Συγκλίσεις σε πολλά σημεία του σχεδίου για την αναβάθμιση του Λυκείου και το νέο σύστημα εισαγωγής στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση διαπίστωσαν κατά τη συνάντησή τους διάρκειας μιάμισης ώρας ο Υπουργός Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων με τον υπεύθυνο Τομέα Παιδείας του Γιώργο Μαυρωτά.

Μετά τη συνάντηση ο κ. Μαυρωτάς δήλωσε:

Ανταποκριθήκαμε στην πρόσκληση του Υπουργού για να μας ενημερώσει για το νέο πρόγραμμα και το νέο σχέδιο που υπάρχει για το Λύκειο και για την πρόσβαση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Πιστεύουμε και εμείς ότι πρέπει να αποκατασταθεί ο ρόλος του Λυκείου. Να αναβαθμιστεί. Γενικά, σαν γενική φιλοσοφία, δίνουμε μεγάλη έμφαση και στο κομμάτι της Τεχνικής Εκπαίδευσης κυρίως στο Λύκειο και από την άλλη μεριά ήταν και στα δικά μας τα πλάνα και στο δικό μας το πρόγραμμα η έννοια του Εθνικού Απολυτηρίου του Λυκείου. Δηλαδή να είναι ένα Απολυτήριο, όχι χαρτί απλό, αλλά να έχει και περιεχόμενο και αυτό δεν μπορεί να γίνει χωρίς αξιολόγηση. Μάλιστα εμείς πιστεύουμε ότι στο Εθνικό Απολυτήριο δεν αρκεί μόνο να αξιολογείται σοβαρά και αντικειμενικά και ενιαία ο μαθητής από τον Έβρο μέχρι τη Γαύδο με τον ίδιο τρόπο μόνο στην Γ Λυκείου, αλλά θα έπρεπε να πηγαίνει και στις προηγούμενες τάξεις του Λυκείου αυτή η αξιολόγηση. Είναι κάποια πράγματα που συζητήσαμε με τον Υπουργό. Μπήκαμε λίγο σε κάποιες λεπτομέρειες, γιατί πολλές φορές… ο διάβολος κρύβεται σε λεπτομέρειες. Θα έχουμε τη δυνατότητα και στις επόμενες συναντήσεις να συζητήσουμε πιο συγκεκριμένα.

Ερώτηση: Συμφωνείτε σε κάποιες από τις προτεινόμενες αλλαγές, για παράδειγμα στο Εθνικό Απολυτήριο. Άρα πρέπει να βρήκατε κάποια σημεία σύγκλισης;

Σημεία σύγκλισης υπήρχαν ήδη από πέρυσι που είχαμε υποβάλει τις προτάσεις μας ως Ποτάμι στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής όταν υπήρχε ο αντίστοιχος διάλογος που είχε ξεκινήσει. Εμείς πιστεύουμε ότι η αποφόρτιση που πρέπει να υπάρξει στις Πανελλαδικές εξετάσεις, και να μην κρίνεται το μέλλον του παιδιού από ένα τρίωρο κάθε φορά, αυτό έχει να κάνει με την αξιολόγηση που έπρεπε να υπάρχει γενικότερα στο Λύκειο και είναι κάτι που πρέπει να συμμετάσχουν μαθητές, οικογένειες, καθηγητές οι οποίοι πρέπει να αγκαλιάσουν κάθε τέτοια προσπάθεια.

Ο Υπουργός Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων Κώστας Γαβρόγλου δήλωσε:

Όπως συνειδητοποιήσατε μείναμε αρκετή ώρα στο γραφείο συζητώντας. Είχα τη χαρά να συζητήσουμε κατ’ αρχάς ως εκπαιδευτικοί και οι δύο με τον κύριο Μαυρωτά, μέσα σ’ ένα πλαίσιο συναίνεσης που θέλουμε να οικοδομήσουμε και νομίζω ότι θα οικοδομηθεί. Βρήκαμε πολλά σημεία σύγκλισης και ορισμένα σημεία απόκλισης. Η διαβούλευση αυτό είναι. Νομίζω ότι ήταν ένας εξαιρετικά χρήσιμος διάλογος και είμαι σίγουρος ότι θα ξανασυναντηθούμε, όπως είπε και ο κ. Μαυρωτάς, για να δούμε άλλα στοιχεία της συνολικής προσέγγισης που θέλουμε να φέρουμε για το Λύκειο.

Θέλω να είναι σαφές ότι παρά τις κραυγές που υπάρχουν στον δημόσιο λόγο, παρά τους τίτλους των εφημερίδων, υπάρχει κι ένα άλλο κομμάτι της κοινωνίας για το οποίο έχουμε επίσης πολλές ενδείξεις για αποδοχή των προτάσεων μας. Αυτό είναι πολύ λογικό να γίνεται σε ένα τέτοιου τύπου εγχείρημα σε μία κοινωνία η οποία έχει και μία τεράστια αμηχανία για το πώς ουσιαστικά «ξαναστήνεις» το Λύκειο και κυρίως την Γ’ Λυκείου. Και νομίζουμε ότι παρά τις ενστάσεις έχουμε και πολύ θετικά σημεία συγκλίσεων και νέων ιδεών, επίσης, γιατί νομίζω ότι αυτά συνδυάζονται.

Γιώργος Μαυρωτάς: Αν μου επιτρέπετε να συμπληρώσω ότι για να είναι ένα σύστημα βιώσιμο χρειάζεται και χρόνος διαλόγου και ευρύτερη συναίνεση και ένα μακροπρόθεσμο ορίζοντα. Δηλαδή να φτιάξουμε τώρα ένα σύστημα για τα επόμενα 10 χρόνια. Ένα σύστημα που θα πρέπει να περάσει από τη Βουλή με μια αυξημένη πλειοψηφία. Θα είναι το ιδανικό κατά τη δική μας άποψη.

Ερώτηση: Συμφωνείτε για τη διπλή εξεταστική Ιανουαρίου;

Γιώργος Μαυρωτάς: Ναι, δεν έχουμε πρόβλημα. Εγώ πιστεύω ότι η αξιολόγηση πρέπει να γίνεται με έναν ενιαίο τρόπο -όπως είπαμε- και αντικειμενικό. Δηλαδή, όχι σε κάθε σχολείο ο καθηγητής να βάζει τα 20άρια. Θα πρέπει να γίνεται με έναν αξιόπιστο τρόπο. Πιστεύουμε ότι βοηθάει περισσότερο τους μαθητές γιατί τους αποφορτίζει από το να νιώθουν ότι σε ένα τρίωρο κρίνεται το μέλλον τους και εμείς θα το πηγαίναμε και ακόμα πιο πίσω. Γιατί για να έχει το Εθνικό Απολυτήριο μεγαλύτερη βαρύτητα, θα πρέπει και από τη Β’ Λυκείου να έχει κάποιες τέτοιες εξετάσεις και εκεί να αξιολογούνται οι μαθητές και να φεύγει αυτό το μεγάλο βάρος από τον Ιούνιο της Γ’ Λυκείου.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Πρόγραμμα Πανελληνίων 2025