Σε περιβάλλον «εθνικού διαλόγου» για την παιδεία και με την ελπίδα του αιφνιδιασμού του κόσμου της εκπαίδευσης, στο μέσο έντονων και κλιμακούμενων κινητοποιήσεων ενάντια στο ασφαλιστικό, η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ, ακολουθώντας προσφιλείς τακτικές προηγούμενων κυβερνήσεων, κατέθεσε τροπολογία για την ειδική εκπαίδευση στο σχέδιο νόμου «μέτρα για την επιτάχυνση του κυβερνητικού έργου και άλλες διατάξεις».
Χρησιμοποιώντας έννοιες όπως «συνεκπαίδευση», συμπερίληψη», «προώθηση της ένταξης», «ίσες ευκαιρίες στην εκπαίδευση», επιχειρεί να αναδιατάξει το εκπαιδευτικό σκηνικό στην ειδική αγωγή σε βάρος των μορφωτικών δικαιωμάτων των παιδιών. Το Υπουργείο Παιδείας σε τροπολογία που κατέθεσε 11/2 και ψηφίζεται 15/2 (!!!) καταργεί τα Τμήματα Ένταξης. Στο κείμενο αναφέρεται: «ο εκπαιδευτικός του ΤΕ υποστηρίζει τους μαθητές εντός τους περιβάλλοντος της τάξης τους… η υποστήριξη σε ιδιαίτερο χώρο υλοποιείται εφόσον το επιβάλλουν οι ιδιαίτερες εκπαιδευτικές ανάγκες των μαθητών».
Με την τροπολογία αυτή αλλάζει εντελώς ο χαρακτήρας και ο προσανατολισμός των τμημάτων ένταξης, αφού αναθέτει στους εκπαιδευτικούς που υπηρετούν στα Τ.Ε, ρόλο part time παράλληλης στήριξης, μειωμένου αριθμού μαθητών σε κάθε σχολική μονάδα. Μειώνει τον εκπαιδευτικό χρόνο και τις στοχευμένες εκπαιδευτικές παρεμβάσεις που αντιστοιχούν σε κάθε μαθητή που ανήκει στο δυναμικό του τμήματος ένταξης.
Ουσιαστικά, δρομολογείται η κατάργηση των Τ.Ε και ο ειδικός παιδαγωγός θα είναι ο μόνιμα περιπλανώμενος, μπαινοβγαίνοντας στην τάξη, κακήν κακώς, ή πηγαίνοντας και στα διπλανά σχολεία. Υπάρχει και η αρνητική εμπειρία της παράλληλης στήριξης, που έχει καταλήξει περιστασιακή συνάντηση του ειδικού εκπαιδευτικού με το κάθε παιδί! Έτσι θέλουν να υποβαθμίσουν και τη σημαντική δουλειά που γίνεται στα Τ.Ε. Αλήθεια τι θα προλαβαίνει να κάνει ο περιπλανώμενος εκπαιδευτικός ειδικής αγωγής του ανύπαρκτου πλέον Τ.Ε., αν περάσει αυτή η τροπολογία; Θα κάνει αυτοψία; Καταγραφή; Συμβουλευτική; Πάντως, επιστημονική, παιδαγωγική και εξατομικευμένη παρέμβαση, με βάση και τις ιδιαίτερες μαθησιακές ανάγκες δεν θα μπορέσει να κάνει. Σε τάξεις μάλιστα, που έχουν ξεπεράσει κατά πολύ το κόκκινο. Που στοιβάζουν μαθητές σε 20 – 25άρια τμήματα, όπου ακόμα και το τυπικά αναπτυσσόμενο παιδί, δυσκολεύεται να παρακολουθήσει.
Απόλυτα συνεπής ο Υπουργός στο κυβερνητικό του πρόγραμμα για «μη διαχωρισμό των γενικών και των ειδικών σχολείων» αλλά και τη δήλωση « τα παιδιά δεν θα πηγαίνουν σε ξεχωριστά από τα άλλα παιδιά σε σχολεία που καταλήγουν συχνά να είναι γκέτο», ξεκίνησε το ξήλωμα της ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης, αρχής γενομένης από τα Τμήματα Ένταξης.
Χωρίς να παραβλέπουμε τις ελλείψεις, και τις αδυναμίες που έχει ο θεσμός της Τμήματος Ένταξης, στο βαθμό που το επιτρέπουν οι συνθήκες, ο αριθμός των παιδιών, επιτελεί σοβαρό παιδαγωγικό και επιστημονικό έργο, επικουρικά σε αυτό της τάξης. Η λειτουργία και η αυτονομία του χώρου, με λίγα παιδιά, για κάποιες ώρες το καθένα ανάλογα με τις ανάγκες του, δεν αποτελεί γκετοποίηση είναι ΔΙΚΑΙΩΜΑ και ΑΝΑΓΚΗ του μαθητή με ειδικές μαθησιακές δυσκολίες.
Σε φτωχές μάλιστα περιοχές, που οι λαϊκές οικογένειες έχουν χτυπηθεί ανελέητα από την κρίση και την ανεργία, τα παιδιά, που έχουν τέτοιου είδους δυσκολίες, μπορούσαν να στηριχθούν σημαντικά και μέσα από αυτή τη δομή.
Η τροπολογία αυτή εντάσσεται στη λογική του 3ου μνημονίου για «εξορθολογισμό του κόστους της εκπαίδευσης», αλλά και στη στρατηγική της ΕΕ για τη λεγόμενη ένταξη χωρίς όρους και προϋποθέσεις. Η Κυβέρνηση, συνεχίζοντας το έργο των προηγούμενων κυβερνήσεων, ξηλώνει το δίκτυο ειδικής αγωγής ξεκινώντας από τα Τμήματα Ένταξης, στοχοποιεί τη μειοψηφία των μαθητών με αναπηρία που καταφέρνουν να επιβιώνουν σε δημόσιες και δωρεάν δομές ειδικής αγωγής και επιδιώκει τη μείωση του κρατικού κόστους για την εκπαίδευσή τους. Το υπουργείο υλοποιεί δεσμεύσεις προηγούμενων κυβερνήσεων με περισσό ζήλο και προετοιμάζει το έδαφος για νέο χορό προγραμμάτων ΕΣΠΑ στο όνομα της συνεκπαίδευσης. Σε έναν τομέα που οι δομές και το προσωπικό είναι ελάχιστα, πίσω από τις πραγματικές ανάγκες. Κλείνει Τμήματα Ένταξης όταν και αυτά που λειτουργούν δεν επαρκούν. Όταν υπάρχουν σχολεία χωρίς κανένα ΤΕ. Σε μια χρονιά μάλιστα, που χιλιάδες αιτήματα για παράλληλη στήριξη δεν καλύφτηκαν.
ΟΛΟΙ ΣΤΗΝ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ ΔΙΑΜΑΡΤΥΡΙΑΣ ΣΤΟ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ
Τετάρτη 17/02 13:30 μ.μ.
ΕΔΩ ΚΑΙ ΤΩΡΑ Ν’ ΑΠΟΣΥΡΘΕΙ Η ΑΠΑΡΑΔΕΚΤΗ ΤΡΟΠΟΛΟΓΙΑ
Άμεση ίδρυση και επέκταση των Τμημάτων Ένταξης με άμεσους μόνιμους διορισμούς του αναγκαίου προσωπικού
ΓΙΑ ΤΟ ΔΣ
Η πρόεδρος Η γραμματέας
Γράφου Ματίνα Ρέππα Ντίνα