Σύλλογος Εκπ/κων Α/θμιας Εκπ/σης Σητείας «ο Μύσων» Θέμα : «Ολοήμερο Νηπιαγωγείο»
Ένα μήνα πριν την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς και μέσα στις καλοκαιρινές διακοπές του Αυγούστου επέλεξε, αιφνιδιαστικά, η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας να κοινοποιήσει με υπουργική απόφαση την καθιέρωση, με άμεση εφαρμογή, του ενιαίου τύπου ολοήμερου νηπιαγωγείου» και τον «καθορισμό του διδακτικού ωραρίου εκπαιδευτικών που υπηρετούν σε νηπιαγωγεία». Πρόκειται γι’ άλλη μια αιφνιδιαστική κίνηση από πλευράς του.
Η εκπαιδευτική κοινότητα, όμως, με τις διαμορφωμένες θέσεις του Κλάδου αλλά και τις διαχρονικές διεκδικήσεις για την Προσχολική Εκπαίδευση, οφείλει να προβάλλει το όραμα και τα σύγχρονα αιτήματα για ένα Δημόσιο Νηπιαγωγείο που θα καλύπτει τις παιδαγωγικές και κοινωνικές ανάγκες των παιδιών και της ελληνικής κοινωνίας.
Ως Σύλλογος Εκπαιδευτικών ΠΕ Σητείας «ο Μύσων» καταθέτουμε τις ενστάσεις, τους προβληματισμούς και τη θέση μας για τον Ενιαίο Τύπο Ολοήμερου Νηπιαγωγείου αλλά και για το διδακτικό ωράριο των εκπαιδευτικών που υπηρετούν στα Νηπιαγωγεία.
Επέκταση όλων των νηπιαγωγείων σε εν δυνάμει ολοήμερα:
Η μετατροπή των αμιγώς κλασικών νηπιαγωγείων σε ολοήμερα δεν μπορεί να πραγματωθεί απλά με τις εγγραφές παιδιών. Απαιτούνται οι ανάλογες κτιριακές και λειτουργικές υποδομές, οι οποίες όπως γνωρίζουμε για πολλά νηπιαγωγεία είναι τουλάχιστον προβληματικές. Συνεπώς, διερωτόμαστε ευλόγως αν η θεσμοθέτηση του ενιαίου τύπου ολοήμερου νηπιαγωγείου είναι καθαρά μια επικοινωνιακή στρατηγική από την πλευρά του Υπουργείου Παιδείας. Να δοθεί η πραγματική και ουσιαστική δυνατότητα σε όλα τα νηπιαγωγεία να γίνονται ολοήμερα .
Πρόωρη υποδοχή μαθητών (προαιρετικό πρόγραμμα, 7:45 έως 8:30):
Η πρόωρη υποδοχή των μαθητών διάρκειας 45’ λεπτών δεν είναι μια απλή προσέλευση μαθητών στον χώρο του νηπιαγωγείου, αλλά πρόκειται για μια πολύ σοβαρή διαδικασία κατά την οποία κάθε νηπιαγωγός προσέχει και απασχολεί τα παιδιά και παράλληλα υποδέχεται διαρκώς μαθητές. Συνεπώς η συγκεκριμένη ώρα θα πρέπει να λογίζεται ως διδακτική ώρα.
Το ίδιο εξάλλου συμβαίνει και στην πρωινή ζώνη των δημοτικών σχολείων όπου λογίζεται ως διδακτική ώρα.
Προετοιμασία για αποχώρηση των μαθητών – Αποχώρηση:
Ο χρόνος αποχώρησης που υπάρχει στο πρόγραμμα με το οποίο λειτουργούσαν τα νηπιαγωγεία έως σήμερα είναι παιδαγωγικά ορθός, καθώς δίνει την ευχέρεια στους γονείς να παραλαμβάνουν με ασφάλεια και χωρίς άγχος τα παιδιά.
Άρα διαφωνούμε με την ακριβώς αποχώρηση στις 13:00 μμ., όπως είναι διαμορφωμένο στο ωρολόγιο πρόγραμμα και τη διατήρηση του εύλογου χρονικού διαστήματος αποχώρησης των 15’ λεπτών (12:45 έως 13:00) για την ασφαλή παραλαβή των παιδιών από τους γονείς τους. Το ίδιο χρονικό διάστημα αποχώρησης να ισχύει αντίστοιχα και για το ολοήμερο τμήμα (15:45 έως 16:00).
Εναλλαγή βάρδιας στα Νηπιαγωγεία:
Λόγω της διάκρισης του ωραρίου σε πρωινό βασικό και απογευματινό, σύμφωνα με την υπουργική απόφαση, δεν υπάρχει η δυνατότητα εναλλαγής βάρδιας όπως συνέβαινε έως τώρα στο αμιγώς Ολοήμερο Tμήμα. Εμείς θεωρούμε πως αυτό θα πρέπει να επαφίεται και να αποφασίζεται ελεύθερα από τον Σύλλογο Διδασκόντων κάθε νηπιαγωγείου.
Καθορισμός διδακτικού ωραρίου:
Είναι γεγονός πως η κατοχύρωση του διδακτικού ωραρίου είναι ένα διαχρονικό αίτημα των νηπιαγωγών. Αναγνωρίζουμε πως, η έστω επικοινωνιακή από πλευράς Υπουργείου και χωρίς ουσιαστικό αντίκρισμα, κατοχύρωση του ωραρίου των νηπιαγωγών, βρίσκεται προς θετική κατεύθυνση. Ωστόσο, για να αποτελέσει θετικό πρόσημο η κατοχύρωση του διδακτικού ωραρίου, το Υπουργείο Παιδείας οφείλει να λάβει και να πράξει τα παρακάτω:
✓ Αναγνώριση της πρόωρης υποδοχής μαθητών ως διδακτική ώρα, καθώς στο ωρολόγιο πρόγραμμα που κοινοποίησε το Υπουργείο Παιδείας αυτό δεν διευκρινίζεται.
✓ Τη μείωση του ωραρίου των νηπιαγωγών ανάλογα με τα χρόνια υπηρεσίας, όπως συμβαίνει και με τους υπόλοιπους εκπαιδευτικούς της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης και όχι σε σχέση με την οργανικότητά τους.
Ως Σύλλογος Εκπαιδευτικών ΠΕ Σητείας «ο Μύσων» αγωνιζόμαστε και στοχεύουμε σταθερά σε μια δίχρονη Υποχρεωτική Προσχολική Εκπαίδευση που θα καλύπτει όλες τις παιδαγωγικές, εκπαιδευτικές και κοινωνικές ανάγκες των μαθητών και της ευρύτερης ελληνικής κοινωνίας. Σε ένα Δημόσιο Νηπιαγωγείο που θα στελεχώνεται με μόνιμο εκπαιδευτικό προσωπικό και θα λειτουργεί με κατάλληλες δημοκρατικές και εργασιακές συνθήκες. Σε ένα Δημόσιο Νηπιαγωγείο με τις κατάλληλες υποδομές, σε λειτουργικά και κατάλληλα κτίρια όπου θα είναι δυνατή η παραγωγή του εκπαιδευτικού έργου, όπου θα μπορούν οι μαθητές να ξεκουραστούν και να γευματίσουν, όπου θα μπορούν να χαρούν το παιχνίδι του διαλείμματος και όπου θα είναι εφικτή η πραγματοποίηση της επέκτασης όλων των νηπιαγωγείων σε ολοήμερα.