Ερώτηση κατέθεσε η Χαρά Κεφαλίδου βουλευτής Δράμας και τομεάρχης Παιδείας του Κινήματος Αλλαγής προς την Υπουργό Παιδείας & Θρησκευμάτων σχετικά με την απαξίωση των Σχολικών Βιβλιοθηκών της  Α’βάθμιας Εκπ/σης, ενός σημαντικού θεσμού για την εκπαιδευτική διαδικασία, οι οποίες έχουν αφεθεί χωρίς χρηματοδότηση εδώ και ένα χρόνο:

Ακόμη ένας σημαντικός θεσμός για την εκπαιδευτική διαδικασία στη χώρα μας οδηγείται σε μαρασμό.
Οι σχολικές βιβλιοθήκες, μια δράση που ξεκίνησε με τις καλύτερες προθέσεις για τον σημαντικό
παιδαγωγικό ρόλο που μπορούν να διαδραματίσουν και την πολύτιμη συμβολή τους στη μόρφωση, την
καλλιέργεια και τη φιλαναγνωσία των μαθητών, έχει αφεθεί στην τύχη του χωρίς στήριξη και
χρηματοδότηση.

Υπενθυμίζεται ότι δυνατότητα εγγραφής στο Δίκτυο Σχολικών Βιβλιοθηκών της Πρωτοβάθμιας
Εκπαίδευσης (Π.Ε.) έχουν τα δημόσια δημοτικά σχολεία που διαθέτουν αυτόνομο χώρο για τη φιλοξενία
της Σχολικής Βιβλιοθήκης. Σκοπός της δημιουργίας του Δικτύου είναι η θεσμοθέτηση ενιαίας ανάπτυξης,
οργάνωσης και λειτουργίας Σχολικών Βιβλιοθηκών, καθώς και ο βέλτιστος συντονισμός τους για την
αποτελεσματική συμβολή τους στη δημόσια εκπαίδευση.

Η πιο πρόσφατη ιστορία του πολυτάραχου αυτού θεσμού ξεκινά τον Φεβρουάριο του 2018 οπότε με
Υπουργική Απόφαση ιδρύθηκε το Δίκτυο Σχολικών Βιβλιοθηκών δημόσιων δημοτικών σχολείων. Τον
Ιούλιο του ίδιου χρόνου εντάχθηκαν σε αυτό οι πρώτες 913 σχολικές μονάδες (στην Α΄ φάση), ενώ
σχεδόν ένα χρόνο μετά χρηματοδοτούνται (από το ΠΔΕ) με 2.800.000 ευρώ οι Σχολικές Επιτροπές των
Δήμων (3.000 ευρώ ανά σχολείο) προκειμένου να εξοπλιστούν οι πρώτες σχολικές μονάδες που
εντάχθηκαν στο Δίκτυο. Τον Απρίλιο του 2019 προστέθηκαν επιπλέον 663 σχολεία (Β’ Φάση). Σε αυτές
τις σχολικές μονάδες συγκαταλέγονται και δημοτικά σχολεία της Περιφέρειάς μου του Νομού Δράμας.
Παρ’ ότι όμως έχει παρέλθει σχεδόν ένας χρόνος, τα σχολεία που εντάχθηκαν στο Δίκτυο κατά τη Β’
Φάση δεν έχουν ακόμη λάβει την απαραίτητη χρηματοδότηση. Πώς ακριβώς θα προμηθευτούν τον
αναγκαίο εξοπλισμό, τα βιβλία, τα περιοδικά, τα εγχειρίδια κλπ και πώς θα λειτουργήσουν όταν
απουσιάζουν οι οικονομικοί πόροι;

Τον προηγούμενο μήνα με σχετική εγκύκλιό του το Υπουργείο Παιδείας καλούσε όσες σχολικές μονάδες
επιθυμούν να κάνουν αίτηση προκειμένου να ενταχθούν στο Δίκτυο (Γ΄ Φάση), την ίδια ώρα που ακόμη
βρίσκεται σε εκκρεμότητα η ουσιαστική λειτουργία του προγράμματος στα σχολεία της Β’ Φάσης.
Εγκύκλιοι, έγγραφα, αιτήσεις, γραφειοκρατικές διαδικασίες αλλά απουσιάζει η πραγματική ουσία.
Σύμφωνα με τη Συνθήκη της Λισαβόνας – εδώ και σχεδόν 20 χρόνια – οι σύγχρονες σχολικές βιβλιοθήκες
είναι ο δρόμος για την ανάπτυξη των δεξιοτήτων που περιγράφονται για τους πολίτες του μέλλοντος:

κριτική σκέψη και στάση, τεχνολογική Παιδεία, πληροφοριακή παιδεία, φιλαναγνωσία, κοινωνικές
δεξιότητες. Πόσο κοντά είναι το όραμα αυτό στη σημερινή εικόνα των Σχολικών Βιβλιοθηκών;
Κατόπιν των ανωτέρω ερωτάται η Υπουργός:

1. Πότε θα διατεθούν οι οικονομικοί πόροι στις σχολικές μονάδες που εντάχθηκαν στο Δίκτυο κατά
τη Β’ Φάση και εδώ και ένα χρόνο δεν έχουν λάβει την απαραίτητη χρηματοδότηση;
2. Πώς γίνεται να καλεί με εγκύκλιό του το Υπουργείο σχολικές μονάδες να καταθέσουν αίτηση για
την επόμενη φάση (Γ’ Φάση) διεύρυνσης όταν δεν έχουν δοθεί τα κονδύλια για τη λειτουργία της
προηγούμενης φάσης (Β’ Φάση);

3. Η πλειονότητα των σχολικών βιβλιοθηκών σε σχολεία της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης
βρίσκονται μέσα σε σχολικές τάξεις. Ο δανεισμός, η έκδοση κάρτα μέλους, η πρόσβαση στο
διαδίκτυο, η παραγωγή φωτοαντιγράφων, η καταλογογράφηση, η συστηματική ταξινόμηση
αποτελούν βασικές λειτουργίες μια σχολικής βιβλιοθήκης. Τα περισσότερα σχολεία όμως δεν
διαθέτουν τον απαραίτητο εξοπλισμό. Πώς σκοπεύει το Υπουργείο σας να συμβάλλει στην
κατεύθυνση αυτή;

4. Σε ποιες ενέργειες θα προχωρήσετε ώστε να ενισχυθεί ο πολύτιμος παιδαγωγικός ρόλος των
Σχολικών Βιβλιοθηκών της Π.Ε. και να εδραιωθούν ως ένα αναπόσπαστο τμήμα της
εκπαιδευτικής διαδικασίας;

5. Ποιες δράσεις θα αναλάβει το Υπουργείο ώστε οι αποθήκες βιβλίων που υπάρχουν σήμερα – στις
περισσότερες των περιπτώσεων – να γίνουν πραγματικές Σχολικές Βιβλιοθήκες;
6. Ποιες πρωτοβουλίες θα λάβετε ώστε οι Σχολικές Βιβλιοθήκες να υιοθετήσουν τις διεθνείς
πρακτικές όπως αυτές ορίζονται ρητά (π.χ. International Federation of Library Association School
Library Guidelines);
7. Εντάσσεται στους σχεδιασμούς του Υπουργείου η επέκταση του Δικτύου και στα νηπιαγωγεία;
Ιδιαίτερα στις σχολικές μονάδες που αυτά συστεγάζονται με δημοτικά σχολεία;