Σύμφωνα με την σχετική Υπουργική Απόφαση αλλά και την Εγκύκλιο εφαρμογής της, ο έλεγχος όλων των στοιχείων της «Επιστημονικής – Παιδαγωγικής Συγκρότησης και Κατάρτισης» που βαθμολογούνται – μοριοδοτούνται ως αντικειμενικά κριτήρια, θα γίνει από τα οικεία ΠΥΣΔΕ και ΠΥΣΠΕ.
Κατά το νόμο 45327/2015 (παρ. 6, άρθρο 17) δεν θα ανακηρυχθούν υποψήφιοι από τα οικεία ΠΥΣΔΕ ή ΠΥΣΠΕ, όσοι προσκομίσουν πλαστά ή αναληθή αντικειμενικά στοιχεία που μοριοδοτούνται.
Τόσο, όμως ο νόμος 45327/2015, η υπουργική Απόφαση και η Εγκύκλιος, δεν ορίζουν ρητά ποιος, πότε και σε πόσο χρονικό διάστημα θα γίνει ο έλεγχος γνησιότητας των αντικειμενικών στοιχείων του υπηρεσιακού φακέλου των υποψηφίων, αν και από τα νομικά συμφραζόμενα της σχετικής διάταξης νοείται και συμπεραίνεται ότι θα πρέπει να γίνει πριν την «ανακήρυξη» της λίστας υποψηφίων Διευθυντών.
Σε κάθε περίπτωση, ο χρόνος για τον έλεγχο αυτών των παραστατικών υπό κανονικές συνθήκες θα πάρει ικανό χρόνο, αν σκεφθεί κανείς ότι π.χ. στην Β/θμια Γ΄ Αθήνας στην οποία λειτουργούν 136 σχολικές μονάδες (Γυμνάσια, Λύκεια & ΕΠΑΛ), με βάσει στοιχείων προηγούμενων επιλογών Διευθυντών, οι υποψήφιοι αναμένεται να ξεπεράσουν τους 500.
Αν ακολουθηθεί το «μοντέλο» ελέγχου των αντικειμενικών υπηρεσιακών στοιχείων, που ακολουθήθηκε στις προηγούμενες επιλογές Διευθυντών, όπου οι «έχοντες και κατέχοντες» πρόσβαση στο σύστημα διοίκησης της οικείας Διεύθυνσης Εκπαίδευσης έτυχαν όλως τυχαίως «αντικειμενικής» αντιμετώπισης, τότε τα πράγματα θα είναι τραγικά σε ότι αφορά την δίκαιη και κυρίως νόμιμη βαθμολόγηση – μοριοδότηση των υποψηφίων, με το «μπαλάκι» να πέφτει πάλι στους συμμετέχοντες στην επιλογή, σύμφωνα με τα λόγια Προέδρου Συμβουλίου Επιλογής (ειδική σύνθεση ΠΥΣΔΕ) «όποιος διαφωνεί με τις αποφάσεις μας να πάει στη δικαιοσύνη».
Για του στραβού το δίκαιο υπενθυμίζουμε τέσσερεις (4) χαρακτηριστικές περιπτώσεις σε μεγάλη εκπαιδευτική περιφέρεια της Β/θμιας Εκπ/σης.
α). Υποψήφιος Διευθυντής δήλωσε (στην τότε αίτησή του) δύο (2) επιπλέον και ανύπαρκτα χρόνια εκπαιδευτικής και υπηρεσιακής προϋπηρεσίας. Αυτά του έδωσαν το πολυπόθητο ένα (1) μόριο που ήθελε για να γίνει Διευθυντής και μάλιστα στο σχολείο επιλογής του. Παρά την δημοσιοποίηση της ουσιαστικής αυτής πλαστογράφησης και ψευδούς δήλωσής του, το οικείο ΠΥΣΔΕ ουδέποτε ασχολήθηκε, αντί αν τον απολύσει παρά ταύτα. Σήμερα ο συγκεκριμένος «κύριος» διεκδικεί εκ νέου θέση Διευθυντή, έχοντας ταυτόχρονα στο πορτοφόλιό του τα μόρια της θητείας του στη συγκεκριμένη θέση.
β). Υποψήφια για θέση Διευθυντή σχολική μονάδας, κατέθεσε και μοριοδοτήθηκε γι’ αυτό «μεταπτυχιακό τίτλο» στην Ελληνική Γλώσσα, που λήφθηκε από Πανεπιστήμιο της Βαρκελώνης, χωρίς όμως ποτέ να λάβει εκπαιδευτική άδεια για να το κάνει και χωρίς αυτό αν είναι εξ αποστάσεως. Όταν αποκαλύφθηκε ότι δεν γνώριζε την Ισπανική γλώσσα, δήλωσε ότι το «μεταπτυχιακό» έγινε στην ελληνική γλώσσα (!!!) και ότι επισκέφθηκε για το σκοπό αυτό την Βαρκελώνη μερικά σαββατοκύριακα και από μία φορά τις εορτές Πάσχα και Χριστούγεννα. Και αυτή ορίσθηκε Διευθύντρια για δύο μάλιστα διοικητικές τετραετίες. Σήμερα δεν γνωρίζουμε ακόμη αν θα είναι εκ νέου υποψήφια.
γ). Υποψήφιος σε σχολείο ΓΕΛ, κατέθεσε Μεταπτυχιακό τίτλο και διδακτορικό που έγιναν ταυτόχρονα σε χώρα του εξωτερικού, χωρίς ποτέ να λάβει εκπαιδευτική άδεια για τον σκοπό αυτό. Έγινε Διευθυντής αφού μοριοδοτήθηκε και για τα δύο χωρίς ουδέποτε να γίνει έλεγχος γνησιότητας.
δ). Υποψήφια έγινε Διευθύντρια, αφού κατέθεσε και μοριοδοτήθηκε γι’ αυτά, δύο τίτλους μεταπτυχιακών σπουδών που όμως έγιναν ταυτόχρονα, το ένα σε Πανεπιστήμιο της Αθήνας και το άλλο σε Πανεπιστήμιο της Θράκης. Λεπτομέρεια, η συγκεκριμένη κυρία ήταν υποχρεωμένη αν βρίσκεται σε καθημερινή βάση στην κεντρική υπηρεσία του υπουργείου Παιδείας όπου υπηρετούσε, ενώ δεν έλαβε καμία άδεια (εκπαιδευτική ή άλλη) σε όλο το διάστημα που «υποτίθεται» ότι ασχολούταν με τις μεταπτυχιακές σπουδές της. Τα δύο «προγράμματα» ήταν υποχρεωτικής φοίτησης και όχι εξ αποστάσεως.
Οι μεταπτυχιακοί τίτλοι (ετήσιοι), η προέλευση και η επιχειρούμενη μετονομασία τους
Στο αρχικό σχέδιο νόμου, οι μεταπτυχιακοί τίτλοι ετήσιας διάρκειας ήταν εκτός μοριοδότησης. Κατά την διάρκεια της συζήτησής του στη Βουλή, ο υπουργός κ. Τάσος Κουράκης, άλλαξε γνώμη και δέχθηκε αυτά να περιληφθούν στα μετρούμενα και μοριοδοτούμενα αντικειμενικά κριτήρια.
Για να είμαστε ειλικρινείς, δεν έχουμε πλήρη γνώση για το να υπάρχουν στην Χώρα μας εκπαιδευτικά προγράμματα «ετήσιων μεταπτυχιακών τίτλων» παρότι μία μικρή σχετική έρευνα μας έδειξε ότι πράγματι δεν υπάρχουν. Είναι, όμως γνωστό τις πάσι και ειδικότερα στην Κεντρική Ελλάδα, ότι Ιταλικό Πανεπιστήμιο «δίνει» μεταπτυχιακούς τίτλους εξ αποστάσεως ετήσιας διάρκειας με κόστος 2.850 έως 3.650 ευρώ περίπου, χωρίς να απαιτεί μάλιστα τη γνώση της Ιταλικής γλώσσας. Τα συγκεκριμένα μάλιστα «μεταπτυχιακά» τα «μανατζάριζε» στην Ελλάδα, γνωστό Εκπαιδευτικό Διοικητικό Στέλεχος υπηρετών σε πόλη της Θεσσαλίας. Κάτι ανάλογο συνέβαινε με ΑΕΙ της Βουλγαρίας και της Ρουμανίας την προηγούμενη 15ετία.
Η «μετονομασία» των ετήσιων προγραμμάτων Επιμόρφωσης σε μεταπτυχιακούς Τίτλους
Στη χώρα μας, τα τελευταία χρόνια και ειδικότερα μετά την δημοσίευση του νόμου 3528/2007 που προβλέπει την μοριοδότηση κάθε είδους επιμόρφωσης των δημοσίων υπαλλήλων και των εκπαιδευτικών, αρκετά εκπαιδευτικά ιδρύματα της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, το Ε.Κ.Δ.Δ. (ΙΝΕΠ) και η Σχολή Δημόσιας Διοίκησης σχεδίασαν και εκτέλεσαν ετήσια προγράμματα επιμόρφωσης (προσοχή όχι μεταπτυχιακά), είτε με επιλογή χωρίς δίδακτρα (ΙΝΕΠ), είτε με πληρωμή διδάκτρων.
Τα σημαντικότερα και ειδικά αυτά που είχαν σχέση με το εκπαιδευτικό σύστημα, ορίσθηκαν και έγιναν, από το Πανεπιστήμιο Αιγαίου (Ρόδος), το Χαροκόπειο Πανεπιστήμιο (Καλλιθέα) και την ΑΣΠΑΙΤΕ (πρώην ΣΕΛΕΤΕ) σε Αθήνα, Πάτρα και Θεσσαλονίκη.
Σήμερα και με βάση όσα ορίζει ο νόμος 45327/2015 και η σχετική υπουργική απόφαση για την μοριοδότηση των «μονοετών» μεταπτυχιακών, έχει ξεκινήσει μία προσπάθεια «βαφτίσματος» των ετήσιων προγραμμάτων επιμόρφωσης και ειδικά αυτών του Χαροκοπείου και κυρίως της ΑΣΠΑΙΤΕ σε «μεταπτυχιακούς τίτλους ετήσιας διάρκειας».