Συνάντηση με τον υπουργό Παιδείας Κ. Γαβρόγλου πραγματοποίησε την Τετάρτη 10 Ιανουαρίου αντιπροσωπία της ΕΣΑμεΑ με επικεφαλής τον πρόεδρό της Ι. Βαρδακαστάνη.
Στην αντιπροσωπεία συμμετείχαν ο γενικός γραμματέας Γ. Λυμβαίος, ο αντιπρόεδρος Κ. Χόρτης και ο Ταμίας Κ. Γαργάλης. Στη συνάντηση ήταν επίσης παρόντες ο υφυπουργός κ. Μπαξεβανάκης και ο προϊστάμενος της Διεύθυνσης Ειδ. Αγωγής και Εκπαίδευσης κ. Κασσιανός. Στη διάρκεια της συνάντησης η αντιπροσωπεία τόνισε ότι κατά τη διάρκεια της παρατεταμένης οικονομικής κρίσης, οι αδυναμίες και τα προβλήματα του συστήματος εκπαίδευσης για τα άτομα με αναπηρία οξύνθηκαν ακόμη περισσότερο, κυρίως εξαιτίας της μείωσης των ήδη χαμηλών κονδυλίων που διαχρονικά κατευθύνονται στην εκπαίδευση των ατόμων με αναπηρία, επηρεάζοντας καθοριστικά την ποιότητα της εκπαίδευσης που απολαμβάνουν οι μαθητές με αναπηρία και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες. Μάλιστα ο κ. Βαρδακαστάνης τόνισε στον υπουργό ότι η εκπαίδευση των ατόμων με αναπηρία “είτε προ κρίσης είτε στις μέρες μας, είναι ο φτωχός συγγενής της Εκπαίδευσης Για να αλλάξει αυτή η κατάσταση, χρειάζεται γενναία πολιτική απόφαση, συγκεκριμένη νομοθετική πρωτοβουλία και γενναία αύξηση του προϋπολογισμού, ώστε να προσληφθούν μόνιμοι εκπαιδευτικοί και μόνιμο ειδικό, βοηθητικό και ειδικό εκπαιδευτικό προσωπικό”.
Πιο συγκεκριμένα, η διαρκής υποχρηματοδότηση, σε συνδυασμό με το ελλιπές θεσμικό πλαίσιο που διέπει το σύστημα εκπαίδευσης των ατόμων με αναπηρία και των ατόμων με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, απαιτεί από μέρους της ηγεσίας του υπουργείου Παιδείας να προχωρήσει στην αξιολόγηση του θεσμικού πλαισίου του υφιστάμενου συστήματος και στο σχεδιασμό και στην εφαρμογή ενός σχεδίου ουσιαστικής θεσμικής και διαδικαστικής ανασυγκρότησής του, όπως επιτάσσει το άρθρο 24 “Εκπαίδευση” της Σύμβασης των Ηνωμένων Εθνών για τα δικαιώματα των ατόμων με αναπηρία, η οποία μαζί με το προαιρετικό της πρωτόκολλο κυρώθηκε από ελληνική Βουλή με τη ψήφιση του νόμου 4074/2012.
Η ηγεσία του υπουργείου δήλωσε ότι είναι κοντά στο να παρουσιάσουν ένα σύστημα προσλήψεων και για τους μόνιμους και για τους αναπληρωτές εκπαιδευτικούς. Θεώρησε δε εύλογη τη θέση της ΕΣΑμΕΑ ότι ο ν. 4440 (άρθρο 25) που αναφέρεται στις προσλήψεις των ατόμων με αναπηρία και των συγγενικών τους προσώπων στο Δημόσιο θα πρέπει να βρει αναλογική εφαρμογή και στις προσλήψεις των εκπαιδευτικών με αναπηρία.
Επίσης ανακοινώθηκε ότι το π.δ. 50 βρίσκεται σε διαδικασία τροποποίησης, οι προτάσεις της ΕΣΑμεΑ (για λόγους ισονομίας και ισότητας, να συμπεριληφθούν και άλλες κατηγορίες αναπηρίας στο σύστημα μεταθέσεων, αποσπάσεων εκπαιδευτικών με αναπηρίες και εκπαιδευτικών που είναι γονείς ατόμων με αναπηρία) θα ληφθούν υπόψη και θα τεθεί σε διαβούλευση.
Παράλληλα από την πλευρά της η ηγεσία του υπουργείου έκρινε αναφορικά με το θέμα των μετεγγραφών το αίτημα της ΕΣΑμεΑ είναι δίκαιο και θα εξεταστεί σε επόμενη νομοθετική πρωτοβουλία. Η ΕΣΑμεΑ ζητά τη διασφάλιση του δικαιώματος μετεγγραφής στον τόπο μόνιμης κατοικίας:
α) των φοιτητών/τριών με ποσοστό αναπηρίας άνω του 50%, ανεξαρτήτως του είδους της αναπηρίας/χρόνιας πάθησής τους και του χρόνου εμφάνισης αυτής (πριν ή μετά την εισαγωγή τους στη Σχολή),
β) των φοιτητών/τριών των οποίων ένας τουλάχιστον γονέας ή ο/η σύζυγός τους έχει ποσοστό αναπηρίας 67% και άνω, ανεξαρτήτως του είδους της αναπηρίας του/της ή που στην οικογένειά τους υπάρχει προστατευόμενο μέλος με νοητική αναπηρία, αυτισμό, σύνδρομο Down, εγκεφαλική παράλυση, βαριές και πολλαπλές αναπηρίας και χρόνιες παθήσεις με ποσοστό αναπηρίας 67%, υπό την απαραίτητη προϋπόθεση ότι αυτό δε ζει σε ίδρυμα.
Για τα θεσμικά ζητήματα (συμμετοχή της Ε.Σ.Α.μεΑ. στο Δ.Σ. του ΕΟΠΠΕΠ και στο Συμβούλιο Δια Βίου Εκπαίδευσης, σύσταση Τμήματος Εκπαίδευσης Ατόμων με Αναπηρία στο Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής, σύσταση τμήματος ψηφιακής και ηλεκτρονικής προσβασιμότητας Εκπαίδευσης Ατόμων με Αναπηρία στο Ινστιτούτο Τεχνολογίας Υπολογιστών και Εκδόσεων “ΔΙΟΦΑΝΤΟΣ” κλπ.) τόνισαν ότι θα εξεταστούν.
Αναφορικά με τα ζητήματα προσβασιμότητας, η ΕΣΑμεΑ τόνισε ότι η ανακοίνωση της Κυβέρνησης για τις ράμπες σε κάθε σχολείο δεν επαρκεί και χρειάζεται συνολικός σχεδιασμός, που θα αφορά επίσης τους αύλειους χώρους, τις προσβάσιμες τουαλέτες, τα ασανσέρ κλπ. Και σε αυτό το σημείο η ηγεσία του υπουργείου Παιδείας συμφώνησε και τόνισε ότι θα δουν το θέμα διεξοδικά, με τις πρώτες παρεμβάσεις σε σχολικές μονάδες να ξεκινούν από το τρέχον έτος. Παραδέχθηκε δε ότι είναι ζήτημα οικονομικό.