15-05-16 Συνέντευξη του Νίκου Φίλη στην “Εποχή”
Ο Υπουργός Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων, Νίκος Φίλης παραχώρησε συνέντευξη στην εφημερίδα “Η ΕΠΟΧΗ” και τη δημοσιογράφο Ιωάννα Δρόσου. Ακολουθεί η συνέντευξη του Υπουργού:
Πώς φτάσαμε από την άτεγκτη στάση των δανειστών στην ολοκλήρωση της αξιολόγησης;
Σύμφωνα με τη Νέα Δημοκρατία γοητεύτηκαν από τον Τσίπρα η Λαγκάρντ και οι Ευρωπαίοι και γι’ αυτό μας κάνουν πλάτες! Αστειότητες! Συνέβη αυτό που σωστά είχε εκτιμήσει η κυβέρνηση. Η ευρωπαϊκή πραγματικότητα επιβαρύνεται από το προσφυγικό, αλλά και από το «κενό ασφάλειας» που δημιουργείται με τις γνωστές τρομοκρατικές επιθέσεις, καθώς επίσης και από τη γεωπολιτική ανασφάλεια που δημιουργείται με το δημοψήφισμα στην Αγγλία. Συνεπώς, σε αυτή τη φάση, δεν θα ήταν εύκολο να επαναληφθεί η περσινή αντίδραση του ευρωπαϊκού κατεστημένου. Από τη –σε ορισμένα ζητήματα σκληρή για την κοινωνία- συμφωνία του Αυγούστου και ύστερα, η κυβέρνηση προσπάθησε να οικοδομήσει συμμαχίες στην Ευρώπη, με αποτέλεσμα να μην είμαστε σήμερα ξανά εμείς μόνοι απέναντι σε όλους τους άλλους. Αυτή η πραγματικότητα διευκόλυνε να εκδηλωθούν και οι διιστάμενες απόψεις ανάμεσα στους δανειστές. Τα όσα πετύχαμε στο Γιούρογκρουπ της περασμένης Δευτέρας, (που περιλαμβάνουν και ορισμένα στοιχεία υφεσιακού χαρακτήρα ή άλλα επιβαρυντικά για το θέμα της δημόσιας περιουσίας), είναι πιθανό να τροφοδοτήσουν κινήσεις για αλλαγές στο ευρωπαϊκό παράδειγμα. Άλλωστε, η Πορτογαλία, η Ισπανία, ακόμα και η στάση του Ρέντσι στην Ιταλία ή η αντιπαράθεση μεταξύ σοσιαλδημοκρατών και Σόιμπλε στην Γερμανία, μας δημιουργούν την εκτίμηση ότι μπορεί να είμαστε, αν και καθυστερημένα σε σχέση με τις ελληνικές ανάγκες, στα πρόθυρα κοινωνικοπολιτικών εξελίξεων στην Ευρώπη. Δεν πρέπει να μας διαφεύγει επίσης η ανάπτυξη κινηματικών πρωτοβουλιών στην Ευρώπη, και αναφέρομαι στην αφύπνιση της νεολαίας στη Γαλλία, που επίσης δείχνουν πως το ευρωπαϊκό νεοφιλελεύθερο παράδειγμα έχει φτάσει στα όριά του.
Να αξιοποιήσουμε τις νέες δυνατότητες
Η επιτροπεία, ωστόσο, θα συνεχιστεί. Πώς θα μπορέσει η κυβέρνηση να νομοθετεί ανεξάρτητα;
Το τέλος της πρώτης αξιολόγησης θα σημάνει καταρχάς την ύπαρξη ρευστότητας στην αγορά, η οποία θα προέλθει από την καταβολή των δόσεων, από την αποπληρωμή ληξιπρόθεσμων χρεών του δημοσίου και από την ενεργοποίηση του ΕΣΠΑ. Αναμένεται το δεύτερο εξάμηνο του 2016 να πέσουν στην αγορά 9-12 δισ. ευρώ. Δεύτερον, θα υπάρξει φθηνότερος τραπεζικός δανεισμός, διότι οι τράπεζες δεν θα χρηματοδοτούνται από τον ELA, αλλά απευθείας από την ΕΚΤ. Τρίτον, θα υπάρξει ενεργοποίηση της ποσοτικής χαλάρωσης και για την Ελλάδα. Αυτό είναι ένα θετικό πλαίσιο, το οποίο οφείλουμε να το εντάξουμε σε μια συγκεκριμένη ανάπτυξη, που θα έχει στο επίκεντρό της την καταπολέμηση της ανεργίας, σε επενδύσεις που θα προστατεύουν το περιβάλλον και σε επιλογές εφαρμογής του κοινωνικού κράτους, που αφορά κυρίως την υγεία, την παιδεία και την κοινωνική αλληλεγγύη. Αυτό είναι το στοίχημα: να αξιοποιήσουμε τις νέες δυνατότητες μέχρι το 2018. Και να περιορίσουμε τους όποιους κινδύνους. Η συζήτηση για τη ρύθμιση του χρέους, οι δεσμεύσεις που έχει αναλάβει το Γιούρογκρουπ και θα γίνουν πιο συγκεκριμένες τις επόμενες μέρες, ίσως και στις 24 Μαΐου, προσδίδει στρατηγικό βάθος στην πολιτική για την έξοδο της Ελλάδας από την κρίση, τη λιτότητα και τα μνημόνια.
Επιμένω ως προς την επιτήρηση της κυβερνητικής πολιτικής. Ας μην ξεχνάμε και τον μηχανισμό διόρθωσης…
Ο «κόφτης» δεν θα ενεργοποιηθεί την άνοιξη του 2017, καθώς το πλεόνασμα 0,5% για το 2016 είναι απολύτως ρεαλιστικός στόχος, όπως και το 1,75% για την επόμενη χρονιά, επομένως δεν χρειάζεται να είμαστε «συντηρητικοί» στις επιλογές μας. Δυσκολίες θα ανακύψουν στα πλεονάσματα από το 2018, όταν έχουμε δεσμευτεί για 3,5% για το 2018 και για 4,5% τα επόμενα χρόνια. Αυτοί οι στόχοι είναι αδύνατο να επιτευχθούν με διάρκεια, όμως αυτό θα το δούμε σε τρία χρόνια και η αντιμετώπισή του αφορά ολόκληρη την Ευρώπη. Λίγες χώρες της ευρωζώνης ανταποκρίνονται στο 4,5%. Ο Πρόντι έχει μιλήσει για το ζουρλομανδύα του Συμφώνου Σταθερότητας…
Όσον αφορά την επιτροπεία, με βάση τη χρηματοδότηση που ανέφερα νωρίτερα, είναι δυνατό να κατακτηθούν μεγαλύτερα περιθώρια νομοθετικής πρωτοβουλίας, διότι τους προηγούμενους μήνες είχαμε, κατά κάποιον τρόπο, ευνουχιστεί πολιτικά. Τρέχαμε, σχεδόν αποκλειστικά, να εφαρμόσουμε τα προαπαιτούμενα της συμφωνίας του Αυγούστου. Σήμερα, μετά την αξιολόγηση, με σχετική οικονομική άνεση, συνυπολογίζοντας και το πολιτικό σήμα που εκπέμπει η Ευρώπη για την πολιτική σταθεροποίηση της κυβέρνησης της Αριστεράς, μπορούμε να αντισταθούμε στη γενικευμένη επιτήρηση και να αναλάβουμε νομοθετικές πρωτοβουλίες για το παράλληλο πρόγραμμα και την ανάπτυξη. Το σήμα της πολιτικής σταθεροποίησης είναι σημαντικό, όχι μόνον γιατί ματαιώνει τα σχέδια της εσωτερικής τρόικας για την «αριστερή παρένθεση», αλλά επιπλέον γιατί στη γειτονιά μας (ακόμη και στην Τουρκία πρόσφατα), διαμορφώνονται κινήσεις πολιτικής αστάθειας, με φόντο μάλιστα τον πόλεμο και την προσφυγική κρίση. Συνεπώς, η πολιτική σταθερότητα στην Ελλάδα έχει διεθνή σημασία.
Η ΝΔ διαψεύστηκε
Πώς κρίνετε τη στάση της Νέας Δημοκρατίας;
Η Νέα Δημοκρατία είναι χωρίς σχέδιο. Αποδείχθηκε πια πως ήταν πολιτικό λάθος του κ. Μητσοτάκη η βιασύνη του να θέσει ζήτημα εκλογών. Θα περιμένει τώρα τρία χρόνια για να γίνουν εκλογές. Στο μεταξύ, θα εκδηλωθούν τα προβλήματα της κρίσης φυσιογνωμίας του κόμματος, που δεν είναι δυνατόν να συγκαλυφθούν με την περίεργη συμφωνία νεοφιλελεύθερων και ακροδεξιών στη ΝΔ, που στηρίχθηκε στο συγκυριακό γιουρούσι για την εξουσία. Προβλέπω ότι τώρα ο κ. Μητσοτάκης θα προσπαθήσει να κάνει αντιπολίτευση με έξαρση της σκανδαλολογίας, αλλά και με την αξιοποίηση των προβλημάτων της καθημερινότητας. Η κυβέρνηση όμως διαθέτει το όπλο των πολιτικών πρωτοβουλιών.
Ωστόσο, πέραν της αήθους επίθεσης, μήπως έχουν ένα «πάτημα» οι υπόλοιποι πολιτικοί αντίπαλοι να κάνουν λόγο για ασυνέπεια λόγου και πράξεων;
Το στοιχείο της ανακολουθίας και της ασυνέπειας κυρίως προκύπτει από τη σύγκριση των προεκλογικών εξαγγελιών του Ιανουαρίου του 2015 με τη σημερινή πολιτική. Κρύβει η ΝΔ πως μεσολάβησε ο Αύγουστος και οι εκλογές του Σεπτεμβρίου. Αγνοεί την απόφαση του λαού για τη συγκυρία, που είναι να κυβερνήσει ο ΣΥΡΙΖΑ επί τη βάσει ενός σχεδίου. Η διαπραγμάτευση είχε και έχει δυσκολίες, όμως δεν προκύπτει κάποια σημαντική υπαναχώρηση από το πρόγραμμα του Σεπτεμβρίου. Η Νέα Δημοκρατία διαψεύσθηκε ως προς την πολιτική στρατηγική που ακολούθησε ότι θα ψηφιστούν νέα επώδυνα μέτρα. Σήμερα πρέπει να επαναχαράξει τη στρατηγική της.
Το ίδιο δεν ισχύει και για τον ΣΥΡΙΖΑ; Άλλωστε η εντολή ήταν διττή. Εφαρμογή της συμφωνίας του Αυγούστου, με ισοδύναμα μέτρα και παράλληλο πρόγραμμα.
Ο ΣΥΡΙΖΑ πρέπει σύντομα, με το παράλληλο πρόγραμμα, να υπηρετήσει τα συμφέροντα των κοινωνικά κατατρεγμένων. Αυτό είναι το στοίχημα σήμερα. Να ξαναβάλει στην ημερήσια διάταξη της κυβερνητικής προσπάθειας, πιο συγκεκριμένα και στοχευμένα, ζητήματα κοινωνικού κράτους, κοινωνικών και πολιτικών ελευθεριών…
Για τον εκδημοκρατισμό των σωμάτων ασφαλείας
Ως προς το τελευταίο. Η επίθεση των ΜΑΤ, με τραυματισμό ανθρώπων στην ειρηνική διαδήλωση του Συντάγματος, κάθε άλλο παρά προστατεύει τις πολιτικές ελευθερίες.
Σωστά το επισημαίνετε. Δεν ήταν όμως ενέργειες που έγιναν με άνωθεν εντολή. Είναι η γνωστή δραστηριότητα επί του «πεδίου μάχης» από διάφορους θύλακες που υπάρχουν στην αστυνομία. Γι΄ αυτό και απομακρύνθηκαν οι υπεύθυνοι.
Και πώς αντιμετωπίζεται αυτό;
Με μια πιο αποφασιστική παρέμβαση στους θεσμούς, ώστε να υπηρετούν συγκεκριμένη δημοκρατική νομιμότητα. Δεν λέω ότι αυτό θα είναι εύκολο, αλλά σίγουρα έχουμε χάσει πολύ χρόνο. Όταν, λοιπόν, προκύπτουν τέτοια ζητήματα πρέπει το υπουργείο να εφαρμόζει αμείλικτα τη νομιμότητα. Ο στόχος για τον εκδημοκρατισμό των σωμάτων ασφαλείας είναι κάτι περισσότερο από επίκαιρος, είναι επείγων.
Ετοιμάζονται αλλαγές στα ΜΜΕ
Πώς σχολιάζετε την κίνηση του ΤΕΕ να στοχοποιήσει τους βουλευτές και τα κυβερνητικά στελέχη που ψήφισαν το ασφαλιστικό-φορολογικό νομοσχέδιο, του ιατρικού συλλόγου να καλέσει στο πειθαρχικό τον Πολάκη και της ΕΣΗΕΑ να προειδοποιήσει με διαγραφές τους δημοσιογράφους βουλευτές;
Είναι μια αποκρουστική μορφή συντεχνιακού κράτους, που υπονομεύει την αυτονομία και την ενότητα των συνδικαλιστικών ενώσεων και δυσφημεί την πολιτική. Οι πολιτικοί δεν είναι δυνατόν να υπακούν σε συντεχνιακού τύπου δεσμεύσεις. Δεν νομοθετώ εγώ ως δημοσιογράφος, ούτε ο άλλος ως μηχανικός ούτε ο τρίτος ως γιατρός. Εκλεγήκαμε όλοι στη βάση ενός προεκλογικού προγράμματος, που οφείλουμε να υπηρετήσουμε. Πάντως, μου κάνει εντύπωση που οι δημοσιογράφοι φώναζαν να «πάρουμε θέση», υπονοώντας ορισμένοι πως αν δεν πάρουμε τη θέση που θέλει η ΕΣΗΕΑ θα μας διαγράψουν. Η ΕΣΗΕΑ δεν είναι σπίτι μόνο αυτών που διαγράφουν, είμαστε και εμείς εκεί μέσα και έχουμε δώσει αγώνες. Ωστόσο, το βράδυ της ίδιας μέρας, ενώ οι δημοσιογράφοι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ, με τη συμβολή του Γ. Κατρούγκαλου, κατορθώσαμε να πάρουμε τρίμηνη παράταση του αγγελιόσημου, για να υπάρξει η δυνατότητα συνεννόησης εργαζομένων και εργοδοτών για την υποκατάστασή του, οι βουλευτές της ΝΔ δεν ψήφισαν την παράταση. Αυτούς γιατί δεν τους ξεφώνισαν;
Υπάρχει πάντως σαφώς ένα ζήτημα στον κλάδο των δημοσιογράφων, με ορισμένους εξ αυτών να παραπληροφορούν, αντί να ενημερώνουν…
Τα ΜΜΕ είναι το τελευταίο οχυρό του καταρρεύσαντος παλαιοκομματικού συστήματος. Παρά τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν, οικονομικά και κοινωνικής αποδοχής, είναι μια δύναμη, που λόγω των καθυστερήσεων της κυβέρνησης, συνεχίζουν να διαστρέφουν την κοινωνική πραγματικότητα και να δημιουργούν την εντύπωση επικείμενης κατάρρευσης της κυβέρνησης. Οι εξελίξεις διαψεύδουν αυτή την πλευρά και όλοι θα είμαστε ενώπιον των ευθυνών μας, καθώς θα πρέπει να υπάρξει δημοκρατική ρύθμιση του χώρου των ΜΜΕ το επόμενο δίμηνο.
Υπήρξαν έντονες αντιδράσεις για την εισηγητική έκθεση της ημέρας ελληνοφωνίας, η οποία φέρει και την υπογραφή σας. Ποια η στάση σας;
Έχει αποσυρθεί ήδη αυτή η αιτιολογική έκθεση. Κι αυτό είναι πολύ πιο σημαντικό από την απόσυρση μιας υπογραφής. Υπάρχει μια κυβερνητική επιλογή να ξαναδούμε τη μέρα Ελληνοφωνίας. Συμφωνούμε να υπάρχει αυτή, όπως έχουν πολλά κράτη. Σε ορισμένες περιπτώσεις δεν προτείνεται επισήμως από τα κράτη, αλλά από άλλους φορείς. Ως ελληνοφωνία, εννοούμε την ομιλούμενη γλώσσα. Επομένως, θα κατατεθεί νέα πρόταση, με άλλη φιλοσοφία και χωρίς συνδηλώσεις που παραπέμπουν σε εθνικιστικού και θρησκοληπτικού χαρακτήρα αντιλήψεις. Ο στίχος του Σολωμού «μήγαρις έχω άλλο στο νου μου, πάρεξ ελευθερία και γλώσσα;», νομίζω, ότι προσδίδει το σύγχρονο και δημοκρατικό νόημα της μέρας Ελληνοφωνίας.
Από τον Σεπτέμβρη σοβαρά βήματα ανανέωσης του σχολείου
Τις προηγούμενες μέρες εκπρόσωπος της Εκκλησίας σας καταράστηκε. Τι φοβάται η Εκκλησία;
Η Εκκλησία δεν είναι κάτι ομοιογενές. Έχει πολλές απόψεις, πολλά πρόσωπα, πολλές τάσεις… Το σίγουρο είναι πως, όπως κάθε θεσμός, έτσι και η Εκκλησία θέλει να περιχαρακώσει τις εξουσίες της. Το ερώτημα είναι η Πολιτεία, και μάλιστα μια προοδευτική κυβέρνηση, όπως είναι η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ-Οικολόγοι Πράσινοι, η οποία έχει μια προγραμματική δέσμευση που αφορά τον επανακαθορισμό των σχέσεων μεταξύ Εκκλησίας και κράτους, θέματα που δεν περιλαμβάνονται αναγκαστικά στο πλαίσιο μιας συνταγματικής αναθεώρησης, αλλά αφορούν την καθημερινή λειτουργία των θεσμών του κράτους, και ιδιαίτερα την εκπαίδευση, είναι δυνατόν να μην τα θέσει προς συζήτηση και να μην τα επιχειρήσει; Όχι με όρους διχαστικούς, αλλά οπωσδήποτε με μια αποφασιστικότητα, διότι η δημοκρατία και ο διάλογος παύουν να έχουν αξία αν δεν υπηρετούν ένα πολιτικό σχέδιο. Δεν είναι δυνατόν να αμφισβητείται, από ορισμένους κύκλους, η αποκλειστική αρμοδιότητα του υπουργείου Παιδείας να διαμορφώνει το πρόγραμμα σπουδών στα σχολεία. Το σχολείο είναι κοσμικό και δεν είναι δυνατόν να μπαινοβγαίνουν στα σχολεία ιεράρχες που θα βγάζουν λόγους εναντίον του Δαρβίνου. Αυτό είναι έξω από τον εκπαιδευτικό προσανατολισμό του σχολείου.
Όμως το σχολείο δεν λειτούργησε ποτέ κοσμικά. Κάθε πρωί γίνεται προσευχή, στις αίθουσες υπάρχουν χριστιανικά σύμβολα και σχεδόν σε όλες τις τάξεις διδάσκεται η ορθοδοξία…
Δεν είναι όλα τα ζητήματα ίδια. Το αν το μάθημα των Θρησκευτικών θα είναι Κατηχητικό ή αν θα είναι ένα μάθημα γνώσης του φαινομένου του θείου και όλων των θρησκειών, με έμφαση στην ορθοδοξία, είναι απόφαση του υπουργείου Παιδείας. Είναι δυνατόν να μην γνωρίζουν τα παιδιά για τις θρησκείες όταν ακόμα και σήμερα γίνονται ιεροί πόλεμοι ή όταν στη βάση θρησκευτικών επικλήσεων δημιουργείται ένα κλίμα τρομοκρατίας; Είναι δυνατόν να μην υπάρχει μια εκπαιδευτική διαδικασία συμμετοχική γύρω από μεγάλα θέματα κοινωνικά, όπως τα ναρκωτικά, ο σεξουαλικός προσανατολισμός, το μπούλινκ; Διαφορετικά δεν γίνεται να ανανεωθεί το σχολείο σήμερα. Γι’ αυτό από τον Σεπτέμβρη θα δείτε σοβαρά βήματα προς αυτή την κατεύθυνση.
Ολοήμερο σε όλη την επικράτεια
Τι αλλαγές αναμένονται για τη νέα σχολική χρονιά;
Πρώτον, θα μειώσουμε το επτάωρο σε εξάωρο και το σχολείο θα τελειώνει στη 1.15. Όταν τελειώνει το μάθημα θα μπορεί το παιδί να κάθεται στο Ολοήμερο, αλλά αυτή είναι μια άλλη διαδικασία, περιλαμβάνει τη σίτιση του παιδιού, την απασχόλησή του, την προετοιμασία του για την επόμενη μέρα… Είναι διαφορετικό αυτό και διαφορετικό να κρατάς το παιδί για επτά ώρες σε μη λειτουργικό σχολείο. Θα ανανεώσουμε, λοιπόν, το περιεχόμενο του σχολείου.
Επομένως το ολοήμερο σχολείο παραμένει, μέχρι τις 4 μ.μ.;
Βεβαίως. Επιχειρούμε να δοθεί η δυνατότητα του Ολοήμερου σε όλα τα παιδιά, σε όλη την επικράτεια. Μέχρι τώρα μόλις το 1/3 των σχολείων είχε αυτή τη δυνατότητα του αναβαθμισμένου ολοήμερου.
Σπάει το καθεστώς αδιοριστίας
Το νέο πρόγραμμα θα σημαίνει και λιγότερες ώρες απασχόλησης αναπληρωτών;
Αυτή η κίνηση θα σημάνει προσλήψεις χιλιάδων αναπληρωτών και αργότερα μόνιμου προσωπικού. Δυστυχώς έχουμε βουλιάξει στο καθεστώς αδιοριστίας που έχει επιβληθεί από τα μνημόνια. Όμως, από το 2017 και μετά θα μπορέσουμε να προσλάβουμε μόνιμο προσωπικό. Έως τότε θα προσλαμβάνουμε αναπληρωτές.
Η προϋπηρεσία των αναπληρωτών θα αναγνωριστεί στη διαδικασία διορισμών;
Είμαστε ηθικοπολιτικά δεσμευμένοι οι αναπληρωτές να αξιοποιηθούν στη διαδικασία ΑΣΕΠ που θα προκηρυχθεί. Ακόμα και για εκείνους που δεν είναι στη λίστα επιτυχόντων του ΑΣΕΠ. Θέλουμε σε κάθε περίπτωση να αποφύγουμε την ενεργοποίηση του κοινωνικού αυτοματισμού. Πρόκειται για έναν κίνδυνο που ελλοχεύει εξαιτίας του κατακερματισμού των εκπαιδευτικών σε 150 ειδικότητες, καθώς και των αδιόριστων εκπαιδευτικών σε πάνω από δέκα ομάδες ιδιαίτερων συμφερόντων. Όμως, πιστεύω ότι η προκήρυξη θέσεων θα γίνει με τέτοιο τρόπο ώστε να αποφευχθεί το ενδεχόμενο ο ένας να κατηγορεί τον άλλον και θα προβλέπεται επίσης η δυνατότητα των νέων πτυχιούχων για διορισμό.
Γράφεται το ενδεχόμενο απεργιακών κινητοποιήσεων μέσα στις εξετάσεις, παρότι το διαψεύδει η ΟΛΜΕ. Ποια η δική σας πληροφόρηση;
Κανείς δεν παίζει με την αγωνία των παιδιών. Αυτά είναι μικροπολιτικές, που έχουν διαψευστεί σε όλους τους τόνους από την ΟΛΜΕ. Επομένως, αύριο θα αρχίσουν και θα τελειώσουν οι εξετάσεις κανονικά. Για τα επόμενα χρόνια το στοίχημα του υπουργείου είναι ο προγραμματισμός του απεγκλωβισμού του σχολείου από ένα βάρβαρο σύστημα εξετάσεων.
Ήδη υπάρχουν 3.000 κενά στα σχολεία που θα ξεκινήσουν την επόμενη χρονιά. Αυτά θα καλυφθούν;
Η μάχη που δίνουμε αυτή την περίοδο είναι όλα τα σχολεία, γενικής, τεχνικής ή ειδικής αγωγής να λειτουργήσουν τον Σεπτέμβριο, από την πρώτη μέρα. Αυτό το στοίχημα χάνεται συνεχώς επί τριάντα χρόνια. Γι’ αυτό θα προχωρήσουμε εγκαίρως σε προσλήψεις αναπληρωτών και τα βιβλία θα έχουν σταλεί τον Ιούλιο σε όλα τα σχολεία.
Γιατί υπήρξαν φέτος τόσα κενά;
Πέρυσι, ορισμένοι αναπληρωτές που είχαν περάσει στο ΑΣΕΠ προσέφυγαν στο ΣτΕ και εν μέρει υπήρξαν γι’ αυτό καθυστερήσεις. Κύριος λόγος, όμως, είναι η κατάσταση που διαμορφώθηκε πέρυσι το καλοκαίρι με τη συμφωνία, η οποία δεν επέτρεψε στο κράτος να λειτουργήσει εγκαίρως. Από την πλευρά μας, κάνουμε ότι είναι δυνατόν να αξιοποιηθούν όλοι οι πόροι, ώστε να μην πάει χαμένο ούτε ένα ευρώ από τον προϋπολογισμό για τη δημόσια παιδεία.
Ποιος είναι ο μεσοπρόθεσμος σχεδιασμός του υπουργείου;
Τον Ιούνιο θα παρουσιάσουμε τις εκθέσεις της Μορφωτικής Επιτροπής της Βουλής και της Επιτροπής Διαλόγου για την Παιδεία, όπου θα καταγράφονται τα άμεσα μέτρα και τα μεσοπρόθεσμα μέτρα του υπουργείου. Στόχος μας είναι η μεταρρύθμιση να γίνει βήμα-βήμα σε έναν μεγαλύτερο ορίζοντα της τετραετίας. Μια πρόγευση των δημοκρατικών μεταρρυθμίσεων στο χώρο της εκπαίδευσης δίνουν οι ρυθμίσεις για το ΕΠΑΛ, όπου καταργείται το καθεστώς σκληρής και οριστικής εξειδίκευσης. Θα είναι ένα σχολείο ισότιμο με αυτό της γενικής εκπαίδευσης, όπου στο τέλος θα υπάρχει η δυνατότητα, εφόσον το παιδί θέλει να ακολουθήσει ένα έτος μαθητείας, να δουλεύει με εξασφαλισμένα τα εργατικά και ασφαλιστικά του δικαιώματα. Ακόμα, ο μαθητής θα έχει δυνατότητα πια να δώσει εξετάσεις για να εισαχθεί στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, είτε σε ΤΕΙ είτε σε ΑΕΙ. Δεν θέλουμε ένα σχολείο που θα μαζεύει τυπικά τη σχολική διαρροή, θέλουμε και τα ΕΠΑΛ να δίνουν ισότιμες ευκαιρίες στα παιδιά για να μάθουν.
Αέρας δημοκρατίας στο σχολείο
Την πειθαρχική δίωξη των μαθητών, με τις αποβολές, αλλά και την τιμωρητικότητα απέναντι στα παιδιά, πώς θα την αντιμετωπίσετε;
Αυτό το κλίμα έχει υποχωρήσει πια από τα σχολεία. Έχουμε ήδη καταργήσει την ποινικοποίηση των μαθητικών καταλήψεων και του ιδιωνύμου που είχε νομοθετήσει ο Ευ. Γιαννόπουλος. Προσπαθούμε να ενισχύσουμε τις σχέσεις συνεργασίας μαθητών και εκπαιδευτικών και να αποτρέψουμε τις τιμωρητικές συμπεριφορές. Σκεφτόμαστε να προχωρήσουμε σε διάλογο με τους μαθητές, για την αναμόρφωση των σχολικών κοινοτήτων. Δεν υπάρχει προοπτική να λειτουργήσει το σχολείο μέσα από την τιμωρία. Ούτε βέβαια με την τιμωρητική αντίληψη εις βάρος των εκπαιδευτικών, όπως είχε επιχειρηθεί επί κυβερνήσεως Σαμαρά με την ψευδεπίγραφη αξιολόγηση και τις χιλιάδες απολύσεις εκπαιδευτικών. Η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ έφερε έναν αέρα δημοκρατίας στο σχολείο.
Ποιος είναι ο προγραμματισμός για τα σχολεία στις φυλακές;
Τα σχολεία δεύτερης ευκαιρίας είναι ο προσανατολισμός μας. Προσπαθούμε να τα ενοποιήσουμε σε μια δομή, για να έχουν τα παιδιά τη δυνατότητα ουσιαστικής εκπαίδευσης και επαγγελματικής κατεύθυνσης, για όσους το χρειάζονται. Όλοι έχουν δικαίωμα στη μόρφωση και αυτό είναι και ο μόνος τρόπος ένταξής του στην κοινωνία. Επομένως, η κατεύθυνσή μας είναι να διευρυνθούν οι σχολικές κοινότητες, ώστε να έχουν όλοι πρόσβαση.
Ποιος ο σχεδιασμός για την τριτοβάθμια εκπαίδευση;
Αυτή την περίοδο σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες επιχειρείται αναδιάρθρωση των Ιδρυμάτων, ώστε να συμπεριλαμβάνονται σε αυτά, τμήματα δια βίου μάθησης, να συνδυάζεται η ένταξη της τεχνικής εκπαίδευσης και να προωθείται ο ενιαίος χώρος τριτοβάθμιας εκπαίδευσης και έρευνας. Σ΄ αυτόν τον ορίζοντα σχεδιάζουμε κι εμείς, καθώς μάλιστα είναι κοινή πεποίθηση στην ακαδημαϊκή κοινότητα ότι η προηγούμενη παρέμβαση Διαμαντοπούλου- Αρβανιτόπουλου αποδιοργάνωσε τη διοίκηση της ανώτατης εκπαίδευσης.