«Σε δύο χρόνια αλλάζει και το σύστημα των εισαγωγικών εξετάσεων. Οι αλλαγές θα είναι συνταρακτικές. Η ελληνική οικογένεια δεν αντέχει άλλη “εξέταση”». Ο υπουργός Παιδείας, Πολιτισμού και Θρησκευμάτων, Αριστείδης Μπαλτάς, σε μια εφ’ όλης της ύλης συνέντευξη στα «Επίκαιρα» και στον Βαγγέλη Παπαδημητρίου,αποκαλύπτει τα σχέδιά του για την εκπαίδευση και το πολιτικό πρόγραμμα της Αριστεράς για το δημόσιο σχολείο, απαντά στους επικριτές του για τα πρότυπα σχολεία και την αριστεία, ενώ επιτίθεται με δριμύτητα σε εκείνους που κοντόφθαλμα αναζητούν «εδώ και τώρα» λύσεις, ανεξαρτήτως συνθηκών. «Είμαστε καταδικασμένοι να πετύχουμε και, μάλιστα, τώρα. Δεν ζητώ πίστωση χρόνου. Να κριθούμε από το έργο μας», σημειώνει εμφαντικά.
Ο Υπουργός Παιδείας αναφέρει πως “Αν αυτή τη στιγμή ανοίξουν για όλους τα πανεπιστήμια, τότε η Ιατρική θα έχει δέκα χιλιάδες φοιτητές και άλλες σχολές θα είναι κενές.” ενώ αποκαλύπτει πως “ήδη σχεδιάζουμε το επόμενο μεγάλο βήμα”
Κύριε Μπαλτά, προσωπικά δεν με έβλαψε καθόλου στη ζωή μου που τελείωσα πρότυπο δημόσιο σχολείο. Γιατί είστε εναντίον; Δεν είναι κακό να είναι κάποιος άριστος μαθητής…
Δεν διαφωνώ καθόλου. Εγώ όμως θέλω όλα τα σχολεία της χώρας να είναι σχολεία άριστα. Προσωπικά, οραματίζομαι ένα μεγάλο δημόσιο σχολείο που θα είναι, αν θέλετε, «πρότυπο» και θα δίνει τις δυνατότητες σε όλα τα παιδιά, ανεξαρτήτως οικονομικών δυσκολιών, καταγωγής και δυνατοτήτων, να μετέχουν και να αρπάζουν κυριολεκτικά τη μάθηση. Ονειρεύομαι ένα δημόσιο σχολείο που οι μαθητές θα χαίρονται να μετέχουν και όχι που θα μισούν ή θα βαριούνται. Τα σημερινά πρότυπα ή πειραματικά σχολεία είναι περίπου εξήντα σε όλη τη χώρα. Στα πειραματικά πρέπει να δοκιμάζονται πρότυπες μέθοδοι διδασκαλίας, να υπάρχουν καθηγητές με αυξημένα προσόντα, που θα εναλλάσσονται και δεν θα είναι μόνιμοι σε αυτά, για να μεταφέρουν τις γνώσεις τους. Αλλά με ενδιαφέρει κατά κύριο λόγο το σύνολο των δημόσιων σχολείων της χώρας, που πολλά από αυτά αντιμετωπίζουν τραγικές συνθήκες. Προφανώς δεν είμαι κατά ούτε των πρότυπων ούτε των πειραματικών σχολείων. Αντίθετα. Όλοι όμως έχουμε ικανότητες. Κανείς για μένα και, μάλιστα, σε αυτές τις ηλικίες δεν είναι ανίκανος. Εξάλλου, υπάρχουν και αναδεικνύονται κυριολεκτικά άριστοι μαθητές που προέρχονται από υποβαθμισμένα σχολεία.
Πώς θα λειτουργούν του χρόνου τα λεγόμενα «πρότυπα σχολεία»;
Σε όλα τα πειραματικά θα γίνει κλήρωση σύμφωνα με τους υπάρχοντες κανόνες. Το αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα –κι όχι την τελευταία στιγμή– θα σταλούν και οι οδηγίες. Σε κάποια από τα σημερινά πρότυπα – πειραματικά, αυτά που ονομάσαμε «ιστορικά», σε συνεργασία με τον σύλλογο καθηγητών και γονέων, αν θέλουν να υπάρξουν εξετάσεις θα γίνουν εξετάσεις. Θέλω όμως να ξεκαθαρίσω κάτι: με όλη αυτή την ιστορία, που τη θεωρώ υπερβολική, κανείς δεν έμαθε ότι διορίστηκαν τετρακόσιοι αναπληρωτές καθηγητές και πως διώχθηκαν από την εκπαίδευση καθηγητές που βρέθηκαν με πλαστά πτυχία. Δεν υποτιμώ το ένα ζήτημα, τονίζω όμως ότι την ίδια στιγμή γίνεται μια γιγαντιαία δουλειά παντού. Δεν έχουμε μάθει στην Αριστερά να αυτοδιαφημιζόμαστε κι αυτό ίσως να είναι πρόβλημα.
Κουράστηκα, κύριε Μπαλτά να βλέπω εισαγωγικές εξετάσεις για το πανεπιστήμιο. Σε 4 μέρες κρίνεται τομέλλον μου;
Συμφωνώ απολύτως. Όλο το σύστημα δουλεύει μόνο για τις εισαγωγικές εξετάσεις, λες και πρόκειται για πόλεμο. Σε πρώτο επίπεδο, θα αποσυνδεθεί το λύκειο από τα πανεπιστήμια. Τα λύκεια θα αποκτήσουν αυτόνομο ρόλο και άξιο πτυχίο, ανεξαρτήτως αν μετά οι απόφοιτοι θελήσουν να περάσουν ή όχι στα πανεπιστήμια. Η τελευταία τάξη του λυκείου και το πρώτο έτος του πανεπιστημίου μπορεί να έχουν πολλά κοινά. Δεν μου αρέσει το λύκειο να είναι ένα κακό φροντιστήριο για το πανεπιστήμι. Και για τον μαθητή και για τον δάσκαλο,που νιώθει εξαιρετικά εγκλωβισμένος.
Θα ανακοινώσετε εισαγωγή χωρίς εξετάσεις; Και μετά ξεακαθάρισμα εντός;
Αν αυτή τη στιγμή ανοίξουν για όλους τα πανεπιστήμια, τότε η Ιατρική θα έχει δέκα χιλιάδες φοιτητές και άλλες σχολές θα είναι κενές. Σας αποκαλύπτω πως ήδη σχεδιάζουμε το επόμενο μεγάλο βήμα. Υπάρχει η σκέψη, αλλά προέχει η αναμόρφωση του Λυκείο. Σε δύο χρόνια θα είμαστε έτοιμοι να αλλάξουμε ριζικά και ουσιασιτκά τη μέθοδο εισαγωγής στα πανεπιστήμια