Συνεχίστηκαν και χθες οι καταλήψεις σε σχολεία στην πόλη του Ηρακλείου, με τους μαθητές να κρατούν κλειστά τα σχολικά συγκροτήματα, διαμαρτυρόμενοι για την κατάσταση στον χώρο της Παιδείας.
Οι καταλήψεις, ωστόσο, δεν περιορίστηκαν στο προαύλιο του σχολικού χώρου, με κάποιους μαθητές του Ηρακλείου να προχωρούν και σε πορεία διαμαρτυρίας στην πλατεία Ελευθερίας, κρατώντας πανό και φωνάζοντας συνθήματα, σύμφωνα με τη neakriti.gr.
Η αναβάθμιση του δημόσιου σχολείου αποτέλεσε πρωταρχικό τους αίτημα, καταδεικνύοντας την ανάγκη να υπάρξουν αλλαγές στην εκπαιδευτική διαδικασία και στην αλλαγή προσανατολισμού της εκπαιδευτικής πολιτικής. Οι μαθητές εκφράζουν την αντίθεσή τους σε αρκετές αλλαγές που προωθεί το υπουργείο Παιδείας, αρχής γενομένης από την ελάχιστη βάση εισαγωγής που θα απαιτείται ως προαπαιτούμενο για την εισαγωγή στα πανεπιστημιακά Ιδρύματα της χώρας, τοποθετώντας στο “κάδρο” τα γνωστικά εφόδια που παρέχει το σημερινό σχολείο…
«Θέλουμε σχολείο να μορφώνει, όχι να εξοντώνει», ήταν ένα από τα συνθήματα που αναγράφονταν στα πανό, ενώ οι μαθητές πραγματοποίησαν πορεία στους κεντρικούς δρόμους της πόλης.
Οι χθεσινές κινητοποιήσεις των μαθητών του Ηρακλείου εντάσσονταν στο πλαίσιο της γενικότερης κινητοποίησης όπως προγραμματίστηκε στην Αθήνα από τη Συντονιστική Επιτροπή Μαθητών Αθήνας.
Τα αιτήματα των μαθητών
Οι μαθητές αντιδρούν στις αλλαγές που προωθεί το υπουργείο Παιδείας για τη βάση του 10, τον βαθμό απολυτηρίου, την επαναφορά της τράπεζας θεμάτων και τηn άμεση σύνδεση των ΑΕΙ με τη ζήτηση στην αγορά εργασίας.
Πιο αναλυτικά, τα αιτήματα των μαθητών έχουν ως εξής:
* «Δημόσια και δωρεάν Παιδεία για όλους.
* Ένα σχολείο που θα μορφώνει και δε θα εξοντώνει.
* Υπουργείο και κυβέρνηση να εξασφαλίσουν τη χρηματοδότηση για να λειτουργούν τα σχολεία μας κανονικά.
* Ούτε ένα ευρώ από την τσέπη των γονιών μας για τη μόρφωσή μας.
* Άμεση κάλυψη όλων των κενών σε όλα τα σχολεία με μόνιμους διορισμούς.
* Διανομή όλων των σχολικών βιβλίων σε όλους τους μαθητές.
* Να μπορούμε να δίνουμε εισαγωγικές εξετάσεις όσες φορές θέλουμε, κρατώντας βαθμολογία στα μαθήματα που επιθυμούμε.
* Δωρεάν ασφαλή μεταφορά για όλους τους μαθητές, όλες τις ώρες της ημέρας. Ένα δωρεάν γεύμα για όλους τους μαθητές.
* Να μη μας στοιβάζουν στις τάξεις – 20 μαθητές ανά τμήμα – για να μπορεί να γίνεται μάθημα.
* Καμία σκέψη για κατάργηση ή συγχώνευση ειδικοτήτων στα ΕΠΑ.Λ.
* Με ευθύνη του κράτους να εξασφαλιστούν όλες οι απαραίτητες προϋποθέσεις για ουσιαστική εκπαίδευση των προσφυγόπουλων.
* Να γίνει σε όλα τα σχολεία προσεισμικός έλεγχος! Καμία κουβέντα για πρωινές και απογευματινές βάρδιες σχολείων!».
Πάνω από 450 κενά
Ως μεγάλο πρόβλημα αναδεικνύεται η έλλειψη εκπαιδευτικού προσωπικού στα σχολεία της πρωτοβάθμιας και της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης του Ηρακλείου. Παρά το γεγονός ότι βρισκόμαστε δύο μήνες μετά την έναρξη του σχολικού έτους, τα κενά συνεχίζουν να αποτελούν “αγκάθι” και να δυσκολεύουν τη συνολική εκπαιδευτική διαδικασία, με τον αριθμό να προσεγγίζει τα 450.
Συγκεκριμένα, στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση τα κενά αφορούν σε δασκάλους της Ειδικής Αγωγής και συγκεκριμένα της Παράλληλης Στήριξης. Το πρόβλημα με την Παράλληλη Στήριξη αφορά άμεσα και την τσέπη του γονέα. Πολλές φορές, οι μαθητές που εντάσσονται στον θεσμό της Παράλληλης Στήριξης είναι αδύναμοι να παρακολουθήσουν σε ικανοποιητικό βαθμό το αναλυτικό εκπαιδευτικό πρόγραμμα της τάξης. Ο κηδεμόνας στέλνει αίτημα στο ΚΕΣΥ, αναμένοντας από την εκπαιδευτική ηγεσία την πρόσληψη ενός παιδαγωγού για την κάλυψη των μαθησιακών αναγκών του παιδιού του. Η μη κάλυψη, ωστόσο, των κενών από το υπουργείο Παιδείας δημιουργεί οικονομικό βάρος στην οικογένεια. Η Παράλληλη Στήριξη γίνεται ιδιωτική και τον συνοδό τον πληρώνει η οικογένεια.
Η “Νέα Κρήτη” επικοινώνησε με τον πρόεδρο του Συλλόγου Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Νομού Ηρακλείου “Νίκος Καζαντζάκης” και πρόεδρο της Ελεγκτικής Επιτροπής της ΑΔΕΔΥ, Μανόλη Μπελαδάκη, ο οποίος αποτύπωσε την κατάσταση που επικρατεί στα κενά της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης στο Ηράκλειο. «Τα κενά στην πρωτοβάθμια ξεπερνούν τα 250. Ουσιαστικά, σε δασκάλους και νηπιαγωγούς δεν είναι μεγάλος ο αριθμός, ο οποίος είναι λίγο πάνω ή κάτω από τα 50. Το πρόβλημα είναι υπαρκτό στην Παράλληλη Στήριξη. Έχουμε ανάγκη από τουλάχιστον 200 πιστώσεις σε παράλληλη στήριξη. Αν και την τελευταία φορά ο αριθμός έφτανε στις 150, έχουν προστεθεί εγκεκριμένες Παράλληλες Στηρίξεις από το ΚΕΣΥ στο διάστημα που μεσολάβησε. Η προθεσμία έληξε στο τέλος του μήνα (σ.σ. του Οκτώβρη). Άρα, ουσιαστικά χρειαζόμαστε τουλάχιστον 200 εκπαιδευτικούς, στην πλειοψηφία τους δασκάλους, για να καλύψουμε τις ανάγκες των παιδιών σε Παράλληλη Στήριξη. Στο παρελθόν είχαμε φαινόμενα να υπάρχουν κενά και μετά τα Χριστούγεννα στην Παράλληλη Στήριξη. Αυτή τη στιγμή, για να πούμε πως η Παράλληλη Στήριξη εκπληρώνει τον ρόλο της, πρέπει να έχουμε ένα εκπαιδευτικό σ’ ένα μαθητή. Χρειαζόμαστε να καλυφθούν λοιπόν 200 κενά στην Παράλληλη Στήριξη. Τα άλλα κενά κινούνται σε λογικά πλαίσια», ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Μπελαδάκης.
Την ίδια στιγμή, 210 κενά παρουσιάζονται στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, με τα 140 να εντοπίζονται στη βασική εκπαίδευση. Αυτό υποστήριξε ο πρόεδρος της ΕΛΜΕ Ηρακλείου Ζαχαρίας Ρηγάκης, ο οποίος είπε χαρακτηριστικά πως «τα κενά είναι 140 στη Γενική Παιδεία και, μαζί με την Ειδική, το σύνολο πάει στα 210. Υπάρχει πρόβλημα σε βασικές ειδικότητες, όπως οι φιλόλογοι. Είναι αρκετά μεγάλος ο αριθμός για τον νομό Ηρακλείου. Τα σημαντικότερα κενά βρίσκονται στην επαρχία. Είναι αξιολύπητο για μια ευνομούμενη χώρα, Νοέμβρη μήνα, να υπάρχουν 210 κενά. Το υπουργείο Παιδείας πρέπει να κάνει καλά τη δουλειά του και να μην υποψιάζεται εχθρούς ή φαντάσματα. Το δημόσιο σχολείο δεν καλύπτεται με δέκα χρόνια αδιοριστίας. Αυτή τη στιγμή το πρόβλημα των κενών είναι γενικότερο. Έχει ανάγκη το δημόσιο σχολείο από διορισμούς. Πρέπει να συνειδητοποιήσουμε πως είναι πολύ μικρό το μισθολογικό κόστος σε σχέση με την καθημερινή διαβίωση για να είναι κάποιος αναπληρωτής. Εμείς κάνουμε την προσπάθειά μας να τρώνε οι άνθρωποι πιο φθηνά. Ψάχνουμε να βρούμε και πιο φθηνά σπίτια. Και μιλάμε για καθηγητές..!».
«Σύντομα οι προσλήψεις αναπληρωτών»
Την ίδια στιγμή που τα κενά αναδεικνύονται ως ένα “αγκάθι” στην εκπαιδευτική διαδικασία, η υφυπουργός Παιδείας, Σοφία Ζαχαράκη, σε συνέντευξή της στην εφημερίδα “Έθνος της Κυριακής” αναφέρει ότι η κυβέρνηση προχωρά στο αμέσως επόμενο διάστημα στην τρίτη φάση πρόσληψης αναπληρωτών στην εκπαίδευση.
Η ίδια τόνισε πως «η προηγούμενη ηγεσία του υπουργείου είχε επίσης καταργήσει τη διπλή μοριοδότηση για τους υπηρετούντες σε απομακρυσμένες σχολικές μονάδες, που είναι το κίνητρο μετακίνησης εκπαιδευτικών σε δυσπρόσιτες περιοχές. Αποτέλεσμα αυτού είναι να παραιτούνται πολλοί αναπληρωτές από τις θέσεις που τοποθετήθηκαν σε απομακρυσμένες περιοχές. Παρ’ όλες τις αντιξοότητες, και µε μεγάλη προσπάθεια, το υπουργείο ανταποκρίθηκε τάχιστα και αποτελεσματικά στην κάλυψη των αναγκών, προχωρώντας στη μεγαλύτερη α’ φάση προσλήψεων αναπληρωτών – πάνω από 20.000 εκπαιδευτικοί – στις 5/9/2019. Συνεχίσαμε µε επανακαταμέτρηση των κενών και προχωρήσαμε στη β’ φάση αναπληρωτών στις 27/9, και πλέον, έπειτα από την έγκριση από τη Βουλή 1.800 νέων πιστώσεων, προχωρούμε το αμέσως επόμενο διάστημα και στη γ’ φάση πρόσληψης αναπληρωτών. Ακόμη και υπό τις δύσκολες αυτές συνθήκες, µε πολλή δουλειά και μεγάλη προσπάθεια, τα κενά αυτή τη στιγμή στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση είναι ήδη λιγότερα από πέρυσι και στην πρωτοβάθμια παρεμφερή, δεδομένων των αυξημένων αναγκών, ενώ δρομολογείται η πλήρης κάλυψή τους».
Αναβρασμός και στα Χανιά
Αναβρασμός επικρατεί στον χώρο της εκπαίδευσης και στα Χανιά. Φοιτητές του Πολυτεχνείου Κρήτης και του Ελληνικού Μεσογειακού Πανεπιστημίου αντιδρούν στις επικείμενες αλλαγές που φέρνει το νομοσχέδιο της υπουργού Νίκης Κεραμέως, ενώ μαθητές και εκπαιδευτικοί διαμαρτύρονται για την υποστελέχωση των σχολείων. Μέλη της εκπαιδευτικής και ακαδημαϊκής κοινότητας, που συγκεντρώθηκαν χθες το μεσημέρι στην πλατεία της Δημοτικής Αγοράς, διαδήλωσαν ενάντια στη θέσπιση της βάσης των 10 χιλιάδων μορίων, στην ίδρυση ιδιωτικών πανεπιστημίων, στην αξιολόγηση και την αυτονομία. Εκτός από το γενικότερο πλαίσιο των διεκδικήσεών τους, σε τοπικό επίπεδο, στην αιχμή των αιτημάτων τους βρίσκεται το στεγαστικό.
Ο Κωνσταντίνος Τσακιρόπουλος, μέλος του Ενιαίου Συλλόγου Φοιτητών του Πολυτεχνείου Κρήτης, υπογράμμισε ότι «το νομοσχέδιο που θα κατατεθεί πλήττει συνολικά την εκπαιδευτική κοινότητα, ενώ ειδικά για τους φοιτητές στόχος είναι η διαγραφή τους στα ένα-δυο χρόνια, όταν στις περισσότερες σχολές ο μέσος όρος φοίτησης ξεπερνά τα επτάμισι χρόνια. Βλέπουμε ότι συμπράττει ο ιδιωτικός και ο δημόσιος τομέας και μιλάνε για ενοίκιο στις εστίες, όταν έχουμε φοιτητές που φεύγουν από τις εστίες, δεν έχουν πού να μείνουν και τα ενοίκια στα Χανιά ξεκινούν από 300 ευρώ».
Ζητούν επίδομα στέγασης
Οι φοιτητές αντιτίθενται, μεταξύ άλλων, στη θέσπιση ορίου εισαγωγής στα πανεπιστήμια, ενώ ταυτόχρονα ζητούν την κάλυψη όλων των κενών σε εκπαιδευτικό προσωπικό στα σχολεία. Ζητούν λύση στο οξυμμένο πρόβλημα στέγασης που ωθεί πολλούς νεοεισακτέους – και όχι μόνο – να εγκαταλείπουν τις σπουδές τους. Όπως είπε ο Κωνσταντίνος Καλαϊτζής, μέλος του Συλλόγου Σπουδαστών του Ελληνικού Μεσογειακού Πανεπιστημίου (πρώην παραρτήματος Χανίων του ΤΕΙ Κρήτης), το νομοσχέδιο που προωθεί η κυβέρνηση έχει στόχο τη διάλυση της δημόσιας και δωρεάν παιδείας. «Η χανιώτικη κοινωνία γνωρίζει ότι δεν υπάρχει η παραμικρή μέριμνα ειδικά στο κομμάτι της στέγασης», πρόσθεσε, εξηγώντας ότι πρόθεση της εκπαιδευτικής κοινότητας είναι να απαντήσει μαζικά και δυναμικά.
Οι φοιτητές αντιδρούν επίσης στην επαναφορά του θεσμού των συμβουλίων στα ΑΕΙ. Για συντονισμένη επίθεση ενάντια στη δημόσια δωρεάν εκπαίδευση κάνει λόγο η ΕΛΜΕ Χανίων μέσω του γραμματέα της Μανόλη Γιακουμάκη, ο οποίος στάθηκε ιδιαίτερα στην ύπαρξη πάνω από 100 κενών στα σχολεία της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης στα Χανιά, σημειώνοντας πως είναι θλιβερό για τα σχολεία της ενδοχώρας να μην έχουν τοποθετηθεί μέχρι σήμερα καθηγητές βασικών ειδικοτήτων.
Σημειώνεται ότι, με απόφαση του συντονιστικού οργάνου του Πολυτεχνείου Κρήτης, οι φοιτητές έχουν προχωρήσει σε κατάληψη, ενώ αναμένεται να επανακαθορίσουν τη στάση τους, που σε κάθε περίπτωση θα είναι αγωνιστική.