29-01-17 Συνέντευξη του Κώστα Γαβρόγλου στην εφημερίδα “Ελεύθερος Τύπος”
Αν και το ενδιαφέρον μονοπωλούν το τελευταίο καιρό οι μεσοπρόθεσμες μεταρρυθμίσεις του Λυκείου, υπάρχουν αλλαγές που θα έρθουν τον Σεπτέμβρη του 2017. Ποιες είναι αυτές;
Στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση γίνονται αυτή τη στιγμή προσπάθειες να βελτιώσουμε το ολοήμερο σχολείο. Διερευνούμε τη δυνατότητα να επεκταθεί και στα ολιγοθέσια, ενώ παράλληλα εργαζόμαστε στην παραπέρα εδραίωση της συμπερίληψης για τα παιδιά με ειδικές ανάγκες. Η εμπειρία μας από τη συμπερίληψη είναι εξαιρετική. Αντίθετα η εμπειρία μας από το ολοήμερο είναι μεικτή και θα έχουμε να πούμε αρκετά προς το τέλος αυτής της χρονιάς για το τι πρόσθετα μέτρα πρέεπι να πάρουμε ως προς αυτά τα δύο θέματα.
Παράλληλα, το νέο σχολικό έτος θα αλλάξουμε δύο με τρία βιβλία που έχουν κριθεί προβληματικά. Γενικά κινούμαστε στην κατεύθυνση να αλλάξουμε τα βιβλία, μια διαδικασία δύσκολη γραφειοκρατικά και οικονομικά.
Σχετικά με τους εκπαιδευτικούς, ελπίζω πάλι μέχρι τον Μάιο να έχουμε ανακοινώσει ένα εθνικό πρόγραμμα επιμόρφωσης, και από το νέο σχολικό έτος, μετά από συζητήσεις με τους εκπαιδευτικούς φορείς, θα ξεκινήσουν και οι διαδικασίες αυτοαξιολόγησης. Είμαστε σίγουροι ότι τα σχολεία και οι σύλλογοι εκπαιδευτικών θα βρουν τρόπους να βελτιωθούν.
Φέτος, για πρώτη φορά οι πανελλήνιες θα διενεργηθούν μετά τις ενδοσχολικές εξετάσεις. Η απόφαση αυτή έχει εγείρει διαμαρτυρίες από τους γονείς.
Πρέπει πια να αρχίσουμε να αποδραματοποιούμε το θέμα των πανελληνίων εξετάσεων. Δεν θεωρώ ότι προκαλείται κάποιο σοβαρό πρόβλημα. Ήταν δική μας θέση αλλά και αίτημα των εκπαιδευτικών, η σχολική χρονιά να παραταθεί και να μετακινηθεί η ημερομηνία των Πανελλαδικών. Δεν θα αλλάξουμε λοιπόν γνώμη σχετικά με τη νέα ημερομηνία. Αν το κάναμε θα ακυρώναμε τον παιδαγωγικό χαρακτήρα, που πιστεύουμε ότι έχει η θέση μας. Άλλωστε δεν πρόκειται για κάποια τρομερή αλλαγή. Οι μαθητές θα έχουν έξι με εφτά μέρες ανάμεσα στις δύο εξεταστικές περιόδους για να προετοιμαστούν. Όσο για τις διαμαρτυρίες, το θεωρώ αρνητικό το γεγονός ότι ενώ όλοι γνωρίζουμε ότι δρομολογείται κάτι, οι αντιδράσεις εκδηλώνονται την ώρα που είναι να γίνει η αλλαγή.
Σε τι στάδιο βρίσκεστε με τις μόνιμες προσλήψεις εκπαιδευτικών;
Σε πολύ καλό. Δεν θα μπω στη διαδικασία να πω αριθμούς. Θέλω να είμαστε έτοιμοι, όταν ανακοινώσουμε τον αριθμό να τηρούνται όλα τα δεδομένα για να γίνουν οι εν λόγω προσλήψεις. Όσο για τον τρόπο πρόσληψης, θα πάμε σε μεικτό σύστημα, ώστε να εξασφαλίσουμε και την πρόσληψη των εκπαιδευτικών που για χρόνια έχουν στηρίξει το δημόσιο σχολείο ως αναπληρωτές αλλά και την είσοδο των νέων εκπαιδευτικών. Η αλήθεια είναι ότι ακόμα δεν γνωρίζω αν θα προχωρήσουμε σε γραπτό διαγωνισμό. Θέλω πρώτα να διερευνήσουμε τα πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα του συστήματος και στη συνέχεια να λάβουμε αποφάσεις.
Τα σχολεία θα ανοίξουν τον Σεπτέμβρη του 2017 με όλους τους εκπαιδευτικούς στη θέση τους;
Έχουμε εξασφαλίσει τα απαραίτητα κονδύλια κι έχουμε μάθει από τις ατέλειες του συστήματος, γι’ αυτό κι ελπίζω τον Σεπτέμβρη να έχουμε ακόμα καλύτερη κάλυψη των ελλείψεων απ’ ότι φέτος. Βεβαίως τα κονδύλια που εξασφαλίζουμε, τα αφαιρούμε από άλλες δραστηριότητες. Το βασικό ερώτημα όμως είναι τι γίνεται με την ποιότητα της εκπαίδευσης. Είναι πολλά θέματα που πρέπει να εξεταστούν, από την οργάνωση του συστήματος, τις αποσπάσεις των εκπαιδευτικών αλλά και το έργο του ανθρώπινου δυναμικού. Υπάρχουν εκπαιδευτικοί τους οποίους σέβομαι απεριόριστα για το έργο τους αλλά υπάρχουν και άλλοι –και στον χώρο του Πανεπιστημίου- που νομίζω ότι έχουν γραφειοκρατικοποιηθεί. Βέβαια αυτά είναι κάποια προβλήματα τα οποία πρέπει σε πρώτη φάση να αναγνωρίσουμε αλλά σε καμία περίπτωση να δαιμονοποιήσουμε.
Οι αποσπάσεις πάντα βρίσκονται στο επίκεντρο των επικρίσεων, όμως καμία κυβέρνηση δεν έχει περιορίσει τον αριθμό τους. Εσείς θα το κάνετε;
Υπάρχουν υπηρεσίες ακόμα κι εδώ στο υπουργείο Παιδείας που δεν θα μπορούσαν να λειτουργήσουν χωρίς αποσπασμένους. Οι εκπαιδευτικοί είναι ένα περιζήτητο είδος στις αποσπάσεις. Είναι όμως και η εύκολη λύση. Το πρώτο πράγμα που έρχεται στο μυαλό σου όταν είσαι βουλευτής είναι να αποσπάσεις κάποιον εκπαιδευτικό. Από τις 2.500 αποσπάσεις, υπάρχει ένας αριθμός περίπου το 20% που θα μπορούσε να γυρίσει πίσω στο σχολείο.
Τι σχέδια έχετε για τα μεταπτυχιακά;
Κανένας φοιτητής δεν θα μείνει έξω από τα μεταπτυχιακά λόγω οικονομικών δυσχερειών. Οποιοσδήποτε γίνει δεκτός για την παρακολούθηση ενός μεταπτυχιακού θα φοιτήσει κανονικά. Έχουμε προτείνει ένα ποσοστό και καλούμε τα Ιδρύματα με βάση αυτό να προχωρήσουν στην επιλογή των φοιτητών.
Είναι άλλωστε ένα θέμα ότι τόσα χρόνια δεν είχαμε αντιδράσει εναντίον των διδάκτρων. Εμείς λέμε να κάνουν αίτηση οι φοιτητές σε οποιοδήποτε πρόγραμμα θέλουν, το πρόγραμμα αυτό να τους δεχτεί βάσει ακαδημαϊκών κριτηρίων και στη συνέχεια αυτά τα παιδιά που έχουν οικονομικά προβλήματα δεν θα πληρώσουν ούτε μία δεκάρα. Το υπουργείο πρέπει να έχει έναν ρυθμιστικό ρόλο στα μεταπτυχιακά, όμως οποιαδήποτε απόφαση ανήκει στα Πανεπιστήμια, τα οποία θα πρέπει να δείξουν το κοινωνικό τους πρόσωπο.
Τι σχέδια έχετε για την φοιτητική μέριμνα;
Ως προς το θέμα της σίτισης, το ΙΝΕΔΙΒΙΜ (σ.σ. Ίδρυμα Νεολαίας και Δια Βίου Μάθησης) δεν θα έχει πλέον το ρόλο του μεσάζοντα. Έχουμε κονδύλια, αλλά αυτή η δουλειά δεν μπορεί να γίνεται κεντρικά από το υπουργείο. Θα δώσουμε αυτά τα ποσά στα πανεπιστήμια και να βρουν τα ίδια τις διαδικασίες για τη σίτιση. Το ΙΝΕΔΙΒΙΜ θα έχει ρόλο ελεγκτικό και πολύ αυστηρό μάλιστα. Εμείς θέλουμε να ορθολογικοποιηθεί το σύστημα υπερ των φτωχών στρωμάτων, γι’ αυτό το λόγο θα μπουν εισοδηματικά κριτήρια.
Η στέγαση είναι ένα εξαιρετικά δύσκολο θέμα. Δεν έχουμε ικανοποιητικά στοιχεία για το θέμα, αλλά ελπίζουμε μέχρι το Μάιο να έχουμε παρουσιάσει ένα σχέδιο πενταετίας σχετικά με αυτό. Η χωροθέτηση, η αρχιτεκτονική, η ευελιξία των εστιών είναι θέματα που πρέπει να μελετηθούν.
Το πόρισμα του ΙΕΠ δεν κάνει λόγο για κατάργηση των Πανελληνίων. Τι αλλάζει τελικά στον νέο τρόπο εισαγωγής που προτείνετε;
Δεν υπάρχει εκπαιδευτικό σύστημα χωρίς εξετάσεις. Το πρώτο που πρέπει να κάνουμε είναι να συμβιβαστούμε με αυτό. Εμείς έχουμε στόχο οι εξετάσεις να μην είναι αποφασιστικές για το υπόλοιπο της ζωής των μαθητών. Θέλουμε να δώσουμε τη δυνατότητα στα παιδιά με την είσοδό τους στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση να έχουν ευελιξία στο αντικείμενο των σπουδών τους. Υπάρχουν τμήματα με εξαιρετικά προγράμματα. Το θέμα είναι να γίνουν ευέλικτα τα τμήματα. Γι αυτό ακριβώς και σχεδιάζουμε αλλαγές στο πρώτο έτος, με τη διατήρηση σχολών και όχι τμημάτων. Θέλουμε να προτείνουμε στα Ιδρύματα στο πλαίσιο της σχολής, ένας φυσικός για παράδειγμα να μπορεί να παρακολουθήσει και κάποια μαθήματα χημείας και να λάβει ένα πτυχίο Φυσικής που να αναγνωρίζει τις γνώσεις του και στο δεύτερο αντικείμενο που σπούδασε, σε αυτή την περίπτωση στη Χημεία.
Θα συνδυαστεί αυτό με τον επαγγελματικό προσανατολισμό στα σχολεία;
Σκεφτόμαστε πολύ σοβαρά να το θέσουμε ως υποχρέωση των Πανεπιστημίων προς τα Λύκεια. Να επισκέπτονται πανεπιστημιακοί τα σχολεία και να ενημερώνουν τα παιδιά σχετικά με το πρόγραμμα σπουδών. Θέλουμε να το θεσμοθετήσουμε αυτό.