Με αφορμή την πρόσφατη τροποποίηση του ΥΠΑΙΘ για την ίδρυση 2ου τμήματος ένταξης σε ένα σχολείο, χωρίς να γίνεται διακριτή αναφορά για επιμέρους παραμέτρους στην προσχολική και στη δημοτική εκπαίδευση, ως ΣΑΤΕΑ δηλώνουμε τους παρακάτω προβληματισμούς.

ΣΑΤΕΑ

Σύμφωνα με τον νόμο 4933,2019 άρθρο 28, που τροποποιεί την παράγραφο 1γ του νόμου 3699/2008, περί Τμημάτων Ένταξης (ΤΕ) ισχύει, πλέον, το εξής: << Στα ΤΕ των σχολικών μονάδων της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, στις οποίες φοιτούν έως διακόσιοι πενήντα (250) μαθητές, τοποθετείται ένας εκπαιδευτικός, ενώ στα ΤΕ των σχολικών μονάδων, στις οποίες φοιτούν περισσότεροι από διακόσιοι πενήντα (250) μαθητές, εκ των οποίων τουλάχιστον δεκαπέντε (15) με διαγνωσμένη από αρμόδιο δημόσιο φορέα (Κέντρο Εκπαιδευτικής και Συμβουλευτικής Υποστήριξης (ΚΕΣΥ), Ιατροπαιδαγωγικό Κέντρο, Δημόσιο Νοσοκομείο) αναπηρία και/ή ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, τοποθετούνται δύο εκπαιδευτικοί>>.

Για μια ακόμη φορά φαίνεται πως μια νομοθετική ρύθμιση διαμορφώνεται βάσει ποσοτικών παρά ποιοτικών στοιχείων, γεγονός που πλήττει τα μορφωτικά δικαιώματα των μαθητών.

Αναφορικά με τα δημοτικά σχολεία δημιουργούνται οι ακόλουθοι προβληματισμοί:

Διευθετείται η δημιουργία δεύτερου τμήματος ένταξης ενώ δεν έχει καθιερωθεί ένα τμήμα ένταξης σε κάθε σχολείο, με αποτέλεσμα ακόμη και σήμερα να υπάρχουν δημοτικά σχολεία που ενώ έχουν μαθητές με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες δεν διαθέτουν την εν λόγω δομή.
Τι θα συμβεί με σχολεία που είχαν ήδη ίδρυμένο δεύτερο τμήμα ένταξης; Θα καταργηθούν επειδή για παράδειγμα δεν έχουν από 250 μαθητές και άνω;
Υπάρχει και έχει αναφερθεί από μέλη μας ανά την Ελλάδα σύγχυση για τον αριθμό των 15 γνωματεύσεων. Παρερμηνεύεται ως νέο όριο μαθητών για το πρώτο τμήμα ένταξης γεγονός που μας βάζει σε σκέψεις καθώς στην τροποποιητική διάταξη του νόμου δεν γίνεται ξεκάθαρη αναφορά για το όριο των μαθητών που μπορούν να φοιτούν στο Τ.Ε, με αποτέλεσμα να είναι στην κρίση της εκάστοτε διεύθυνσης πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης. Ζητάμε άμεση αποσαφήνιση με νέα εγκύκλιο.

Όλα τα παραπάνω απαιτούν άμεσες διευκρινίσεις και εκ νέου προβληματισμό. Επιπλέον, σε αυτό το σημείο να επισημάνουμε για ακόμη μια φορά πως υπάρχει ανάγκη θεσμοθέτησης καθηκοντολογίου και λειτουργίας των τμημάτων ένταξης σύμφωνα με τα με νέα σύγχρονα δεδομένα. Ο σύλλογός μας έχει τεκμηριωμένες προτάσεις στο πλαίσιο θέσεών του για την ειδικής αγωγή και εκπαίδευση

(βλ.http://www.satea.gr/wp-content/uploads/2018/05/%CE%B8%CE%B5%CF%83%CE%B5%CE%B9%CF%82-2018%CF%86%CE%B9%CE%BD%CE%B1%CE%BB%CE%B5.pdf).

Ειδικότερα για την προσχολική αγωγή αξίζει να επισημανθεί πως αυτή είναι και θα πρέπει να αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης.

Σε προηγούμενη νομοθετική διάταξη του ν. 3699/2008 άρθρο 6 παρ. 1γ) δεν γίνεται καμία αναφορά στην προσχολική εκπαίδευση όπου οι ανάγκες είναι διαφορετικές από αυτές των δημοτικών σχολείων. Συγκεκριμένα δεν αναφέρεται το όριο των μαθητών που πρέπει να φοιτούν στα τμήματα ένταξης των νηπιαγωγείων, ενώ αναφέρεται μόνο η προϋπόθεση ύπαρξης των 3 γνωματεύσεων για την ίδρυση νέων τμημάτων ένταξης, αριθμός που δεν αντιστοιχεί αναλογικά με τον αριθμό των μαθητών που φοιτούν στα δημοτικά σχολεία. Η έλλειψη θεσμοθέτησης νομοθετικού πλαισίου για τις βασικές λειτουργίες των τμημάτων ένταξης των νηπιαγωγείων επηρεάζουν αρνητικά την ίδρυση νέων τμημάτων ένταξης και επιτρέπουν στην εκάστοτε διεύθυνση πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης να επιλέγει το όριο των μαθητών που μπορούν να φοιτούν στα τμήματα ένταξης.

Στην νέα τροποποίηση του νόμου εξακολουθεί να μην υπάρχει συγκεκριμένη νομοθετική ρύθμιση που να ανταποκρίνεται στις ανάγκες και στην σχολική πραγματικότητα των νηπιαγωγείων. Είναι απαράδεκτο να υπάρχει η προϋπόθεση ύπαρξης 3 γνωματεύσεων για την ίδρυση νέου τμήματος ένταξης στα νηπιαγωγεία όπως και στα δημοτικά σχολεία. Αν ένα δημοτικό σχολείο 200 μαθητών χρειάζεται τουλάχιστον 3 γνωματεύσεις για να ιδρύσει ένα τμήμα ένταξης δεν μπορεί ένα νηπιαγωγείο με 50 μαθητές να έχει τον ίδιο αριθμό απαραίτητων γνωματεύσεων για την ίδρυση ενός τμήματος ένταξης. Πολλές φορές συμβαίνει ένας μαθητής ο οποίος έχει γνωμάτευση για υποστήριξη από το τμήμα ένταξης να πρέπει να πάρει μετεγγραφή σε όμορο νηπιαγωγείο που διαθέτει τμήμα ένταξης. Αποτέλεσμα αυτού είναι τα ήδη υπάρχοντα τμήματα ένταξης να έχουν μεγαλύτερο αριθμό μαθητών από αυτόν που μπορούν να καλύψουν, ενώ η ίδρυση νέου τμήματος ένταξης καθίσταται αδύνατη, καθώς δεν μπορεί να συγκεντρωθει ο αριθμός των απαραίτητων γνωματεύσεων λόγω της μετεγγραφής των μαθητών αυτών σε όμορα σχολεία όπου μπορούν να υποστηριχθούν.

Σύμφωνα με τις πραγματικές ανάγκες των νηπιαγωγείων προτείνουμε ως προϋπόθεση για την ίδρυση τμημάτων ένταξης στα νηπιαγωγεία αντί για 3 γνωματεύσεις να οριστεί 1 γνωμάτευση, ώστε να υπάρχει δυνατότητα όλοι οι μαθητές να υποστηρίζονται στο νηπιαγωγείο που ανήκουν.

Σύμφωνα με τον νόμο 3699/2008, άρθρο 6 παράγραφος 1 γ), το όριο των 12 μαθητών που μπορούν να φοιτήσουν στο τμήμα ένταξης σε συνδυασμό με τον πληθυσμό της σχολικής μονάδας δίνει την δυνατότητα ίδρυσης δεύτερου τμήματος ένταξης στα νηπιαγωγεία. Ένας αριθμός που δεν μπορεί να ανταποκριθεί στις ανάγκες και τον τρόπο λειτουργίας των τμημάτων ένταξης στην προσχολική εκπαίδευση.

Οι υποστηρικτικές δομές των μαθητών με αναπηρία ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες στην προσχολική εκπαίδευση προάγουν την έγκαιρη παρέμβαση και υποστήριξη των μαθητών και τονίζουμε έντονα για ακόμη μια φορά πως οι όποιες νομοθετικές τροποποιήσεις θα πρέπει να στηρίζονται σε ποιοτικούς δείκτες και όχι ποσοτικούς.

Για τους παραπάνω λόγους ζητάμε την επανεξέταση των προαναφερθέντων ζητημάτων.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Πρόγραμμα Πανελληνίων 2025