είναι η αλήθεια, μεγάλης οικονομικής κρίσης, για να υποστηρίξουν το δικαίωμα των παιδιών στη μόρφωση. Αυτό δεν αποτελεί, βεβαίως, σε καμία περίπτωση άλλοθι και δεν δικαιολογεί το γεγονός ότι δεν δίνονται, δεν διανέμονται στο γυμνάσιο δωρεάν βιβλία ξένων γλωσσών.

Πώς συνέβη, όμως, αυτό; Γιατί κι εμείς το κληρονομήσαμε. Από τη συγγραφή των βιβλίων των ξένων γλωσσών που έγινε και ήταν επιχορηγούμενη από κοινοτικά κονδύλια, εξαιρέθηκαν τα βιβλία του λυκείου. Πιστεύουμε ότι σε επόμενη δράση που θα έχουμε θα ολοκληρωθεί η συγγραφή και η έκδοση των διδακτικών βιβλίων ξένων γλωσσών και για το λύκειο.

Θα ήθελα, όμως, επί τη ευκαιρία να θέσω ένα θέμα που είναι κρίσιμο και αφορά τη διδασκαλία των ξένων γλωσσών. Δεν είναι μόνο τα βιβλία των τάξεων του λυκείου που επιβαρύνουν οικονομικά τις οικογένειες, είναι και ο κύκλος της αναγνώρισης, της πιστοποίησης του επιπέδου ξενόγλωσσης εκπαίδευσης που γίνεται με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια έξω από το δημόσιο σύστημα, που επιβαρύνει δυστυχώς με ακόμη μεγαλύτερα έξοδα τις ελληνικές οικογένειες.

Γι’ αυτό εμείς έχουμε προχωρήσει –και θα φέρουμε σύντομα, το επόμενο διάστημα, στη Βουλή σχετικό νομοσχέδιο- στην καθιέρωση και διεύρυνση του προγράμματος διδασκαλίας ξένων γλωσσών με την κατοχύρωση ενός κρατικού πιστοποιητικού γλωσσομάθειας, έτσι ώστε χωρίς να πληρώνουν οι μαθητές και οι οικογένειές τους να πιστοποιείται το επίπεδο της γλωσσομάθειάς τους.

Υπάρχει ένα ερώτημα στο οποίο οφείλουμε να απαντήσουμε. Γιατί παρ’ ότι διδάσκονται τόσα χρόνια τα παιδιά ξένες γλώσσες στη δημόσια εκπαίδευση, αναγκάζονται να πάνε στα φροντιστήρια για να μάθουν να μιλούν τις ξένες γλώσσες; Η απάντηση σε αυτό το ερώτημα, κατά τη γνώμη μου, πρέπει να είναι η βάση για την αναμόρφωση των προγραμμάτων διδασκαλίας των ξένων γλωσσών. Δεν είναι μόνο θέμα ωρών. Είναι και θέμα εκπαιδευτικής κατεύθυνσης.

Και προφανώς ένα παιδί που τελειώνει σήμερα το δημόσιο σχολικό σύστημα, θα πρέπει να γνωρίζει οπωσδήποτε με τον πιο άρτιο τρόπο τη χρήση γλωσσών. Και όταν λέω γλώσσα, εννοώ την ελληνική γλώσσα και λογοτεχνία, εννοώ ξένη γλώσσα κατά προτεραιότητα τα αγγλικά αλλά και άλλες δυνατότητες. Και γλώσσα είναι και τα μαθηματικά, είναι γλώσσα της επιστήμης. Πρέπει και αυτή τη γλώσσα να γνωρίζει το παιδί.

Και αν θέλετε αυτή η άποψη, η παραδοχή για την εν ευρεία εννοία γλωσσική κατάρτιση και εκπαίδευση των παιδιών αποτελεί και τη βάση όλης της συζήτησής μας για την αναμόρφωση της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.

Τέλος, θα ήθελα να σας πω ότι προσπαθούμε ώστε όταν τελειώνει το παιδί, ο μαθητής και η μαθήτρια, την υποχρεωτική εκπαίδευση –εννέα χρόνια είναι σήμερα, ελπίζουμε να επεκτείνουμε τον χρόνο της υποχρεωτικής εκπαίδευσης, να κάνουμε βήματα στο άμεσο διάστημα, θα κάνουμε συζήτηση στη Βουλή γι’ αυτό το ζήτημα- να έχουν επίπεδο Β2 στη πρώτη ξένη γλώσσα που έχουν μάθει και Α2 στη δεύτερη ξένη γλώσσα. Τα νέα προγράμματα σπουδών ακολουθούν την κλίμακα του Συμβουλίου τη Ευρώπης, δηλαδή, Α1, Α2, Β1, Β2 και Γ1, Γ2.

Επαναλαμβάνω ότι έχετε δίκιο στη διατύπωση της ερώτησής σας και κάνουμε ό,τι είναι δυνατόν να βελτιώσουμε το θέμα αυτό.

Κάτι τελευταίο.

Τελειώνω αμέσως.

Η επικαιρότητα σας ανάγκασε να κάνετε μία αναφορά στο θέμα των θρησκευτικών. Τη δέχομαι. Πρέπει να πω ότι αυτή που αναφέρατε είναι η πάγια θέση της Αριστεράς. Και κάπως με είχε ξενίσει η στάση του κόμματός σας μέχρι τώρα. Ακόμα και ο ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ χθες δεν αναφέρθηκε σε ορισμένα ζητήματα επικαιρότητος. Δείτε το και θα καταλάβετε.

Ευχαριστώ.

Η δευτερολογία του Υπουργού Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων:

Κύριε Δελή, συμφωνούμε κατά βάση. Βεβαίως εμείς είμαστε Κυβέρνηση και κρινόμεθα. Εσείς, ως αντιπολίτευση, καλά κάνετε και ελέγχετε.

Πρέπει να υπάρξει –επανέλαβα- έκδοση διδακτικών βιβλίων και για το λύκειο. Αυτό δεν μπορεί να υποκατασταθεί από μία συναλλαγή του κράτους με το εμπόριο. Αυτά δεν γίνονται. Πρέπει να υπάρξει πρόγραμμα, βιβλία και να τα δώσουμε στα παιδιά. Αυτό σημαίνει ότι στο πλαίσιο των νέων προγραμμάτων θα προχωρήσουμε σύντομα. Επαναλαμβάνω, το ελληνικό Δημόσιο δεν μπορεί να πάει στους εμπόρους και να πει σας πληρώνω βιβλία για τα σχολεία.

Θα ήθελα να σας πω, επίσης, ότι όσα είπα –σας διαβεβαιώνω- δεν συνιστούν ευχολόγιο. Θα κριθούμε σύντομα στην πράξη, θα λάβουμε πρωτοβουλίες.

Τέλος, για τα γενικότερα ζητήματα που αναφέρατε χαίρομαι γιατί αναγνωρίσατε ότι λειτουργεί η ειδική αγωγή με το πρόγραμμα του ειδικού εκπαιδευτικού προσωπικού. Είναι θέμα που αφορά τους ρυθμούς του ΑΣΕΠ. Σύντομα και από εκεί θα έχουμε θετική απάντηση για τους πίνακες, για να προχωρήσουμε για πρώτη φορά τόσο γρήγορα στην πρόσληψη του ειδικού εκπαιδευτικού προσωπικού, που είναι αναγκαίο για την πληρότητα της ειδικής αγωγής.